پس از شایعات، سرانجام شب گذشته، انویدیا در جریان برگزاری رویداد خود، از جدیدترین کارت های گرافیک قدرتمند با نام های RTX 3090 و RTX 3080 و RTX 3070 پرده برداشت. هر سه کارت گرافیک بر پایه‌ معماری امپر (Ampere) ساخته شده‌اند. این خانواده فعلا سه عضو دارد و بهبودی محسوسی درمقایسه‌با خانواده‌ RTX 2000 به‌خود دیده و قدرت پردازشی بسیار زیادی ارائه می‌دهد. انویدیا در مراسمش به‌طور ویژه به مبحث رهگیری پرتو (Ray Tracing) و بهبودهای اعمال‌شده در این حوزه اشاره کرد.

قدرتمندترین کارت این سری RTX 3090 نام دارد که در واقع باید آن را جانشین Titan RTX دانست. این گرافیک از 24 گیگابایت حافظه‌ داخلی با فناوری پیشرفته‌ GDDR6X بهره می‌برد. از لحاظ میزان حافظه‌ داخلی، نماینده‌ی جدید انویدیا با Titan RTX (با 24 گیگابایت حافظه‌ از نوع GDDR6) در یک سطح قرار می‌گیرد اما انویدیا ادعا می‌کند نماینده‌ جدید 50 درصد قدرت پردازشی بیشتری دارد و می‌تواند بسیاری از بازی‌های جدید را در وضوح 8K و با سرعت 60 فریم بر ثانیه اجرا کند که ادعای عجیبی است.

RTX 3090 همچنین از دو فن خنک کننده بهره می‌برد که ادعا شده از فن بکار رفته در Titan RTX حدودا 10 درصد بی صدا‌تر بوده و می‌تواند غول جدید انویدیا را تا 30 درجه خنک‌تر نگه دارد. این کارت با قیمت نجومی 1500 دلار و در تاریخ 24 سپتامبر (3 مهر 99) در دسترس قرار می‌گیرد که شاید از RTX 2080 Ti با قیمت 1300 گران‌تر باشد اما در مقایسه با Titan RTX با قیمت 2500 دلار، بسیار ارزان‌تر است. لازم به ذکر است این کارت به هنگام اتصال روی برد، سه درگاه را اشغال خواهد کرد.

دومین کارت گرافیک معرفی‌شده‌ی خانواده‌ امپر RTX 3080 نام دارد که پرچم‌دار انویدیا نیست؛ اما در دسته‌ کارت‌های رده‌بالا قرار می‌گیرد و قطعا می‌تواند در نقش پرچم‌دار برای بسیاری از کاربران ظاهر شود. انویدیا می‌گوید RTX 3080 درمقایسه ‌با RTX 2080 دو‌برابر قدرتمندتر است؛ البته در نظر داشته باشید که درباره‌ی مدل عادی RTX 2080 صحبت می‌کنیم، نه مدل Super. در کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا از 10 گیگابایت حافظه‌ GDDR6X با سرعت کلاک 18 گیگابایت‌برثانیه استفاده شده است. به‌گفته‌ی انویدیا، این کارت گرافیک می‌تواند محتوای 4K را با نرخ 60 فریم‌برثانیه بی‌وقفه رندر کند.

قیمت کارت گرافیک انویدیا RTX 3080 برابر با 699 دلار است؛ یعنی هم‌قیمت با کارت گرافیک RTX 2080 Super در زمان عرضه. براساس اعلام رسمی انویدیا، کارت گرافیک RTX 3080 از 17 سپتامبر 2020 (27 شهریور 99) رسما روانه‌ بازار می‌شود. دیگر کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 است که با قیمت 499 دلار روانه‌ی بازار می‌شود (هم‌قیمت با کارت گرافیک RTX 2070 Super). تاریخ عرضه‌ی این کارت گرافیک برای اکتبر 2020 (مهر و آبان 99) برنامه‌ریزی شده است.

آخرین محصول از این سری RTX 3070 نام دارد که اگرچه ضعیف‌ترین مدل این سری به حساب می‌آید اما در حقیقت اصلا ضعیف نیست! این محصول هم می‌تواند پرفروش‌ترین گرافیک سری جدید لقب گیرد چرا که در کنار قدرت پردازشی بالا، قیمت بسیار مناسبی هم دارد. به ادعای انویدیا، گرافیک RTX 3070 حتی از RTX 2080 Ti نیز سریع‌تر است که خب ادعای واقعا عجیبی است و تا زمانی هم که این محصول مورد بررسی قرار نگرفت، حق داریم آن را باور نکنیم. با این حال گفته می‌شود این گرافیک حدودا 60 درصد از RTX 2070 سریع‌تر است. انویدیا برای گرافیک RTX 3070 از 8 گیگابایت حافظه از نوع GDDR6 (و نه GDDR6X) استفاده کرده و ادعا می‌کند کاربران می‌توانند با آن، بازی‌های روز را با کیفیت 4K و 2K اجرا کنند. البته اگر ادعای اول این شرکت در رابطه با قدرت کارت گرافیک RTX 3070 درست باشد، اجرای بازی‌ها در چنین کیفیتی هم ممکن خواهد بود. این گرافیک با قیمت 500 دلار (هم قیمت با RTX 2070 سوپر) و در ماه اکتبر (بازه‌ی زمانی مهر تا آبان 99) راهی بازار می‌شود.

انویدیا کارت‌های گرافیک خانواده‌ RTX 3000 و به‌طور کلی معماری امپر را با بهبودهای محسوسی همراه کرده است. در این مراسم، انویدیا جزئیات جدیدی از معماری امپر اعلام کرد. هسته‌های کودا (CUDA) که در کارت‌های گرافیک جدید انویدیا قدرت پردازشی اصلی را ارائه می‌دهند و انویدیا از آنها با نام «چندپردازنده‌ی جریانی» یاد می‌کند، درمقایسه ‌با هسته‌های به‌کاررفته در کارت‌های سری تورینگ دوبرابر قدرت پردازشی FP32 بیشتری ارائه می‌دهند.

هسته‌های جدید نسل دوم سری RT نیز به‌همین مقدار درمقایسه‌با هسته‌های کارت‌های تورینگ بهبود پیدا کرده‌اند. انویدیا می‌گوید کارت‌های گرافیک سری امپر می‌توانند هم‌زمان فرایند‌های سایه‌زنی و رهگیری پرتو و پردازش را انجام دهند. درنهایت، به نسل سوم هسته‌های سری تنسور می‌رسیم که توان عملیاتی‌شان دو برابر بیشتر از هسته‌های مشابه خانواده‌ی تورینگ شده است.

دو کارت از سه کارت گرافیک جدید انویدیا از حافظه‌ی سریع‌تر GDDR6X استفاده می‌کنند. انویدیا برای تولید این حافظه‌ پرسرعت با شرکت مایکرون همکاری تنگاتنگی کرده است. کارت‌های گرافیک جدید سری امپر برپایه‌ لیتوگرافی هشت‌نانومتری سامسونگ تولید شده‌اند و از RTX IO بهره می‌برند. قابلیت RTX IO عملکرد I/O را حداکثر 100 برابر درمقایسه‌ با هارد درایوها ارتقا می‌دهد. RTX IO با مایکروسافت DirectStorage Windows API نیز کار می‌کند تا بدین‌طریق، بتوان برخی از وظایف پردازنده‌ی مرکزی را برعهده‌ی پردازنده‌ گرافیکی گذاشت.

تمام کارت گرافیک‌های این سری از طراحی یک‌پارچه‌ای برخوردار هستند. مثلا هر سه کارت از فن‌هایی بهره می‌برند که به ادعای انویدیا، فرایند خنک‌سازی را 2 برابر بهتر از سری قبل انجام می‌دهند. همچنین در این کارت‌ها از کانکتور برق 12 پینی جدیدی استفاده شده که اخیرا توسط انویدیا معرفی شد و کاربران می‌توانند به کمک یک آداپتور، آن را به کانکتورهای 8 پین پاورهای کنونی نیز متصل کنند.

خبر خوب و خوش‌حال کننده برای آن دسته از کاربرانی که به انجام بازی روی تلویزیون‌هایی با وضوح 8K با سرعت 60 فریم بر ثانیه و 4K با سرعت 120 فریم بر ثانیه تمایل دارند، تجهیز این گرافیک‌ها به کانکتور HDMI 2.1 است چرا که می‌تواند از طریق یک کابل، به راحتی محتوای 8K و 4K را به ترتیب با رفرش ریت 60 و 144 هرتز به نمایش بگذارد.

در نهایت هم باید به این نکته اشاره کنیم که کارت گرافیک‌های امپر، اولین گرافیک‌های مجزایی هستند که از کدک AV1 پشتیبانی می‌کنند. AV1 را باید به نوعی نمونه‌ی متن‌باز و جایگزین کدک HEVC/VVC دانست که توسط بسیاری از شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تاکنون سخت‌افزار مجزایی برای بهره‌مندی از قابلیت‌های کدک AV1 عرضه نشده بود به همین خاطر کمتر شاهد استفاده از آن بودیم.

در کنار کارت گرافیک‌های جدید اما از سه قابلیت نرم‌افزاری نیز رونمایی شد: رفلکس، برادکست و Omniverse Machinima. انویدیا رفلکس (Reflex) به مجموعه‌ای از قابلیت‌ها گفته می‌شود که به منظور بهینه‌سازی و اندازه‌گیری تاخیر طراحی شده‌اند. یکی از قابلیت‌های انویدیا رفلکس، حالت Low-Latency است که به ادعای انویدیا می‌تواند تا 50 درصد تاخیر در اجرای بازی‌هایی نظیر Apex Legends ،Call of Duty: Warzone ،Fortnite و Valorant را کاهش دهد.

همچنین حالت Latency Analyzer هم با تشخیص ورودی‌های موس و کیبورد، مدت زمان مورد نیاز برای تغییر پیکسل‌ها روی نمایشگر را اندازه‌گیری می‌کند. قرار است از این قابلیت در تمامی مانیتورهای 360 هرتزی G-Sync که ایسر، Alienware، ایسوس و MSI در آینده تولید می‌کنند استفاده شود.

قابلیت بعدی، انویدیا برادکست (Broadcast) نام دارد که به نوعی باید آن را یک افزونه (پلاگین) در نظر گرفت. قابلیتی که با استفاده از جلوه‌های هوش مصنوعی تقویت شده با کارت‌های سری RTX، باعث بهبود کیفیت میکروفون و وب‌کم می‌شود. از جمله تاثیرات این قابلیت می‌توان به کاهش نویز صوتی، جلوه‌های پس زمینه و کادر بندی خودکار وب‌کم اشاره کرد.

قابلیت بعدی، انویدیا Omniverse Machinima نام دارد که به کاربران اجازه می‌دهد به کمک محتوا و ابزارهای درون بازی، ویدیو یا انیمیشن بسازند و آن را در فضای اینترنت منتشر کنند. فناوری Omniverse Machinima از ماه اکتبر در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. به گفته‌ی انویدیا، بازی‌های Fortnite و Call of Duty: Black Ops Cold War از جمله بازی‌هایی خواهند بود که از تمام قابلیت‌های جدید RTX پشتیبانی می‌کنند.

گرافیک‌های سری RTX 3000 به زودی هم در نسخه‌ی استاندارد و هم در نسخه‌های سفارشی (اورکلاک شده) توسط شرکت‌هایی نظیر MSI، گالاکس، EVGA، کالرفول، Innovision 3D، ایسوس، Palit، گیگابایت، PNY و زوتاک تولید و راهی بازار می‌شوند. همچنین خود انویدیا نیز در وب‌سایت رسمی خود، نسخه‌های مرجع (Founders Edition) این گرافیک‌ها را به فروش می‌رساند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *