انتخاب غیرکارشناسی و نامناسب نرم افزار BPMS می تواند آسیب های جدی در روند یکپارچه سازی رویه های سازمانی ایجاد کند و علاوه بر به وجود آمدن هزینه های جبران ناپذیر، شرایط سازمان را پیچیده تر از قبل نماید.

سامانه سیستم‌ساز تیناک یا همان BPMS تیناک، نرم‌ افزاری پرقدرت است که در آن امکان طراحی نرم‌افزارهای مورد نیاز سازمان و موجودیت­های سازمانی به انضمام کلیه گزارشاتی که نتیجه اطلاعات وارد شده توسط کاربران است، امکان‌پذیر می‌باشد. این سیستم با استفاده از فناوری .Net پیاده‌سازی شده و خروجی آن بصورت همزمان تحت ویندوز و وب قابل استفاده می­باشد.

با استفاده از سیستم‌ساز تیناک سازمان به سادگی می تواند نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف فرایندهای کاری سازمان بررسی نموده و با یک تحلیل مناسب و جامع اقدام به پیاده‌سازی نیازهای خود در یک بستر جامع نماید.

این سامانه قابلیت گردآوری و انجام محاسبات مختلف بر روی اطلاعات و گرفتن انواع گزارشات پویا را در سطح سازمان عهده‌دار بوده و به سادگی تغییرات بر روی ساختار فرم‌ها، موجودیت­ها و گزارشات در آن اعمال می­شود. محتوای این فرم‌های اطلاعاتی بصورت اسناد سازمانی قابل ذخیره‌سازی و بازیابی بوده و قابل ارسال از طریق کارتابل الکترونیک نیز می‌باشند.

با استفاده از سیستم‌ساز تیناک، سازمان قادر خواهد بود سیستم‌های مورد نظر و موجودیت‌های تشکیل‌دهنده آن را در یک محیط کاملا کاربر پسند طراحی نماید و پس از تایید آن را در سطح سازمان انتشار دهد. از این پس پرسنل قادر خواهند بود از این فرم‌ها به عنوان فرم‌های عملیاتی نظیر فرم حواله انبار، خروج کالا، کاردکس، فرم مرخصی و ماموریت و یا هر فرم دیگری استفاده نمایند.

بعلاوه موجودیت­های ساخته شده به سادگی قابل تغییر بوده و اطلاعات موجود در نسخ قبلی حفظ شده و قابل استفاده مجدد می‌باشند.

مزیت رقابتی اصلی در BPMS تیناک برخورداری از گزارش ساز، فرم­ساز و فرآیندساز قوی می­باشد که بواسطه آن، همه آنچه یک سازمان نیاز دارد تا یک زیرساخت قدرتمند نرم افزاری را به کارگیرد و عملیات اجرایی در بخش­های مختلف را مدیریت نماید، در اختیار کاربران قرار گیرد.

فرآیند ساز BPMN2

متدولوژی یکپارچه­سازی از طریق BPMS تیناک:

ما درBPMS  تولید شده در شرکت تیناک امکان یکپارچه­ سازی را در سه لایه مستقل و مجزا فراهم نموده ایم که البته به طور همزمان و یا مستقل از هم نیز امکان پیاده­ سازی در آن­ها فراهم می­باشد. این سه لایه عبارت اند از:

  1. لایه واسط­های کاربری
  2. لایه دیتا
  3. لایه فرآیند

در حقیقت برخلاف منطق بسیاری از نظریه پردازی­ های این حوزه، ما زیرساخت BPMS را محدود و منحصر به بحث فرآیند نمی­دانیم و به تجربه به ارزش و اهمیت دیتا، به ویژه در پروسه یکپارچه سازی فرآیندهای سازمانی در سازمان­های بزرگ مقیاس پی برده­ ایم. لذا معتقدیم لایه دیتا نیز یکی از موضوعات کلیدی در روند یکپارچه­ سازی به شمار آمده و لذا این امکان را در سطح دیتا فراهم نموده ایم.

سوابق اجرایی این مدعا به ویژه در چندین پروژه انجام شده در بحث یکپارچه سازی سامانه­های مرجع که در سطوح ستادی وزراتخانه هایی چون نفت شامل شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی گاز ایران، شرکت پخش و پالایش، بانک مرکزی ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هلدینگ شستا و غیره که توسط متخصصین ما در شرکت تیناک با موفقیت به انجام رسیده اند، قابل رهگیری می باشد.

در بخش واسط های کاربری نیز علاوه بر یکپارچه سازی واسط های مختلف در روند پروژه­ های انجام شده، امکان برقراری یکپارچگی بین سامانه ­های گوناگون، به ویژه در مورد شرکت­هایی که از چندین مرجع خدمات دهنده مختلف در حال دریافت سرویس می­ باشند نیز فراهم بوده و علی رغم پیچیدگی هایی که به واسطه تفاوت­ های ذاتی و زیر ساختی در این شرکت ها وجود دارد، ما در چندین پروژه مقیاس بزرگ از جمله پروژه­ های بانکی توانسته ایم نیاز مخاطب را به درستی پاسخ دهیم و خدمات SSO را علی رغم پیچیدگی­های جدی آن، راه­اندازی نماییم.

در لایه فرآیند نیز می­توان گفت که اساسا ماهیت BPMS به نوعی منوط به یکپارچگی در این لایه بوده و موضوع محوری و اصلی در BPMS ها، اغلب یکپارچه سازی حوزه فرآینده است. در واقع به ثمر نشاندن پروژه­های موفق در این حوزه منوط به تسلط همزمان تیم فنی بر مباحث مرتبط با استاندارد BPMN2 و نیز جزییات موتور سازنده نرم­افزار که همان BPMS می­باشد خواهد بود.

متخصصین نرم­افزاری ما در شرکت تیناک، توامان به هر دو این حوزه­ها اشراف کامل داشته و به عنوان یکی از مبتکرین بکارگیری نرم افزار BPMS در یکپارچه­سازی فرآیندها در سازمان­های بزرگ و کوچک، تجارب موفقیت ­آمیز متعددی را در این پروژه ها رقم زده اند.

بعضا ما توانسته ایم در برخی سازمان­های بزرگ به ویژه در صنعت نفت و گاز، پا به پای یک ابزار نرم افزاری خارجی از جمله ERP شرکت IFS خدمات ارائه نماییم، به نحوی که علاوه بر برقرار نمودن یکپارچگی با IFS، بسیاری سیستم­های نرم افزاری که در ارتباط تنگاتنگ با IFS می­باشند را نیز تولید نموده و یا توسعه داده ایم. در ادامه جهت تسهیل فرآیند ارزیابی، مقایسه های موردی بین زیرساخت سیستم ­ساز برسا و نیز برخی زیرساخت­ های دیگر صورت پذیرفته است.

جدول مقایسه ای

ردیف عنوان ویژگی تیناک بیزاجی پروسس میکر
فرآیندسازی و گردش کار
1 پشتیبانی از BPMN2
2 طراحی گرافیکی فرآیند
3 پشتیبانی از ارسال کار به سمت (علاوه بر کاربر)
4 قابلیت اضافه نمودن انواع فعالیت و انتساب توسط تیم سازمان
قوانین کاری و توسعه برنامه نویسی
5 پشتیبانی از موتور قوانین کاری
6 قواعد کاری بدون نیاز به برنامه نویسی
7 نیاز به کد نویسی کم کم زیاد
8 زبان کدنویسی C# خاص منظوره JavaScript – Php
ساختار اطلاعات و دیتابیس
9 نگهداری اطلاعات در جداول رابطه ای
10 پشتیبانی از طراحی مدل اطلاعات
11 طراحی فرم واسط کاربری
12 دیتابیس های مورد پشتیبانی Sql – Oracle Sql – Oracle My SQL
گزارش سازی و نمایش لیست اطلاعات در فرمتهای مختلف
13 قابلیت طراحی گزارش درون برنامه­ا
14 طراحی گزارش لیستی
15 طراحی گزارش آماری
16 طراحی گزارش چاپی
17 طراحی گزارش تقویمی
18 طراحی گزارش درختی
کارتابل و محیط اجرا
19 پشتیبانی کامل از زبان فارسی و تقویم شمسی توسط برخی شرکتهای داخلی توسط برخی شرکتهای داخلی
20 پشتیبانی از مفهوم سیستم با نگاه ساختاری و وظیفه مندی
21 امکان تولید و توسعه پورتال سازمانی و یکپارچه سازی فرآیندهای درون و برون سازمانی
مدیریت سرورهای توزیع شده و روال تولید
22 دارای محصولات (یا فرآیندهای) آماده مانند اتوماسیون اداری، منابع انسانی، لجستیک و …. طراحی شده مبتنی بر BPMS
23 امکان طراحی سیستم­های داده محور (بدون اجرای فرآیند)
24 اکسپورت / ایمپورت ساختارهای طراحی شده و اطلاعات برای یک بار
25 اکسپورت/ایمپورت ساختار و اطلاعات بدون محدودیت با حفظ تغییرات
لایسنس و پشتیبانی
26 نوع لایسنس تولید داخل کرک اوپن سورس
27 توسعه و پشتیبانی توسط شرکت ایرانی در حد آموزش و اصلاحات جزئی در حد آموزش و اصلاحات جزئی
28 دارای تاییدات امنیتی داخلی (مانند افتا، صاافتا و …)

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *