یکی از پیشگامان رایانش کوانتومی، IBM، نقشه راه توسعه کوانتومی خود را برای آینده رایانه های کوانتومی فاش کرد. این نقشه بر روی نقشه راه قبلی شرکت از سپتامبر سال 2020 بنا شده، که در آن مسیر دستیابی به اکوسیستم های رایانش کوانتومی متشکل از هزاران کیوبیت مقاوم در برابر نویز و پایدار تا سال 2023 مشخص شده است.

این “نقطه عطف”، همانطور که IBM بیان می کند، برای تحقق مقیاس کامل و تجاری رایانه های کوانتومی بسیار مهم است. از آن زمان، این شرکت در دستیابی به این هدف پیشرفت چشمگیری داشته، که در به روزرسانی که امروز رونمایی شد، برجسته شده است. بخش عمده‌ای از نرم‌افزار این شرکت با فناوری متن باز نوشته می‌شود که به توسعه‌هندگان‌ و شرکت‌های دیگر نیز اجازه مشارکت و بهره‌برداری از آن را می‌دهد.

IBM در بیانیه خود با اشاره به بهبود 100 برابری سرعت اجرای برنامه‌ها هدف از اینکار را کاهش پیچیدگی‌های محاسبات کوانتومی اعلام کرده است. این بهبود چشمگیر بدین معنی است که اجرای مواردی که در حال حاضر ماه‌ها طول می‌کشد، تنها در چند ساعت قابل انجام است. علی‌رغم تمام پتانسیل‌هایی که کوانتوم دارد، هنوز مشخص نیست کدام یک از این شرکت‌ها زودتر از بقیه می‌تواند قدرت محاسباتی را از آزمایشگاه‌های خود به دنیای واقعی بیاورد.

استفاده از کامپیوترهای کوانتومی شامل اعمال یک سری از تغییرات گروهی به اسم گیت به کیوبیت‌ها است. با توالی خاصی از گیت‌‌ها کامپیوتر کوانتومی می‌تواند محاسبات را برای وظایف خاصی مثل شبیه‌سازی مولکول‌ها انجام دهد. IBM انتظار دارد تا سال 2026 ماژول‌ها و سرویس‌های کاربردی را برای کاهش دشوارهای استفاده از این سیستم‌ها ارائه کند. این شرکت همچنین در 2 سال آینده در پی افزایش تعداد کیوبیت‌ها از 27 واحد فعلی در سیستم «فالکون» به 1121 واحد در «کاندور» است و سال 2024 نیز فناوری اصلاح خطای کیوبیت را ارائه خواهد کرد که به افزایش پایداری کامپیوترهای کوانتومی کمک می‌کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *