بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی موتو جی 9 (پلی)

موتو جی 9 (پلی) جدیدترین گوشی میان رده موتورولا است که در ماه آگوست امسال راهی بازار شد. این گوشی در مقایسه با Moto G8 Play سال گذشته، با تعداد اندکی پیشرفت همراه است. بطوریکه تراشه از هلیو P70M به اسنپدراگون 662 و باتری از 4000 به 5000 میلی آمپر ساعت ارتقا یافت است. حافظه و فضای ذخیره سازی دو برابر شده و دوربین اصلی با دوربین 48 مگاپیکسلی تعویض شده ولی با این حال، دوربین فوق عریض با یک دوربین ماکرو جایگزین شده است. اکنون ما در این مطلب قصد داریم که به بررسی دقیق این محصول جدیدی موتورولا بپردازیم.

مشخصات فنی موتو جی 9 (پلی)

  • بدنه: 165.2 در 75.7 در 9.2 میلی متر؛ وزن 200 گرم؛ پنل جلو شیشه، فریم و قاب پشت پلاستیک؛ پوشش ضد آب
  • نمایشگر: 6.5 اینچی IPS LCD، رزولوشن 720 در 1600 پیکسل، نسبت ابعاد 20 به 9، تراکم 270ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 662 (11 نانومتری)؛ هشت هسته (4 هسته 2 گیگاهرتزی Kryo 260 Gold + چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی Kryo 260 Silver)؛ گرافیک Adreno 610
  • حافظه: 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی
  • سیستم عامل: اندروید 10
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 48 مگاپیکسلی، f/1.7، PDAF ،0.8µm؛ ماکرو: 2 مگاپیکسلی f/2.4، عمق: 2 مگاپیکسل f/2.4
  • دوربین جلویی: 8 مگاپیکسل f/2.2، 1.12µm، HDR
  • توانایی فیلم برداری: 1080p@30/60fps (دوربین پشتی) و 1080p@30fps (دوربین جلویی)
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت؛ پشتیبانی از شارژ سریع 20 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت و NFC

Moto G9 Play علی رغم قیمت پایین مطمئناً رقابت شدیدی با رقبای چینی خود که عمدتا از ریلمی و شیائومی بوده، روبرو خواهد شد. بزرگترین مزیت Moto همچنان نرم افزار خام اندروید با برخی ویژگی های اضافی است. بنابراین هرکسی که به دنبال یک گوشی اندرویدی معمولی ارزان قیمت است، سری Moto G از اولین دستگاه هایی باشد که به دنبال آن می گردد.

درون جعبه گوشی موتو جی 9 پلی شامل راهنمای کاربر، آداپتور 20 وات، کابل شارژر USB-A به USB-C و قاب سیلیکونی شفاف قرار گرفته است.

طراحی و کیفیت ساخت

به طور کلی شاسی دستگاه از جنس پلاستیک ساخته شده، ولی با این وجود، پنل جلویی آن شیشه است. در کمال تعجب، وزن این گوشی دقیقاً 200 گرم است که برای دستگاه پلاستیکی با صفحه نمایش 6.5 اینچی کاملاً کم است. مانند اکثر دستگاه های موتورولا، این دستگاه دارای پوشش نانو ضد آب است، بنابراین پاشیدن جزئی برای G9 Play مسئله ای نیست.

از سوی دیگر، دست گرفتن این گوشی بد نیست و بدون هیچ سنگینی بالا و پایین احساس خوبی در دست دارد. کناره های خمیده صفحه پشت به گرفتن کمک می کند. ما به ویژه تحت تأثیر این واقعیت قرار می گیریم که هیچ شکاف و لبه های بیرون زده ای وجود ندارد. در قاب پشتی طراحی چینش دوربین سه گانه همانند هواوی میت 20 را مشاهده خواهید کرد.

محل قرارگیری سنسور اثرانگشت با دکمه پاور تقریبا بی نقص بود. پنل جلویی تا حد کمی به سمت لبه ها خمیده شده، و این به کلی احساس یک دستگاه خوش ساخت را نشان می دهد. نمایشگر خود حاشیه هایی نسبتاً ضخیم دارد و بریدگی قطره ای کاملاً کوچک است، احتمالاً به این دلیل که دوربین به هر حال تقریباً در داخل قاب ضخیم بالایی قرار می گیرد.

با نگاه به اطراف گوشی، در سمت راست، سه دکمه پیدا خواهید کرد. از بالا به پایین، کلید فراخوان دستیار گوگل اسیستنت، کلید تنظیم صدا و کلید پاور جای دارد. قسمت پایین گوشی، کانکتور USB-C، اسپیکر مشبک و بالای دستگاه جک هدفون 3.5 میلی متری تعبیه شده است.

صفحه نمایش

موتو جی 9 پلی از یک صفحه نمایش 6.5 اینچی IPS LCD با نسبت ابعاد 20 به 9 استفاده می کند. رزولوشن تصویر نمایشگر همچنان همانند نسل قبل یعنی 720 در 1600 پیکسل می باشد. به نظر می رسد حداکثر روشنایی نمایشگر برای استفاده در فضای باز نسبتاً کافی باشد. با تنظیم دستی نوار لغزنده، میزان روشنایی صفحه نمایش می تواند تا 383 نیت برسد. وقتی روشنایی تطبیقی روشن است، پنل می تواند تا 465 نیت در شرایط روشن افزایش یابد، که به خودی خود خیلی زیاد نیست، اما برای این کلاس خوب است.

عمر باتری

این دستگاه مجهز به باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارز سریع 20 واتی است. در تست های انجام شده، این گوشی نمره 120 را کسب کرد. زمان آماده به کار و زمان روشن بودن صفحه نمایش بسیار عالی بود، در حالی که Moto G9 Play عملکرد فوق العاده ای در تست تماس داشت. همچنین در تست های زمان مکالمه، پخش فیلم و مرور وب عملکرد خوبی داشته و توانست به ترتیب تا 41:12 ساعت، 15:34 ساعت و 16:55 ساعت دوام بیاورد.

موتورولا از شارژ سریع TurboPower با توان 20 وات برای گوشی استفاده کرده، اما به نظر نمی رسد برای باتری 5000 میلی آمپرساعتی کافی باشد. در آزمایش شارژ 30 دقیقه ای، باتری حدود 31 درصد از ظرفیت خود را دوباره پر کرد، در حالیکه شارژ کامل 2:39 ساعت طول می کشد.

نرم افزار و سخت افزار

Moto G9 Play همان سیستم عاملی دارد که سایر دستگاه های موتورولا امسال ارائه کرده اند – اندروید 10 که با چند ویژگی خاص Moto همراه است. موتورولا همچنین برای این گوشی از تراشه 11 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 662 استفاده کرده است. این تراشه هشته هسته ای شامل 4 هسته Kryo 260 Gold با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز و 4 هسته Kryo 260 Silver با سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز می شود.

هسته های گلد مبتنی بر Cortex-A73 و سیلور مبتنی بر هسته های کارآمد Cortex-A53 ساخته شده اند. در بخش گرافیک، این تراشه از Adreno 610 بهره می برد.  در کنار تراشه، 4 گیگابایت حافظه رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته است که این دو از نسل گذشته دو برابر شده اند، بنابراین تغییر بسیار استقبال می شود.

کیفیت دوربین

موتو جی 9 پلی دارای دوربین سه گانه اصلی است. دوربین اصلی از سنسور 48 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7، اندازه لنز 1/2.0″ و پیکسل 0.8µm بهره می برد. در کنار دوربین اصلی، دو سنسور 2 مگاپیکسلی قرار گرفته که یکی سنسور ماکرو با دیافراگم f/2.4 و دیگری سنسور تشخیص عمق است. در جلوی دستگاه نیز یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 حضور دارد.

وقتی صحبت از برنامه دوربین می شود، موتورولا کمی متفاوت عمل می کند. با کشیدن به سمت راست و چپ سه حالت، استاندارد، فیلم و از قبل استفاده شده، را مشاهده خواهید کرد. همچنین نماد دیگری وجود دارد که لیست را با حالت های اضافی دوربین باز می کند، از جمله حالت Pro که به شما امکان می دهد تنظیمات را به صورت دستی تغییر دهید.

دوربین اصلی در روز از عملکرد نسبتاً خوبی برخوردار است، ولی چند نکته کلیدی وجود دارد. به عنوان مثال تصاویر گرفته شده، جزئیات خوبی نشان می دهد، ولی با شروع افت نور سریع خراب می شود. در حالی که تصاویر نور روز به اندازه کافی خوب بودند تا برخی از رقبای خود را به چالش بکشند، عکس های شب بسیار ناامید کننده است. به طورکلی دامنه پویا کم است و کمبود جزئیات و وضوح، عکس ها را مه آلود نشان می دهد. در بخش ویدیو، دوربین اصلی دستگاه توانایی فیلمبرداری 1080p با نرخ 30/60 فریم بر ثانیه را دارد، ولی دامنه داینامیک آن کم است.

جمع بندی

در کمال تعجب، رقبای زیادی در نزدیکی Moto G9 Play وجود ندارند. اکثر تلفن هایی که ارزش بررسی دارند کمی گران ترند. این گوشی با قیمت تقریبی 160 یورو، رقیبی مستقیم برای Galaxy A21s سامسونگ است. هر دو دستگاه عملکرد، دوام باتری و کیفیت صفحه نمایش مشابهی را ارائه می دهند. با این حال گلکسی A21s یک گوشی همه کاره با دوربین فوق عریض است. اما برخی ممکن است تجربه خام اندروید موتورولا را نسبت به One UI کاملاً سفارشی سامسونگ ترجیح دهند.

موتو جی 9 پلی در کل یک گوشی اقتصادی بوده و انتظار عملکرد متفاوت از آن نیست. هنوز هم این گوشی به اندازه کافی مجهز است تا بتواند در برابر بیشتر رقبای خود بایستد، دلیل اصلی آن قیمت است. در هر صورت، اگر در بازار به دنبال یک گوشی میان رده با عمر باتری بالا و دوربین قابل استفاده در بازار هستید، Moto G9 Play گزینه خوبی به نظر می رسد.

نکات مثبت

  • بدنه ای محکم و خوش ساخت.
  • عملکرد خوب صفحه نمایش با توجه قیمت
  • ماندگاری عالی باتری
  • عملکرد خوب دوربین اصلی در بیشتر موارد در طول روز.
  • اندروید 10 خام با چند ویژگی اضافی موتو

نکات منفی

  • نبود سنسور اولتراواید.
  • عملکرد نامناسب عکاسی در شب.
  • کار با تلفن تا حدی کسل کننده به نظر می رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا