گوناگون

ایجاد آزمایشگاه ایزومورفیک آلفابت برای کشف دارو با کمک هوش مصنوعی

سال گذشته گوگل از استفاده از هوش مصنوعی برای پیش بینی ساختارهای سه بعدی برخی پروتئین‌های خاص با هدف حل برخی مشکلات علمی 50 ساله خبر داده بود. این خبر با اشتیاق جامعه علمی روبرو شد، اما در آن زمان مشخص نبود که این پیشرفت از نظر عملی چه معنایی خواهد داشت. حالا آلفابت شرکت مادر تخصصی گوگل از ایجاد یک استارت اپ تازه به نام آزمایشگاه ایزومورفیک خبر داده که از همین فناوری برای کشف و تولید داروهای تازه استفاده می‌کند.

این شرکت بیان می‌کند که هدفش “reimagine” فرآیند توسعه داروهای جدید با رویکرد اول هوش مصنوعی است. دمیس حسابیس، موسس و مدیر عامل آزمایشگاه ایزومورفیک گفت:

ما معتقدیم که استفاده اساسی از روش‌های محاسباتی و هوش مصنوعی می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا کار خود را به سطح بالاتری برسانند و روند کشف دارو را به شدت تسریع کنند.

فناوری هوش مصنوعی ابداع شده برای غلبه بر این مشکل آلفا فورد نام دارد و قادر به ابداع ساختارهای سه بعدی پروتئینی مناسب برای تولید دارو است که بسیار دقیق هستند. در حوزه زیست فناوری نیز این ابزار به پزشکان کمک می‌کند تا پروتئین‌هایی که عملکرد مناسب و دقیقی ندارند را شناسایی کنند و از این طریق شناسایی عامل وقوع برخی بیماری‌ها و تسریع در تولید داروهای مناسب برای درمان آنها ممکن می‌شود.

آزمایشگاه ایزومورفیک اولین یا تنها شرکتی نیست که می گوید قصد دارد توسعه دارو را با کمک هوش مصنوعی ساده کند. از سال 2012، استارت آپی از دانشگاه تورنتو به نام Atomwise دیدگاه مشابهی داشته است. آنها هر دو در تلاشند تا مشکل افزایش سرسام آور هزینه های توسعه دارو را حل کنند. یک مطالعه اخیر در سال 2020 نشان داد که ایجاد یک داروی جدید به طور متوسط 1.3 میلیارد دلار هزینه دارد. بسیاری از آن به خود فرآیند مربوط می شود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا