بررسیموبایل و تبلت

بررسی مایکروسافت سرفیس دوئو 2

در اواخر سال 2019، مایکروسافت جهان را با ایده بزرگ خود برای تجربه محاسبات جیبی مدرن با سرفیس دوئو شگفت زده کرد، گوشی با دو صفحه نمایش که شبیه یک دفتر خاطرات دیجیتالی بود. اما با توجه به سخت افزار ضعیف، باگ های نرم افزاری و قیمت بالا، نتوانست تا حدودی نظر کاربران را جلب کند. اکنون این شرکت با سرفیس دوئو جدید بازگشته که به نظر می رسد برخی از ایرادات اصلی را برطرف کرده است.

سرفیس دوئو 2 به جای یک دوربین ساده و بی کیفیت، علاوه بر یک دوربین سلفی در داخل، یک ماژول سه سنسور در پشت خود دارد. این دستگاه همچنین دارای طراحی کلی باریک تر، صفحه هایی با تازه سازی سریعتر و برخی نرم افزارهای به روز شده است. همچنین از Microsoft Slim Pen 2 پشتیبانی می شود که باید طراحی و یادداشت برداری را به یک تجربه بصری تبدیل کند. حال بیایید نگاهی به این دستگاه جدید مایکروسافت بیاندازیم.

مشخصات سخت افزاری

پردازنده کوالکام اسنپدراگون 888
شبکه Wi-Fi 6 802.11ax (2.4/5GHz) و بلوتوث 5.1
سیم کارت نانو سیم + ای سیم
باند شبکه FDD-LTE: 1,2,3,4,5,7,8,12,13,14,19,20,25, 26,28,29,30,38,39,40,41,42,46,48,66,71
WCDMA: 1,2,5,8
GSM/GPRS: GSM-850, E-GSM-900, DCS-1800, PCS-1900
نمایشگر تک: 5.8 اینچ (1892 در 1344 پیکسل)، 401ppi، نسبت 4:3
دوگانه: 8.3 اینچ (2688 در 1892 پیکسل)، 401ppi، نسبت 3:2
پنل AMOLED، روشنایی 800 نیت، HDR و نرخ تازه سازی 90 هرتز
حافظه رم 8 گیگابایت
حافظه ذخیره سازی 128، 256، 512 گیگابایت
دوربین دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.0
اصلی واید: 12 مگاپیکسل f/1.7
فوق عریض: 12 مگاپیکسل f/1.7
تله فوتو: 16 مگاپیکسل f/2.4
صوتی اسپیکر استریو
امنیت سنسور اثر انگشت
پورت USB-C 3.2 (Gen 2)
گواهی IPX IPX1
باتری 4,449 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع
ابعاد باز: 145.2 در 184.5 در 5.5 میلیمتر
بسته: 145.2 در 92.1 در 11 میلیمتر
وزن 284 گرم
رنگ Glacier
Obsidian

قیمت گذاری

قیمت اولیه سرفیس دوئو 2 با 1500 دلار ارائه می شود که حدود 100 دلار گران تر از نسخه اصلی می باشد. لوازم جانبی این گوشی تاشو شامل کاور سرفیس دوئو 2 بامپر 40 دلاری، کاور قلم 65 دلاری و قلم سرفیس اسلیم 2 با قیمت 130 دلاری است و سرفیس دوئو 2 بامپر می تواند قلم سرفیس اسلیم 1 و 2 را به صورت بی سیم شارژ کند.

قلم نیز بدون استیک به دوئو 2 می چسبد، اما به صورت بی سیم شارژ نمی شود. سرفیس دوئو 2 می توان در رنگ های سفید یا مشکی (جدید)، در پیکربندی ذخیره سازی 128، 256 یا 512 گیگابایت تهیه کرد. قیمت هر مشخصات به ترتیب 1499، 1599 و 1799 دلار است.

طراحی

سرفیس دوئو 2 دارای شکل و طراحی منحصر‌به‌فردی است که مورد استقبال زیادی از علاقه‌مندان به فناوری قرار گرفت. درحالیکه مفهوم گوشی‌های تاشو چیز جدیدی نبود اما سرفیس دوئو 2 نسبت به رقبای خود از نظر شکل متفاوت بود.

سرفیس دوئو از لحاظ طراحی شباهت زیادی با نسل اول دارد، با این با تغییرات و بهبودهای چشمگیری همراه شده است. این دستگاه دارای دو نمایشگر مجزا بوده که با یک لولا از هم جدا شده‌اند که هنگام باز شدن به یک نمایشگر بزرگ 8.3 اینچی تبدیل می شود این گوشی یک لولا بسیار محکم دارد که می‌تواند دو صفحه‌نمایش را در هر درجه‌ای که نیاز داشته باشید نگه دارد. سرفیس دوئو یکی از باریک ترین گوشی‌هایی بود که وارد بازار شد و مایکروسافت نیز حتی در دومین نسخه آن نیز به این نوع فرم پایبند بوده است. اندازه سرفیس دوئو 2 هنگام باز شدن تنها 5.5 میلی متر ضخامت دارد که در واقع بسیار نازک به نظر می‌رسد.

بزرگترین ارتقا دیگر نسبت به نسل قبلی، استفاده از ماژول دوربین سه گانه بوده که به طور برجسته نمایان شده است. در مدل قبلی شاهد دوربین تکی در نسل اول دوئو بود. ضمن آن که این دوربین از کیفیت پایینی برخوردار بود و به‌ویژه هنگامی که قیمت مورد نظر را در نظر بگیرید، به هیچ وجه نمی‌توانست به آنچه دیگر تولید‌کنندگان ارائه می‌دادند، حتی اندکی نزدیک شود. در دنیایی که ماژول دوربین عقب سه‌گانه‌ یا چهارگانه عادی شده، یک دوربین تکی با کیفیت پایین به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند و رضایت بخش نیست. بنابراین، اکنون یک ماژول دوربین واقعی درست مانند گوشی های معمولی را در بدنه‌ خود حمل می‌کند.

وجود برجستگی دوربین مانند نسل قبلی، امکان بسته شدن به پشت را نمی دهد. هنگامی که می‌خواهید تنها از یک صفحه‌نمایش با تا کردن نیمه دیگر به عقب استفاده کنید، این می‌تواند مانع از تجربه شما شود. گوشی سرفیس دوئو 2 بسیار سنگین است و 284 گرم وزن دارد. هنگامی که وزن و این واقعیت که گوشی عریض تر از حد معمول است را با هم جفت می‌کنید، متوجه می‌شوید که این دستگاه یکی از راحت‌ترین گوشی هایی نیست که می‌توانید در جیب خود حمل کنید. همچنین درست مانند نسل قبل، خبری از صفحه نمایش ثانویه یا جلویی گوشی نیست، بنابراین هر زمان که بخواهید از گوشی استفاده کنید، مجبور هستید دو نمایشگر را باز کنید.

نمایشگر و قلم

با باز کردن سرفیس دوئو 2، با دو صفحه نمایش 5.8 اینچی AMOLED HDR با رزولوشن 1892 در 1344 پیکسل مواجه می شوید که با ترکیب یک صفحه بزرگتر 8.3 اینچی (2688 در 1892 پیکسل) با 401 پیکسل بر اینچ (PPI) را تشکیل می دهند. امسال مایکروسافت نرخ تازه سازی 90 هرتز به این دستگاه آورده که در ترکیب با پردازنده سریعتر باعث پاسخگویی بیشتر کل دستگاه می شود. برای صرفه جویی در مصرف باتری، نمی توانید 90 هرتز را غیرفعال کرده و تا 60 هرتز بروید.

حداکثر روشنایی 800 نیت بوده که فقط برای استفاده در فضای بیرون زیر نور خورشید مناسب است. سرفیس دوئو 2 مایکروسافت به‌طور خاص برای استفاده محتوا طراحی نشده است و عمدتاً برای افرادی طراحی شده است که در دستگاه‌های خود چندین کار را انجام می‌دهند و کارهای مفیدی مانند ویرایش اسناد، مرور وب در هنگام یادداشت برداری، ارائه یک سخنرانی در حین انجام را انجام می‌دهند. تماس تصویری و غیره برای این نوع موارد استفاده، اجرای صفحه‌نمایش دوگانه در سرفیس دوئو 2 ممکن است منطقی باشد.

از آنجا که صفحه نمایش های خمیده هنگام بسته شدن دستگاه قسمت کوچکی را نشان می دهند، مایکروسافت از آن به عنوان یک نمایشگر خارجی ثانویه به نام Glance Bar استفاده می کند. در حالیکه به اندازه صفحه نمایش خارجی سامسونگ موثر نیست، این Glance Bar اعلانات تماس های از دست رفته، پیامک ها و پست های صوتی را نشان می دهد. مایکروسافت APIهای Glance Bar را برای شخص ثالث یا برنامه های دیگر باز نکرده، اما به مطبوعات گفت که در حال بررسی این ایده است.

نمایشگرهای سرفیس دوئو 2 همچنین از ورودی قلم از طریق سرفیس پن پشتیبانی می‌کنند. به علاوه یک قلم سرفیس اسلیم پن 2 جدید نیز وجود دارد که با این دستگاه عرضه شده است.

نرم افزار

با اینکه سخت افزاری تنها بخش از مشکل نسل اول سرفیس دوئو بود، اما این نرم افزار دستگاه بود که واقعاً تجربه استفاده از آن را خراب کرد. با توجه به اینکه اندروید 10 را اجرا می کرد، برای چنین نمایشگری دوگانه بهینه نشده بود. دوئو حداقل با سیستم عامل اندروید 11 ارائه شده که وقتی با آن سخت افزار بهتر ترکیب شود، تجربه ای بسیار بهبود یافته را ارائه می دهد.

جالب است که مایکروسافت در حال حاضر تمایل زیادی به بازی، عکاسی و سرگرمی با سرفیس دوئو 2 نشان داد. رابط کاربری به گونه‌ای تنظیم شده که با رابط دو صفحه‌ای سرفیس دوئو 2 سازگار باشد. می‌توانید همزمان دو اپلیکیشن مختلف را روی هر صفحه اجرا کنید که در حین انجام چند وظیفگی یک مزیت بزرگ است.

اجرای دو اپلیکیشن در کنار هم به این معنی است که می‌توانید چندین عنصر را از یک اپ به اپ دیگر در صفحه‌نمایش بکشید و رها کنید. شما می‌توانید گروه‌های اپ و ترکیب را برای راه اندازی همزمان ایجاد کنید و کارهایی مانند یادداشت برداری در یک جلسه را انجام دهید. مایکروسافت برخی از ویژگی‌ها را به رابط کاربری اضافه کرده، مانند پنجره دو صفحه‌ای، داک پویا، فید مایکروسافت 365، نوار نگاه، جستجوی جهانی و غیره که تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد. مجموعه‌ای از اپلیکیشن های مایکروسافت مانند تیمز، وان نوت، اوت لوک، آفیس، وان درایو، اج، لینکدین و غیره وجود دارد که از قبل در این دستگاه نصب شده‌اند.

در بخش امنیت، دوئو 2 دارای سنسور اثر انگشت برای احراز هویت بیومتریک است. همچنین اپ Microsoft Authenticator از پیش نصب شده است. این گوشی دارای بلندگوهای استریو است که وقتی با هر دو نمایشگر بزرگ همراه می‌شود، آن را به یک دستگاه سرگرمی خوب تبدیل می‌کند. در سرفیس دوئو 2 جک هدفون وجود ندارد که با توجه به نازک بودن آن قابل درک است. هنگام انجام تماس، یک میکروفن دوگانه فعال می‌شود که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای حذف نویز پس‌زمینه استفاده می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های خوب سرفیس دوئو 2 امکان خروجی تا کیفیت تصویر 4K از طریق پورت USB-C روی دستگاه است.

عملکرد و عمر باتری

سرفیس دوئو 2 دارای کوالکام اسنپدراگون 888 با 8 گیگابایت رم و بین 128 تا 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی است. همچنین قابلیت 5G را نیز برای آن به ارمغان می‌آورد. با این حال، توجه داشته باشید که پشتیبانی از شبکه 5G باند mmWave 5G فقط به آمریکا محدود می‌شود و بقیه جهان فقط 5G زیر 6 گیگاهرتز را می‌توانند در اختیار داشته باشند.

در Geekbench 5، این دستگاه 1.094 امتیاز در تک هسته ای و 3.476 امتیاز در چند هسته ای کسب کرد، در حالی که نسل قبلی تنها 737 امتیاز را در تک هسته ای و 2815 برای چند هسته ای ثبت کرد. در مقایسه ، سرفیس دوئو از گلکسی اس 21 اولترا (اسنپدراگون 888)، زد فولد 3 و هر گوشی اندرویدی دیگری که امروز در دسترس است به جز وان پلاس 9 پرو (1130) بهتر عمل می کند.

با روی آوردن به انتوتو، که پردازنده، گرافیک، حافظه و UX را اندازه گیری می کند، دوئو 2 هنوز خوب عمل می کند اما کمی از گلکسی زد فولد 3 عقب می ماند. می توان نتیجه گرفت که عملکرد پردازنده در این دستگاه فوق العاده خوب است، در حالی که عملکرد کلی بالاتر از حد متوسط است.

سرفیس دوئو اصلی سال گذشته دارای باتری حدود 3500 میلی‌آمپر ساعتی بود. این بار، مایکروسافت حجم باتری را تقریبا 1000 میلی‌آمپر ساعت افزایش داده و به 4444 میلی‌آمپر ساعت رسانده است. باتری بزرگتر مطمئناً در استقامت کمک خواهد کرد زیرا دو صفحه‌نمایش بزرگ برای استفاده وجود دارد و پردازنده اسنپدراگون 888 نیز یک تراشه قدرتمند است. اینکه مایکروسافت میزان طرفیت باتری را به‌طور سخاوتمندانه‌ای افزایش داده، قابل ستایش است.

به غیر از ظرفیت باتری، مایکروسافت همچنین سرعت شارژ را در سرفیس دوئو 2 نیز اندکی افزایش داده است. باتری گوشی سرفیس دوئو اصلی تنها می‌تواند با 18 وات شارژ شود درحالی‌که گوشی سرفیس دوئو 2 مایکروسافت اکنون می‌تواندبا سرعت تا 23 وات شارژ شود.

کیفیت دوربین

شاید چشمگیرترین تفاوت طراحی با مدل اصلی، ماژول جدید دوربین سه لنز در پشت باشد. مایکروسافت مطمئنا انتقاد از دوربین تک لنز دوئو را جدی گرفت و با تقویت قدرت تصویربرداری دوئو 2 پاسخ داد. دوربین اصلی شامل یک سنسور 12 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 بوده که در کنار دو سنسور 12 مگاپیکسلی تله فوتو با زوم اپتیکال تا 2 برابری و دیافراگم f/2.4 و فوق عریض 16 مگاپیکسلی جفت می شود. هم دوربین اصلی و هم دوربین تله فوتو دارای PDAF و OIS هستند.

مایکروسافت Morpho، یک شرکت تصویربرداری ژاپنی که از هوش مصنوعی و یادگیری عمیق برای پردازش عکس استفاده می کند، به خدمت گرفت. نتایج به بار نشست! در حالی که تصویر زنده اغلب خوب است، عکس پس از پردازش تعادل خوبی از رنگ، نوردهی و کنتراست دارد. کرایه استاندارد ویژگی های دوربین شامل اسلوموشن، ویدیو، عکس، پرتره و پانوراما است. حتی در حالت شب جدید، نوردهی کمی بیشتر طول می کشد که با حالت های کوتاه تر ادغام می شود، همانطور که در بسیاری از گوشی های اندرویدی یافت می شود. تجربه کلی پیشرفت قابل ملاحظه ای نسبت به نسل اول داشته، که مسلماً چیز زیادی نمی گوید.

در مقایسه، این دوربین ها با گوشی های میان رده 2020 بیشتر برابری می کنند، اما هنوز از بهترین های سامسونگ و اپل در سال 2021 عقب هستند، با این حال اغلب خود را در برابر آیفون 12 مینی من ثابت می کند، که بیش از آنچه انتظار داشتم بود. ویدیو به لطف لرزشگیر الکترونیکی تصویر سخت افزاری رضایت بخش است و می تواند در کیفیت 1080P با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه و 4K با نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه ضبط کند.

جمع بندی

در کل، سرفیس دوئو 2 نسبت به نسل اول خود پیشرفت های چشمگیری داشته است. چیزهایی که مایکروسافت برای بهبود تجربه ارائه کرده، مانند دوربین های سه گانه پشتی و Glance bar، تنها پیشرفت های جزئی هستند. نمایشگر نیز نسبت به قبل بهتر شده و تجربه خوبی را در اختیار قرار می دهد.

مانند گلکسی زد فولد 3، دوئو 2 نیز از نوعی بحران هویت رنج می برد. هیچ کدام از این دو دستگاه به خوبی جایگزین گوشی نمی شوند، اما حداقل گوشی تاشو سامسونگ دارای نرم افزار قابل اعتماد و دوربین های خوب است. با وجود پیشرفت های صورت گرفته، دوئو 2 هنوز هم یک مدل وسوسه انگیز بوده که خرید آن گران می شود و تنها افرادی که 1500 دلار برای هزینه کردن دارند و واقعاً به یک گوشی دو صفحه نیاز دارند، باید آن را بخرند.

منبع
windowscentralengadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا