بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی ویوو ایکس 80 پرو

گوشی‌های تاشو و رول‌شونده ممکن است روند جدید در بازار گوشی‌های هوشمند باشند، اما تنها چیزی که در طول سال‌ها در میان همه هیاهوها باقی مانده، تمرکز بر کیفیت دوربین است. حتی زمانی که گلکسی زد فولد 3 با ویژگی‌های چشمگیر و صفحه نمایش انعطاف‌پذیر و تاشو عرضه شد، همچنان به دلیل داشتن دوربین‌های متوسط (اما نه وحشتناک) به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.

تقریباً همه سازندگان گوشی های هوشمند به طور طبیعی در مورد آخرین دستاوردهای خود در بخش عکاسی صحبت می کنند، اما تعداد کمی از آنها تقریباً آن را به یک وسواس تبدیل کرده اند. یکی از این سازندگان ویوو بوده که با ارائه سری ایکس 80 خود، بار دیگر به میدان آمده است. اکنون سری ویوو ایکس 80 در سطح جهانی در دسترس است و ما قصد داریم پرچمدار آن یعنی ویوو ایکس 80 پرو را بررسی کنیم.

طراحی و کیفیت ساخت

ویوو به روند طراحی که با ایکس 70 پرو آغاز کرده بود، ادامه می‌دهد و بزرگترین نقطه بحث، دوربین بزرگ در پشت گوشی است. یک بلوک مربعی بزرگ بر نیمه بالای پشت دستگاه قرار گرفته که بخش کوچک گرد سمت چپ، برخی از لنز ها را در خود جای داده، درحالیکه دوربین پرسکوپ به بیرون بخش گرد سوق پیدا کرده است. البته، نام زایس را در بسیاری از جاها خواهید دید، به ویژه با پوشش T* (“T star”) و حالت های مختلف عکاسی ZEISS.

دوربین‌ها نیز کم و بیش مشابه ایکس 70 پرو پلاس می باشد، اما این تنها شباهت به آن نیست. ایکس 80 پرو به مانند ایکس 70 پر پلاس دارای لبه های خمیده، دکمه های مشابه و کتیبه ای بوده و در بالای آن نیز عبارت «عکاسی حرفه‌ای» حک شده است. پنل پشتی شیشه ای است اما روکش مات دارد. هنگامی که نور بر روی پنل پشتی می افتد، ورقه ای از نور نقره ای که در زیر پانل شفاف جریان داشته، ظاهر می شود که دیدن آن را بسیار جالب می کند.

گوشی‌های سری پریمیوم ویوو مانند X80 پرو در یک بسته بندی زیبا شامل کیس، کابل USB، هدفون USB-C و یک شارژر 80 واتی عرضه می‌شوند. کیس موجود در جعبه ایکس 80 پرو، از پنل پشتی دستگاه محافظت می کند و حس لمس نرم، کمی شبیه چرم دارد. در واقع، آن قاب ارائه شده هیچ محافظتی از صفحه نمایش به شما نمی دهد، بنابراین اگر در مورد بکر نگه داشتن گوشی خود جدی هستید و می خواهید چیز قابل توجه تری پیدا کنید، به سراغ یک کیف مخصوص برای آن باشید، چراکه این دستگاه بسیار لغزنده است.

بلندگوهای استریو در ویوو ایکس 80 پرو وجود دارد که به تجربه بازی یا ویدیوهای اجتماعی شما کمک می کند، با این حال درگاه هدفون 3.5 میلی متری وجود ندارد.  برای محافظت از دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار یا آب، دارای رتبه IP68 است.

صفحه نمایش

اگر قسمت پشتی ایکس 80 پرو کمی نگران کننده است، جلوی آن بیش از حد آن را جبران می کند. صفحه نمایش بزرگ 6.78 اینچی با دارا بودن آخرین فناوری صفحه نمایش LTPO3 AMOLED E5، روشن، پر جنب و جوش، و مهمتر از آن، کم مصرف است. همچنین این نمایشگر دارای رزولوشن 3200 در 1440 پیکسل و تراکم 517ppi می باشد و با نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز، می تواند برای موردی نظیر تماشای ویدیو، پیمایش شبکه های اجتماعی، خیره شدن به تصاویر و یا حتی بازی کردن مناسب باشد.

در هر صورت، گوشی تا جایی که می تواند سعی می کند تاثیر نمایشگر بر عمر باتری را به حداقل برساند. بخشی از آن به لطف آن فناوری صفحه نمایش بوده، اما بخش خوبی نیز به دلیل تراشه تصویربرداری جدید ویوو V1 پلاس آن است. V1 پلاس نه تنها برای بهبود عملکرد دوربین بلکه بر کارایی نمایش نیز تاثیر می گذارد. ممکن است به لطف صفحه‌نمایش فوق‌العاده، در حین استفاده زیاد متوجه آن نشوید، اما متوجه خواهید شد که چگونه به راحتی با اپلیکیشن های درحال استفاده، سازگار شود و در عین حال شارژ باتری زود کم نکند.

عملکرد و عمر باتری

برای بهترین استفاده از سخت افزار دوربین رده بالای این گوشی به سیلیکون سطح بالا نیاز است و ویوو قطعاً در این بخش کوتاهی نکرده است. ویوو ایکس 80 پرو جدیدترین پردازنده کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 1 را به همراه 12 گیگابایت رم سریع LPDDR5 و فضای ذخیره سازی 256 گیگابایتی UFS 3.1 در داخل خود جای داده است. به لطف قابلیت رم مجازی Funtouch OS می توان تا 4 گیگابایت ارتقا بخشید، اما هیچ راهی برای افزایش حافظه با کارت microSD وجود ندارد.

در مورد سخت افزار اصلی، این گوشی قدرتمند است و عملکردی در سطح پرچمدار ارائه می دهد. به علاوه تجربه‌ای بدون تاخیر را ارائه می‌دهد و ما متوجه شده‌ایم که بازی‌های سنگین مانند Call of Duty Mobile بدون مشکل و تاخیر اجرا می‌شوند. هنگام انجام بازی‌های فشرده مقداری گرم شدن وجود دارد، اما نه به اندازه‌ای که نگران آن باشیم، اما قطعاً داغ می‌شود.

باتری 4700 میلی آمپر ساعت دستگاه، به بزرگی دیگر باتری موجود در بازار نیست، اما یک پله بالاتر از پرچمدار سال گذشته ویوو است. ویوو ایکس 80 پرو با ترکیبی از چندین ویژگی مانند نرخ نوسازی متغیر، “محفظه بخار خنک کننده مایع فوق العاده بزرگ” و بهره وری انرژی بهبود یافته اسنپدراگون 8 نسل 1 می تواند یک روز کامل قبل از نیاز به شارژ دوام بیاورد. هنگام فرارسیدن شارژ کردن دستگاه، ایکس 80 پرو، هم از فناوری شارژ سریع سیمی 80 وات و هم از شارژ بیسیم 50 وات پشتیبانی می کند. اولی می تواند گوشی را در کمتر از 40 دقیقه از 0 به 100 برساند، در حالی که دومی برای همان جلوه کمی بیشتر در 50 دقیقه طول می کشد.

نرم افزار و رابط کاربری

ویوو ایکس 80 پرو از پوسته سفارشی Funtouch OS این شرکت استفاده می کند که خوشبختانه قبلاً مبتنی بر اندروید 12 است، بنابراین نیازی نیست منتظر ارتقای دیرهنگام باشید. این رابط کاربری ویوو دارای گزینه‌ها و برنامه‌های سفارشی زیادی است. با این حال، برخی از آنها ممکن است به همه کاربران مربوط نباشند. ظاهر و رفتار آن بیشتر شبیه اندروید استوک است و در راه‌اندازی اول تلفن، گزینه‌هایی مانند کنترل‌های پیمایش را در اختیار شما قرار می‌دهد. کمی عمیق‌تر شیرجه بزنید، تعداد زیادی گزینه برای سفارشی‌سازی مانند نحوه عملکرد انیمیشن، گزینه‌های صدای سفارشی برای هدفون و بسیاری موارد دیگر را پیدا خواهید کرد.

همانطور که گفته شد، Extended RAM 2.0، تا 4 گیگابایت حافظه اضافی را با هزینه کسری از حافظه داخلی ارائه می دهد. این حافظه داخلی همچنین از UFS Deep Defragmentation 2.0 بهره می برد که تلاش می کند مکان ذخیره داده ها را بهینه کند تا نه تنها کارایی را بهبود بخشد، بلکه تخریب حافظه فلش را نیز در طول زمان کاهش دهد. برای محافظت از حریم خصوصی و امنیت، کاربران می‌توانند از «Approximate Location» استفاده کنند تا بتوانند از خدمات مبتنی بر مکان بدون ارائه مکان دقیق استفاده کنند.

آنها همچنین می‌توانند قبل از اینکه گوشی خود را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده تحویل دهند، اسکرین ها را پین کنند تا مطمئن شوند که اپلیکیشن یا اسکرین های دیگر را بدون رضایت شما جست‌وجو نمی‌کنند.

کیفیت دوربین

این شرکت از یک تصویربردار سفارشی 50 مگاپیکسلی 1/1.3 اینچی ایزوسل GNV ساخت سامسونگ استفاده کرده است. این سنسور با اپتیک تثبیت شده و دیافراگم روشن f/1.57 جفت شده است. این واحد همچنین با فوکوس خودکار لیزری و فناوری Pixel Shift همراه است. دوربین زوم 2 برابری از یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2 اینچی سونی IMX663 با پیکسل‌های 1.22 میکرومتری و لنز f/1.85 با کمک OIS گیمبال مانند استفاده می‌کند.

ویوو دوربین زوم 2 برابر را به عنوان یک عکاس پرتره اختصاصی به بازار عرضه می کند، اما واضح است که برای سناریوهای مختلف به اندازه کافی خوب است. دوربین تله فوتو 5x از یک سنسور 8 مگاپیکسلی لرزشگیر اپتیکال با دیافراگم f/3.4 استفاده می‌کند و روی کاغذ شبیه به X70 پرو دارد. لنز اولتراواید یک سنسور 48 مگاپیکسلی IMX598 سونی با اندازه 1/2.0 اینچ است. دوربین نهایی داخل سوراخ پانچ در جلو است – سنسور 32 مگاپیکسلی 1/2.8 اینچی پشت لنز f/2.5.

همه دوربین‌ها از پوشش لنز T* Zeiss مانند سری X70 بهره می‌برند و از تراشه ISP ارتقا یافته ویوو V1 پلاس برای عکاسی در نور کم استفاده می‌کنند. این بدان معناست که می‌توانید گزینه‌های پرتره زایس را پیدا کنید، یا به برخی از گزینه‌های ویدیویی با برند Zeiss، از جمله نسبت تصویر سینمایی 2.39:1 دسترسی داشته باشید.

امسال گوشی‌های دوربین‌دار پرچمدار زیادی وجود داشته‌اند که ادعا می‌کنند عکس‌های عالی ارائه می‌کنند. اما، ما دوربین همه کاره ای مانند ویوو X80 پرو ندیده ایم. دوربین اصلی در نور روز به شما امکان می دهد در هر شرایطی عکس های خیره کننده بگیرید. نمونه های نور روز زیر پر از رنگ و بافت هستند. سنسور اصلی با دیافراگم f/1.57 ارائه می‌شود که اجازه می‌دهد نور بیشتری برای نویز کمتر و نتایج روشن‌تر هم در تصاویر و هم در فیلم‌ها وارد شود. عکس های گرفته محدوده دینامیکی گسترده و جزئیات زیادی را ارائه می دهد.

نکته خوبی که ما متوجه شدیم این است که دوربین ایکس 80 پرو می‌تواند جزئیات را حتی در مناطق سایه در یک فریم ثبت کند، چیزی که حتی گوشی های پریمیوم امروزی نمی‌توانند با آن مطابقت کنند. همانطور که در نمونه‌ تصاویر دیده می‌شود، این گوشی در شرایط روشن، رنگ واقعی سوژه‌ها را حفظ می‌کند. علاوه بر این، میزان جزئیات ثبت شده توسط گوشی بسیار عالی است و نویز فقط در نقاط تاریک کمی قابل مشاهده است.

ایکس 80 پرو از فضای باز تا داخل خانه، دوربینی به همان اندازه قدرتمند در شرایط داخلی است. نمونه های گرفته شده، نوردهی خوب و محدوده دینامیکی عالی دارند و دقت رنگ و تعداد زیادی جزئیات ثبت شده وجود دارد. بهترین چیز این است که تلفن می‌تواند نویز را در نمونه‌هایی که نقطه تاریکی وجود دارد کنترل کند.

X80 Pro چندین ویژگی از جمله گزینه های مختلف بوکه را ارائه می دهد. بوکه سبک سینمایی ZEISS یکی از موارد مورد علاقه ما بود، اما می توانید با گزینه های دیگر نیز بازی کنید. نتایج خیره کننده هستند و تخمین عمق دقیقی از جمله اثر بوکه بهینه دارند. این ویژگی ای است که عکاسان حرفه ای آن را دوست خواهند داشت. علاوه بر این، ویوو از یک دوربین اختصاصی ZEISS Gimbal Portrait در X80 پرو استفاده کرده که برای اولین بار در صنعت است.

جمع بندی

عکاسی یکی از موارد ثابت در دنیای گوشی های هوشمند در حال تغییر بوده است. هر سال و هر نسل یک سنسور جدید یا یک فناوری جدید ایجاد شده که سعی می‌کند کیفیت عکس‌ها و ویدیوهای گوشی‌های هوشمند را بهبود بخشد و در عین حال از افزایش اندازه دستگاه‌ها جلوگیری کند.

تا حدودی، ویوو سوار آن موج نمی‌شود و بیشتر به سلاح‌های خود چسبیده و ظرافت و کمال را بر هیاهو ترجیح می‌دهد. با استفاده از برخی از دوربین‌های مشابه سال گذشته ایکس 70 پرو پلاس، این شرکت توانست تجربه عکاسی خود را با استفاده از آنچه در حال حاضر کار می‌کند و سپس بهبود در آن، توسعه دهد. با تراشه جدید V1 پلاس و حالت‌های سینمایی جدید از ZEISS، ایکس 80 پرو می‌تواند ثابت کند که این شرکت واقعاً می‌تواند با برترین بازیگران بازار در عرصه عکاسی موبایلی کنار بیاید.

متأسفانه، به نظر می رسد که ویوو نیز هنوز در تلاش است تا راه خود را در طراحی و مکان قرار دادن سیستم میکرو گیمبال خود بیابد. امیدواریم تا زمانی که ویوو ایکس 90 پرو عرضه شود، سرانجام متوجه این موضوع بشود.

مزایا

  • خروجی دوربین سطح حرفه ای
  • عملکرد و خنک کننده عالی
  • باتری بزرگ و سریع شارژ

معایب

  • طراحی نامناسب و غیرمتقارن پیکربندی دوربین
  • میکرو گیمبال از دوربین فوق عریض حذف شده است
منبع
mysmartpricepocket-lint
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا