در چندین سال گذشته، برای ارتقا خانه خود به Wi-Fi 6E به جیب پر از پول نیاز بود. با سیستم‌های مش Wi-Fi 6E اولیه که قیمت بالای 1000 دلار داشتند، این روترها تا حد زیادی از دسترس افراد عادی دور بودند. با رسیدن به سال 2022، ما شاهد تغییر لرزه ای هستیم که باید به پذیرش سیستم های مش Wi-Fi 6E و روترهای خانگی کمک کند.

به عنوان مثال، Eero Pro 6E، عملکرد خوب را با تخفیف قابل توجهی در مقایسه با شرکت های دیگر در این فضا ارائه می دهد. اکنون، TP-Link با شبکه مش Deco XE75 مقرون به صرفه تر، بازار مش Wi-Fi 6E را تکان می دهد. TP-Link Deco XE75 که از 299 دلار برای یک سیستم دو بسته شروع شده، سرعت و عملکرد وای فای 6E را تنها با یک پنجم قیمت سیستم Orbi سه بسته Netgear ارائه می دهد. مسلماً، این باعث می‌شود که Deco XE75 یک ارتقای معقول تری به وای فای 6E باشد و در بیشتر موارد، TP-Link کار فوق العاده ای را در ارائه سطح عملکردی که با سیستم های رقیب با قیمت پنج برابر بیشتر مطابقت دارد، انجام می دهد. اکنون در ادامه با نقد و بررسی این روتر جدید همراه ما باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

مانند اکثر سیستم‌های مش امروزی، Deco XE75 دارای طراحی ساده، مدرن و مینیمالیستی است که از شکل استوانه‌ای بلند و باریک با روکش سفید مات تمیز با تزئینات مشکی براق تشکیل شده است. وقتی Deco XE75 را در سرتاسر خانه خود پراکنده کرده اید، بی ادعا و محجوب بوده و این چیز خوبی است. برخلاف روترهای سنتی که معمولاً در پشت قفسه ها یا در کابینت ها پنهان می شوند، شبکه های مش زمانی بهترین عملکرد را دارند که در دید ساده قرار گیرند تا سیگنال مسدود نشود.

با 4.1 اینچ قطر و 6.7 اینچ ارتفاع، XE75 کمی جمع و جورتر از Orbi RBKE963 است، اما همچنان فضای بیشتری را در خانه نسبت به آمازون Eero Pro 6E که بسیار کوچک بوده، اشغال می کند. با این حال، TP-Link چندان از طراحی مش سنتی خود منحرف نشد. زیبایی کلی Deco XE75 بسیار یادآور Deco S4 است که با فناوری قدیمی‌تر Wi-Fi 5 عرضه شده و کمی بلندتر از Deco X60 و X55 است.

ارتفاع بلندتر احتمالاً یک اتصال سه باند AX5400 را در خود جای داده که با باند جدید 6 گیگاهرتز ارائه می شود و به عنوان یک بک هال اختصاصی برای بهبود عملکرد عمل می کند. TP-Link ادعا می کند که در مجموع، این طراحی می تواند تا 200 دستگاه با سرعت 5400 مگابیت در ثانیه را پشتیبانی کند. با سرعت 5.4 گیگابیت بر ثانیه، Deco XE75 سریعترین مودم Wi-Fi 6E نیست که می توانید بخرید – Orbi RBKE963 می تواند به دو برابر سرعت دست یابد، اما با هزینه ای پنج برابر بیشتر از دستگاه TP-Link.

طراحی تمیز با صفحه ای به شکل مشکی براق و دایره ای شکل در بالا ارائه شده، یادآور طرح های بلندگوهای هوشمند قدیمی است و طرح عمودی از سه پورت اترنت و یک جک برق در عقب دارد. پورت‌ها سرعت گیگابیت را برای اتصال سیمی فراهم می‌کنند، اما برخلاف روترهای پریمیوم Wi-Fi 6E، سرعت چند گیگ دریافت نخواهید کرد. یک چراغ LED تکی پنل جلوی پایین را تزئین کرده که می‌توان آن را در برنامه جابجا کرد تا در یک نگاه به شما نشانی بصری از وضعیت شبکه شما بدهد. به گفته تی پی لینک، یک سیستم دو بسته ای XE75 می تواند خانه هایی به بزرگی 5500 فوت مربع را با سیگنال Wi-Fi قابل اعتماد پوشش دهد.

پیکربندی و تنظیمات

در حالی که کسانی که قبلاً روتر راه‌اندازی نکرده‌اند، از فرآیند راه‌اندازی مبتنی بر برنامه TP-Link قدردانی می‌کنند، کاربران پیشرفته‌تر با تجربه شبکه احتمالاً سادگی را کمی بیش از حد ساده می‌دانند. فرآیند راه‌اندازی Deco XE75 مانند هم‌عصران خانگی مدرن خود، به طور کامل توسط برنامه انجام می‌شود که به شما در مورد نحوه و زمان اتصال مودم و گره‌ها راهنمایی می‌کند.

این بی‌خطا، مؤثر و آسان است، که باید اکثر کاربران را خوشحال کند. شبکه‌های پیشرفته‌تر احتمالاً تنظیمات و پیکربندی‌های بیشتری را از طریق یک پورتال مبتنی بر وب در دسترس خواهند داشت. وصل کردن Deco باعث می شود چراغ LED جلو به رنگ زرد بدرخشد. نور بسته به وضعیت شبکه شما رنگ تغییر می کند و چشمک می زند تا اگر نمی خواهید برنامه را بررسی کنید، یک نشانگر بصری از آنچه اتفاق می افتد به شما ارائه می دهد. هنگامی که Deco به برق وصل شد، برنامه را راه‌اندازی کنید و با انتخاب مدل Deco از لیست، فرآیند راه‌اندازی را آغاز کنید.

در این مورد، Deco XE75 است. برنامه TP-Link که به صورت رایگان برای دستگاه های iOS و اندروید در دسترس است، شما را در این فرآیند راهنمایی می کند (مسیریابی خودکار توسط شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی TP-Link تامین می شود.) از طریق این برنامه، می توانید گره های ماهواره ای بیشتری را برای کمک به بهبود پوشش اضافه کنید. همچنین باید بتوانید گره های مجموعه Deco TP-Link را ترکیب و مطابقت دهید.

در تئوری، تا زمانی که یکی از دو واحد Deco XE75 به مودم خود وصل شده و به عنوان روتر کار می کند، می‌توانید یک شبکه اصلی Wi-Fi 6E داشته باشید که می‌توان آن را با گره‌های وای فای 6E، وای فای 6 یا حتی وای فای 5 در مناطق مختلف خانه‌تان تقویت کرد. وقتی در خانه حرکت می کنید، سیستم باید به طور خودکار اتصال شما را به نزدیک ترین گره یا گرهی که قوی ترین سیگنال را دارد هدایت کند.

این مسیریابی خودکار توسط شبکه هوش مصنوعی محور TP-Link تغذیه می شود. این اساساً یک اصطلاح بازاریابی برای فرمان پرتو است، و همه چیز توسط هوش مصنوعی از طریق پردازنده چهار هسته‌ای داخلی 1.7 گیگاهرتز روی دستگاه هدایت می‌شود. اگر بازدیدکنندگانی دارید که نمی‌خواهید گذرواژه اصلی شبکه خود را به اشتراک بگذارند، می‌توانید شبکه خود را در برنامه نام‌گذاری کنید، رمز عبور شبکه را تغییر دهید و یک شبکه مهمان راه‌اندازی کنید.

بازده و کارایی

عملکرد XE75 بسته به اندازه خانه، چیدمان و مواد استفاده شده در ساخت فضای شما متفاوت است. به خاطر داشته باشید که عملکرد Wi-Fi با عبور از مواد ضخیم مانند دیوارهای سنگین، درهای فلزی و حتی مبلمان مانند قفسه های کتاب ضخیم کاهش می یابد. ما Deco XE75 را در یک خانه دو خوابه با مساحت 1300 فوت مربع آزمایش کردیم. در حالی که پیکربندی یک بسته برای تنظیم فشرده کافی بود، ما از هر دو واحد در نمونه بررسی دو بسته ای که برای آزمایش عملکرد ارسال شد استفاده کردیم.

طرح پهنای باند خانگی ما 600 مگابیت در ثانیه است و زمانی که به صورت بی سیم مستقیماً از فاصله 5 فوتی به مودم متصل می شویم تقریباً 620 مگابیت بر ثانیه دریافت می کنیم. هنگامی که یک روتر Deco XE75 را به شبکه خود وصل کردیم، تقریباً 600 مگابیت در ثانیه از اتاق نشیمن گوشی گلکسی S22 اولترا خود با قابلیت Wi-Fi 6E دریافت کردیم.

هنگامی که به روتر اتاق نشیمن در دورترین انتهای خانه از اتاق خواب طبقه بالا متصل می شود، سرعت با 30 مگابیت در ثانیه به 70 مگابیت در ثانیه کاهش می یابد و به طور متوسط حدود 555 مگابیت در ثانیه است. وقتی یک گره به اتاق خواب طبقه بالا اضافه شد، سرعت به 570 مگابیت در ثانیه به 580 مگابیت در ثانیه رسید. اگر می توانید با برنامه ساده شده TP-Link کار کنید، Deco XE75 عملکرد تقریباً یکسانی را برای حدود 60 درصد هزینه پیکربندی دو بسته قابل مقایسه Eero Pro 6E رقیب ارائه می دهد. این امر باعث می شود، به خصوص برای خانه های کم هزینه، Deco XE75 برنده باشد.

عملکرد در هر دو باند 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز به طور قابل توجهی در سراسر خانه در تست های مختلف قوی بود و دستگاه های ما از عملکرد سریع XE75 بهره مند بودند. با این محصول، TP-Link در مورد نحوه استفاده از باند 6 گیگاهرتز انعطاف پذیری بیشتری ارائه می دهد. علاوه بر باند 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز، باند 6 گیگاهرتز را می توان برای اتصالات دستگاه یا به عنوان یک بک هال اختصاصی نیز استفاده کرد. با این حال، چیزی که کمبود دارد، توانایی تنظیم کانال های شما است که سفارشی سازی را که می توانید از روتر خارج کنید، محدود می کند. اگرچه سرعت در سرتاسر فضای نسبتاً کوچک به طور منظم عالی بود، اما Deco XE75 در چند قسمت با مشکل مواجه شد. اول، قدرت سیگنال را در عبور از درهای تقویت شده فلزی کمی ضعیف دیده شد.

جمع بندی

Wi-Fi 6E تا حد زیادی خارج از دسترس یک خانواده معمولی است، و مزایای نسبتاً کمی در مقایسه با Wi-Fi 6 وجود دارد، اما TP-Link تلاش شجاعانه ای برای بازنویسی این روایت انجام می دهد. Deco XE75 یک سیستم شبکه مشبک Wi-Fi 6E است که وعده سهولت استفاده را می دهد و در عین حال، فعلاً مقرون به صرفه ترین گزینه موجود در بازار است.

مزایا 

  • پشتیبانی از سرعت Wi-Fi 6E سریع
  • قیمت قابل قبول
  • عملکرد مش قوی
  • طراحی جذاب

معایب

  • بدون پشتیبانی از اترنت چند گیگابیتی
  • برای کاربران حرفه ای قابل شخصی سازی نیست
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *