به گفته انجمن Optica، محققان با استفاده از لیزرهای پرسرعت، فناوری ذخیره سازی داده “5 بعدی” را ایجاد کرده اند که می تواند 500 ترابایت داده را بر روی یک دیسک شیشه ای با اندازه CD قرار دهد. این تکنیک از سرعت نوشتن بالاتری استفاده می کند که در نهایت ممکن است استفاده از این فناوری را برای اهداف بایگانی و دیگر امکان پذیر کند.

با ذخیره سازی نوری 5 بعدی، هر فایل از سه لایه نقطه در مقیاس نانو استفاده می کند. اندازه، جهت و موقعیت نقاط در سه بعد استاندارد، پنج “بعد” را تشکیل می دهند. نقطه ها قطبش نوری که از طریق دیسک عبور می کند را تغییر می دهند که با استفاده از میکروسکوپ و پلاریزه خوانده می شود.

ما قبلاً شاهد ذخیره سازی اپتیکال 5 بعدی بودیم، اما تعدادی از مشکلات وجود داشت – به ویژه سرعت نوشتن پایین که این فناوری را غیرعملی می کرد. با این حال، مزایای بزرگی برای ذخیره سازی (بسیار) طولانی مدت دارد. تخمین زده شده که محیط ذخیره‌سازی می‌تواند تا دمای 1000 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند و در دمای اتاق 13.8 میلیارد سال بدون تخریب دوام بیاورد.

برای غلبه بر مشکل سرعت، محققان از لیزر فمتوثانیه ای با سرعت تکرار بالا استفاده کردند. آنها به جای نوشتن مستقیم روی شیشه، از لیزر برای تولید پدیده‌ای به نام Near-Field Enhancement استفاده کردند که ساختارهای کوچکی را با استفاده از چند پالس نور ضعیف ایجاد می‌کند. آنها می توانند برای تقویت حفره های دایره ای ایجاد شده توسط یک “میکرو انفجار” قدرتمندتر و تک پالس استفاده شوند. براساس این مقاله، این تکنیک آسیب حرارتی را که برای روش‌های دیگری که از لیزرهای با سرعت تکرار بالا استفاده شده، مشکل ساز بوده، به حداقل می رساند.

با استفاده از تکنیک جدید، تیم توانست 5 گیگابایت داده متنی را روی یک دیسک شیشه ای سیلیکا به اندازه یک سی دی معمولی با دقت خواندن 100 درصد بنویسد. محققان گفتند که با چگالی نوشتاری موجود در این روش، دیسک می‌تواند 500 ترابایت داده را در خود جای دهد. آنها همچنین قادر به نوشتن با سرعت یا حدود یک میلیون وکسل در ثانیه یا حدود 230 کیلوبایت در ثانیه بودند.

ممکن است کند به نظر برسد، اما با معرفی نوشتن موازی، می توانید یک دیسک 500 ترابایتی را در حدود 60 روز پر کنید. این می تواند راهی برای پشتیبان گیری از مجموعه ای از داده های ارزشمند، اساسا برای همیشه، فراهم کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *