بررسیموبایل و تبلت

بررسی تبلت هواوی میت پد 11 مدل 2021

میت پد 11 یکی از اولین دستگاه های هواوی است که با جدیدترین نسخه HarmonyOS 2.0 این شرکت ارائه شد. هواوی در ساخت تبلت ها با دو چالش رو به رو است هم باید از رقبا پیشی بگیرد و هم باید ثابت کند سیستم عامل هارمونی جایگزینی خوبی برای اندروید است. در این مقاله به بررسی تبلت هوآوی MatePad 11 مدل 2021 می‌پردازیم که مدل 6 گیگ رم/64 گیگ حافظه‌ی آن با قیمت 400 یورو در دسترس است.

از مهمترین و قابل توجه‌ترین ویژگی‌های میت پد پرو 12.6 می‌توان به تراشه کرین 9000E، پشتیبانی از قلم دیجیتالی M-Pencil و صفحه کلید آهنربایی هوشمند و همچنین بهره‌مندی از صفحه نمایش اولد 12.6 اینچی اشاره کرد. تبلت پایه‌ MediaPad 11 تنها مدل از این سری است که به جای کارت‌های NM اختصاصی هواوی از اسلات کارت microSD استاندارد استفاده می‌کند. بنابراین اگر فضای ذخیره سازی برای شما اهمیت دارد، MediaPad 11 ممکن است گزینه مناسب‌تری برای شما باشد.

مشخصات هواوی میت پد 11 مدل 2021:

  • بدنه: 165.3 در 253.8 در 7.3 میلی متر، وزن 485 گرم؛ پشت بدنه و قاب پلاستیکی؛ پشتیبانی از قلم (مغناطیسی).
  • صفحه نمایش: 10.95 اینچی IPS LCD، نرخ تازه سازی 120 هرتز، رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، نسبت تصویر 5.63:9، تراکم 276ppi.
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 865 5G، هشت هسته‌ای (یک هسته 84 گیگاهرتز Kryo 585 و سه هسته x2.42 گیگاهرتز Kryo 585 و چهار هسته x1.8 گیگاهرتز Kryo 585)؛ پردازنده گرافیکی آدرنو 650
  • حافظه: 64 گیگابایت و 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت و 6 گیگابایت رم، 256 گیگابایت و 6 گیگابایت رم؛ microSDXC (شکاف اختصاصی).
  • سیستم عامل: HarmonyOS 2.0
  • دوربین اصلی: 13 مگاپیکسل، f/1.8، PDAF.
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل، f/2.0.
  • فیلمبرداری: دوربین عقب: 4K@30fps، 1080p@30fps؛ دوربین جلو: 1080p@30fps.
  • باتری: 7250 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 22.5 وات، شارژ معکوس 5 وات.
  • ویژگی‌های دیگر: شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب نما.

در داخل جعبه میت پد پرو هم، علاوه بر خود تبلت، یک کابل USB، شارژر 40 وات و یک مبدل USB به جک 3.5 میلی متری قرار دارد. همان‌طور که اشاره کردیم، در این تبلت خبری از اندروید نیست و هواوی از سیستم عامل اختصاصی خود با نام هارمونی او اس 2.0 در آن استفاده کرده است. البته، سیستم عامل جدید تغییر بزرگی ایجاد نکرده و تجربه کاربری این تبلت کاملاً مشابه با مدل‌های اندرویدی است (اما بدون پشتیبانی از سرویس‌های گوگل!).

طراحی و کیفیت ساخت

اگرچه به طور خاص در برگه مشخصات رسمی ذکر نشده، اما به جز لایه شیشه ای روی پنل LCD، میت پد 11 کاملاً از پلاستیک ساخته شده است. با وجود اینکه هواوی صحبتی در مورد سطح حفاظتی این تبلت نکرده، اما نمایشگر تبلت ها به ندرت در معرض خطر بالاتری مانند گوشی ها قرار دارند. به شاسی برگردیم – پنل پشتی و قاب کناری از پلاستیک هستند، اما به هیچ وجه احساس کم ارزش نمی کنید. بدیهی است که طراحان کمی به متریال توجه کرده اند. سطح به شدت حس آلومینیوم آنودایز را می شود و لمس آن نسبتاً صاف است. اثر انگشت و لکه ها فقط در زاویه خاصی قابل مشاهده هستند؛ حداقل در مورد رنگ خاکستری مات اینطور است.

در حال حاضر، وقتی صحبت از ارگونومی و نحوه کار می شود، میت پد 11 در کل تنها با چند مزاحمت کوچک احساس خوبی دارد. به نظر ما، ماژول دوربین، که فقط یک سنسور کوچک 13 مگاپیکسلی دارد، بیش از حد برآمده است و این کافی است تا بسته به جایی که صفحه نمایش را لمس می کنید، دستگاه روی یک سطح صاف تکان بخورد. علاوه بر این، افرادی که دست های بزرگی دارند، ممکن است در نگه داشتن با کف دست و گذاشتن انگشتان روی قسمت نمایشگر مشکل داشته باشند، چراکه حاشیه ها بسیار نازک هستند. 

این معمولاً در طراحی گوشی های هوشمند یک ظاهر دلخواه است، اما وقتی صحبت از تبلت ها به میان می آید، به حاشیه های خود احتیاج دارید تا بتوانید به راحتی تبلت را نگه دارید. بخش دوست داشتنی این تبلت، گوشه های صاف و گرد آن بوده که باعث می شود نگه داشتن آن بسیار راحت تر و کمتر استرس زا باشد. از آنجا که یک دستگاه سنگین است (تبلت 11 اینچی با میانگین وزن کلاس 485 گرم)، می توان تصور کرد که نگه داشتن مدیاتک 11 برای مدت طولانی چالش برانگیز است. اما لزوماً اینطور نیست.

با نگاهی به اطرافت تبلت، سینی کارت microSD را در پایین قاب (هنگام نگه داشتن تبلت به صورت افقی)، دکمه پاور را در گوشه سمت چپ بالای صفحه پیدا می کنید، در حالی که دکمه تنظیم صدا در بالا قرار دارد. اتصال USB-C در سمت راست قرار دارد. از آنجا که این تبلت دارای مجموعه ای از چهار بلندگو است، چهار توری اسپیکر نیز وجود دارد – دو عدد در سمت چپ و دو در سمت راست.

با کمال تعجب، هیچ امنیت بیومتریک نظیر تشخیص چهره پیشرفته یا سنسور اثر انگشت وجود ندارد. این معمولاً سالهاست که برای دستگاه های گوشی همراه یک ویژگی خاص است و هواوی از چنین جنبه مهمی غافل می شود که یک مشکل بزرگ است. و حتی جالب تر این واقعیت است که هیچ یک از دستگاه های میت پد امسال هیچگونه امنیت بیومتریک پیشرفته ای ارائه نمی دهند، بنابراین شاید این نقص سیستم عامل هارمونی باشد.

صفحه نمایش

همانطور که قبلاً نیز اشاره کردیم، میت پد 11 به جای OLED (که در میت پد پرو 12.6 یافت می شود)، به یک پنل IPS LCD مجهز شده است. اما به طور قطع می توان گفت که با این وجود، تجربه کلی کاربری عالی است. نمایشگر 10.95 اینچی این تبلت رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل و نسبت ابعاد 16 به 10 را ارائه می دهد. اولین چیزی که در مورد صفحه نمایش به آن توجه کردیم یکنواختی عالی است.

حتی اگر OLED نباشد، آزمایشات ما در مورد روشنایی و کنتراست عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان می دهد. حداکثر روشنایی 497 نیت و نسبت کنتراست 1200:1 است. به نظر می رسد افزایش روشنایی در حالت خودکار به روش معمول عمل نمی کند. ما هیچ تغییری در اوج روشنایی مشاهده نکردیم، اما تاباندن نور روشن به سنسور نور محیط باعث افت شدید کنتراست می شود، که یک افکت دلخواه است.

سایر ویژگی های مرتب شامل حالت معمولی Eye Comfort است که هنگام غروب خورشید برای مقابله با انتشار نور آبی، دمای رنگ را پایین می آورد. همچنین یک حالت eBook برای خواندن وجود دارد که صفحه را به تقلید از نمایشگرهای E Ink با رنگ سیاه و سفید تبدیل می کند. سه تنظیم در منو وجود دارد – Dynamic ،Standard و High. دومی نرخ تازه سازی را در هر زمان 120 هرتز تنظیم کرده، در حالی که استاندارد آن را روی 60 هرتز تنظیم می کند. البته Dynamic به سیستم اجازه می دهد تا نرخ تازه سازی را مطابق با آن تنظیم کند تا بتوانید از انیمیشن های روان استفاده کنید و در طول مسیر مقداری انرژی ذخیره کنید.

نرم افزار و رابط کاربری

میت پد 11 یکی از اولین دستگاه های هواوی است که با جدیدترین نسخه داخلی HarmonyOS 2.0 این شرکت همراه است. رابط کاربری اصلی در میت پد پرو 12.6 بسیار شبیه به تبلت‌های اندرویدی یا حتی آیپدهای اپل است. در صفحه اصلی و در قسمت پایین نوار برنامه‌های پرکاربرد و برنامه‌هایی که اخیراً باز شده‌اند، دیده می‌شوند. با کشیدن صفحه به سمت (از گوشه بالای سمت چپ) صفحه اعلانات باز می‌شود و اگر از سمت راست صفحه را پایین بکشید، امکان دسترسی به تنظیمات سریع و گزینه‌های مختلف آن را خواهید داشت.

شما در این تبلت می‌توانید همزمان چهار برنامه را باز کرده و روی صفحه مشاهده کنید (البته فقط برنامه‌های پشتیبانی شده). با اینکه میت پد پرو از سیستم عامل اندروید استفاده نکرده و طبیعتاً از سرویس‌های گوگل بی‌بهره است، اما همچنان امکان نصب برخی برنامه‌های اندرویدی به طرق مختلف وجود دارد! شما می‌توانید این برنامه‌ها را از اپ گالری هواوی نصب کرده یا حتی برخی برنامه‌ها را به صورت فایل APK دانلود کرده و اقدام به نصب آن‌ها روی تبلت خود کنید.

هواوی میت پد پرو با اضافه کردن قلم دیجیتالی و صفحه کلید هوشمند به آن، می‌توان به یک دستگاه لپ تاپ مانند تبدیل شده و انجام برخی کارها را راحت‌تر کند. البته، قلم و صفحه کلید به صورت جداگانه فروخته می‌شوند و برای خرید آن‌ها به ترتیب باید 99 و 129.99 یورو هزینه کنید. هر چند که این احتمال وجود دارد قلم M-Pencil در مدل‌های میت پد پرو به صورت پیش فرض وجود داشته باشد.

برای کسانی که ترجیح می‌دهند از کلیدهای فیزیکی برای تایپ کردن استفاده کنند، صفحه کلید مغناطیسی هوشمند یک ابزار عالی است. ابعاد این صفحه کلید کاملاً مناسب بوده و فشردن کلیدهای آن نیز حس بسیار خوبی دارد. برخی از میانبرهای رایج مانند Alt + Tab برای سوییچ کردن بین برنامه‌ها و یا Apps + D که مشابه Win + D در ویندوز عمل کرده و صفحه اصلی را باز می‌کند، در این صفحه کلید به راحتی قابل اجرا هستند و سرعت کار با تبلت را بسیار بیشتر می‌کنند.

بازده و عملکرد

میت پد 11 با پرچمدار سال گذشته کوالکام، بعنی اسنپدراگون 865 بدون اتصال 5G عرضه می شود. شاید مودم هنوز داخل تراشه باشد، اما غیرفعال است. به هر حال، تراشه بر اساس فرآیند تولید 7nm+TSMC است که شامل گرافیک Adreno 650 و هشت هسته ای پردازشی در پیکربندی خوشه ای 1+3+4 است. هسته اصلی Kryo 585 (برپایه Cortex-A77) با سرعت 2.84 گیگاهرتز، سه هسته دیگر Kryo 585 Gold (برپایه Cortex-A77) با سرعت 2.42 گیگاهرتز و خوشه کم مصرف چهار هسته نقره Kryo 585 (برپایه Cortex-A55) با فرکانس 1.80 گیگاهرتز می باشد.

در بخش حافظه نیز، این تبلت در دو نسخه عرضه شده که در نسخه استاندارد 6 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه ذخیره سازی دریافت می کنید، درحالیکه مدل بهتر آن با 6 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی همراه است، گرچه می توان میزان فضای ذخیره سازی را از طریق کارت میکرو اس دی ارتقا بخشید. به نظر می رسد تراشه اسنپدراگون 865 بدون انحراف عمده نسبت به سایر دستگاه هایی که از سخت افزار مشابه نظیر گلکسی تب اس 7 پلاس، مطابق انتظار عمل کند. تفاوت کوچک در تست های گرافیکی به دلیل تفاوت وضوح است.

عمر باتری و شارژ سریع

این تبلت از باتری 7250 میلی آمپر ساعتی استفاده می‌کند. به همین ترتیب، در بخش وب گردی بازدهی حدوداً 11:30 ساعته را ثبت کرده است. در کنار آن، میت پد 11 می‌تواند تا 12:30 ساعت نیز به پخش فیلم بپردازد. این میزان بازدهی باتری، عالی نیست، اما کاملاً رضایت بخش است. چرا که ارقام به دست آمده با میت پد 11، از تبلت‌هایی مانند گلکسی تب S7 پلاس یا میت پد پرو 12.6 بهتر است. در کل، این تبلت با وجود قیمت کم، عملکرد جذابی دارد.

شارژر تبلت نسبتاً جدید هواوی، توان 22.5 واتی دارد. خوشبختانه این شارژر درون جعبه قرار گرفته است و مانند نماینده سامسونگ، خبری از شارژ های ضعیف‌تر در جعبه آن نیست. در بخش عملکرد شارژکردن، در نیم ساعت اول اتصال میت پد 11 به شارژر، 36 درصد از ظرفیت باتری آن شارژ می‌شود. همچنین زمان تکمیل ظرفیت شارژ باتری این تبلت، برابر با 110 دقیقه است. این موضوع، نشان می‌دهد که چه در بخش شارژر و چه در بخش بازدهی باتری، تبلت هواوی میت پد 11 عملکرد رضایت بخش و قابل توجهی را از خود نشان می‌دهد.

کیفیت دوربین

در پشت دستگاه، یک دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و قابلیت PDAF قرار گرفته است. در بخش جلوی دستگاه نیز، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و فیلمبرداری 1080p حضور دارد. منوی دوربین نیز بسیار ساده است – اکثر ویژگی های یک گوشی هوشمند را پشتیبانی نمی کند و حتی به میت پد پرو 12.6 نیز نمی رسد. از آنجا که سنسور عمق وجود ندارد، حالت پرتره در دسترس نیست و فقط چند حالت اضافی وجود دارد.

استفاده از دوربین پشت در طول روز نتایج ثابت و صادقانه ای را نشان می دهد که از برخی جنبه ها بهتر از برخی گوشی های هوشمند میان رده است. تصاویر شارپ، با کنتراست خوب (شاید حتی کمی بیشتر از حد معمول) و محدوده دینامیکی کافی خوب داشته، و دوربین قادر است تا جزئیات بسیار خوبی را ارائه کند.

دمای کلی رنگ کمی گرمتر از آن به نظر می رسد و نرم افزار به طور کلی به نوردهی تیره تری متمایل است. نویز معمولاً حتی در مناطق تاریک عکس ها نیز دور نگه داشته می شود و در داخل خانه نیز مسئله ای نیست. در واقع هیچ کس انتظار ندارد که این تبلت در شب عکس های فوق العاده ای بگیرد، اما به منظور این بررسی، ما چند نمونه عکس شبانه گرفتیم تا ببینیم آیا می توانید به آن تکیه کنید. متأسفانه عکس های بعد از غروب نسبتاً تیره، پر از نویز و فاقد محدوده و کنتراست پویا هستند. برای بهبود کیفیت نیز حالت شب اختصاصی وجود ندارد. با این حال، علیرغم عملکرد شبانه نسبتاً نامطلوب، این روی قضاوت ما تأثیر نمی گذارد.

جمع بندی

در مجموع، با اینکه حرف و حدیث‌ها در مورد سیستم عامل هارمونی او اس بسیار زیاد است و به نظر می‌رسد هواوی نتوانسته انتظارات را در بخش نرم افزاری برآورده کند، اما میت پد پرو 12.6 از لحاظ سخت افزاری یکی از بهترین تبلت‌های بازار است و به لطف قلم و صفحه کلید اختصاصی می‌تواند کار یک لپ تاپ کوچک و جمع‌وجور را هم برای شما انجام دهد.

نقاط مثبت

  • طراحی و ساخت خوب
  • صفحه نمایش روشن و سریع IPS LCD با نرخ 120 هرتز
  • عمر باتری خوب
  • اتصال کارآمد با لوازم جانبی مانند صفحه کلید، ماوس و M-Pencil
  • کیفیت و وضوح صدا خوب
  • هارمونی اواس کارآمد
  • استفاده از شیار کارت microSD استاندارد

نقاط منفی

  • تازه کار بودن سیستم عامل هارمونی
  • بدون حسگر اثر انگشت یا قفل صورت
  • بدون جک 3.5 میلی متری
  • اپ گالری دارای تبلیغات است
  • عملکرد محدود Multi-screen Collaboration

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا