در نهایت سری میت 40 پرو هواوی راهی بازار شده است. از آنجاکه جدیدترین ممنوعیت دولت آمریکا در ماه سپتامبر اجرایی شد، بسیاری از مردم نگران بودند که آیا می تواند در چنین شرایطی Mate 40 معرفی شود. خوب، به نظر می رسد که هواوی با کنترل های موجود در سراسر زنجیره تأمین، جدیدترین Mate 40 را با قدرتمندترین تراشه اندروید تاکنون یعنی Kirin 9000 5G با موفقیت به بازار عرضه کرده است. این تلفن در مقایسه با نسل قبلی خود فقط از نظر قدرت پردازش با نسخه های پیشرفته همراه نیست، بلکه با یک نسخه مهم دیگر نیز ارتقا می یابد – سیستم دوربین. در این مقاله به بررسی گوشی هواوی میت 40 پرو خواهیم پرداخت.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 162.9×75.5×9.1میلیمتر, 212 گرم; جلو شیشه, فریم آلومینیومی; گواهی IP68
  • نمایشگر: 6.76 اینچ OLED, نرم رفرش ریت 90Hz, استاندارد HDR10, رزولوشن 1344×2772 پیکسل, نسبت ابعاد 18.6:9, 460ppi.
  • تراشه: Kirin 9000 (5nm): Octa-core CPU (1×3.13GHz Cortex-A77 & 3×2.54GHz Cortex-A77 & 4×2.05 GHz Cortex-A55); Mali-G78 GPU.
  • حافظه: 256 گیگابایت 8 گیگابایت رم; نانومموری, حداکثر تا 256 گیگابایت.
  • نرم افزار: Android 10, EMUI 11, no Google Play Services.
  • دوربین پشتی: واید (اصلی): 50 مگاپیکسل, f/1.9, 23mm, 1/1.28″, 1.22µm, omnidirectional PDAF; اولترواید: 20 مگاپیکسلی, f/1.8, 18mm, PDAF; تله فوتو: 12 مگاپیکسلی, f/3.4, 125mm periscope lens, PDAF, OIS, 5x optical zoom.
  • دوربین جلویی: اولتراواید: 13 مگاپیکسل, f/2.4, 18mm; عمق: IR TOF 3D; HDR.
  • فیلم برداری: دوربین پشتی: 4K@30/60fps, 1080p@30/60fps, 720@7680fps, 1080p@960fps, HDR; gyro-EIS; دوربین جلویی: 4K@30/60fps, 1080p@30/60fps.
  • باتری: 4400 میلی آمپر ساعت; شارژ سریع 66 وات,شارژ بیسیم 50 وات, شارژ معکوس.
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیرنمایشگر)، تشخیص چهره انفرارد، اسپیکر استریو، NFC، قطب نما، ژیروسکوپ، شتاب سنج، مجاورت

داخل بسته بندی محصول، شما در کنار گوشی یک شارژر 66 واتی، سیم شارژر، ایرباد با ورودی USB-C و یک کاور شفاف سیلیکونی قرار دارد.

طراحی و صفحه نمایش

ابتدا نگاهی به ظاهر میت 40 پرو می اندازیم. میت 40 پرو ترکیبی از دوربین گرد سری میت 30 را به ارث برده، اما تغییرات کوچکی در بخش طراحی ایجاد شده است. این در طراحی منحصر به فرد حلقه فضایی با دوربین های داخل محفظه دایره ای و لوگو لایکا در مرکز آن ارائه می شود. در پنل جلو یک نمایشگر خمیده لبه به لبه 6.76 اینچی وجود دارد که از یک دوربین سلفی حفره دار با زاویه دید فوق عریض و سنسور ژست های حرکتی بهره می برد. پیکربندی با سنسور اضافی بسیار منحصر به فرد است، اما این بدان معنی است که حفره مساحت بسیار بیشتری نسبت به اکثر گوشی های هوشمند عرضه شده در سال 2020 را اشغال می کند.

اگر به اندازه من حفره دوربین را دوست ندارید، پنهان کردن برش با استفاده از نرم افزار می تواند یک راه حل مناسب برای این باشد. میت 40 پرو با استفاده از سنسور حرکت از برخی حرکات ساده حرکتی بدون لمس پشتیبانی می کند، از جمله ویژگی جالب AOD که فقط وقتی به صفحه نگاه می کنید روشن می شود. هواوی همچنین دکمه های فیزیکی را به مدل جدید اضافه کرده، بنابراین شما در سمت راست میت 40 پرو دکمه های پاور و کنترل میزان صدا را دارید. البته از لحاظ ابعاد، نکته‌‌ چندان خاصی در مورد این گوشی ندارد، زیرا بیشتر گوشی‌های پرچمدار مدرن ابعاد مشابه Mate 40 Pro دارند.

صفحه نمایش اولد این دستگاه رزولوشن فول اچ دی پلاس، نرخ تازه سازی 90 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 240 هرتز را به خوبی ارائه می دهد، اما احتمالاً برای یک گوشی پرچمدار 2020 پرو به اندازه کافی رده بالا نیست. با این حال با زاویه 88 درجه انحنای بدون لبه، صفحه نمایش در مقایسه با رقبای صفحه تخت از جذابیت بصری برخوردار است. در قسمت تنظیمات یک حالت Dynamic نیز وجود دارد که به گوشی اجازه می‌دهد به صورت خودکار بین این دو حالت سوییچ کند.

سخت افزار و نرم افزار

در سری میت 40، به نظر می رسد، مهمترین بروزرسانی چیپست کاملاً جدید Kirin 9000 است که اولین پردازنده 5 نانومتری با 5G یکپارچه است که برای گوشی های هوشمند ساخته شده است. پردازنده مرکزی هشت هسته ای توسط هسته بزرگ با سرعت کلاک 3.13 گیگاهرتز هدایت می شود. پردازنده گرافیکی 24 هسته ای Mali-G78 از لحاظ فنی عملکرد بالاتر و بازده انرژی بهتری نسبت به چیپست پرچمدار نسل قبل این برند دارد.

چندین بازی را روی میت 40 پرو امتحان کردیم. در واقع، این چیپست می تواند عملکرد فوق العاده ای در بازی ایجاد کند، اما، ما هنوز منتظر به روزرسانی های مهمی در نرم افزار آن هستیم که بهترین عملکردی را که قادر به ارائه لوده، فراهم می کند. جزئیات دیگری که قابل توجه بوده، بلندگوهای استریو دوگانه است. مهم نیست که برای پخش رسانه یا بازی، تجربه غوطه وری بلندگوها بسیار چشمگیر است.

این گوشی همچنین از 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد که اجرای هر اپلیکیشنی را مثل آب خوردن می‌کند. این گوشی از اندروید 10 با رابط کاربری EMUI 11 استفاده می‌کند. خبر بد این است که همچنان خبری از سرویس‌های گوگل نیست که نقطه ضعف بزرگی برای گوشی محسوب می‌شود.

عمر باتری

باتری 4400 میلی آمپری این گوشی در مقایسه با رقبا، بسیار متوسط محسوب می‌شود. به طور مثال Motorola Edge Plus یک باتری 5000 میلی آمپری دارد، در حالی که گوشی Xiaomi Mi 10 Pro یک باتری 4260 میلی آمپر کوچک تر دارد. باتری این گوشی در مود 90 هرتزی صفحه نمایش چیزی در حدود 97 ساعت در حالت استندبای بود. این رقم با سوییچ کردن به مود 60 هرتزی به 101 ساعت افزایش پیدا می‌کند.

در صورت استفاده از ویژگی‌هایی نظیر 5G، عمر باتری می‌تواند تا حد زیادی کاهش پیدا کند. در حالت پخش مداوم ویدیو، باتری گوشی تنها 16 ساعت و 45 دقیقه دوام داشت. از سوی دیگر باتری 4400 میلی آمپر ساعتی میت 40 پرو از فناوری شارژ سریع سیمی 66 وات و شارژ سریع بیسیم 50 وات پشتیبانی می کند. در تست شارژ کامل 45 دقیقه طول کشید تا بتوانیم به 100 درصد شارژ سیمی برسیم.

کیفیت دوربین

یکی دیگر از به روزرسانی های مورد انتظار، دوربین ها هستند. دوربین های پشتی شامل سه سنسور و یک سنسور لیزر می باشد. دوربین اصلی از یک سنسور 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.9 بهره گرفته و دوربین دوم شامل سنسور 20 مگاپیکسلی واید با دیافراگم f/1.8 بوده و دوربین سوم نیز از سنسور تله فوتو 12 مگاپیکسلی برخوردار بوده که با پشتیبانی از بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری همراه است. دستیار سنسور لیزر کار تصویربرداری را انجام نمی دهد اما می تواند از فوکوس سریع و دقیق دوربین های دیگر پشتیبانی کند.

اول، بیایید به دوربین اصلی نگاهی بیندازیم. تعجبی ندارد، در شرایط نوری خوب، نمونه های گرفته شده بر روی دوربین اصلی آن تقریباً مشابه پی 40 پرو پلاس است، چه از نظر بهینه سازی رنگی لایکا یا چه از نظر وضوح عالی تولید شده از همان سنسور 50 مگاپیکسلی. در حالی که تفاوت چشمگیری در دوربین های اصلی این دو مدل وجود ندارد، اما باید اشاره کنیم که استراتژی رنگ هوش مصنوعی در هواوی میت 40 پرو، دقت بیشتری نسبت به رنگ های واقعی دارد و به نظر می رسد که کمی به True Tones نزدیک تر باشد.

اما وقتی به سراغ صحنه های شب رفتم، شکاف کمی آشکار شد. به لطف سیستم تثبیت کننده OIS، عکس های شب در مدل P40 پرو پلاس برای عکاسی دستی پایدارتر بودند. با این حال، بیشتر نمونه های شب دارای جزئیات و کیفیت تصویر واضح تری در میت 40 پرو بودند. از طرف دیگر، به دلیل کمبود OIS، ما باید با دقت بیشتری از گزینه عکسبرداری 5 ثانیه ای استفاده کنیم تا از لرزش دوربین جلوگیری کنیم. اما هنگامی که با موفقیت به لرزش دوربین عادت کردیم، مدل میت 40 پرو موفق شد عکس های شب را با سطح نوردهی صحیح و جزئیات غنی ثبت کند.

در مورد دوربین واید، بیشتر نمونه های گرفته شده روی مدل میت 40 پرو دارای بازتولید دقیق تر رنگ هستند. به نظر می رسد فارغ از دوربین اصلی یا دوربین زاویه دید، هوش مصنوعی دوربین به وضوح بهتر و هوشمندتر از آنچه در پی 40 پرو پلاس داریم، است. مهمترین پیشرفت در عملکرد دوربین زاویه دید عکاسی در شب است. مسئله اشباع کم هنگام عکسبرداری شبانه در مدل P بر روی مدل جدید میت برطرف شده است. نمونه های گرفته شده روی میت 40 پرو با تصاویر واضح تر، رنگ های غنی تر و جزئیات بهتر را به خود اختصاص داده اند.

هواوی ادعا کرد که آنها الگوریتم ضد اعوجاج خود را در میت 40 بهینه کرده اند. ما واقعاً نمی توانستیم این بهبود را با چشم درک کنیم، اگرچه به طور کلی اثر ضد اعوجاج بسیار خوبی داشت. میت 40 پرو نسبت به مدل پی 40 پرو پلاس از یک سنسور تله فوتو با بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری برخوردار است. اما با کمال تعجب متوجه شدیم که Mate40 Pro از سری P خود عقب نیست. از نمونه بزرگنمایی 3 برابر، تصویر تولید شده توسط دوربین اصلی مدل میت از جزئیات خوبی برخوردار است و کنتراست عالی را ذخیره می کند. از طرف دیگر، نمونه مدل P از نظر رزولوشن تصویر کمی بهتر است.

در بخش بزرگنمایی 5 برابر، مدل Mate 40 Pro به وضوح پیش قدم شد. از اشباع بسیار بالاتر و تولید مثل رنگ دقیق تری برخوردار است. و وضوح 12 مگاپیکسلی این دوربین بزرگنمایی 5 برابر، وضوح بهتر را نیز تضمین می کند. در بخش فیلم برداری این گوشی توانایی فیلم برداری 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را دارد.

جمع بندی

سری Mate 40 به عنوان تأثیرگذارترین گوشی اندرویدی که در نیمه دوم سال 2020 منتشر شد، هنوز هم با موفقیت ماموریت خود را برای آوردن سخت افزار پیشرو در صنعت به دنیای اندروید، حتی تحت فشار شدید ممنوعیت ایالات متحده، به پایان رساند. اگرچه Mate 40 pro یک پرچمدار همه جانبه نیست ، ولی هواوی با سیستم دوربین خارق العاده خود همچنان موقعیت پیشرو در صنعت خود را حفظ کرده است. در مقایسه با استراتژی دوربین آیفون، هواوی بیشتر به جای لذت بردن از خدمات حرفه ای، بر روی عکاسی از طریق تلفن همراه و فیلمبرداری برای کاربران عادی لذت بخش تر است.

قیمت و سخت افزار Huawei Mate 40 Pro آنرا یک سر و گردن بالاتر از تمام رقبای پرچمدار خود قرار می‌دهد. به این ترتیب این گوشی حتی مدل‌های مشهوری نظیر Note 20 Ultra را نیز پشت سر می‌گذارد. با این حال عدم پشتیبانی از سرویس‌های Google می‌تواند یک نقطه ضعف مهم برای گوشی محسوب شود. اگر با این موضوع مشکلی ندارید، Mate 40 Pro یکی از بهترین و کامل ترین گوشی‌های هوشمند بازار فعلی محسوب می‌شود.

[one_half]نکات مثبت

  • طراحی ایستاده به لطف صفحه آبشار و مونتاژ مجزا دوربین.
  • صفحه نمایش OLED با نرخ رفرش ریت 90 هرتز روشن و با دقت رنگ است.
  • باتری با دوام طولانی، شارژ بسیار سریع.
  • بلندگوهای کلاس بالا
  • تشخیص چهره ایمن.
  • چیپست قدرتمند و کارآمد.
  • احتمالاً توانمندترین سیستم دوربین تا به امروز، شبانه روز، عقب و جلو.

[/one_half]

[one_half_last]نکات منفی

  • سرویس Google در آن وجود ندارد
  • نرخ رفرش ریت محدود 90 هرتز نسبت به سایر رقبای پرچمدار
  • برش دوربین جلوی زیاد

[/one_half_last]

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *