لپ تاپ

معرفی لپ تاپ Framework با طراحی ماژولار و اجزای قابل تعویض

وقتی دستگاه ها کمتر و کمتر قابل تعمیر می شوند، همیشه سازنده است که دستگاه هایی با نگاه به پایداری می سازند. گذشته از همه اینها، تعمیر دستگاهی که قبلاً در اختیار شما قرار دارد، تقریباً همیشه نسبت به خرید دستگاه جدید بیشتر با محیط دوستانه خواهد بود. Framework یک استارتاپ سخت افزاری است که توسط مهندس سابق Oculus نیراو پاتل تاسیس شده و به دنبال گرفتن مدل Fairphone و آوردن آن به لپ تاپ ها است، حتی با پیچ گوشتی در جعبه حمل می شود.

امروز این شرکت اولین محصول خود را به نام لپ تاپ Framework رونمایی کرده که یک لپ تاپ 13.5 اینچی با تعدادی از قطعات ماژولار می باشد. ایده این است که کاربران می توانند چندین کامپوننت عوض کنند یا هنگام پیشرفت فناوری آنها را ارتقا دهند. در حال حاضر، لپ تاپ های قابل تعمیر یک اختراع جدید نیستند، اما به نظر می رسد تمرکز در اینجا این است که این ویژگی را برای تازه کاران تا آنجا که ممکن است دوستانه باشد.

لپ تاپ Framework از یک صفحه نمایش 13.5 اینچی با رزولوشن 2،256 در 1،504 پیکسل و نسبت ابعاد 3:2 بهره می برد که در پشت یک سری حاشیه های مغناطیسی پنهان شده و تعویض آن را آسان می کند. همچنین یک وب کم 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه و یک سوئیچ حریم خصوصی سخت افزار و یک صفحه کلید با کلید 1.5 میلی متر وجود دارد. در مورد تراشه، شما می توانید این لپ تاپ را با پردازنده چهار هسته ای نسل  11 اینتل Core همراه با WiFi 6، حداکثر 64 گیگابایت رم DDR4 و 4 ترابایت حافظه SSD GenV NVME پیکربندی کنید.

تقریباً تمام اجزای دستگاه از جمله نمایشگر، باتری، صفحه کلید و حاشیه های صفحه نمایش قابل تعویض هستند. در داخل ، همچنین خواهید فهمید که SSD ها، حافظه و ماژول های WiFi همه از سوکت های استاندارد صنعتی استفاده می کنند؛ در واقع تنها چیزی که نیست، CPU است. اگر می خواهید آن را ارتقا دهید، باید مادربرد را بیرون بکشید و برگردانید و نسخه های جدیدتر آن با ورود گزینه های جدید تراشه از فروشگاه Framework در دسترس خواهد بود. پاتل گفت که هر ماژول “از یک رابط برچسب دار استفاده می کند” و بیشتر آنها “زبانه های کششی دارند تا کار با آنها راحت باشد”. وی افزود، از بین اجزایی که می توان جایگزین کرد، تنها یک مورد اصلی خود مادربرد است، زیرا قبل از حذف باید همه مواردی را که به آن متصل می شود قطع کنید.

یکی از عناصر جالب توجه در مورد کانسپت Framework، نحوه مدیریت این شرکت برای محل قرارگیری پورت هایی در دو طرف دستگاه، است. این شرکت بجای اصلاح انتخاب پورت ها و اجرای کارهای منسوخ شده، آنچه را “کارت های توسعه” نامیده، ساخته است. این جعبه های کوچک با امکان افزودن USB-C ،USB-A ،HDMI ،DisplayPort ،MicroSD ،SSD اضافی یا آمپ هدفون گسسته به شاسی همراه است. به منظور جهانی سازی این کارت های توسعه، این شرکت پورت های USB-C را مستقیماً روی صفحه اصلی لپ تاپ ساخته است. به طور کلی، ساخت آنها بیشتر شبیه دانگل است تا درگاه های سخت افزاری واقعی. فروش لپ تاپ Framework در تابستان امسال با قیمت نامعلوم آغاز می شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا