بررسیموبایل و تبلت

بررسی ویوو ایکس 60 پرو پلاس

گوشی ایکس 60 پرو پلاس بهترین گوشی هوشمند فعلی ویوو محسوب می‌شود. این گوشی سخت افزاری قدرتمند، کیفیت ساخت عالی و امکانات جالبی را دارد. مدل پرو پلاس با یک ماژول دوربین چهارگانه برند زایس، پردازنده درجه یک و یک صفحه نمایش امولد، همه در یک بدنه ای با روکش چرم فانتزی تعبیه شده اند. حال در این مقاله گوشی قصد داریم تا ویوو ایکس 60 پرو پلاس را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 158.6 در 73.4 در 9.1 میلیمتر، وزن 191 گرم.
  • صفحه نمایش: 6.56 اینچ سوپر امولد، رزولوشن 1080 در 2376 پیکسل، روشنایی 1300 نیت، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، نسبت ابعاد 19.8 به 9 و تراکم 398ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 888؛ گرافیک Adreno 660
  • حافظه رم/داخلی: 8/128 گیگابایت و 12/256 گیگابایت
  • سیستم عامل: Funtouch 11.1 (جهانی)/OriginOS 1.0 (چینی) مبتنی بر اندروید 11
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.6، اولتراواید 48 مگاپیکسل، تله فوتو 32 مگاپیکسل f/2.1، تله فوتو دوم 8 مگاپیکسل f/3.4
  • دوربین سلفی: 32 مگاپیکسل f/2.5
  • باتری: 4200 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 55 وات
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت (زیر نمایشگر، اپتیکال)، NFC

این گوشی همراه یک شارژر 55 واتی، یک کابل USB-A به USB-C، یک تبدیل USB-C به جک 3.5 میلیمتری و یک جفت ایرباد سیمی عرضه می‌شود.

طراحی و کیفیت ساخت

ایکس 60 پرو پلاس گوشی هوشمندی است که نمی توانید آن را با دیگر دستگاه ها اشتباه بگیرید. بافت پشت این گوشی حالت چرمی دارد و ماژول دوربین آن نیز بسیار بزرگ با لنز‌های غول پیکر است. فریم گوشی هم جنس فلزی داشته و در مجموع، کیفیت ساخت گوشی بسیار بالاست.

ویوو در طراحی محصول جدید خود، موارد دیگری را هم اتخاذ کرده است. برای مثال، دکمه پاور اکنون بافت متمایزی دارد و به آسانی می‌توان تفاوت آن را با دکمه‌های تنظیم صدا تشخیص داد. گفتنی است که استفاده از چنین مواردی روی وزن دستگاه تاثیر منفی نگذاشته است و نباید به چنین موردی شک کنید. ضخامت ویوو ایکس 60 پرو پلاس نیز کاملاً قابل قبول و مناسب به شمار می‌آید.

البته با تمام این اوصاف، یک مورد به‌خصوص تبدیل به نقطه ضعف طراحی ایکس 60 پرو پلاس شده، دوربین بزرگ آن است. ماژول دوربین اصلی در پشت دستگاه یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌هایی است که امروزه می‌توان در گوشی‌های هوشمند مشاهده کرد. البته شاید احساس کنید که در حال سخت‌گیری هستیم اما می‌توان چندین و چند مشکل عملی را در این رابطه ذکر کرد.

قسمت پایین مقعر تلفن جایی است که شما شکاف کارت را پیدا می کنید و سینی فقط سیم کارت (دو عدد نانو) را می گیرد، اما microSD ندارد. پورت USB-C، بلندگو و میکروفون اصلی را نیز می توانید در اینجا پیدا کنید. قسمت بالای آن میکروفون دیگری بوده و ظاهراً صفحه پلاستیکی است. ابعاد ویوو ایکس 60 پرو پلاس 158.6 در 73.4 در9.1 میلی متر است، که باعث می شود 5-6 میلی متر کوتاه تر از فایند ایکس 3 پرو ، وان پلاس 9 پرو یا Mi 11 باشد، بنابراین می توانید برای ویوو به عنوان یک گزینه جمع و جور تر برای اکثر موارد استفاده کنید.

صفحه نمایش

ویوو ایکس 60 پرو پلاس به همان نمایشگر 6.56 اینچی مجهز است که در موارد غیر پلاس شاهد آن بودیم و این چیز بدی نیست. نمایشگر گوشی یک پنل AMOLED با رزولوشن 1080 در 2376 پیکسل و سرعت تازه سازی 120 هرتز است. از سایر مشخصات این نمایشگر می توان به روشنایی 1300 نیت، نسبت ابعاد 19.8 به 9 و تراکم 398ppi اشاره کرد.

اگرچه نمایشگر این دستگاه کاملاً بزرگ به نظر می‌رسد اما با توجه به محصولاتی که حتی با ابعاد ۷ اینچی روانه بازار شده‌اند، احتمالاً شما با آن به مشکلی نخواهید خورد. خوشبختانه این نمایشگر عظیم‌الجثه حتی در روزهای کاملاً آفتابی هم عالی عمل می‌کند و کاربر در این‌باره به مشکلی برنخواهد خورد. حسگر تشخیص اثر انگشت دستگاه نیز در زیر این نمایشگر تعبیه شده است. حسگر مذکور همیشه سریع عمل می‌کند و باید به عملکرد دقیق آن هم اشاره کرد.

ویوو با وجود ارائه نرخ تازه‌سازی 120 هرتز، اپلیکیشن های بسیاری برای آزادی عمل و توجه به مصرف انرژی دستگاه داشته است. ویژگی Smart Switch به ایکس 60 پرو پلاس اجازه می‌دهد که به صورت خودکار بین نرخ 60 و 120 فریم تغییر حالت دهد. این تغییر حالت به صورت دستی هم امکان‌پذیر است و اگر به ذخیره انرژی، بیشتر از روان بودن نمایشگر اهمیت می‌دهید، گزینه بسیار مناسبی در اختیار شماست. با این حال، هیچ گزینه‌ای برای انتخاب حالت 90 هرتز وجود ندارد.

عمر باتری

ویوو ایکس 60 پرو پلاس با یک باتری 4200 میلی آمپر ساعتی، یکی از کوچکترین باتری های گوشی پرچمدار اندروید، تغذیه می شود. ایکس 60 پرو پلاس با وجود تمام بهبودهایی که به خود دیده، در قسمت باتری، ظرفیت کمتری نسبت به نسخه نسل پیش دارد.

این باتری در حالت نرخ رفرش ریت داینامیک صفحه، تا 91 ساعت جوابگوی استفاده‌‌ عادی است. در حالت پخش مداوم ویدیو، این باتری تا 19 ساعت و 17 دقیقه دوام می‌آورد. جدای از این استفاده‌ها، در حالت عادی می‌توان اطمینان داد که کاربر تا حدود 2 روز نیازی به شارژ نخواهد داشت. اگر استفاده از قابلیت Smart Switch را در نظر داشته باشید و برخی تغییرات جزئی را لحا کنید، انتظار می‌رود که حتی به مقدار شارژدهی بیشتری دست یابید.

به لطف نرخ شارژ 55 وات، ویوو ایکس 60 پرو پلاس تنها در مدت 45 دقیقه، کاملاً شارژ می‌شود. محصول مورد بحث از شارژ بی‌سیم پشتیبانی نمی‌کند و حتی با وجود نرخ مناسب شارژ مستقیم، در ازای پرداخت قیمت گزاف آن، استفاده از چنین فناوری ضروری به شمار می‌آید.

نرم افزار و رابط کاربری

این گوشی از سیستم عامل اندروید 11 با رابط کاربری Funtouch 11 استفاده می‌کند. این رابط کاربری آشنا و در عین حال منحصر به فرد است. این شرکت چینی در چند سال اخیر رابط کاربری خود را به صورت مستمر، تقویت کرده است. این رابط کاربری اکنون شباهت بسیاری به خود سیستم عامل اندروید گوگل دارد.

از جمله مهم‌ترین اقدامات این شرکت در تغییر ظاهر آی‌او‌اس مانند فان تاچ اواس، حذف کنترل سنتر و استفاده از اعلان‌های عادی اندروید و منوی اعمال سریع آن است. همچنین گویا ویوو بیشتر از قبل به بازخورد طرفداران توجه می‌کند. با وجود پیشرفت‌های ذکر شده، رابط کاربری مورد استفاده در ویوو ایکس 60 پرو پلاس هنوز هم مشکلات فراوانی دارد. فان تاچ اواس به صورت پیش‌فرض دارای فروشگاه مخصوص ویوو، فلیپ‌کارت، دیلی هانت، پرایم ویدیو، فیسبوک، ویوو کلاود، اسنپ چت و چندین اپلیکیشن غیرضروری دیگر است.

بازده و کارایی

این گوشی از یک چیپست کوالکام اسنپدراگون 888 با مودم داخلی 5G استفاده می‌کند. بهترین مدل این گوشی از 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌‌ داخلی استفاده می‌کند. این گوشی همچنین از 3 گیگابایت رم مجازی استفاده می‌کند که توان پردازشی را حتی بیشتر می‌کند.

تمام بنچ‌مارک‌های شخص ثالث، عملکرد ایکس 60 پرو پلاس را در مقایسه با گوشی‌های پرچم‌دار بازار از جمله می 11 ، گلکسی S21 و وان پلاس 9، عالی نشان می‌دهند. در تست سرعت کارت گرافیک و پردازنده این دستگاه، هر دو حتی از گلکسی S21 اولترا هم بهتر ظاهر شدند.

یکی دیگر از راه‌های بررسی عملکرد و کارایی دستگاه، استفاده از پتانسیل بازی‌های ویدیویی است. گیم‌پلی تمام آثار مورد بررسی روان ظاهر شده و باید از این بابت قدردان بود. حتی اجرای آثار Super Mario Sunshine، F-Zero GX و Metroid Prime به وسیله شبیه‌ساز دلفین نیز چیزی از ارزش‌های ایکس 60 پرو پلاس را زیر سوال نمی‌برد.

در این قسمت یکی از مزیت‌های استفاده از چرم مصنوعی در پشت گوشی آشکار می‌شود. این چرم اجازه انتقال گرما را نمی‌دهد و حتی اجرای طولانی مدت بازی‌ها هم دست شما را آزار نخواهند داد. با این حال نمایشگر دستگاه و فریم ایکس 60 پرو پلاس از این قاعده مستثنی نیست و داغ شدن آن‌ها امری عادی است.

کیفیت دوربین

در پشت گوشی ما 4 لنز دوربین داریم. لنز اصلی وضوح 50 مگاپیکسلی داشته و از سنسور S5KGN1 سامسونگ استفاده می کند. این لنز دارای فرمت اپتیکال 1/1.31 اینچ و پیکسل های 1.2µm است. سامسونگ آن را Dual Tetrapixel می نامد – “Tetrapixel” به آرایه فیلتر رنگی 4 در 1 اشاره دارد، در حالیکه بیت “Dual” نشان می دهد که دارای فوکوس خودکار دو پیکسل است. لنز فوق عریض وضوح 48 مگاپیکسلی داشته و دارای سنسور IMX598 سونی و دیافراگم f/2.2 است. لنز تله فوتو اول از سنسور 32 مگاپیکسلی 1/2.8 اینچ S5KGD1 سامسونگ و دیافراگم f/2.08 بهره می برد. لنز تله فوتو دوم نیز شامل سنسور 8 مگاپیکسلی امنی ویژن OV08A10 با فاصله کانونی 125 میلی متر می باشد.

رابط کاربری دوربین افزون بر گزینه‌های رایج و متداول روی صفحه، دارای یک گزینه به نام More برای دسترسی به موارد بیشتر است. از جمله حالت‌های موجود که با لمس این گزینه می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، می‌توان به سوپرمون، اشباع مضاعف، عملکرد کند شاتر برای باریکه‌های نور و در نهایت حالت ورزشی جهت ثبت حرکت سوژه‌های پرسرعت اشاره کرد. تشخیص چهره به وسیله هوش مصنوعی، فعال و غیرفعال کردن فلش ال‌ای‌دی، HDR و تعویض به حالت ماکرو، از دیگر موارد موجود در رابط کاربری دوربین ویوو ایکس 60 پرو پلاس هستند.

کیفیت تصاویر این گوشی در مجموع عالی است که با توجه به سخت افزار آن، چندان غافلگیر کننده نیست. در بسیاری اوقات به نظر می‌رسد که در کیفیت رنگ مناظر اغراق شده است. البته رنگ‌ها در همین شرایط هم چشم‌نواز ظاهر می‌شوند و نمی‌توان ایراد بزرگی از آن‌ها گرفت. در حقیقت دوربین به قدری خارق‌العاده طراحی شده است که شما می‌توانید صحنه‌ها و مناظر فک‌براندازی را ثبت کنید. فناوری HDR گاهی اوقات مشکلات اندکی را منجر می‌شود و به عکس حالتی رنگ و رو رفته می‌دهد. البته این مورد هم نیاز به دقت فراوانی برای درک و دریافت دارد.

دوربین اصلی به جای استفاده از میکرو گیمبال، از فناوری OIS برای دفع لرزش استفاده می‌کند اما با این وجود می‌توان تصاویر چشم‌نوازی را در شب و شرایط کم‌نور ثبت کرد. در چند وقت گذشته ما شاهد این بوده‌ایم که تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند به تدریج به سمت حذف لنزهای فوق عریض مجهز به رزولوشن‌های بالا متمایل شده‌اند. این روند در ویوو هم اتخاذ شده است و ما شاهد استفاده از چنین لنزی در ایکس 60 پرو پلاس نیستیم. لنز فوق عریض 48 مگاپیکسلی این دستگاه در تصویربرداری معمولاً رنگ‌های مشابه‌ای را ارائه می‌کند و دامنه پویای یکسانی را هم شاهد هستیم.

زاویه دید دوربین این دستگاه با برخی از رقبا فاصله قابل توجهی دارد اما به اندازه کافی عریض است که با دید گلایه‌آمیز به آن بنگریم. پیش‌تر اشاره کردیم که ویوو در این نسل از پرچم‌داران خود نیز به استفاده از میکرو گیمبال پرداخته است. نتیجه آن، این است که شما می‌توانید از لنز فوق عریض برای تصویربرداری‌های تاثیرگذار در شب‌هنگام استفاده کنید.

خوشبختانه برخلاف اکثر گوشی‌های هوشمند بازار که دارای لنزهای فوق عریض کاملاً بی‌مصرفی هستند، ایکس 60 پرو پلاس نتیجه تصویربرداری در شب را متحول می‌کند. اگرچه سطح روشنایی و نویزهای موجود جای بهبود دارند، اما باید اغراق کرد که دلیل این شکایت‌ها بیشتر به سطح کیفی خارق‌العاده دوربین اصلی این دستگاه باز می‌گردد. ویوو در ساخت لنز فوق عریض از فناوری فوکوس خودکار هم استفاده کرده است. این به معنای آن است که شما می‌توانید تصاویر ماکرو را هم به وسیله ایکس 60 پرو پلاس ثبت کنید.

در قسمت جلویی، یک دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی، همانند X60 پرو وجود دارد که برپایه سنسور Tetrapixel سامسونگ S5KGD1 (1/2.8 اینچ، 0.8 میکرومتر) است. این فاصله کانونی خود را 24 میلی متر گزارش می کند در حالی که دیافراگم f/2.45 است. تصاویر سلفی برخلاف جزئیات باوردنکردنی در روشنایی روز، در مکان‌های سرپوشیده چندان جالب به نظر نمی‌رسند و شاهد نویزهای زیادی روی آن‌ها هستیم. به واسطه دامنه پویای دوربین سلفی، حتی در روشنایی‌های مفرط همانند موقعیت مذکور، صورت شما دست‌نخورده و قابل تشخیص باقی می‌ماند. این تصاویر همانند چیزی که پیش‌تر شاهدش بودیم، در این قسمت نیز گاهی اوقات رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند.

ایکس 60 پرو پلاس دارای حالت‌های فیلم‌برداری گسترده‌ای است. کاربر می‌تواند یکی از حالت‌های رزولوشن 8K و 30 فریم بر ثانیه، رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه، رزولوشن 720P و 480 فریم بر ثانیه (صحنه آهسته)، حالت فوق شب و کاهش نویز را انتخاب کند. امکان استفاده از لرزشگیر فوق پایدار به وسیله میکرو گیمبال نیز در حالت فیلم‌برداری مهیا شده است اما متاسفانه تنها در رزولوشن 1080pو نرخ فریم 60 هرتز در دسترس است. نمونه‌هایی که به وسیله دوربین این دستگاه ضبط شده‌اند، عملکرد خوب لرزشگیر و کیفیت مناسب را با وجود لرزش‌های بسیار اندک، تضمین می‌کنند. باید امیدوار بود که ویوو از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری، استفاده از لرزشگیر فوق پایدار را در حالت‌های دیگر فیلم‌برداری نیز در دسترس قرار دهد.

جمع بندی

ویوو ایکس 60 پرو پلاس دارای چندین ویژگی جذاب مانند لنز فوق عریض با کیفیت، شارژ سریع و قدرت پردازش مناسبی است که ما امروزه خواهان وجود آن‌ها در پرچم‌داران هستیم. همچنین می‌توان آن را به منزله استفاده از یک قاب چرمی، دوربین‌های حیرت‌انگیز و لرزشگیر میکرو گیمبال، به آسانی از دیگر رقبا متمایز دانست.

ویوو ایکس پرو پلاس در این بازه‌‌ قیمت، رقبای زیادی دارد. شاید مهم ترین آنها، مدل‌های جدید سری شیائومی می 11 باشند. با این حال این گوشی به لطف کیفیت ساخت، سخت افزار و امکانات تقریبا بی نقص خود، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

نقاط مثبت 

  • ساخت با کیفیت بالا، ظاهری برتر.
  • صفحه نمایش شگفت انگیز AMOLED – روشن، دقیق، 120 هرتز.
  • عملکرد خوب در سطح کلاس پرچمدار.
  • کیفیت عکس عالی در سراسر صفحه.
  • تثبیت کننده فیلم عالی.

نقاط منفی

  • عدم درجه بندی IP برای محافظت در برابر گرد و غبار و آب.
  • بلندگوی استریو وجود ندارد.
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا