یک کاهش ناچ کوچک، یک جهش بزرگ برای آیفون! این بهترین توصیف برای کوچکترین ارتقاء آیفون تا به امروز است – اپل آیفون 13. اما حتی اگر باعث نشود صاحبان آیفون 12 برای مدل جدید صف آرایی کنند، چه بخواهید و چه نخواهید، سری آیفون 13 همچنان یکی از قدرتمندترین گوشی های هوشمند بازار و در حال پرفروش ترین است. اکنون در این مقاله به بررسی گوشی اپل آیفون 13 خواهیم پرداخت.

این شکاف بدنام، که اولین بار با آیفون ایکس در سال 2017 معرفی شد، در چند ماه گذشته در سراسر صنعت گوشی های هوشمند گسترش یافت. از آن زمان به بعد تبدیل به بریدگی شده، سوراخ شده یا به لطف سلفی های پاپ آپ یا زیر صفحه نمایش محو شده است. اما برای اولین بار در چهار سال گذشته، اپل اندازه خود را کوچک کرد، البته نه چندان زیاد، و روند خلاص شدن از آن بالاخره آغاز شد. پیش بینی ها برای آیفون 14 در حال اجرا است.

تمرکز روی اندازه ناچ با آیفون 13 اشتباه است؛ این مدل استاندارد 13 دارای مشخصاتی همچون نمایشگر Super Retina XDR OLED با Dolby Vision همراه بوده که روشنایی بیشتر دارد. از سوی دیگر قدرتمندترین تراشه A15 Bionic و سه دوربین 12 مگاپیکسلی (دو تا در پشت و یکی در جلو) را به همراه دارد.  سایر اصلاحات شامل ذخیره سازی پایه دوبرابر، باتری بزرگتر و چند ترفند نرم افزاری منحصر به فرد برای دوربین مانند حالت سینمایی و سبک های عکاسی است. در ادامه بررسی با ما همراه باشید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 146.7 در 71.5 در 7.7 میلیمتر، وزن 179 گرم، پشت و جلو گوریلا گلس، فریم آلومینیومی، رتبه بندی IP68
  • نمایشگر: 6.10 اینچ، Super Retina XDR OLED، استاندارد HDR10 و Dolby Vision، روشنایی 800 نیت، رزولوشن 1170 در 2532 پیکسل، تراکم 460ppi
  • تراشه: Apple A15 Bionic و گرافیک چهارهسته ای
  • حافظه: 4 گیگابایت رم، 12/256/512 گیگابایت رم
  • سیستم عامل: iOS 15
  • دوربین پشتی: 12 مگاپیکسلی اصلی f/1.6، اولتراواید 12 مگاپیکسلی f/2.4 به همراه لرزشگیر سنسور شیفت.
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسلی f/2.2 و عمق SL 3D
  • فیلمبرداری: دوربین پشتی 4K@24/30/60fps, 1080p@30/60/120/240fps, HDR, Dolby Vision HDR (up to 60fps) و دوربین جلویی 4K@24/25/30/60fps, 1080p@30/60/120fps
  • باتری: 3240 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 20 وات، شارژ بیسیم 15 وات، شارژ Qi بیسیم مغناطیسی 7.5 وات
  • سایر قابلیت ها: Face ID، NFC، پشتیبانی از Ultra Wideband (UWB)

آیفون 13 چیز زیادی برای حذف ندارد زیرا اپل همه چیز را به جز کابل USB از جعبه های خرده فروشی آیفون با هدف کاهش ضایعات الکترونیکی خارج کرده است، سود اضافی فقط یک امتیاز است.

امسال با کنار گذاشتن بسته بندی پلاستیکی حتی سبزتر شده است – هر جا که به بسته بندی نیاز بود، اپل از برچسب کاغذ استفاده کرده است. بنابراین، در داخل این جعبه نازک و سبک، آیفون 13 و کابل USB-C to Lightning را خواهید یافت.

طراحی

آیفون 13 همان آیفون 12 بوده با سه تغییر جزئی – دوربین های پشتی به طور مورب، بریدگی صفحه کوچکتر و بدنه کمی سنگین تر. با این اوصاف، آیفون 13 همچنان یکی از زیباترین و در عین حال ساده ترین گوشی های هوشمند است که دارای طراحی مقاوم و ضد آب است. هیچ آیفون جدیدی بدون حداقل یک رنگ جدید وجود ندارد و برای آیفون 13، این صورتی است.

آیفون 13 عناصر بدنه زیادی را با آیفون 12 به اشتراک می گذارد. در حقیقت، طراحی و شکل تقریباً یکسان است، اما با چند تفاوت جزئی در اطراف آن. برای شروع، دو دوربین عقب آیفون 13 به جای عمودی، به صورت مورب تراز شده است. این احتمالاً به دلیل تفاوت، انتخاب طراحی نیست، اما به احتمال زیاد به دلیل سنسور بزرگتر جدید روی دوربین اصلی و لرزشگیر سنسور شیفت آن مورد نیاز بود.

با حرکت به جلو، بارزترین تغییر اندازه بریدگی صفحه است؛ در آیفون 13 کوتاه تر شده، اما اگر بخواهیم سخت گیر باشیم، ضخامت آن حدود یک میلیمتر تغییر کرده است. سنسورهای Face ID و دوربین جلو همچنان یکسان هستند و بلندگوی مکالمه نیز یک بلندگوی استریو است. و در حالی که ما به آن نگاه می کنیم، مشبک اسپیکر در حال حاضر یک قطعه جداگانه با قاب خاص خود به جای مش نازک زیر برش است.

البته آیفون 13 دقیقاً به اندازه آیفون 12 بزرگ است، اما به دلیل باتری بزرگتر و اجزای مختلف، اکنون 10 گرم وزن و 0.3 میلی متر ضخامت بیشتر دارد. حالا که آیفون جدید و قدیمی را دیدیم، بیایید نگاهی دقیق به این آیفون 13 صورتی رنگ بیندازیم. در جلو دارای سپر سرامیکی تخت است که پنل 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED را پوشش می دهد. حاشیه ها مشابه آیفون 12 بوده و بریدگی کوچکتر شده، در حالی که روشنایی صفحه نمایش نمی تواند به 800 نیت برسد. شیلد در آیفون 12 بسیار محکم شده و ما انتظار داریم که در آیفون 13 نیز به همان اندازه خوب باشد.

قسمت پشتی آیفون 13 با شیشه ای مسطح ساخته شده توسط کورینگ پوشانده شده، البته لوگوی اپل اینجاست و مانند همیشه آینه شده است. مربع دوربین مانند قبل بیرون می زند، اما ضخیم تر از آیفون 12 است و مدل جدید هنگام قرارگیری روی میز بسیار بیشتر تکان می خورد. دو حلقه دوربین در بالای آن شیشه مربع شکل وجود داشته و دو روکش کریستالی یاقوت کبود برای لنزها در بالای حلقه های فلزی مذکور کشیده شده است. طبق معمول، مدل های غیر پرو دارای پنل های براق پشتی و نقاط مات دوربین هستند، در حالی که مدل های پرو برعکس آن را دارند.

گذشته از دو دوربین 12 مگاپیکسلی، در اینجا می توانید فلش LED دوگانه و یکی از میکروفون ها را نیز مشاهده کنید. یکی از مواردی که همه ما در مورد سری آیفون 12 دوست داشتیم، و اکنون در آیفون 13 نیز، فریم های تخت هستند. آنها دارای چسبندگی باورنکردنی هستند و در صورتی که بدون کیس از آن استفاده نکنید، بلند کردن آن غیر ممکن است.

آیفون 13 دارای قاب آلومینیومی با روکش مات و رنگ صورتی پشت آن است. مدل های حرفه ای از قاب های فولادی ضد زنگ صیقلی استفاده می کنند تا برتری خود را به نمایش بگذارند. در سمت چپ آیفون 13 چیزهای زیادی وجود دارد – دکمه ساکت کننده Silencer، و کلیدهای تنظیم صدا به دنبال آن، و در نهایت، می توانید سینی نانو سیم کارت را ببینید.

در سمت راست کلید لانگ ساید وجود دارد که عملکردهای زیادی دارد – قفل/باز کردن، فعال سازی Siri و فراخوانی Apple Pay. سرانجام، قسمت پایینی، پورت Lightning و دومین بلندگوی استریو را در خود جای داده است. آیفون 13 کاملاً ضد آب است – دارای استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب می باشد، اما اپل وعده داده که می تواند 30 دقیقه در عمق 6 متری آب دوام بیاورد، که فراتر از مشخصات IP68 سنتی است. دست زدن به آیفون 13 یکی از زیباترین تجربیاتی است که از زمان آیفون 12 با گوشی هوشمند تجربه کرده ایم.

صفحه نمایش

آیفون 13 دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی Super Retina XDR OLED بوده که اندازه آن مشابه آیفون 12 است. از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی می کند اما از چند به روزرسانی مانند پنل با بریدگی کمتر و روشن تر برخوردار است. متأسفانه حالت 120 هرتز ProMotion مختص آیفون 13 پرو و پرو مکس است.

پنل OLED دارای رزولوشن 1،170 در 2،532 پیکسل یا 460ppi بوده و با شیشه تخت سرامیک شیلد توسط Corning محافظت می شود. بنابراین، صفحه نمایش آیفون 13 از نرخ تازه سازی استاندارد 60 هرتز پشتیبانی می کند، در حالی که سنسورهای لمسی باید با نمونه برداری 120 هرتزی کار کنند. این پنل از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی کرده و هنگام تماشای محتوای HDR تا 800 نیت روشنایی معمولی و تا 1200 نیت حداکثر روشنایی را ارائه دهد.

صفحه نمایش آیفون 13 همچنین از تنظیمات True Tone ،Wide Color پشتیبانی کرده و دارای ویژگی Haptic Touch بوده که توسط یک موتور قدرتمند Taptic ارائه شده است. در تست های معمول صفحه نمایش، حداکثر روشنایی 802 نیت به ثبت رسید، با این حال حداقل روشنایی بسیار کم آن 1.7 نیت می باشد. افزایش روشنایی خودکار در هیچ یک از آیفون ها وجود ندارد، اما این قابل درک است – اپل همیشه به کاربران خود اجازه می دهد در صورت احساس نیاز به حداکثر روشنایی از آن استفاده کنند.

پنل آیفون 13 دقت رنگ فوق العاده ای دارد – ما میانگین deltaE تا 1.6 را در برابر اهداف sRGB اندازه گیری کردیم. این صفحه کاملاً از DCI-P3 پشتیبانی می کند و هنگامی که محتوای DCI-P3 به صفحه ارسال می شود، به طور خودکار به این گاما تغییر می کند. بزرگترین به روز رسانی نمایشگر آیفون 13 ناچ کوچکتر و روشنایی بیشتر است. کاهش بریدگی آنطور که برخی امیدوار بودند مهم نیست، اما شروع فرایندی است که در نهایت منجر به انقراض آن می شود.

عمر باتری

آیفون 13 اپل دارای باتری 3240 میلی آمپر ساعتی بوده که 15 درصد نسبت به آیفون 12 به روز شده است. اپل در مقایسه با آیفون 12 حداقل 2 ساعت پخش ویدیو و حداکثر 4 ساعت زمان پخش ویدیو را وعده می دهد.

بالأخره نوبت به نتایج تست بازدهی باتری آیفون جدید می‌رسد. آیفون 13، دارای باتری بزرگ‌تری نسبت به قبل است. این گوشی، توانسته است در حالت استفاده ترکیبی تا 89 ساعت دوام بیاورد. این میزان از دوام آوری در تست بازدهی باتری، عمر باتری آیفون 13 را در بازه خوب قرار می‌دهد. این میزان در آیفون 12، 84 ساعت بوده است.

در تست تماس 3G، نسل جدید آیفون به مدت 19:30 ساعت بازدهی داشته است. آیفون 13 در تست‌های بخش وب گردی و پخش فیلم نیز موفق شده است تا بتواند به ترتیب بازدهی 16 و 17 ساعته را به ثبت برساند. در کل، این گوشی پیشرفت نسبتاً خوبی نسبت به نسل قبل داشته است. این افزایش عمر باتری، مدیون بهینگی بیشتر تراشه و افزایش ظرفیت باتری است.

گوشی آیفون 13 با وجود افزایش ظرفیت باتری، از همان شارژر نسل قبل پشتیبانی می‌کند. این گوشی، به دلیل برخورداری از باتری با ظرفیت بیشتر، دیرتر از نسل قبل خود شارژ می‌شود. در نیم ساعت اول اتصال شارژر به این گوشی، 54 درصد از باتری آن شارژ می‌شود. این رقم با استفاده از شارژر مگ سیف 15 واتی، به 32 درصد می‌رسد. در نهایت، زمان تکمیل ظرفیت شارژ باتری این گوشی، 106 دقیقه به طول می‌انجامد. اگر بخواهید از شارژر مگ سیف استفاده کنید، این رقم به 139 دقیقه افزایش می‌یابد.

کیفیت صدای اسپیکر

آیفون 13 همان اسپیکرهای قدرتمند گوشی های هوشمند آیفون 12 را ارائه می دهد. اولین بلندگو در داخل ناچ قرار دارد و در صورت لزوم به عنوان یک هدفون عمل می کند، در حالی که دیگری در پایین در کنار پورت Lightning قرار دارد. بلندگوها از صدای فضایی و Dolby Atmos پشتیبانی می کنند و می دانیم که قبلاً این را گفته ایم، اما خروجی دقیقاً مطابق وعده داده می شود – در مقایسه با سایر گوشی ها، جهت کمتری دارد و فضایی تر است.

آیفون 13 یک نمره بسیار خوب دیگر برای اپل کسب کرد و ما باید این ثبات را تحسین کنیم. کیفیت صدا همانطور که انتظار رفته، شگفت انگیز می باشد- صدای باس خوب، صدای میانی دوست داشتنی و نت های بالا نیز فوق العاده است. در واقع، آیفون 13 یکی از بهترین بلندگوهای استریو را دارد که گوشی هوشمند می تواند در حال حاضر ارائه دهد.

سیستم عامل iOS 15

همه آیفون های جدید با iOS 15 اپل عرضه می شوند. این به روز رسانی عمده ای بیشتر از iOS 14 نیست، اما بسیاری از عناصر رابط کاربری مانند منوهای تنظیمات و نمادها، اعلان ها، دکمه ها را گرد می کند. نسخه جدید در فیس بوک و مسیجز، مدیریت اعلان ها، مرورگر سافاری (در حال حاضر با اکستنشن ها)، والت و مپس بسیار بهبود یافت. همچنین باعث می شود فوتوز و اسپوت لایت بسیار هوشمندتر شون ، در حالی که برنامه دوربین می تواند متن را در زمان واقعی بخواند و به شما امکان می دهد متن را کپی کنید.

اکنون اجازه دهید نگاهی دقیق تر به iOS 15 iPhone 13 بیندازیم. رابط کاربری آن هنوز براساس صفحه اصلی دارای اپ و ویجت، کتابخانه اپ برای اپ های کمتر مهم شما و مراکز اعلان و کنترل است. صفحه قفل در iOS 15 دست نخورده باقی می ماند – با مرکز اعلانات یکی است و اعلان های شما را در اختیار شما قرار می دهد (گزینه های حفظ حریم خصوصی در دسترس هستند)، به علاوه میانبرهایی برای چراغ قوه و دوربین. اگر قفل ایمن را انتخاب کرده اید، می توانید از طریق Face ID یا PIN از آن عبور کنید.

اپ های شما معمولاً صفحه (های) اصلی و ویجت ها را پر می کنند. دو پیج خاص وجود دارد – سمت چپ پیج Today و سمت راست پیج – App Library است. شما می توانید هوم اسکرین ها خاصی را پنهان کنید – ممکن است صفحه ای پر از بازی داشته باشید و هنگام کار مخفی شوید یا صفحه ای از اپ های محل کار یا مدرسه را در تعطیلات پنهان کنید. با این وجود، نمی توانید از Today and App Library صرف نظر کنید.

iOS 15 دارای گزینه Focus جدیدی است که بین حالت های مختلف مانند Work، Personal، Driving، Gaming، Do Not Disturb جابه جا می شود، و در حال حاضر بهترین راه برای پنهان کردن/نمایش خودکار صفحات صفحه اصلی است. اگر App Library را دوست ندارید، می توانید به شیوه قدیمی از iOS 15 استفاده کنید و این ویژگی را کاملاً نادیده بگیرید. هرچند هیچ گزینه ای برای غیرفعال کردن صفحه App Library وجود ندارد.

ویجت ها را می توان در هر یک از صفحه اصلی و برگه Today قرار داد و می توانند با اپ آیکون های همزیستی داشته باشند. سه اندازه ویجت توسط iOS 14 پشتیبانی می شود – 2×2 ، 4×2 و 4×4. می توانید ویجت هایی با همان اندازه را روی هم چیده باشید. یا می توانید با کشیدن انگشت خود به بالا یا پایین، استک را به صورت دستی ورق بزنید تا ویجت مورد نیاز خود را پیدا کنید.

App Library یک کشوی اپ بوده که همیشه سمت راست صفحه اصلی شما است. پس از نصب، اپ ها به طور خودکار به App Library اضافه می شوند. مرتب سازی اپ ها به برچسب های App Store بستگی دارد که توسعه دهنده هنگام بارگذاری اپ ها از آنها استفاده کرده است. App Library فقط سه تنظیم دارد – افزودن اپ های جدید به صفحه اصلی و App Library، افزودن فقط به App Library و نمایش نشان های اعلان ها در App Library.

حالت تاریک در سراسر سیستم وجود دارد. می توانید آن را به صورت دستی فعال کنید یا از طریق تنظیمات نمایش برنامه ریزی کنید، و در تمام iOS به پس زمینه های تمام سفید تیره تغییر می کند. حالت تاریک نه تنها همه اپ های سیستم، بلکه اپ هایی را که به پس زمینه سیستم متکی بوده، نیز تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین می توانید گزینه تاریک کردن تصویر زمینه صفحه اصلی را در حالت تاریک تیک بزنید.

برخی از تازگی های ارائه شده توسط iOS 15 شامل خدمات بهتر فیس تایم، موتور جستجوی هوشمندتر Spotlight، حالت های فوکوس، بهبود مرورگر سافاری و اپ آب و هوا و موارد دیگر است. اپ فیس تایم جدید شباهت بیشتری به زوم دارد و اکنون از نمای گرید پشتیبانی می کند! دارای رابط کاربری تمیزتری است، از پس زمینه بلور، صدای فضایی و از همه مهمتر پشتیبانی می کند – می تواند تماس های کنفرانسی برقرار کند و کاربران غیر اپل نیز می توانند با استفاده از پیوند دعوت و مرورگر وب Chrome of Edge به این سرگرمی بپیوندند.

کاربران اپل می توانند میکروفون خود را با Voice Isolation یا Wide Spectrum تقویت کنند و به دیگران اجازه دهند صدای آنها را بهتر بشنوند. اعلان ها دارای تغییرات اساسی در طراحی و چند ویژگی جدید هستند. ظاهر اعلان ها برای مشاهده بهتر مانند نماد مخاطب بزرگتر اصلاح می شود و اعلان های iOS دقیق تر خواهند بود.

اپل والت از انواع جدیدی از کلیدها مانند کلیدهای اتاق خانه و هتل پشتیبانی می کند. اپل با Hyatt Hotels همکاری کرده و به Apple Wallet اجازه می دهد تا کلید هتل را ذخیره کرده و از آن برای ورود به اتاق استفاده کند. هتل می تواند زمان فعال سازی کلید را انتخاب کند. اپل والت قادر خواهد بود از فناوری UWB برای کار با کلیدهای هوشمند خودرو استفاده کند – به طور خودکار قفل خودروی پشتیبانی شده را باز کرده و اجازه می دهد بدون نیاز به بیرون آوردن آیفون شروع به کار کند. در نهایت، کاربران ایالت های پشتیبانی شده آمریکا می توانند کارت شناسایی خود را به کیف پول اضافه کرده و از آنها برای عبور از برخی از بازرسی های امنیتی مانند فرودگاه استفاده کنند.

بازده و کارایی

جدیدترین تراشه اپل A15 Bionic قدرت همه مدل های آیفون 13 را تامین می کند. این دومین تراشه 5 نانومتری اپل (فرایند نسل دوم 5 نانومتری TSMC) است و 15 میلیارد ترانزیستور دارد – این 27 درصد بیشتر از A14 در گوشی های آیفون 12 است. تراشه جدید A15 همچنان متکی به یک پردازنده شش هسته ای با 2 هسته بزرگ Avalanche با فرکانس 3.23 گیگاهرتز و 4 هسته کوچک بلیزارد با سرعت 1.82 گیگاهرتز است. پردازنده ارتقا یافته 50 درصد عملکرد بالاتری نسبت به رقبا ارائه می دهد.

در اینجا گرافیک اپل 5 هسته ای برای مدل های پرو و 4 هسته پردازنده گرافیکی اپل برای دستگاه های غیر پرو مانند آیفون 13 ما وجود دارد. A15 جدید دارای یک موتور عصبی 16 هسته ای جدید نیز می باشد که از ویژگی هایی مانند تشخیص صدا و تصویر روی دستگاه و سایر کارهای پیشرفته یادگیری ماشین استفاده می کند. علاوه بر این، یک ISP جدید، دو برابر مقدار حافظه پنهان، و همچنین یک موتور نمایشگر جدید و رمزگذارها و رمزگشاهای جدید ویدیو در آن وجود دارد.

آیفون 13 دارای 4 گیگابایت رم است، در حالی که مدل های پرو از 6 گیگابایت رم بهره می برند. Apple A15 Bionic همچنین مودم X60 5G کوالکام را ارائه می دهد. ما برنامه های معیار معمول را اجرا کردیم و همانطور که انتظار می رفت، پردازنده A15 Bionic اپل به نظر می رسد بهترین پردازنده در جهان باشد، فرسنگ ها جلوتر از رقبا. این دستگاه در عملکرد چند هسته ای 15 درصد و در عملیات تک هسته ای 10 درصد نسبت به A14 بهتر شده است.

آیفون 13 دارای پردازنده گرافیکی 4 هسته ای جدید اپل است، در حالی که مدل های پرو دارای گرافیک 5 هسته ای هستند. و این البته در تست های GPU نشان داده می شود. اما حتی اگر مدل های پرو دارای پردازنده گرافیکی قوی تری باشند، گرافیک معمولی آیفون 13 همچنان بسیار بهتر از آیفون 12 است.

در نهایت، انتوتو اشاره کرده که آیفون 13 حداقل 10 درصد قدرتمندتر از آیفون 12 است. عملکرد تراشه جدید اپل هرگز از جمله دلایل ارتقاء نبوده است. چیپست های اپل همیشه جلوتر از زمان خود بوده اند و استفاده کامل از آنها معمولاً در چند سال اتفاق می افتد، بنابراین چه A15 باشد، چه A14 و چه حتی A13 – آنقدرها هم مهم نیست. آنچه مهم بوده، ویژگی های جدیدی است که تراشه فعال می کند، مانند حالت سینمایی و Dolby Vision با سرعت 60 فریم بر ثانیه که در A15 ضبط می شود، Deep Fusion در A14 و غیره.

کیفیت دوربین

آیفون 13 اپل تنظیماتی مشابه دوربین آیفون 12 ارائه می دهد. دو دوربین 12 مگاپیکسلی در پشت و یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی در جلو وجود دارد. اسکنر سه بعدی SL برای Face ID به حالت عمودی در عکس های سلفی کمک می کند. دو ارتقاء سخت افزاری و چند نرم افزار برای آیفون 13 وجود دارد.

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی دارای یک سنسور جدید با پیکسل های بزرگتر و لرزشگیر سنسور شیفت است. در حال حاضر از سنسور بزرگتر سونی با پیکسل های 1.7 میکرومتر (در مقایسه با آیفون 12 با 1.4 میکرومتر) استفاده می کند. لنز ثابت است – 26 میلی متر f/1.6، اما لرزشگیر نوع متفاوتی دارد. این دوربین به جای لرزشگیر اپتیکال، از لرزشگیر سنسور شیفت آیفون 12 پرو مکس استفاده می کند. این بدان معناست که خود سنسور در زمان واقعی تثبیت شده و لنز شبیه تثبیت کننده داخلی یا IBIS نیست که در بسیاری از دوربین های دیجیتال با سنسور بزرگ دیده می شود.

دوربین ثانویه با آیفون 12 یکسان است – یک سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرومتر و لنز 14 میلی متری f/2.4 برای عکس های فوق عریض. فوکوس ثابت بوده و لرزشگیر وجود ندارد. دوربین سلفی نیز مستقیماً از آیفون 12 برداشته می شود. این دوربین دارای سنسور 12 مگاپیکسلی با پیکسل های 1.0 میکرومتر و لنز 23 میلی متری f/2.2 است. فوکوس یکبار دیگر ثابت می شود. هنگام استفاده از حالت عمودی روی این دوربین، اطلاعات عمق را با اسکنر سه بعدی با نور ساختار یافته ضبط می کند، بنابراین باید چند عکس سلفی خوب بگیرد.

هر سه سنسور از فیلمبرداری تا 4K@60fps با لرزشگیر سینمایی و دامنه پویای گسترده پشتیبانی می کنند. قابلیت ضبط Dolby Vision HDR در همه دوربین ها در همه حالت ها امکان پذیر است. حالت جدید سینمایی فقط روی سنسور اصلی و سلفی کار می کند.

عکس های 12 مگاپیکسلی دوربین اصلی دارای جزئیات فراوان، کنتراست عالی و سطح نویز فوق العاده کم هستند. محدوده دینامیک خوب است، بهترین چیزی نیست که دیده ایم، اما می توانیم آن را به جای بیش از حد طبیعی، متعادل و طبیعی توصیف کنیم. وایت بالانس استثنایی است و رنگ ها تا حد امکان با حیات مطابقت دارند.

عکس های فوق عریض 12 مگاپیکسلی، عریض ترین عکس هایی هستند که تا کنون گرفته ایم و در صفحه نمایش و وقتی در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند، عالی به نظر می رسند. جزئیات حل شده خوب، کنتراست عالی و رنگ ها دقیق می باشد. محدوده دینامیکی با دوربین اصلی یکسان است – متعادل و نه چندان وسیع. دوربین اصلی می تواند پرتره انجام دهد و می تواند آنها را به خوبی اعمال کند. سوژه ها برجسته هستند – واضح و دقیق، رنگارنگ، بدون نویز، در حالی که عکس دارای نوردهی بسیار خوبی است. تاری پس زمینه لذت بخش است.

تفکیک سوژه ماهرانه است، هرچند مواقعی وجود دارد که برخی از اشیاء از پس زمینه ممکن است مانع دقت آنها شوند. با این وجود، هوش مصنوعی پشت این حالت پرتره و نقشه عمق بسیار قوی است و ما می دانیم که بسیاری از کاربران از آن استفاده می کنند و عکس های جالب خود را به نمایش می گذارند. هنگامی که نور کم است، حالت شب به طور خودکار فعال می شود. می توانید از استفاده از آن صرف نظر کنید یا زمان نوردهی پیشنهادی را تصحیح کنید.

عکسهای تقویت شده با حالت شب درخشان هستند – جزئیات فوق العاده ای دارند، با اشباع رنگ عالی، کنتراست خوب، نوردهی ستودنی و محدوده دینامیکی خوب همراه می باشند. کاهش نویز ماهر است و عکس ها را به خوبی تمیز می کند بدون اینکه جزئیات زیادی در این فرایند بگیرید. این عکس ها به خوبی بالانس به نظر می رسند – خیلی روشن نیستند و تا آنجا که ممکن است طبیعی به نظر می رسند. درست مانند نسخه قبلی، آیفون 13 با استفاده از حالت شب (معمولاً 2-3 ثانیه) عکس های فوق عریض قابل قبولی می گیرد. تصاویر نوردهی متعادل و اشباع رنگی زیبا را ارائه می دهند. کنتراست نیز خوب است.

کلیپ های ویدیویی ضبط شده با دستگاه، نوردهی دقیق و پایدار و همچنین دامنه وسیع دینامیکی را نشان می دهد. فوکوس خودکار به طور دقیق کار می کند و انتقال آرام را ارائه می دهد و فیلم های ویدیویی با بافت و نویز تعادل خوبی دارند. در بررسی ها برخی از مصنوعات و نویز را مشاهده می شود، اما در کل آیفون 13 یک توصیه آسان برای فیلمبرداران موبایل است.

جمع بندی

آیفون 13 اپل یک تلفن هوشمند بسیار قدرتمند است – یکی از سریعترین چیپست ها و یکی از بهترین کیت های دوربین را دارد – به همین دلیل برای عکاسی و فیلمبرداری در حال حرکت برای ولاگرها و بلاگرها ایده آل است. همچنین در استریم کردن اپ های مورد علاقه شما و انجام بازی های پرمخاطب کار درخشانی انجام می دهد. بلندگوهای آن نیز به طرز شگفت انگیزی خوب هستند.

همچنین نکته دیگری وجود دارد که به نظر می رسد منحصر به فرد آیفون است – 5 سال به روز رسانی بزرگ وعده داده شده. این بسیار بیشتر از هر دستگاه اندرویدی بوده، اما قابل درک است زیرا اپل تعداد محدودی گوشی تولید می کند و بر تمام جنبه های آنها کنترل کامل دارد.

آیفون 13 یک تلفن هوشمند کامل نیست – ناچ هنوز بزرگ است زیرا اپل هنوز نمی خواهد Touch ID را احیا کند، صفحه نمایش 120 هرتزی منحصر به مدل گرانتر پرو است و سریعتر از 25 وات شارژ نمی شود؛ اگرچه آخرین مورد می تواند تا حدودی مسئول طول عمر بیشتر باتری آیفون ها باشد.

نقاط مثبت 

  • طراحی برجسته – محکم و ضد آب.
  • صفحه نمایش OLED روشن، HDR10 ،Dolby Vision.
  • عمر باتری قابل اعتماد
  • بلندگوهای استریو بلند، خروجی عالی
  • عملکرد بی نظیر، 5G
  • کیفیت عالی عکس و فیلم در هر سه دوربین

نقاط منفی

  • ارتقاء جزئی نسبت به آیفون 12
  • نداشتن نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • بریدگی حتی اگر کوچکتر باشد هنوز چشم نواز است
  • شارژ سریع را می توان بهتر مدیریت کرد
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *