صوتی و تصویری

آشنایی با تلویزیون های NanoCell

عبارت NanoCell TV یکی از بسیاری از اصطلاحات بازاریابی تلویزیونی است که برای برجسته کردن تلویزیون ها در یک بازار شلوغ طراحی شده است. این اصطلاح توسط ال جی ابداع شده، بنابراین شما آن را در برخی از تلویزیون های شرکت پیدا خواهید کرد. در اینجا معنای واقعی آن چیست.

نانو ذرات و رنگ های خالص شده

ال‌جی از برند تلویزیون نانوسل برای بازاریابی بسیاری از تلویزیون‌های LED خود که از فناوری همنام این شرکت برخوردارند، استفاده می‌کند. این تلویزیون‌های NanoCell قادر به ارائه زوایای دید وسیع‌تر و وفاداری رنگ‌های باورنکردنی هستند. این تلویزیون ها در هر دو رزولوشن 4K و 8K به فروش می رسند و پایین تر از تلویزیون های OLED و QNED Mini LED در مجموعه این شرکت قرار دارند.

این شرکت جزئیات زیادی در مورد فناوری نانوسل خود ارائه نمی دهد. اما می دانیم که از لایه ای از نانوذرات برای خالص سازی خروجی رنگ استفاده می کند. این نانوذرات که در پشت کل صفحه پخش می‌شوند، طول موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند تا رنگ‌های کسل‌کننده را حذف کنند. در نتیجه، تنها خالص ترین رنگ ها بر روی صفحه نمایش ظاهر می شوند و تصویری زنده تر و زنده تر ارائه می دهند.

جدا از لایه نانو ذرات، تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی دارای یک پنل نمایشگر IPS هستند. شما عمدتاً یکی از دو نوع پنل را در تلویزیون های LCD مدرن پیدا خواهید کرد – IPS و تراز عمودی (VA). هر دو مزایا و معایب خود را دارند. به عنوان مثال، یک پنل IPS زوایای دید وسیعی را ارائه می دهد، اما نسبت کنتراست اصلی آن پایین است، در حالی که یک پنل VA نسبت کنتراست طبیعی عالی اما زوایای دید باریکی دارد.

در حالی که لایه نانوذرات به تلویزیون‌های نانوسل ال‌جی کمک می‌کند تا رنگ‌های دقیقی تولید کنند، پنل IPS زاویه دید عالی را تضمین می‌کند. این دو چیز تقریباً چیزی است که تلویزیون های نانوسل را از سایر تلویزیون های موجود در بازار متمایز می کند.

علاوه بر این، همانطور که گفته شد، پنل های IPS نسبت کنتراست ضعیفی دارند. برای مقابله با این موضوع، ال‌جی در برخی از مدل‌های تلویزیون نانوسل خود از کم‌نور محلی (FALD) استفاده می‌کند تا سطوح سیاه عمیق‌تر و نسبت کنتراست بهبود یافته‌ای را ارائه دهد. با این حال، FALD به مدل های سطح بالا محدود می شود. سایر تلویزیون‌های نانوسل یا از راه‌حل‌های افزایش کنتراست مبتنی بر نرم‌افزار استفاده می‌کنند، تاریکی محلی با لبه نور یا اصلاً از کم‌نور کردن استفاده نمی‌کنند. متاسفانه هیچ یک از این راه حل ها به اندازه FALD موثر نیستند.

از آنجایی که نانوسل فناوری اختصاصی ال‌جی است، تلویزیون‌های نانوسل فقط توسط این شرکت فروخته می‌شوند. ال‌جی می‌تواند در آینده مجوز این فناوری را به دیگر تولیدکنندگان تلویزیون بدهد، اما تا سال 2021 هیچ نشانه‌ای از آن ندیده‌ایم.

در مجموعه تلویزیون های ال جی، تلویزیون های نانوسل تنها تلویزیون هایی نیستند که از این فناوری استفاده می کنند. تلویزیون های QNED Mini LED این شرکت نیز از فناوری نانوسل استفاده می کنند. بنابراین اگر از این فناوری خوشتان می‌آید اما در مورد سایر ویژگی‌های تلویزیون‌های نانوسل مطمئن نیستید، می‌توانید تلویزیون‌های QNED Mini LED  را بررسی کنید زیرا از فناوری‌های کوانتوم دات و mini-LED نیز برای بهبود بیشتر رنگ‌ها و روشنایی استفاده می‌کنند.

تلویزیون های NanoCell در مقابل QLED

تلویزیون‌های QLED، برخلاف تلویزیون‌های نانوسل، از لایه‌ای از نقاط کوانتومی یا نانوکریستال‌ها برای بهبود رنگ‌ها و روشنایی صفحه‌نمایش استفاده می‌کنند. در نتیجه، تلویزیون‌های QLED در مقایسه با تلویزیون‌های دیگر، تصاویری پر جنب و جوش و به‌طور قابل‌توجهی تقویت می‌کنند. در حالی که فناوری نانوسل با نقطه کوانتومی متفاوت بوده، نتیجه مشابه است. با این حال، از آنجایی که تلویزیون های QLED بیشتر از پنل های VA استفاده می کنند، نسبت کنتراست اصلی تلویزیون های QLED به طور کلی بهتر از تلویزیون های نانوسل است. از طرفی تلویزیون های نانوسل از زوایای دید عالی پنل های IPS بهره می برند.

بنابراین اگر بین تلویزیون‌های QLED و NanoCell فکر می‌کنید، باید آنچه را که برای شما مهم‌تر است در نظر بگیرید – نسبت کنتراست یا زاویه دید – و سپس به سایر ویژگی‌های تلویزیون نگاه کنید و تصمیم بگیرید.

تلویزیون های OLED در مقابل NanoCell

تلویزیون‌های OLED دارای فناوری پنل نمایشگر کاملاً متفاوتی نسبت به تلویزیون‌های نانوسل هستند. آنها نیازی به نور پس زمینه ندارند و دارای پیکسل های خود تابشی هستند. در نتیجه، مشکی واقعی و نسبت کنتراست تقریبا بی نهایت دارند. سطوح عالی مشکی همچنین به رنگ های دیگر در تلویزیون های OLED کمک می کند. نمایشگرهای OLED همچنین از شکوفایی و سایر مصنوعات نمایشگر که تلویزیون‌های LCD با نور پس‌زمینه LED را آزار می‌دهند، رنج نمی‌برند و زوایای دید عالی دارند. اما تلویزیون های OLED کامل نیستند.

روشنایی آنها به طور قابل توجهی کمتر از تلویزیون های LED است که آنها را برای اتاق هایی با نور مناسب انتخاب ضعیفی می کند. و گران هستند و ممکن است دچار سوختگی صفحه نمایش شوند. با این اوصاف، نکات مثبت تلویزیون های OLED بیشتر از موارد منفی آن ها است، بنابراین به طور کلی بهتر از تلویزیون های نانوسل هستند.

منبع
howtogeek
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا