آنر مجیک 4 لایت حداقل از نظر ظاهری کاملاً مطابق با برادران پرچمدار خود بوده و نیز به شدت یادآور ماژول دوربین دایره ای نمادین خانواده هواوی میت 40 است. با این حال، همانطور که انتظار دارید، گزینه لایت با متریال ممتاز تحت تأثیر قرار نمی گیرد. قیمت مدل گوشی مجیک 4 لایت تنها 320 یورو است، بنابراین نمی‌توانید انتظار تنظیمات دوربین پیشرفته‌ای را داشته باشید.

همچنین یک پنل LCD برای این گوشی با این قیمت مناسب و قابل قبول است. جعبه مجیک 4 لایت چیز عجیبی ندارد و شامل دفترچه راهنمای کاربر، شارژر سریع 66 واتی و کابل USB-C به USB-A برای شارژ و انتقال داده است. آنر برای حافظت بیشتر، یک قاب سیلیکونی شفاف را نیز داخل جعبه قرار داده است. اکنون  در این مقاله به نقد و بررسی آنر مجیک 4 لایت می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 166 در 75.8 در 8 میلی متر، محافظ جلو شیشه‌ای، فریم و پشت پلاستیکی.
  • صفحه نمایش: 6.81 اینچ IPS LCD، 120 هرتز، وضوح 1080 در 2388 پیکسل، نسبت تصویر 19.9:9، تراکم 385ppi.
  • چیپست: 6 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 695 5G، گرافیکAdreno 619.
  • حافظه: 128 گیگابایت و 6 گیگابایت رم، 128 گیگابایت و 8 گیگابایت رم.
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 11، Magic UI 4.2.
  • دوربین: اصلی 48 مگاپیکسل f/1.8؛ ماکرو 2 مگاپیکسل f/2.4; عمق: 2 مگاپیکسل f/2.4.
  • دوربین سلفی: 16 مگاپیکسل، f/2.5.
  • باتری: 4800 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 66 وات.
  • ویژگی‌های دیگر: حسگر اثر انگشت (در کنار)؛ NFC؛ سنسور مجاورت مجازی

طراحی و کیفیت ساخت

صفحه پشتی پلاستیکی بوده و قاب آن نیز همینطور است. واحد بررسی ما رنگ نقره ای تیتانیومی دارد، اما از آنجایی رنگ آمیز گرادیانی داشته، رنگ ها در زاویه مناسب تغییر می کنند. اثرانگشت می‌چسبد اما تنها زمانی قابل مشاهده است که نور مستقیماً به سطح بتابد. علیرغم دوربین حجیم، گوشی وقتی روی سطح صاف قرار می گیرد تکان نمی خورد، اما به نظر می رسد سنگین باشد. و شما قطعا می توانید وزن توزیع نشده را احساس کنید. از سوی دیگر، وزن دستگاه تنها 189 گرم است که برای یک گوشی 6.81 اینچی بسیار سبک است.

کناره‌های منحنی به چسبندگی کلی کمک می‌کنند، و روکش پشت مات خیلی لغزنده به نظر نمی‌رسد. پنل شیشه ای جلو و پشتی بدون ایجاد برجستگی های ناخواسته به طور یکپارچه به قاب کناری منتقل می شوند. با این حال، قرار دادن دکمه ایده آل نیست. دکمه پاور که به عنوان حسگر اثرانگشت نیز عمل می کند، کمی بالاتر از فریم قرار دارد، در حالی که دکمه تنظیم صدا به سختی قابل دسترسی است. دکمه پاور و کنترل صدا سفت به نظر می‌رسد و ما را به فکر فرو می‌برد که آیا آن را فشار داده‌ایم یا نه.

علاوه بر این، هیچ گزینه ای در نرم افزار برای فعال کردن حسگر اثر انگشت تنها پس از فشار دادن دکمه وجود ندارد. هنگامی که دست خود را روی کلید می‌کشید، درب را برای برخی اشتباهات تصادفی باز می‌کند، و با انجام چندباره این کار، تلفن به طور موقت قفل می‌شود. در پایین کانکتور USB-C، سینی دو سیم کارت و مشبک بلندگو قرار دارد. در کمال تعجب، قسمت بالای قاب دارای یک جلوپنجره بلندگو مخصوص به خود است، اما این یکی فقط به عنوان یک گوشی عمل می کند.

این به آنر اجازه داده که قاب بالایی را کمی بیشتر کند و به تقارن چشمگیری بین قاب های جانبی و بالا دست یابد. جدا از اینکه مجیک 4 لایت سبک تر از حد انتظار است، کار با یک دست سخت است؛ نه به این دلیل که مشکلی در ارگونومی وجود دارد! این بیشتر مربوط به اندازه صفحه نمایش است.

صفحه نمایش

بیشتر، اما نه همه، رقبای مجیک 4 لایت از پنل‌های OLED استفاده می‌کنند، بنابراین این تلفن در نقطه ضعفی قرار دارد. شما نمی توانید آن سیاهی های عمیق را با LCD دریافت کنید. رزولوشن این پنل 1080 در 2388 پیکسل بوده و قطر آن 6.81 اینچ است. اگرچه از 120 هرتز پشتیبانی می کند، اما هیچ قابلیت HDR تبلیغ نشده و برنامه یوتیوب نیز می گوید که هیچ کدام وجود ندارد.

خبر خوب این است که گواهینامه Widevine L1 در دسترس است، بنابراین پخش ویدیوی Full HD در نتفلیکس امکان پذیر است. در بخش تست های ما، آنها عملکرد مناسبی را از روی صفحه نمایش نشان می دهند. حداکثر روشنایی دستی حدود 499 نیت است، در حالی که در حالت روشنایی خودکار، صفحه نمایش می تواند در نور شدید به حداکثر 535 نیت برسد. با وجود این، ما متوجه شدیم که برای استفاده راحت در فضای باز، زمانی که نور آفتاب روشن وجود دارد، آن را بسیار کم نور کرده است.

دقت رنگ نیز عالی نیست، سفیدها و خاکستری ها مستقیماً بنفش به نظر می رسند. آبی و بنفش فیروزه ای نیز بیش از حد اشباع شده اند. همچنین یک حالت رنگ معمولی وجود دارد که دقت کلی رنگ را بهبود می‌بخشد اما رنگ‌های سفید و خاکستری را به صورتی تبدیل می‌کند. برای بازتولید بهتر رنگ سفید، مقداری درهم ریختگی با چرخ دمای رنگ لازم است.

مجیک 4 لایت در مقایسه با آنر 50 کنترل بهتری روی نرخ تازه سازی نمایشگر دارد. ما متوجه شدیم که حتی در حالت پویا، نرم‌افزار تمایل دارد تا نرخ تازه‌سازی بالاتری داشته باشد و حتی گوگل کروم نیز بسیار روان است. تمام منوهای سیستم به جز صفحه اصلی، 120 هرتز کامل را اشباع می کنند. در هنگام تعامل با آن فقط تا 90 هرتز بالا می رود و وقتی صفحه را لمس نمی کنید تا 60 هرتز کاهش می یابد. این نرم افزار سرعت تازه سازی را پس از چند ثانیه عدم فعالیت تقریباً در همه برنامه ها به سرعت به 60 هرتز کاهش می دهد. نتفلیکس، یوتیوب و برنامه پیش‌فرض گالری نیز ویدیوها را با 60 هرتز پخش می‌کنند.

عمر باتری

آنر مجیک 4 لایت دارای باتری 4800 میلی آمپر ساعتی می باشد که کمی کمتر از میانگین ظرفیت باتری 5000 میلی آمپر ساعتی است که برخی از رقبا ارائه می دهند، به خصوص اگر در محدوده صفحه نمایش 6.7 اینچی پلاس باشند. با این حال، این موضوع مانع از انتشار پست گوشی تلفن نشد. امتیاز استقامت بسیار خوب 104 ساعت و اگر زمان اجرای آماده به کار نسبتاً ضعیفی نبود حتی بهتر بود.

مجیک 4 لایت ممکن است نسبت به اکثر رقبا باتری کوچک‌تری داشته باشد، اما مطمئناً با شارژ سریع آن را جبران می‌کند. آداپتور با امتیاز 66 وات ارائه شده می تواند باتری را از 0 تا 100 درصد در کمتر از یک ساعت – به طور دقیق، 59 دقیقه، دوباره پر کند. هر چند گزینه های سریع تری نیز وجود دارد. با این حال، در تست شارژ 30 دقیقه ای، دستگاه با 77 درصد رقابت را دود کرد. آنر در درصدهای پایین تر به سمت منحنی شارژ تهاجمی تر رفت و سپس به طور قابل توجهی سرعت خود را کاهش داد.

نرم افزار و رابط کاربری

اگرچه وضعیت فعلی آنر یعنی Magic UI 4.2 شبیه رابط کاربری EMUI 12 هواوی است که روی نوا 9 آزمایش کرده‌ایم، اما در واقع با آن فاصله زیادی دارد. همین زیبایی‌شناسی، نمادها، تم ها و غیره ممکن است برای فریب شما کافی باشد، اما شباهت‌های بصری تنها زمینه مشترک هستند. متأسفانه، Magic UI 4.2 تقریباً از تمام ویژگی های اصلی EMUI چشم پوشی می کند. حداقل ما می توانیم با اطمینان تأیید کنیم که Magic UI 4.2 در اینجا روی اندروید 11 اجرا می شود.

با جدا شدن آنر از هواوی، مشکل استفاده از سرویس‌های گوگل در گوشی‌های این شرکت نیز برطرف شده و مجیک 4 لایت با خدمات گوگل ارائه می‌شود. در این گوشی مجموعه نرم افزاری کامل گوگل شامل مرورگر کروم، نقشه، جیمیل، پلی استور و ابزار جستجو، از پیش نصب شده و قابل استفاده هستند. برخلاف EMUI 12، اعلان‌ها به دو قسمت تقسیم نمی‌شوند، اما به جای طراحی معمولی با جابجایی‌ها و اعلان‌های سریع قابل تنظیم مجدد است.

متأسفانه، نمی‌توانید با ژست پایین کشیدن معمول در صفحه اصلی به آن برسید. برخی از ژیمناستیک های انگشتی از شما می خواهند که نوار وضعیت را به سمت پایین بکشید. ما همچنین نتوانستیم کلید کنترل خودکار روشنایی را پیدا کنیم – برای روشن یا خاموش کردن آن باید در منوی تنظیمات عمومی جستجو کنید. ضربه زدن و نگه داشتن روی یک برنامه فقط دکمه “حذف نصب” را در منوی زمینه نشان می دهد، بنابراین یک بار دیگر مجبور می شوید منوی تنظیمات را برای پاک کردن حافظه کش، توقف اجباری یک اپلیکیشن نادرست، تنظیم استفاده از پس زمینه و غیره باز کنید.

خبر خوب این است که ویژگی Honor Share تا زمانی که شما یک آنر مجیک بوک واجد شرایط برای استفاده از آن دارید، وجود دارد. و برای مثال، ما همچنان حرکات خاموش کردن صفحه را برای بیدار کردن صفحه داریم. و برای پایان دادن به این بخش، می‌خواهیم به این نکته اشاره کنیم که رابط کاربری Magic UI سریع و پاسخ‌گو است و انیمیشن‌ها واقعاً مانع ایجاد نمی‌شوند. عمدتاً یک تجربه بدون درهم و برهمی که ممکن است برای بسیاری از کاربران اندرویدی که لزوماً از تعداد بالای ویژگی‌ها پیروی نمی‌کنند، جذاب باشد.

بازده و کارایی

این اولین باری نیست که با چیپست جدید اسنپدراگون 695 5G روبرو می شویم که جانشین اسنپدراگون 690 است. این تراشه در کنار هسته‌های پردازشی و پردازنده‌های گرافیکی جدیدتر و قدرتمندتر، از اتصال 5G پشتیبانی می‌کند و بر خلاف اسنپدراگون 690 قدیمی‌تر، مبتنی بر فرآیند تولید مدرن‌تر 6 نانومتری توسط TSMC است.

دو هسته اصلی Kryo 560 Gold (Cortex-A77) با هسته های Kryo 660 Gold (Cortex-A78) با فرکانس 2.2 گیگاهرتز جایگزین شده اند، در حالی که شش هسته کم مصرف Kryo 560 Silver (Cortex-A55) با کلاک 1.7 گیگاهرتز ثابت باقی می مانند. تنها تغییری در نام وجود دارد که اکنون Kryo 660 Silver نامیده می شود. پردازنده گرافیکی Adreno 619L با Adreno 619 کامل جایگزین شده است. SD695 اکنون از حافظه سریعتر LPDDR4X در 2133 مگاهرتز نیز پشتیبانی می کند. کل ارتقاء سخت افزاری قرار است عملکرد CPU را تا 15 درصد و GPU را 30 درصد افزایش دهد.

در آزمایشات انجام شده، اسنپدراگون 695 5G عملکرد عالی CPU را در کارهای چند رشته ای و تک رشته ای نشان داد. حتی توانست به راحتی از برخی از رقبای اسنپدراگون 700 و دایمنسیتی 8xx و 7xx جلو بزند. همچنین در بارهای کاری ترکیبی از ریلمی 9 پرو پلاس مجهز به دایمنسیتی 920 و تراشه اسنپدراگون 860 پوکو X3 پرو نیز پیشتاز است. در کارهای سنگین متصل به گرافیک، SD 695 عملکردی مشابه با اسنپدراگون 750G و 480 پلاس دارد، که با توجه به اینکه همه آنها از یک پردازنده گرافیکی Adreno 619 بهره می برند، قابل انتظار است.

کیفیت دوربین

برخلاف اکثر رقبا، مجیک 4 لایت فاقد دوربین اولتراواید است. به جای آن، ماژول تنها به دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با f/1.8 متکی است که دو دوربین 2 مگاپیکسلی به آن می‌پیوندند. یکی برای سنجش عمق استفاده می شود، در حالی که دیگری برای عکاسی ماکرو است.

با این حال، ما حذف یک دوربین فوق عریض را کار بزرگی نمی‌دانیم. تجربه ما نشان داده است که دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی که در چند سال گذشته در دستگاه‌های رده متوسط استفاده می‌شد، چندان رضایت بخش نیست. تصاویر نرم هستند، فاقد گستره دینامیکی و جزئیات هستند و رنگ ها به ندرت روی نقطه هستند. بنابراین حذف کامل آنر نباید برای اکثریت قریب به اتفاق کاربران مشکلی ایجاد کند. در مورد دوربین جلو، دوربین 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.5 است.

برای شروع، انتظارات ما زیاد نبود، اما با وجود شرایط آب و هوایی ایده آل، کیفیت کلی حتی برای یک این میان رده بسیار ضعیف است. جزئیات خوب است، اما این تنها کت و شلوار قوی گوشی است. نمونه‌های زیر کمی نرم می‌شوند و اگر به اندازه کافی از نزدیک نگاه کنید، لبه‌های ساختمان‌ها ناهموار هستند.  محدوده دینامیکی نیز ایده‌آل نیست، زیرا اغلب می‌توانیم سایه‌های خرد شده و روشن‌تر از آنچه می‌خواهیم ببینیم. در نهایت، بیشتر رنگ ها شسته شده اند، به جز آسمان آبی به وضوح واضح و شاخ و برگ سبز و چمن.

ما همچنین کلید هوش مصنوعی را امتحان کردیم، اما این تغییری در اجرای کلی ایجاد نکرد. این نرم‌افزار اغلب باعث می‌شود که آسمان آبی تشخیص داده شود، حتی زمانی که به وضوح چمن وجود دارد و یک ساختمان 80 درصد از کادر را گرفته است. حالت 48 مگاپیکسلی قطعاً به سختی قابل توصیه است. حتی بازتولید نرم‌تر، محدوده دینامیکی باریک‌تر، نویز افزایش یافته و هیچ فایده‌ای را در مورد جزئیات نشان نمی‌دهد.

در مورد دوربین ماکرو نیز چیز زیادی برای یادآوری وجود ندارد. حسگر 2 مگاپیکسلی مانند سایر گوشی‌های دارای دوربین مشابه عمل می‌کند. تصاویر به دلیل وضوح محدود، جزئیات کمی دارند، رنگ ها پاک می شوند و کنتراست پایین است. عدم فوکوس خودکار و لرزشگیر، عکاسی از نمای نزدیک را کمی چالش برانگیز می کند.

تکیه بر حالت استاندارد Photo برای عکاسی در شب توصیه نمی شود؛ سایه ها تیره تر از آنچه باید باشند، در حالی که هایلایت و منابع نور بریده شده اند. وضوح ایده آل نیست، در حالی که جزئیات دقیق به طور کامل در نمونه های زیر وجود ندارد. کنتراست کم است و رنگ ها به دور از جنب و جوش هستند. با بررسی دقیق تر، می توان نویز را در مناطق یکنواخت و به خوبی مشاهده کرد. همچنین متوجه شدیم که بسیاری از نمونه‌هایی که گرفته‌ایم به دلیل حرکت دست تار بودند.

جمع بندی

به نظر می‌رسد آنر مجیک 4 لایت بخش رقابتی هنوز مجهز نیست. نرم افزار کامل نبوده و فاقد ویژگی‌های اساسی است، صفحه نمایش LCD است در حالی که اکثر گزینه‌های جایگزین OLED ارائه می‌دهند، کیفیت بلندگو پایین‌تر است، تجربه دوربین به اندازه کافی نیست، و اسلات کارت microSD وجود ندارد. متأسفانه، جدای از اتصال 5G، عمر باتری خوب با شارژ سریع و صفحه نمایش بزرگ، مجیک 4 لایت چیز زیادی برای آن ندارد. و ما مطمئن نیستیم که آنر بتواند از وفاداری گذشته خود به برند استفاده کند تا کاربران را برای به دست آوردن محصولی که حداقل بگوییم متعادل نیست، ترغیب کند. شاید بهتر است پول شما در جای دیگری خرج شود و حتی گزینه های ارزان تری نیز وجود داشته باشد.

نقاط مثبت

  • صفحه نمایش بزرگ 6.81 اینچی 120 هرتزی.
  • طراحی سبک وزن با توجه به اندازه صفحه نمایش.
  • عملکرد خوب و مدیریت حرارتی
  • عمر باتری قابل اعتماد و شارژ سریع.

نقاط منفی

  • اکثر رقبا دارای پنل های OLED و دوربین های فوق عریض هستند.
  • کیفیت پایین دوربین و بدون فیلمبرداری 4K.
  • تک بلندگو دارای بلندی و کیفیت بی نظیری است.
  • نرم افزار فاقد ویژگی های اولیه است، با اندروید 11 عرضه می شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *