شش ماه پس از عرضه سری وان پلاس 8، این شرکت جانشین خود را در قالب وان پلاس 8T عرضه کرده است. وان پلاس 8T بدون داشتن وان پلاس 8T پرو به صورت جداگانه وارد بازار می شود، زیرا وان پلاس 8 پرو موجود همچنان گل سرسبد این شرکت خواهد بود. وان پلاس 8T بهبود‌های متعددی نسبت به مدل قبلی داشته است. این بهبود‌ها شامل صفحه نمایش جدید، سیستم دوربین و شارژ بسیار قدرتمند تر می‌شوند.

وان پلاس 8T همچنین با OxygenOS 11 جدید که مبتنی بر جدیدترین اندروید 11 روانه بازار می شود و همه این کارها را با قیمت پایین تری نسبت به مدل خروجی انجام می دهد. این گوشی یکی از جدید ترین گوشی‌های بازه‌‌ قیمت 700 دلاری محسوب می‌شود. از رقبای اصلی این گوشی می‌توان به iPhone 11 قدیمی‌تر، iPhone 12 جدید، Galaxy S20 FE و Pixel 5 اشاره کرد. در این بررسی، خواهیم دید که وان پلاس 8T جدید چه پیشرفتی نسبت به مدل قبلی خود داشته است.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 160.7×74.1×8.4 میلیمتر, 188 گرم; پنل عقب و جلو (گوریلا گلس)، فریم آلومینیومی
  • نمایشگر: 6.55 اینچ، Fluid AMOLED,  رزولوشن 1080×2400 پیکسل, 20:9 نسبت ابعاد, 402ppi تراکم پیکسل; Always-on display.
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 865 (7 نانومتری): هشت هسته ای (1×2.84 GHz Kryo 585 & 3×2.42 GHz Kryo 585 & 4×1.8 GHz Kryo 585); گرافیک Adreno 650
  • حافظه داخلی/رم: 128/8 گیگابایت رم, 256/12 گیگابایت رم
  • نرم افزار: اندروید 11, OxygenOS 11
  • دوربین پشتی: دوربین اصلی: 48 مگاپیکسل, f/1.7, 26mm, 1/2.0″, 0.8µm, PDAF, OIS; اولتراواید: 16 مگاپیکسل, f/2.2, 14mm, 123˚, 1/3.6″, 1.0µm; ماکرو: 5 مگاپیکسل, f/2.4; تشخیص عمق: 2 مگاپیکسل, f/2.4; Dual-LED flash, HDR, panorama
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل, f/2.4, 1/3.06″, 1.0µm; Auto-HDR
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی: 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, Auto HDR, gyro-EIS; دوربین جلویی: 1080p@30fps, gyro-EIS.
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعت; شارژ سریع 65 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر ، اپتیکال) ، شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطره نما، فشارسنج (وابسته به بازار) ؛ NFC

طراحی و کیفیت ساخت

طراحی این محصول نسبت به نسل قبل در قسمت‌های مختلفی تغییر پیدا کرده است. برخی از این تغییرات مثبت و برخی نیز تا حدودی منفی هستند. به طور مثال صفحه نمایش وان پلاس 8T کاملا صاف است و خبری از منحنی ملایم قبلی در آن نیست. این تغییری مثبت محسوب می‌شود که مشکلات صفحه نمایش‌های منحنی نظیر لمس در کناره‌ها را از بین برده است.

اما در عوض این گوشی در قسمت بدنه‌‌ پشت، خمیدگی بسیار بزرگ تری دارد که آن را ضخیم تر از چیزی که هست، نشان می‌دهد. این در حالی است که این گوشی تنها 0.4 میلیمتر ضخیم تر از وان پلاس 8 است. تغییر بزرگ دیگر نیز این است که وان پلاس 8T اکنون دوربین‌های پشتی را در یک 4 گوشی در گوشه‌‌ بالا و چپ قرار داده است.

وان پلاس می گوید این شیشه پشتی را طوری طراحی کرده که اثر انگشت قابل توجهی کمتر را به خود جلب می کند. ما کاملاً با این موافق نیستیم زیرا هنوز تعداد زیادی اثر انگشت در واحد بررسی خود مشاهده کرده ایم اما تمیز کردن آنها هنوز هم به آسانی انجام می شود. در طرفین دستگاه دکمه های معمول خود دارد. در سمت راست، دکمه پاور و کنترل صدا را مشاهده می کند، درحالیکه در قسمت پایین گوشی اسلات سیم کارت، پورت USB-C و اسپیکر مشبک می باشد.

یکی از مواردی که هنگام رفتن از وان پلاس 8 به وان پلاس 8T قابل توجه بوده، افزایش وزن است. وان پلاس 8T تنها 8 گرم سنگین تر از وان پلاس 8 است اما احساس بیش از آن در دست است. همانطور که قبلاً اشاره شد، وان پلاس 8T نیز ضخامت بیشتری دارد و حس قابل توجهی در دست دارد. این باعث می شود که وان پلاس 8T احساس بدتری در دست داشته باشد.

خبر بد این است که همچنان خبری از هیچ استاندارد ضد آب یا غباری روی این گوشی نیست. البته که وان پلاس ویژگی‌های ایمنی را برای محافظت این گوشی از پاشیدن آب در آن تعبیه کرده است. به طور کلی، وان پلاس 8T هنوز هم یک تلفن هوشمند نسبتاً خوش طراحی و ساخت است. صفحه نمایش فلت جدید، کلیدهای لمسی فیزیکی و رنگ جدید Aquamarine را دوست داریم. با این حال، وان پلاس 8T ضخیم تر و حجیم تر از مدل قبلی خود شده که تا حدی احساس عمومی دارد و هنوز هیچ گونه مقاومت در برابر گرد و غبار و مقاومت در برابر آب ندارد.

صفحه نمایش

صفحه نمایش این گوشی ابعادی 6.55 اینچی با رزولوشن 2K داشته و از نوع AMOLED است. نرخ رفرش ریت آن نیز معادل 120 هرتز است و همچنین از HDR10 و HDR10+ پشتیبانی می‌کند. کیفیت رنگ‌ها و جزئیات تصویر روی این صفحه نمایش از گوشی‌های میان رده بسیار بالاتر است، اما به پای گوشی‌هایی نظیر آیفون نمی‌رسد.

برای این مدل ، وان پلاس از یک صفحه نمایش بر روی صفحه استفاده کرده، جایی که کنترل کننده صفحه نمایش در انتهای نمایشگر قرار می گیرد و سپس در زیر آن خم می شود، همان کاری که اپل در آیفون های OLED انجام می دهد. این منجر به کاهش در حاشیه پایین شده، که هنوز به اندازه حاشیه بالا نازک نیست اما یکی از باریک ترین موارد است که ما دیده ایم. وان پلاس این را نمایش Flowscape خود می نامد.

نمایشگر وان پلاس 8T دارای روشنایی بالاتر از حد متوسط بوده که در اکثر شرایط نوری کافی است. با این وجود، روشنایی برای یک عملکرد HDR واقعاً تأثیرگذار کافی نیست و نمایشگر وان پلاس 8T هنگام تماشای محتوای HDR به طور محسوسی نسبت به گران قیمت ترین وان پلاس 8 پرو کم نور تر است. این صفحه همچنین دارای حداکثر سرعت تازه سازی متغیر 120 هرتز است. از تنظیمات می توانید بین 60 هرتز قفل شده یا 120 هرتز متغیر انتخاب کنید. علی رغم نمایشگرهای نرخ تازه سازی بالا که به طور برجسته در بازاریابی وان پلاس وجود دارد، وان پلاس 8T از بازی های با نرخ تازه سازی بالا خارج از مشارکت خود پشتیبانی نمی کند. تنها دو بازی با سرعت تازه سازی بالا (به طور دقیق 90 هرتز) کار کرده، PUBG Mobile و Fortnite هستند.

عمر باتری و عملکرد شارژ سریع

این گوشی از یک باتری 4500 میلی آمپری بهره می‌برد که تنها 5 درصد بزرگ تر از باتری نسل قبل است. شما همچنان می‌توانید باتری این گوشی را تنها با حدود 6 ساعت استفاده، کاملا خالی کنید. مصرف شارژ بالای گوشی به صفحه نمایش و چیپست قدرتمند آن باز می‌گردد.

اما خبر خوب این است که نحوه‌‌ شارژ این باتری اکنون زیر و رو شده است. شارژر 65 واتی این گوشی می‌تواند ظرف مدت 38 دقیقه به شارژ کامل برسد. خود گوشی و شارژر در طول این مدت به سختی گرم می‌شوند و نگرانی از داغ شدن وجود ندارد.

آداپتور Warp Charger 65 می تواند تا 10 ولت 6.5 آمپر را به یک دستگاه سازگار منتقل کند. روشی که می تواند با خیال راحت این کار را انجام دهد، وجود یک باتری دو سلولی در تلفن است که ولتاژ را به دو جریان 5 ولت در هر سلول تقسیم می کند، بنابراین هیچ یک از سلول ها بیش از حد گرم نمی شود. خود شارژر نیز به 12 مانیتور حرارتی مجهز است تا دما را کنترل کند.

آداپتور Warp Charger 65 همچنین قابلیت شارژ سریع دستگاه های USB-Power Delivery را نیز دارد. در حالت USB-PD، شارژر می تواند تا 20 ولت / 2.25 آمپر ، که 45 وات بوده، ارائه دهد. این برای شارژ تمام تلفن های هوشمند و تبلت ها و همچنین لپ تاپ هایی با شارژ USB-PD مانند تمام مدل های مدرن MacBook Air و MacBook Pro کافی است.

نرم افزار و عملکرد سخت افزاری

این گوشی همراه رابط کاربری OxygenOS 11 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 11 عرضه می‌شود. به این ترتیب این اولین گوشی هوشمند خارج از خانواده‌‌ی Pixel محسوب می‌شود که همراه اندروید 11 عرضه می‌شود.

رابط کاربری OxygenOS 11 به شدت متحول شده است و دیگر شباهتی به اندروید خام ندارد. این گوشی از یک چیپست اسنپدراگون 865 به همراه رم 8 یا 12 گیگابایتی بهره می‌برد. انتخاب شما برای حافظه‌‌ داخلی نیز به دو گزینه‌‌ 128 و 256 گیگابایتی محدود می‌شود. حافظه‌‌ داخلی سریع در کنار چیپست و رم بسیار سریع، اجرای اپلکیشین‌های سنگین را بسیار روان می‌کند.

عملکرد رابط کاربری در وان پلاس 8T بسیار عالی است. ترکیبی از یک چیپست قدرتمند، حافظه ذخیره سازی سریع و حافظه و نمایشگر نرخ تازه سازی بالا، تلفن برای کارکرد کاملاً انفجاری است. وان پلاس همیشه بهینه سازی نرم افزاری بسیار خوبی داشته، اما این شرکت به دنبال یافتن راه هایی برای اصلاح میلی ثانیه از هر گوشه و کنار است. نتیجه نهایی یک سیستم عامل با انیمیشن ها جدید و انتقال سریع است. حتی یکبار احساس نمی شود که تلفن سرعت شما را کاهش می دهد یا مانع از هر کاری که می خواهید بکنید، می شود. تنها کاری که به طور بالقوه می تواند این کار را انجام دهد، یک اپلیکیشن شخص ثالث بوده که به خوبی توسعه نیافته است.

کیفیت دوربین

دوربین این محصول تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. تنها تغییر صورت گرفته، اضافه شدن لنز مونوکروم به ماژول دوربین بوده است. علاوه بر این، زاویه‌‌ی دید لنز فوق عریض نیز کمی افزایش یافته است.

این دوربین اکنون از بهبود‌های نرم افزاری OxygenOS 11 بهره می‌برد و شما کنترل بیشتری روی آن دارید. عدم وجود تغییرات چشم گیر در بخش دوربین، ممکن است خبر خوبی برای خریداران نباشد. وان پلاس 8T با سنسور جدید ماکرو با وضوح بالاتر و افزودن یک سنسور مونوکروم به دور چهار تنظیم عقب  نسبت به مدل قبلی خود پیشرفت داشته است.

با وجود وضوح کلی بزرگ سنسور اصلی، تصاویر 12 مگاپیکسلی این دوربین از برخی از سنسورهای جدیدتر مانند سونی IMX689 استفاده شده در وان پلاس 8 پرو و همچنین برخی از سنسورهای بومی 12 مگاپیکسلی عقب هستند. این سنسور به خودی خود جزئیات مناسبی را ضبط می کند اما پردازش تصویری تهاجمی وان پلاس تمایل دارد تا حد زیادی از آن را لکه دار کند، حتی در شرایط نور کافی که به حداقل کاهش نویز نیاز دارد.

از نظر دامنه دینامیکی ، دوربین در کنترل موارد برجسته کار معقولی انجام می دهد. در بیشتر شرایط ، برجسته ها معمولاً به درستی در معرض دید قرار می گیرند. جزئیات سایه چندان چشمگیر نیست و دوربین اغلب برخی از جزئیات سایه را خرد می کند. کنتراست کلی در بعضی مواقع کمی احساس می شود. در تصاویر با نور روز ، تفاوت زیادی بین شدت بالا و میانه تن زیاد وجود ندارد ، و در نتیجه ظاهر آن تا حدودی مسطح است که معمولاً با تصاویر HDR نگاشت شده تن همراه است. پردازش تصویر همچنین به خوبی از پس رنگ و درجه بندی نور بر نمی آید ، بنابراین اشیا often معمولاً ظاهری تا حدودی یکنواخت دارند که کل سطح فقط یک لحن واحد است.

با این حال دوربین این محصول در نور طبیعی روز و همچنین نور کم شب، قادر به ثبت تصاویر حرفه ای و زیباست. لنز اصلی و لنز فوق عریض قادر به ضبط تصاویر 4K و 1080p با سرعت 30 و 60 فریم بر ثانیه هستند.

جمع بندی

وان پلاس با 8T، عملکرد قابل قبولی داشته است. این گوشی تفاوت چندان شگرفی با وان پلاس 8 ندارد. به طور خاص ، ما طراحی برتر، صفحه نمایش با سرعت تازه سازی بالا، عملکرد عالی عالی رابط کاربری، بلندگوهای عالی صدا و سرعت شارژ بی نظیر این گوشی تحسین می کنیم.

با این حال ، این گوشی بدون اشکال نیست. وان پلاس بار دیگر انتخاب یک گوشی هوشمند برتر را بدون ویژگی های اساسی مانند درجه بندی IP68 و شارژ بی سیم انتخاب کرده است. ویژگی هایی که هر دو رقبای اصلی آن دارند. اما برای ما بزرگترین ایراد دوربین است. در حالی که دوربین اصلی عقب به هیچ وجه بد نیست، اما با کمی انصاف از رقابت عقب است. دوربین وان پلاس 8T در طی دو سال از زمان راه اندازی وان پلاس 6T از نظر کیفیت واقعی تصویر پیشرفت بسیار کمی را نشان می دهد و تنها چیزی که افزایش یافته تعداد سنسور دوربین ها است. با این حال این گوشی ویژگی‌های مثبت بسیاری دارد که به شما کمک می‌کند نکات منفی معدود آن را نادیده بگیرید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *