نرم افزار و اینترنت

مایکروسافت ویندوز 11 رونمایی شد

پس از درزها و گزارش های متعدد، مایکروسافت امروز سیستم عامل جدید ویندوز 11 را معرفی کرد. ویندوز 11از ظاهر جدید و مدرنی بهره می‌برد و قابلیت‌ های بیشتری هم در اختیار کاربران قرار می‌ دهد.  در ویندوز 11 با المان‌های جدید زیادی، از منوی استارت جدید گرفته تا تسک بار با طراحی تازه روبه‌رو هستیم. در این سیستم عامل جدید، آیکون‌های پیش فرض شامل دکمه استارت و دکمه جستجو در مرکز تسکبار به چشم می‌خورند. البته اگر علاقه‌ای به این سبک طراحی نداشته باشید، می‌توانید آن را مانند ویندوز 10 یا سیستم عامل‌های قدیمی‌تر مایکروسافت به سمت چپ منتقل کنید.

منوی استارت ویندوز 11 دیگر حاوی Live Tiles (کاشی‌های پویا) نیست که مایکروسافت این مشخصه را با ویندوز 8 معرفی کرده بود. قرارگیری این آیکون‌ها در مرکز تسک‌بار کاربران را به یاد سیستم‌عامل‌های macOS و کروم می‌اندازد و همچنین در ویندوز 11 مانند اندروید و iOS شاهد لبه‌های گرد هم هستیم.  ویندوز 11 تغییرات بسیار بیشتری هم با خود دارد که می توان به کاهش حجم آپدیت ها، افزایش سرعت اشاره کرد. به گفته تیم مایکروسافت، ویندوز 11 از هر نظر مورد بازنگری قرار گرفته است و حالا از حالت های دارک و لایت جدید برای خوانایی بهره می برد. همچنین ویندوز 1 ظاهر بهتر و مدرن داری دارد.

مایکروسافت گزینه جدیدی به نام  Snap Layout را هم برای مدیریت بهتر پنجره اپلیکیشن ها اضافه کرده است که چینش آنها را آسان تر می کند. مایکروسافت وعده عملکرد بهتر را هم داده است و می گوید ویندوز 11 عملکرد سریع تری نسبت به ویندوز 10 دارد. همچنین حجم آپدیت های ویندوز 11 چهل درصد کمتر از ویندوز 10 است.

ویندوز 11 همچنین دارای نرم افزار Microsoft Teams است و کاربران بدون نیاز به نصب جداگانه‌ آن، می‌توانند از این سرویس بهره ببرند. همچنین آیکون مربوط به این برنامه در تسک‌بار قرار گرفته و این یعنی کاربران خیلی راحت با کلیک بر این آیکون قادر به تماس با دوستان یا همکاران خود خواهند بود. باید خاطرنشان کنیم اسکایپ بخشی از ویندوز 10 بود و این تصمیم جدید مایکروسافت از کاهش اهمیت اسکایپ برای این شرکت خبر می‌دهد.

از بخش‌های مهم ویندوز 11 نباید ویجت‌ها و ژست‌های حرکتی را از قلم بیندازیم. بخش ویجت‌ها حاوی فید شخصی‌سازی شده است که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات مختلفی را به کاربران ارائه دهد. مایکروسافت کاربران تبلت‌های مبتنی بر ویندوز را فراموش نکرده و برای این دسته از کاربران، ژست‌های حرکتی بهتر از قبل شده است.

مایکروسافت گیمرها را هم از یاد نبرده است و قابلیت های تازه ای برای گیمینگ معرفی کرد. یکی از این قابلیت ها Auto HDR است و به طور خودکار میان HDR و SDR سویچ می کند. Direct storage API قابلیت جدید دیگر ویندوز 11 در زمینه گیمینگ است و امکان بارگذاری مستقیم بازی ها بر روی حافظه ویدئویی کارت گرافیک را برای افزایش سرعت می دهد. Xbox Game Pass هم حالا بخشی از ویندوز 11 است. ابزار Xbox Game Pass حالا بخشی از ویندوز 11 محسوب می‌شود و به لطف پشتیبانی از xCloud، گیمرها قادر به استریم بازی از فضای ابری مایکروسافت هستند.

یکی از مهم‌ترین تغییرات ویندوز 11، آوردن اپلیکیشن های اندرویدی به این سیستم عامل است. اپلیکیشن های اندرویدی بطور مستقیم روی ویندوز 11 اجرا می‌شوند و می‌توان آنها را از طریق ویندوز استور جدید دانلود کرد. ردموندی‌ها از اپ استور آمازون برای آوردن اپ‌های اندرویدی به ویندوز 11 استفاده می‌کنند. اپ‌ها بطور مستقیم از طریق ویندوز استور در اختیار کاربران قرار می‌‌گیرند و از فناوری Intel Bridge استفاده می‌کند.

شما می‌توانید اپ‌های اندرویدی را در ویندوز 11 در تسکبار پین کنید. این رویکرد ردموندی‌ها را می‌توان پاسخی به کار اپل با چیپ M1 دانست که امکان اجرای اپ‌های iOS روی مک او اس را ممکن کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا