سخت افزار
موضوعات داغ

رونمایی اینتل از پردازنده های جدید مخصوص اینترنت اشیا

اینتل به منظور گسترش توانایی ها در زمینه اینترنت اشیا (IoT) از پردازنده های جدید نسل یازدهم Core Processors، سری Atom x6000E، پنتیوم، سلرون N و سری J رونمایی کرد. اینتل می‌گوید پردازنده‌های نسل یازدهم Core برای اینترنت اشیا بهینه شده‌اند و پردازش سریع‌تر، بینایی رایانه‌ای و تأخیر کم در پردازش قطعی (Deterministic Processing) را به ارمغان می‌آورند.

تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده تنوع بالایی دارند و سرعت‌های کلاک نسبتا پایین را پوشش می‌دهند. برای مثال تراشه‌ Intel Celeron J6413 دارای چهار هسته‌ پردازشی است، مجموعا 1.5 مگابایت حافظه‌ کش (Cache) دارد و به سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز دست پیدا می‌کند. در این تراشه از پردازنده‌ای گرافیکی با سرعت کلاک 400 مگاهرتز استفاده شده است. حداکثر توان طراحی حرارتی (TDP) تراشه برابر با با 10 وات است. تراشه‌ J6425 یکی دیگر از تراشه‌های جدید سری Celeron J است که از همان تعداد هسته و حافظه‌ی کش مدل J6413 استفاده می‌کند. یکی از تراشه‌های سری Celeron N با نام Intel Celeron N6211 شناخته می‌شود که دو هسته دارد و از 1.5 مگابایت حافظه‌ کش استفاده می‌کند.

تراشه‌های جدید سری Atom x6000E و Pentium و Celeron اینتل دارای دو یا چهار هسته‌ ترمونت (Tremont) هستند. سرعت کلاک پایه برای تراشه‌های جدید سری Atom از 1.2 تا 1.8 گیگاهرتر متغیر است، درحالی‌که سرعت کلاک تقویت‌شده (بوست) آن‌ها به حداکثر 3.0 گیگاهرتز می‌رسد؛ البته تمامی تراشه‌ها توانایی دستیابی به سرعت کلاک تقویت‌شده ندارند. تراشه‌های سری Atom اینتل از توان طراحی حرارتی بین 4.5 تا 12 وات استفاده می‌کنند و تیم آبی تصمیم گرفته تراشه‌های سری Pentium و Celeron را در مدل‌های 6.5 و 10 وات معرفی کند.

تمامی تراشه‌های جدیدی که اینتل معرفی کرده توانایی پشتیبانی از 64 گیگابایت حافظه‌ی رم DDR4-3200 دو کاناله یا LPDDR4x-4267 را دارند و از این حیث تا حد زیادی به تراشه‌های نسل یازدهمی سری تایگر لیک (Tiger Lake) شبیه هستند. تراشه‌‌های جدید اینتل دارای پردازنده‌ گرافیکی مجتمع Gen11 هستند. تیم آبی ادعا می‌کند پردازنده‌ی گرافیکی Gen11 تا حداکثر دو برابر قدرت گرافیکی بیشتری نسبت‌ به پردازنده‌ی Gen9 که در نسل قبل تراشه‌ها به‌کار رفته بود، ارائه می‌دهد.

اینتل می‌گوید پردازنده‌های Core برای بکارگیری در سیستم‌های صنعتی، سیستم‌های اعلانات دیجیتال هوشمند، سامانه‌های تسویه حساب (Checkout) در خرده فروشی‌ها و هتل‌ها، نسل بعد دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی و سیستم‌های تشخیص بیماری در مراکز درمانی کاربردی خواهند بود.  چیپ‌های جدید سری Atom x6000E، پنتیوم، سلرون N و سری J اولین پردازنده‌های اینتل هستند که مخصوص اینترنت اشیا بهینه‌سازی شده‌اند.  به گفته اینتل این پردازنده‌ها پردازش بلادرنگ و بهره وری بهتر را به ارمغان آورده و برای بکارگیری در محصولاتی همچون ربات‌های صنعتی و همچنین صنایع شیمی، نفت و انرژی کاربردی خواهند بود. اینتل به اهمیت اینترنت اشیا برای این شرکت اشاره کرد و گفت تا سال 2023 حدود 70 درصد از شرکت‌ها به رایانش لبه‌ای احتیاج پیدا خواهند کرد.

منبع
tomshardwaretechpowerup
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا