بررسیلپ تاپ

بررسی مایکروسافت سرفیس پرو 8

سرفیس پرو 8 بزرگترین تغییر در سری سرفیس پروهای مایکروسافت طی سال های اخیر بوده، و برخی از پیشرفت های طراحی را که ما خواهان آن بوده ایم همراه با عملکرد بسیار بهتر نیز به ارمغان آورده است. مایکروسافت با در نظر گرفتن طرح های قدیمی تبلت هایش این محصول را کاملا مدرن کرده که با حاشیه های نازک تر، لبه های گرد همراه شده و سریع ترین سخت افزاری داشته که تا به حال در یک تبلت ویندوزی پیدا شده است.

از آنجاکه این بهترین سرفیس پرو در سال های اخیر بوده، گران ترین نیز محسوب می شود؛ این بار این تبلت از قیمت 1099 دلار/999 پوند آغاز شده که در مقایسه با تبلت پرو 7 (با قیمت پایه 749 دلار) بسیار گران تر شده است. این افزایش قیمت با پیشرفت های بسیار مورد نیاز همراه است، اما فروش تبلت را سخت تر می کند، به خصوص با توجه به اینکه سرفیس پرو 8 هنوز با Type Cover در جعبه عرضه نمی شود. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی تبلت سرفیس پرو 8 مایکروسافت می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • سیستم عامل: ویندوز 11 خانگی یا پرو
  • پردازنده: نسخه مشتری Intel Core i5-1135G7, Core i7-1185G7؛ نسخه تجاری Intel Core i3-1115G4, Core i5-1145G7, Core i7-1185G7
  • حافظه رم: 8/16/32 گیگابایت LPDDR4x
  • گرافیک: Intel UHD (i3) یا Intel Iris Xe (i5, i7)
  • حافظه ذخیره سازی: 128/256 گیگابایت SSD (مدل Wi-Fi, LTE)، 512 گیگابایت یا 1 ترابایت (مدل وای فای)
  • نمایشگر: 13 اینچ، رزولوشن 2880 در 1920 پیکسل، تراکم267ppi، نرخ رفرش تا 120 هرتز (پیشفرض 60 هرتز)، لمسی
  • پورت ها: دو تاندربولت 4، سرفیس کانکت، جک صوتی 3.5 میلیمتری
  • صوتی: دو اسپیکر استریو 2 وات، Dolby Atmos
  • اتصالات: وای فای 6، بلوتوث 5.1، اسنپدراگون X20 LTE، پشتیبانی از eSIM
  • دوربین: سلفی 5 مگاپیکسلی، پشتی 10 مگاپیکسلی
  • قلم: Surface Slim Pen 2
  • امنیت: TPM 2.0 و IR Camera
  • باتری: 50.2 وات ساعت، عمر باتری 16 ساعته
  • ابعاد و وزن: 11.3 در 8.2 در 0.37 اینچ و 891 گرم

طراحی

چند تکرار گذشته سرفیس پرو ها تغییرات فیزیکی چندانی نداشته، اما برخی تغییرات قابل توجه بالاخره با سرفیس پرو 8 ظاهر شد. ابتدا با بدنه شروع می کنیم؛ ابعاد آن 0.37 در 11.3 در 8.2 اینچ بوده و وزن این شاسی 891 گرم (بدون در نظر گرفتن کیبورد) است. با این اوصاف، این یک دستگاه جمع و جور و قابل حمل برای شروع است، بنابراین حاشیه ها عمدتا ناچیز هستند. شاسی دستگاه از آلیاژ منیزیم به آلومینیوم آنودایز بازیافت شده تبدیل شده که یکی دیگر از نمونه های اخیر مایکروسافت است که از طراحی هوشیارتر برای محیط زیست استفاده می کند.

آنچه مهم بوده، این است که هنوز هم ظاهری زیبا، ساخت عالی، محکم و با کیفیت تر از بسیاری از تبلت های ویندوز دارد. در مقایسه با سرفیس پرو 7 ظاهری مدرن و گرد دارد و در لمس آن بسیار زیبا به نظر می رسد. همراه با صفحه نمایش بزرگتر (بیشتر در یک لحظه)، پرو 8 از همان اولین لحظه ای که به چشم می افتد، دستگاه جذابی به نظر می رسد.

لبه کمی شیب دار و کشیده، به نظر می رسد نرم و دلپذیر است و با ویندوز 11 (با گوشه های گرد) مطابقت دارد. در بخش درگاه ها، در زیر دکمه پاور دو Type-C در سمت راست وجود دارد. هر دو از تاندربولت 4 اینتل پشتیبانی می کنند، به این معنی که اکنون می توانید این رایانه را به گرافیک اکسترنال (eGPU) وصل کنید و یا از داک های تاندربولت 4 و درایوهای فوق سریع تاندربولت اکسترنال استفاده کنید. در زیر آن پورت های Type-C، سرفیس کانکت به همراه شارژر 65 واتی موجود است. با Surface Connect برای شارژ یا اتصال دستگاه خود به یک داک دسترسی خواهید داشت.

در حاشیه بالایی، که ظاهراً ضخیم تر از بقیه بوده، یک دوربین 5 مگاپیکسلی با رزولوشن فول اچ دی وجود دارد. مایکروسافت از برخی حقه های هوش مصنوعی برای افزایش نور و ردیابی چهره شما استفاده کرده است. اگر زمان زیادی را صرف تماس های ویدیویی می کنید، سرفیس پرو 8 یک انتخاب فوق العاده است. همچنین چند سنسور میکروفون و مادون قرمز برای Windows Hello وجود دارد تا با چهره خود وارد ویندوز 11 شوید (امنیت بیومتریک). یک دوربین 10 مگاپیکسلی (بالاتر از 8 مگاپیکسل) در قاب پشتی قرار دارد که با دوربین پرو ایکس همسان است. اکنون می تواند فیلم 4K را ضبط کرده و یک دوربین خوب برای عکسبرداری از وات برد برای OneNote یا سایر کارهای ضروری است.

صفحه کلیدهای سرفیس پرو امضا همان طراحی سرفیس پرو ایکس بوده و با آن مدل قابل تعویض هستند. با این حال، شما لوگوی جدید ویندوز 11 را دریافت می کنید که حس خوبی است. رنگ جدید پلاتینی امسال خاکستری تیره تر است و عالی به نظر می رسد. در آخر نوبت به سرفیس اسلیم پن 2 می‌رسد که به جز طراحی جدید، ویژگی‌های جالبی هم دارد. این قلم نیز همانند فلم سرفیس پرو ایکس به صورت القایی در کیبورد شارژ می‌شود؛ اما حالا یک موتور هپتیک را در درون خود جا داده‌ است که در هنگام کشیدن قلم روی صفحه یک لرزش ظریف در آن ایجاد می‌کند.

صفحه نمایش

محور اصلی سرفیس پرو صفحه نمایش آن است و تغییرات قابل توجه متعددی در سرفیس پرو 8 وجود دارد که همه آنها برای بهتر شدن هستند. سرفیس پرو 8 در حال حاضر نمایشگر 13 اینچی پیکسل سنس داشته که رزولوشن 2880 در 1920 پیکسل و نرخ تازه سازی 120 هرتز را ارائه می دهد. صفحه نمایش در حالت پیش فرض روی 60 هرتز تنظیم شده، که عمدتا برای افزایش عمر باتری می باشد، اما می توانید آن را در هر زمان با رفتن به Settings > Display > Advanced Display > Choose a refresh rate آن را روی 120 هرتز تنظیم کنید.

صفحه نمایش نیز هنوز 3:2 است. با استفاده از رنگ سنج، 100 درصد sRGB و 81 درصد AdobeRGB و 83 درصد DCI-P3 را اندازه گیری کردیم که این پیشرفت بزرگی است. از سوی دیگر، اوج روشنایی 441 نیت (فقط 450 نفر نادیده گرفته شد) و پایین 1.9 نیت بسیار کم بوده که آن را به یک رایانه عالی برای استفاده در یک اتاق سیاه و سفید تبدیل می کند. 

ویندوز 11 در حال حاضر از نرخ بازسازی دینامیک پشتیبانی می کند، که به شما امکان تغییر فوری بین 60 هرتز (غیر فعال) و 120 هرتز (پیمایش، جوهر زنی) را می دهد. این امر می تواند به افزایش طول عمر باتری کمک کند و در عین حال باعث تازه شدن سریعتر صفحه نمایش شود. این نرخ 120 هرتز مسئولیت کاهش تاخیر در قلم Surface Slim Pen 2 دارد. نرخ تازه سازی بالاتر باعث می شود که جوهر بهتر “جریان” یابد و یک تجربه جوهر واقعی را شبیه سازی کند. این قلم همچنین از هپتیک، نوعی “فورس فیدبک” پشتیبانی می کند. Haptic inking تنها در صورتی کار می کند که اپلیکیشن از آن پشتیبانی کند، اما تعداد کمی از آنها در حال حاضر این کار را انجام می دهند. 

کاربران می توانند شدت احساسات هپتیک را در تنظیمات و همچنین خاموش کردن آن کنترل کنند. به طور پیش فرض، روی 50 درصد تنظیم شده، اگرچه به نظر من تبدیل آن به نزدیک 100 درصد تجربه بهتری است. این ویژگی باعث ایجاد اصطکاک هنگام نوشتن شبیه به استفاده از مداد روی کاغذ می شود. برای اولین بار، مایکروسافت همچنین از Dolby Vision  برای تبلت استفاده می کند؛ شکلی از محدوده پویا (HDR)، که کنتراست را با محتوای ویدیویی افزایش می دهد. وقتی با فیلم هایی که برای Dolby Vision درجه بندی شده، پیوند داده می شود، رنگ مشکی عمیق تر، کنتراست بهتر و رنگ های غنی تر به دست می آید.

به طور پیش فرض، هیچ تنظیماتی برای Dolby Vision وجود ندارد، اما کاربران می توانند برنامه Dolby Access را در مایکروسافت استور نصب کنند. این اپلیکیشن می تواند صدا (Dolby Atmos)، و ویدیو (Dolby Vision) را با برخی از پیش تنظیمات پیکربندی کند. به همین ترتیب، یک سنسور رنگ تطبیقی وجود دارد؛ این سنسور در نزدیکی وب کم سلفی قرار دارد و تعادل سفیدی را به طور خودکار تنظیم می کند تا با روشنایی محیط فعلی شما همسان شده و در محیط های مختلف سازگاری بیشتری داشته باشد.

بازده، کارایی و عمر باتری

گذشته از انتقال آن به ویندوز 11، هیچ تغییر عمده ای در اجزای سرفیس پرو 8 به جز بروزرسانی نسل پیدا نمی کنید. ممکن است اپل در حال حاضر آیپد هایی با تراشه اختصاصی M1 خود داشته باشد، اما مجموعه سرفیس همچنان به اینتل پایبند است. هر چند که لزوماً چیز بدی نیست. در آزمایش با مدل بازبینی Core i7-1185G7 به همراه 16 گیگابایت حافظه رم، سرفیس پرو 8 به طور کلی از سایر گزینه های محاسباتی 13 اینچی بهتر عمل کرد.

در Geekbench 5، یک بنچمارک مصنوعی برای آزمایش عملکرد کامپیوترهای عمومی، سرفیس پرو 8 بالاترین امتیاز چند هسته ای را در بین همه لپ تاپ های 13 اینچی که آزمایش کردیم، داشت، اگرچه کمترین امتیاز تک هسته ای را داشت. در همین حال، Dell XPS 13 در عملکرد چند هسته ای دقیقاً هم تراز سرفیس و بالاترین امتیاز تک هسته ای را داشت.

سرفیس پرو 8 در تست رمزگذاری ویدیوی Handbrake ما پیشتاز بود، جایی که ما مدت زمان طول می کشد تا یک کامپیوتر یک کدک را از 4K به FHD تبدیل کند. در این آزمایش، کدک را حداقل 3 دقیقه سریعتر از رقبا به پایان رساند. در تست انتقال فایل، که میزان سرعت جابه‌جایی فایل ها را اندازه گیری می کنیم، تنها جایی است که سرفیس پرو 8 و 256 گیگابایت SSD آن به طور قطعی دچار مشکل شد. با سرعت انتقال فایل 415.17 مگابیت بر ثانیه، کندترین دستگاهی بود که آزمایش کردیم. برای مقایسه، Dell XPS 13 توانست به سرعت انتقال 806.2 مگابیت بر ثانیه برسد.

همچنین سرفیس پرو 8 را از طریق Cinebench R23 به مدت 20 دور به منظور شبیه سازی یک جلسه کاری طولانی اجرا کردیم. در طول این آزمایش، سرعت کلاک پردازنده پرو 8 به طور متوسط 2.576.58 مگاهرتز بوده، در حالی که دمای پردازنده آن به طور متوسط 55.41 درجه سانتیگراد شد. امتیازات در دور 5000 شروع شد و سرانجام در 3000 های بالا کاهش یافت، و یک جهش کوتاه مدت در اجرا 17 رخ داد.

در مورد عمر باتری، مایکروسافت ادعا می کند که سرفیس پرو 8 می تواند تا 16 ساعت با یک بار شارژ دوام بیاورد، در حالی که در نسل گذشته 10.5 ساعت بود. عملکرد باتری در نسخه قبلی سرفیس پرو 7 یکی از اصلی گلایه های برخی کاربران بود؛ در واقع عملکرد بدتری نسبت به مدل قبلی خود داشت. با این حال، در پرو 8 عمر باتری در اینجا بسیار بهبود یافته است: در آزمون استاندارد ما 13 ساعت و 6 دقیقه ثبت کردیم، در حالی که در پرو 7 هفت ساعت و 50 دقیقه بود. البته با نرخ تازه سازی پیش فرض 60 هرتز بود. با فعال بودن گزینه 120 هرتز، دستگاه در شرایط مشابه 7 ساعت و 36 دقیقه دوام آورد.

گزینه های پیکربندی

قیمت سرفیس پرو 8 از 1100 دلار با پردازنده چهار هسته ای Core i5-1135G7، هشت گیگابایت رم و 128 گیگابایت SSD شروع می شود. مدل اصلی سرفیس پرو 7، 749 دلار قیمت داشت، اما با تراشه Core i3 و نصف رم، تنها چهار گیگابایت داشت. اگر از پردازنده Core i5 و 8 گیگابایت رم در مدل پایه امسال راضی هستید اما فضای ذخیره سازی بیشتری می خواهید، می توانید یک دستگاه مشابه با 256 گیگابایت یا 512 گیگابایت SSD به ترتیب با قیمت 1200 یا 1400 دلار خریداری کنید. یک دستگاه Core i5 با 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی 1400 دلار هزینه دارد.

در همین حال، ارزان ترین مدل Core i7 برابر 1600 دلار قیمت دارد. (این نیز دارای 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت درایو است.) از آنجا می توانید با Core i7 به 512 گیگابایت (1900 دلار) یا یک ترابایت (2200 دلار) قدم بگذارید. در صورتی که به دنبال بالاترین پیکربندی شامل پردازنده Core i7، یک ترابایت SSD و 32 گیگابایت رم هستید، باید 2600 دلار هزینه بدهید. اگر صفحه کلید و قلم را بخواهید، باید هزینه اضافی بپردازید.

جمع بندی

سرفیس پرو در نسل هشتم خود، با صفحه ای تازه و سریع، پشتیبانی بسیار درخواست شده از تاندربولت 4 و بازگشت به عمر طولانی باتری به طور فزاینده ای بهتر شده است. اما با 350 دلار قیمت اولیه بالاتر نسبت به نسل قبلی، به طور موثر هر مزیت قیمتی را که قبلاً نسبت به لپ تاپ های فوق العاده قابل حمل پریمیوم داشت، از بین می برد.

بیشتر مواردی که سرفیس پرو 8 را در مقایسه با مدل های قبلی منحصر به فرد می کند، بیشتر با انتقال به ویندوز 11 و ارتقاء لوازم جانبی آن، بیش از هر تغییری در خود دستگاه است. صفحه نمایش نازک، 120 هرتز، 3:2 بسیار عالی است و هم برای بازی و هم برای بهره وری مناسب است و داخلی تازه این تبلت را برای دستگاه 13 اینچی قدرتمند می کند، اما متوجه نخواهید شد که از نظر عملکرد تغییر زیادی کرده است.

ویژگی بازخورد لمسی جدید Surface Slim Pen 2 نیز یک ویژگی خوب است، اگرچه به تنهایی ارزش ارتقا ندارد. همچنین مکانی برای نگه داری و شارژ آن در Type Cover مفید است. اما فارغ از این تغییرات، احتمالاً همچنان از سرفیس پرو 8 استفاده می کنید همانطوری است که از دستگاه های قبلی سرفیس استفاده می کردید. اگر می خواهید دستگاهی داشته باشید که بیشتر مزایای آن را داشته، اما ارزان تر نیز باشد، ممکن است بخواهید Dell XPS 13 را انتخاب کنید، که تجربه سنتی تری از لپ تاپ را ارائه می دهد. 

منبع
windowscentral
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا