کابل های شبکه (اترنت) هیچ وقت به طور برابر ایجاد نمی شوند، بنابراین باید موارد مختلفی را در نظر بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که کابل اترنت مناسبی را که با نیازهای خاص شما مطابقت دارد، تهیه کنید. در این مقاله به شما نشان می دهیم که چگونه کابل اترنت مناسب را برای کار خود انتخاب کنید. اما قبل از پرداختن به آن، اجازه دهید با اصول اولیه شروع کنیم.

آشنایی انواع کابل شبکه (اترنت)

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام کابل شبکه مناسب کار شماست، مهم است که انواع کابل های اترنت را بدانید. هنگام جستجوی کابل شبکه، اصطلاح رایجی که با آن برخورد می کنید “Cat” است. Cat به “دسته” اشاره دارد. دسته ها نام هایی هستند که نسخه های مختلف کابل های اترنت را متمایز می کنند. هر Cat کابل شبکه سرنخی از حداکثر سرعت و پهنای باندی که باید انتظار داشته را ارائه می دهد. برای این منظور، رمزگشایی نسخه های کابل شبکه آسان است. هر چه تعداد Cat بزرگتر باشد، سرعت انتقال و پهنای باند بالاتر است. بنابراین، کابل اترنت Cat 7 بهتر از کابل Cat 5 است.

در اینجا به تفکیک دسته بندی های مختلف کابل اترنت و سرعت انتقال و پهنای باند مربوطه آنها (که فرکانس نیز نامیده می شود) آورده شده است.

نوع دسته حداکثر پهنای باند حداکثر نرخ داده شیلددار
Cat 1 10 هرتز 1 مگابیت بر ثانیه خیر
Cat 2 1 مگاهرتز 4 مگابیت بر ثانیه خیر
Cat 3 16 مگاهرتز 10 مگابیت بر ثانیه خیر
Cat 4 16 مگاهرتز 10 مگابیت بر ثانیه خیر
Cat 5 100 مگاهرتز 100 مگابیت بر ثانیه خیر
Cat 5e 100 مگاهرتز 1 گیگابیت بر ثانیه (تا 328 فوت) خیر
Cat 6 250 مگاهرتز 10 گیگابیت بر ثانیه (تا 180 فوت) شیلددار/بدون شیلد
Cat 6a 500 مگاهرتز 10 گیگابیت بر ثانیه (تا 180 فوت) شیلددار/بدون شیلد
Cat 7 600 مگاهرتز 100 گیگابیت بر ثانیه (تا 49 فوت) بله
Cat 7a 1 گیگاهرتز 100 گیگابیت بر ثانیه (تا 49 فوت) بله
Cat 8 2 گیگاهرتز 40 گیگابیت بر ثانیه (تا 98 فوت) بله

از دسته بندی های شبکه ذکر شده در بالا، همه چیز از Cat 1 تا Cat 5 منسوخ شده است. در واقع، این کابل ها این روزها به سختی به دست می آیند. هنگام خرید کابل شبکه، Cat 5e و فراتر از آن را خواهید دید. خبر خوب این است که کابل‌های شبکه از آنجایی که از همان کانکتور RJ45، معمولاً مانند پورت شبکه، استفاده می‌کنند، سازگار هستند. بنابراین اگر می خواهید کابل قدیمی خود را برای کابل جدید کنار بگذارید، نگران RJ45 mumbo jumbo نباشید. کابل های جدیدتر همچنان با پورت های فعلی شما کار می کنند.

نکات اساسی که باید هنگام خرید کابل اترنت در نظر بگیرید

یک راه آسان برای خرید کابل شبکه، خرید آخرین دسته کابل است. در این مورد، از مارس 2022، Cat 8 آخرین دسته کابل های اترنت است که سرعت انتقال سریع و بالاترین پهنای باند را ارائه می دهد. اما این ممکن است برای نیازهای شما بیش از حد باشد و بدتر از آن، ارزان نخواهد بود. در نتیجه، خرید یک کابل شبکه مناسب تنها به این دسته نمی‌رسد. درک ویژگی های کلیدی دسته بندی های مختلف اترنت فقط یک پایه است. دانستن نیازهای خود بخش باقی مانده از پازل است. برای رمزگشایی بیت نهایی، اجازه دهید چهار ویژگی کلیدی را مورد بحث قرار دهیم تا به شما کمک کند کابلی را انتخاب کنید که متناسب با نیاز شما باشد.

1. حداکثر ظرفیت انتقال کابل

جدول بالا نشان می دهد که هر دسته کابل شبکه حداکثر ظرفیت انتقال خود را دارد. حداکثر ظرفیت انتقال نشان دهنده حداکثر سرعت انتقال کابل است. اگر نیاز به انتقال داده های زیادی از طریق اتصال سیمی خود دارید، باید کابلی با ظرفیت حمل کافی انتخاب کنید.

به عنوان مثال، اگر فردی هستید که فیلمبرداری و ویرایش ویدیوهای با وضوح بالا انجام می‌دهید، با انتخاب حداقل یک کابل اترنت Cat 6a از آن سود خواهید برد. کسانی که در استودیوهای ویرایش ویدیو هستند، بدیهی است که با انتخاب جدیدترین دسته ها در زمان بیشتری صرفه جویی می کنند. و اگر اهل بازی هستید، به کابلی با پهنای باند بالا و سرعت انتقال داده بالا نیاز دارید. لیست ما از بهترین کابل های اترنت برای بازی را برای توصیه های خاص بررسی کنید.

2. طول کابل مورد نیاز شما

نکته کلیدی دیگری که باید در نظر بگیرید طول اتصال سیمی شما است. مهم است که به خاطر داشته باشید که هر دسته اترنت دارای حداکثر ظرفیت انتقال ثابت است که تا یک طول مشخص قابل دستیابی است. به عبارت دیگر، شما فقط تا یک طول معین می توانید به آن حداکثر سرعت دست پیدا کنید. برای مثال، کابل Cat 6a دارای حداکثر سرعت انتقال داده 10 گیگابیت بر ثانیه تا 180 فوت است. فراتر از آن، حداکثر سرعت انتقال قابل دستیابی کاهش می یابد. به طور خلاصه، هرچه طول کابل نسبت به طول کابل بهینه برای حداکثر نرخ داده بیشتر باشد، حداکثر سرعت انتقال کمتر است.

با در نظر گرفتن این موضوع، اگر نیاز به انتقال داده از طریق اترنت در مسافت طولانی تری دارید، باید برای جبران فاصله انتقال، به سراغ کابلی بروید که حداکثر نرخ داده بالاتری دارد. بیایید از کابل Cat 7a به عنوان مثال استفاده کنیم. حداکثر سرعت 100 گیگابیت بر ثانیه تا 49 فوت است، اما در 164 فوت، حداکثر سرعت به 40 گیگابیت بر ثانیه کاهش می یابد. و در 328 فوت، حداکثر سرعت قابل دستیابی 10 گیگابیت در ثانیه است – هنوز هم بهتر از آنچه با کابل Cat 5e با همان طول به دست خواهید آورد.

3. سرعت اینترنت

سرعت اینترنت شما نیز مهم است. خرید کابل اترنت Cat 7a با سرعت انتقال داده تا 100 گیگابیت در ثانیه در حالی که سرعت اتصال اینترنت شما به 1 گیگابیت بر ثانیه می رسد، چیزی کم ندارد. برای شروع، سه چیز تعیین کننده سرعت اتصال سیمی شماست: ظرفیت انتقال کابل، سرعت روتر و قابلیت های دستگاه های شما.

اگر قصد دارید از کابل خود برای اتصال به اینترنت استفاده کنید، سرعت شما عامل مهمی در تأثیرگذاری بر چیزی است که به دنبال آن هستید. در اینجا یک راهنمای گام به گام برای بررسی سرعت اینترنت خود آورده شده است. اگر مشکل روتر شماست، ما نکاتی برای بهبود سرعت روتر شما داریم. به یاد داشته باشید، محافظت از شبکه شما برای ارتقاء سرعت در آینده ضرری ندارد.

4. اپلیکیشن

در خانه، می توانید از کابل خود در داخل خانه استفاده کنید یا آن را در فضای باز اجرا کنید. اگر قصد دارید کابل را در داخل خانه اجرا کنید، یک کابل استاندارد اترنت نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. برای استفاده در فضای باز، چه در زمین یا روی سطح، باید کابلی را پیدا کنید که برای مقاومت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی سخت تر باشد.

در این مورد، کابل های اترنت استاندارد را خریداری نکنید. به دنبال کابل های فضای باز باشید کابل های اترنت در فضای باز دارای پوشش پلی اتیلن هستند و از سیم های مسی جامد استفاده می کنند که هر دو سخت تر هستند. برای اجرای کابل ها در زمین، به سراغ کابل های “دفن مستقیم” بروید. هزینه آنها کمی بیشتر است، اما ارزشش را دارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *