در طول دو دهه گذشته، پیشرفت های تکنولوژیکی سرعت اینترنت را به طور چشمگیری بهبود بخشیده است. اتصالات پهن باند و فیبر شبکه‌های سریعی را ایجاد کرده‌اند که حتی رسانه‌های با کیفیت بالا را می‌توان تنها در چند ثانیه بارگذاری کرد. این بدان معنا نیست که جایی برای پیشرفت وجود ندارد. تغییر تنظیمات DNS اغلب به عنوان یکی از ساده ترین راه ها برای بهینه سازی سرعت اینترنت شما ذکر می شود. بنابراین، بیایید نگاهی به نحوه عملکرد DNS و نحوه تغییر تنظیمات DNS بیندازیم.

DNS چیست؟

هنگامی که URL یک وب سایت را در مرورگر خود وارد می کنید، برای ارسال و دریافت داده ها باید به آدرس آی پی سایت ترجمه شود. سیستم نام دامنه (DNS) معادل دیجیتالی یک دفترچه تلفن است که یک شماره (آدرس آی پی) برای یک نام مشخص (URL) ارائه می دهد. به عنوان مثال، اگر www.istgahit.net را در مرورگر خود وارد کنید، سرور DNS آن را به یک آدرس IP ترجمه می کند. با وجود بیش از یک میلیارد وب‌سایت در حال حاضر آنلاین، حفظ فهرستی به این بزرگی عملی نیست. بنابراین، در عوض، سرور DNS شما یک کش برای طیف وسیعی از وب سایت ها ذخیره می کند.

اگر سعی کنید به سایتی دسترسی پیدا کنید که قبلاً ذخیره نشده، سرور DNS شما ورودی را از سرور دیگری درخواست می کند. سرور DNS پیش‌فرض شما احتمالاً توسط ISP شما ارائه شده و تضمین نمی‌شود که بهترین سرور کارآمد باشد.

موقعیت مکانی شما چگونه بر سرعت DNS تأثیر می گذارد؟

زیرساخت پشتیبانی از اینترنت مجموعه ای از کابل های مسی و نوری است که سرورهای سراسر جهان را به هم متصل می کند. داده ها از طریق این کابل ها به شکل امواج الکترومغناطیسی با سرعت محدود به سرعت نور منتقل می شوند. در حالی که ما نمی توانیم کاری برای افزایش این سرعت انجام دهیم، می توانیم مسافتی که این امواج باید طی کنند را کاهش دهیم.

اگر سرور DNS دور از شما واقع شده باشد، سرعت مرور شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. با این حال، واقعیت اینترنت پیچیده‌تر از محاسبات ساده فاصله است. Google Public DNS یکی از محبوب ترین جایگزین های سرور DNS است و از دو آدرس آی پی (8.8.8.8 و 8.8.4.4) استفاده می کند. این آدرس‌ها به عنوان آدرس‌های Anycast شناخته می‌شوند و چندین سرور در سراسر جهان به درخواست‌های این آدرس‌ها پاسخ می‌دهند. سرورهایی که به درخواست ها پاسخ می دهند در طول روز بسته به شرایط شبکه و ترافیک متفاوت است. با وجود بازگرداندن درخواست های شما از سرورهای سراسر جهان، به طور مداوم به عنوان یکی از سریع ترین سرورهای DNS رتبه بندی می شود.

آنها کار با شبکه‌های تحویل محتوا (CDN) برای پیوست کردن داده‌های مکان به درخواست‌های DNS به این مهم دست یافته‌اند. در بیشتر موارد، اگر از یک سرور DNS کانادایی استفاده کنید، CDNها فرض می کنند که شما در کانادا هستید. این بر سرعت بارگذاری تأثیر می گذارد و محتوایی که مشاهده می کنید برای مخاطبان کانادایی بهینه می شود. CDNها برای عملکرد اینترنت ضروری شده اند، و آنها یک جزء کلیدی هستند که آیا واقعاً می توانید اینترنت را شکست دهید. گوگل و OpenDNS آدرس IP شما را به درخواست‌های DNS متصل می‌کنند. این بدان معنی است که داده ها از یک سرور محلی برای شما بارگیری و سرعت کلی اینترنت شما را بهبود می بخشد.

آیا تغییر DNS باعث افزایش سرعت می شود؟

هنگام برنامه ریزی سفر با گوگل مپس، چندین گزینه مختلف سفر به شما ارائه می شود. برخی از مسیرها حتی اگر مسافت بیشتری را طی کنند، زمان کمتری خواهند برد. این می تواند به دلیل عوامل زیادی مانند ترافیک، تغییرات حمل و نقل و سرعت متوسط باشد. هنگام انتخاب یک سرور DNS برای افزایش سرعت اینترنت خود، با طیفی از عوامل مشابه روبرو خواهید شد. انتخاب سودمندترین مسیر به بهینه سازی مسیر معروف است. برخی از سرورهای DNS، مانند سرورهای ارائه شده توسط ISP ها، ترافیک سنگینی را به خصوص در زمان اوج مصرف تجربه خواهند کرد.

برخی از سرورها سوابق قدیمی دارند یا داده های شما را ناکارآمد هدایت می کنند. تعامل پیچیده بین سرورها و اتصالات، بهینه سازی مسیر را برای بهبود سرعت اینترنت شما ضروری می کند. سرور DNS ارائه دهنده اینترنت شما ممکن است در نزدیکی شما قرار داشته باشد. با این حال، بعید به نظر می رسد که رویکرد یکسان آنها بهترین عملکرد را به شما ارائه دهد.

اینجاست که ابزاری مانند Namebench گوگل به کارتان می آید. این یک تست سرعت رایگان ارائه می دهد تا به شما کمک کند سریع ترین DNS را برای بهینه سازی سرعت اینترنت خود پیدا کنید. Namebench اتصال شما را تجزیه و تحلیل می کند و بهترین سرورهای DNS را که به صراحت برای شما طراحی شده اند را توصیه می کند. Namebench تنها گزینه شما نیست. راه های دیگری نیز برای یافتن سریع ترین DNS برای بهینه سازی سرعت اینترنت شما وجود دارد. علاوه بر این، DNS فقط سرعت را تعیین نمی کند. شما می توانید یک ارائه دهنده DNS خاص را برای بهبود ایمنی و امنیت آنلاین خود انتخاب کنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در پلتفرم های مختلف

در حالی که ISP شما احتمالاً سرور DNS خود را دارد، اما سریعترین گزینه موجود نیست. در عوض، شما می خواهید تنظیمات DNS سیستم عامل خود را تغییر دهید. سه ارائه دهنده پیشرو جایگزین DNS وجود دارد: Google DNS، OpenDNS و Cloudflare DNS. ما Google DNS و Cloudflare DNS را با هم مقایسه کرده‌ایم تا ببینیم کدام ارائه‌دهنده سریع‌ترین نتایج را ارائه می‌دهد، اما تغییر سرعت و امنیت را از DNS پیش‌فرض خود به هر یک از این ارائه‌دهندگان جایگزین تجربه خواهید کرد.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در ویندوز 10 و 11

برای تغییر DNS خود در ویندوز 10 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Win + X را فشار دهید تا منوی Power User باز شود و Network Connections را انتخاب کنید.
  • در قسمت Advanced network settings، گزینه Change adapter options را انتخاب کنید.
  • در پنجره جدیدی که دستگاه های شبکه موجود شما را نشان می دهد، روی دستگاه متصل به اینترنت خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

برای تغییر DNS خود در ویندوز 11 مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Win + X را فشار دهید تا منوی Power User باز شود و Network Connections را انتخاب کنید.
  • Advanced network settings > More network adapter options را انتخاب کنید.
  • در پنجره جدیدی که دستگاه های شبکه موجود شما را نشان می دهد، روی دستگاه متصل به اینترنت خود کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

از آنجا، روند تغییر تنظیمات DNS برای هر دو ویندوز 10 و 11 یکسان است. گزینه ای با عنوان Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) را هایلایت کرده و روی Properties کلیک کنید. به گزینه Use the following DNS server addresses بروید. در این قسمت، بسته به ارائه دهنده DNS که می خواهید استفاده کنید، آدرس های IP زیر را وارد کنید:

Google DNS: 8.8.8.8, 8.8.4.4
Cloudflare IPv4: 1.1.1.1, 1.0.0.1
OpenDNS: 208.67. 222.222, 208.67. 220.220

پس از وارد کردن، روی OK کلیک کنید تا این تنظیمات ذخیره شوند. شما به منوی Properties بازگردانده می شوید. از اینجا، Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6) را انتخاب کرده و روی Properties کلیک کنید. اکنون می توانید این فرآیند را برای سرورهای DNS IPv6 تکرار کنید.

Google DNS: 2001:4860:4860::8888, 2001:4860:4860::8844
Cloudflare IPv6: 2606:4700:4700::1111, 2606:4700:4700::1001
OpenDNS: 2620:119:35::35, 2620:119:53::53

برای ذخیره تنظیمات IPv6 DNS خود روی OK کلیک کنید. سپس می توانید تمام پنجره های تنظیمات را ببندید و به مرور اینترنت معمولی خود بازگردید. هنگامی که برای تأیید آن تنظیمات کلیک کردید، شروع به استفاده از سرورهای DNS جدید خود خواهید کرد.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در مک اواس

برای تغییر DNS خود در دستگاه مک اواس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • System Preferences را باز کنید.
  • از آنجا روی Network > Advanced کلیک کنید.
  • در این صفحه، به تب DNS بروید.
  • برخلاف ویندوز، می‌توانید به راحتی سرورهای DNS را با استفاده از دکمه‌های + و – در سمت چپ پایین پنجره اضافه و حذف کنید. پس از کلیک بر روی نماد +، می توانید آدرس IP ارائه دهنده مورد نظر خود را وارد کنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در آیفون

برای تغییر DNS خود در دستگاه آیفون مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا به Settings > Wi-Fi بروید.
  • روی نماد “i” در کنار شبکه متصل خود ضربه بزنید. با این کار یک صفحه تنظیمات برای شبکه ای که می خواهید تنظیم کنید، باز می شود. صفحه را اسکرول کنید تا به هدر DNS برسید.
  • روی گزینه Configure DNS ضربه بزنید. به طور پیش فرض، این روی Automatic تنظیم می شود. برای فعال کردن گزینه های بیشتر Manual را انتخاب کنید. فیلد Add Server در زیر DNS Server ظاهر می شود.
  • روی دکمه ضربه بزنید و آدرس IP ارائه دهنده مورد نظر خود را وارد کنید.
  • پس از اتمام، روی Save در سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

نحوه تغییر تنظیمات DNS در اندروید

مراحل تغییر DNS در اندروید بسته به دستگاه شما متفاوت است. با این حال، برای استوک اندروید 9.0 و بالاتر:

  • Settings > Network and Internet را باز کنید.
  • برای گسترش تنظیمات پیشرفته، روی فلش ضربه بزنید. به طور پیش فرض، قسمت Private DNS روی Automatic تنظیم می شود. با انتخاب آن گزینه یک پنجره ورودی باز می شود.
  • روی نام میزبان ارائه دهنده DNS خصوصی ضربه بزنید. در اینجا، باید از نام میزبان سرور DNS، به جای آدرس IP، مانند زیر استفاده کنید.
Google DNS: dns.google.com
Cloudflare: 1dot1dot1dot1.cloudflare-dns.com

در حالی که هیچ گلوله نقره ای برای بهبود سرعت اینترنت وجود ندارد، می توانید تغییرات و بهبودهای کوچکتر متعددی انجام دهید. این پیشرفت ها با هم کار می کنند تا سرعت کلی اینترنت شما را افزایش دهند. سرور DNS که انتخاب می کنید نقش اساسی در این فرآیند ایفا می کند. هر چند با نیت خوب، گاهی اوقات، اشتباهاتی رخ می دهد. خوشبختانه رسیدگی به آنها نسبتاً ساده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *