عناصر بسیاری در ساخت دستگاه‌های فناوری مدرن نقش دارند. قطعات بی‌شماری سخت‌افزار، انواع مختلف نرم‌افزار، و البته فریمور بسیار مهم؛ در حالیکه می‌دانیم فریمور یک اصطلاح کلی برای بخش‌های فیزیکی یک دستگاه است، وقتی صحبت از تمایز بین فریمور و نرم‌افزار می‌شود، آب کمی تیره‌تر می‌شود. بنابراین، تفاوت بین فریمور و نرم افزار چیست؟

فریمور چیست؟

اول، مهم است که توجه داشته باشید که فریمور نوعی نرم افزار است، اما نام آن را چیز دیگری می نامند، زیرا با نرم افزاری که احتمالاً تصور می کنید یکسان نیست. اصطلاح “فریمور” به نرم‌افزاری مربوط می‌شود که روی یک قطعه سخت‌افزار، اغلب مادربرد، و همچنین روترها، گوشی های هوشمند و بسیاری دیگر از فناوری‌هایی که از یک مدار مجتمع استفاده می‌کنند، برنامه‌ریزی شده است. فریمور اساساً شامل یک مجموعه دستورالعمل یا کد است که نحوه عملکرد یک قطعه سخت افزار را تعیین می کند. این نوع نرم افزار از زبان برنامه نویسی سطح پایین (به ویژه زبان C) استفاده می کند و تمایل زیادی به اشغال حافظه دستگاه ندارد.

بر خلاف نرم افزار، فریمور برای تعامل انسانی یا تجربه کاربر طراحی نشده است. این عملی تر و ضروری تر است و در پس زمینه کار می کند تا اطمینان حاصل شود که عناصر فیزیکی دستگاه شما به درستی کار می کنند. فریمور بسیار دائمی‌تر از نرم‌افزار است و برخی از دستگاه‌ها تمام عمر خود را بدون دریافت به‌روزرسانی فریمور می‌گذرانند. با این حال، ماهیت فریمور در طول سال‌ها تغییر کرده ، و اکنون به‌روزرسانی فریمور آسان‌تر از گذشته است.

اگرچه انجام به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری معمولاً بسیار ساده‌تر است، اما امکان به‌روزرسانی فریمور شما وجود دارد، اگرچه به ندرت نیاز به انجام این کار در هر دستگاه خاصی خواهید داشت. مردم معمولاً فریمور خود را بروزرسانی می‌کنند تا باگ‌هایی را که بر عملکرد دستگاه‌شان تأثیر می‌گذارد برطرف کنند. روترهای وای فای نمونه بارز دستگاهی هستند که می توانند به طور قابل توجهی از به روز رسانی سیستم عامل بهره ببرند.

نرم افزار چیست؟

“نرم افزار” یک اصطلاح چتر است که گروه بسیار بسیار بزرگی از اپلیکیشن ها را پوشش می دهد. همانطور که قبلا ذکر شد، فریمور از نظر فنی نرم افزار است، اما آنقدر با نرم افزار رایج تفاوت دارد که اصطلاح خاص خود را دارد. نرم افزار برای آموزش دستگاه در مورد نحوه انجام وظایف و تعیین نحوه نمایش رابط کاربری استفاده می شود. برنامه های نرم افزاری به دو دسته اصلی نرم افزار کاربردی و نرم افزار سیستم تقسیم می شوند.

بر خلاف فریمور، برنامه های نرم افزاری از زبان برنامه نویسی سطح پایین و سطح بالا استفاده می کنند. محبوب ترین زبان های سطح بالا مورد استفاده در طراحی نرم افزار C++، Python و Java هستند. برخی از انواع نرم افزارها برای عملکرد دستگاه ضروری هستند و برخی دیگر اینگونه نیستند. به عنوان مثال، نرم افزار سیستمی بسیار مهم است، در حالی که نرم افزار کاربردی اغلب غیر ضروری است. شما نمی توانید بدون سیستم عامل از گوشی خود استفاده کنید، اما بدون اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی یا بازی خود می توانید از آن استفاده کنید.

اگر از لپ‌تاپ یا گوشی هوشمند استفاده می‌کنید، احتمالاً قبلاً بروزرسانی نرم‌افزاری را انجام داده‌اید. بروز رسانی نرم افزار بسیار رایج است، زیرا نرم افزار برای تغییر و بهبود طراحی شده است. می‌توانید یک یا دو بروزرسانی نرم‌افزاری را در ماه بر روی یک دستگاه خاص انجام دهید، در حالیکه به‌روزرسانی‌های فریمور بسیار کم هستند.

یکی دیگر از تفاوت های کلیدی بین فریمور و نرم افزار این است که فریمور بر روی حافظه غیر فرار ذخیره می شود. حافظه غیر فرار به انواع حافظه هایی اشاره دارد که داده ها را حتی زمانی که دستگاه روشن نیست حفظ می کند. به عنوان مثال می توان به حافظه فلش و حافظه تغییر فاز (PCM) اشاره کرد. از سوی دیگر، حافظه فرار به منبع انرژی برای ذخیره داده ها نیاز دارد. برنامه های نرم افزاری می توانند از حافظه فرار و غیر فرار استفاده کنند.

فریمور و نرم افزار هر دو به روش های مختلف یکپارچه هستند

اگرچه تفاوت‌های زیادی بین نرم‌افزار و فریمور وجود دارد، هر دو دستورالعمل‌های مهمی را ارائه می‌کنند که به دستگاه اجازه می‌دهد به درستی کار کند. هر زمان که گوشی خود را چک می کنید، تنظیمات خود را به روز می کنید، فیلمی را روی لپ تاپ خود پخش می کنید یا پستی را در رسانه های اجتماعی آپلود می کنید، روزانه از نرم افزار و سیستم عامل استفاده می کنید. بنابراین به جرات می توان گفت که این دو فناوری نقش بسیار زیادی در فعالیت های روزمره ای که ما بر روی دستگاه های قابل اعتماد خود انجام می دهیم، ایفا می کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *