بهترین دوربین‌های تلفن همراه جهان می‌توانند با سرعت زیر هزار فریم در ثانیه عکس بگیرند، اما این رقم در مورد دوربین‌های حرفه‌ای تجاری به چند هزار فریم در ثانیه ارتقا می‌یابد. اما همه اینها در مقایسه با صاحب رکورد جدید سریع‌ترین دوربین جهان هیچ است، چرا که این دوربین می‌تواند تصاویر را با سرعت ۷۰ تریلیون فریم در ثانیه ضبط کند. این دوربین به اندازه‌ای سریع است که می‌تواند حرکت امواج نور را ثبت کند.

دوربین مذکور که توسط مؤسسه فناوری کالیفرنیا (Caltech) ابداع شده مبتنی بر فناوری خاصی است که «عکاسی طیفی فوق سریع فشرده» یا CUSP نام دارد. این دوربین برخلاف مدل های معمولی از پالس‌های بسیار کوتاه پرتوی لیزر استفاده می کند که هر یک از آنها تنها یک فمتوثانیه (یک میلیون میلیاردم ثانیه) طول می کشند.

این پالس های کوتاه توسط سامانه اسپلیت نوری به فلاش های کوچکتر تقسیم شده و با برخورد به سنسوری ویژه به ثبت تصویر منجر می شوند. این اتفاق در هر ثانیه ۷۰ تریلیون بار رخ می دهد. سیستم اپتیکی این دوربین پالس های یادشده را به تابش‌های نوری کوچک‌تری تقسیم می‌کند و هر یک از آنها با اتصال به حسگرهایی خاص در این دوربین تصویر نهایی را تولید می‌کنند.

سامانه CUSP مبتنی بر یک فناوری پیشین است که توسط لیهونگ وانگ سرپرست این پروژه ساخته شده بود. نسخه قبلی معروف به عکاسی فوق سریع فشرده (CUP) توانست حداکثر سرعت ۱۰۰ میلیارد فریم در ثانیه را در سال ۲۰۱۴ به دست آورد. سپس در سال ۲۰۱۸ این گروه با استفاده از نسخه پیشرفته‌تری از این فناوری موسوم به T-CUP به سرعت ۱۰ تریلیون فریم بر ثانیه رسید.

متخصصان Caltech امیدوارند فناوری CUSP امکان کند و کاو در دنیای فوق سریع فیزیک بنیادی را به آنها داده و به توسعه ابزارهای الکترونیکی فوق حساس و کوچک کمک کند. سرپرست پروژه در اینباره می‌گوید:

«کاربردهای بسیاری را در زمینه پدیده‌های فوق سریع برای دوربین متصوریم که شامل انتشار نور فرابنفش، انتشار موج، انتقال فوتون در ابرها و بافت‌های بیوزیستی، همجوشی هسته ای، تحلیل فلورسنت بیومولکول‌ها و مسائلی از این دست می شود.»

گروه‌های دیگر در حال استفاده از فناوری‌های مختلفی هستند تا این حوادث فوق سریع و زودگذر را با سرعت بالا ضبط کنند. محققان ژاپنی در سال ۲۰۱۴ به سرعت ۴.۴ تریلیون فریم بر ثانیه رسیدند و یک گروه سوئدی در سال ۲۰۱۷ به سرعت ۵ تریلیون فریم بر ثانیه رسید، اما این نخستین بار است که یک دوربین به توانایی ضبط باورنکردنی ۷۰ تریلیون بر ثانیه می‌رسد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *