این روزها همه یک گوشی هوشمند دارند و تقریباً زندگی ما را اداره می کنند، بنابراین محافظت از آنها از ویروس بسیار مهم است. بنابراین، چگونه متوجه شوید که دستگاه اندرویدی شما هک شده است؟ اگر گوشی شما عجیب عمل می کند، می توانید از این نکات برای بررسی بدافزارها، برنامه های کلاهبرداری و سایر مشکلات دستگاه خود استفاده کنید. به علاوه ما به پنج روش برای تشخیص اینکه آیا گوشی اندرویدی شما هک شده یا خیر، اشاره خواهیم کرد.

1. عمر باتری ضعیف یا استفاده زیاد از باتری

حتی اگر علائم واضحی از فعالیت مشکوک را مشاهده نکنید، باز هم ممکن است در پشت صحنه اتفاق بدی بیفتد. یکی از بهترین راه‌ها برای اینکه بفهمید گوشی شما هک شده است، بررسی میزان مصرف باتری است. اگر تلفن شما بدون دلیل داغ است، ممکن است در حالی که صفحه خاموش است، چیزی در پس‌زمینه اجرا شود. برخی از پیشرفته‌ترین بدافزارها همچنان می‌توانند آثاری را روی تلفن یا تبلت شما باقی بگذارند، بنابراین با بررسی منوی مصرف باتری شروع کنید. اگر باتری شما دائماً کم است و متوجه می شوید که آیا تلفن من هک شده است؟ سپس بررسی های زیر را انجام دهید.

Settings > Battery > Battery usage را باز کنید و به دنبال یک برنامه ناشناخته یا هر چیز غیرعادی باشید. به دلیل سیستم Google Play Protect در اندروید که به طور خودکار در مورد برنامه‌های آلوده به بدافزار موجود به شما هشدار می‌دهد، این خیلی اتفاق نمی‌افتد. در مثال بالا، مصرف و تخلیه معمول باتری را مشاهده می کنیم. اگر در مورد شما، هر برنامه متفرقه ای بخش قابل توجهی از باتری گوشی شما را خالی می کند، خوب نیست.

در این سناریو، احتمالاً یک کی لاگر یا ویروس دارید که نام خود را برای جلوگیری از پیدا شدن پنهان کرده است. به عنوان یک قاعده کلی، فقط به دنبال هر چیز غیرعادی خسته کننده باشید. همه ما به طور متفاوتی از تلفن هایمان استفاده می کنیم، اما اگر متوجه تخلیه شدید باتری شدید، این یک نگرانی است. می توانید گوشی خود را ریست کنید، برنامه مشکوک را به اجبار ببندید، یا در صورت امکان، برنامه را به طور کامل حذف کنید.

2. بررسی نصب اپلیکیشن های ناخواسته تصادفی

یکی دیگر از نشانه‌های آشکار بدافزار یا هک تلفن این است که اپلیکیشن های تصادفی نصب شده روی تلفن خود را ببینید. اینها اپلیکیشن هایی هستند که خودتان نصب نکرده اید. اپلیکیشن ها یا سایت های مخرب می توانند برنامه ای را روی تلفن شما نصب کنند و اطلاعات حساس را به دیگران ارسال کنند.

گاهی اوقات، این برنامه از عمر باتری زیادی استفاده نمی کند، اما همچنان می تواند باعث آسیب رساندن و تخلیه اطلاعات شما شود. اگر با چنین برنامه ای برخورد کردید، در ادامه نحوه خلاص شدن از شر آن آورده شده است. به Settings > Apps > All apps بروید و در لیست برنامه‌های گوشی خود حرکت کنید. هر چیزی را که نمی خواهید پیدا کنید، روی آن ضربه بزنید و Uninstall را انتخاب کنید.

فقط باید برنامه هایی را حذف کنید که مشکوک به نظر می رسند و می دانید مهم نیستند. اگر شروع به حذف نصب چیزهای تصادفی کنید، ممکن است بیشتر از اینکه فایده داشته باشد آسیب وارد کنید و اجزای حیاتی گوشی خود را خراب کنید. برنامه های زیادی وجود دارند که توسط سازندگان یا اپراتورهای تلفن از قبل نصب شده اند و بی ضرر هستند. مطمئن شوید که در مورد آنچه که حذف می کنید احتیاط کنید.

3. استفاده غیرمعمول از داده دستگاه

بسیاری از مردم برنامه های داده نامحدودی دارند، بنابراین در تنظیمات به منوی استفاده از داده نگاه نمی کنند. اما اگر اندروید شما در حال فعال شدن است و می‌خواهید بررسی کنید که آیا گوشی شما هک شده، راه آسان دیگری برای بررسی مشکلات است. برای بررسی میزان مصرف داده تلفن خود، به Settings > Network and internet بروید. سیم کارت مورد نظر خود را انتخاب کنید و کمی به پایین اسکرول کنید و روی App data usage ضربه بزنید. یوتیوب، اسپاتیفای و سایر سرویس های پخش به طور منظم از داده های زیادی استفاده می کنند.

اما اگر برنامه دیگری بیش از حد استفاده می کند، چیزی درست نیست. هیچ برنامه تصادفی نباید در یک ماه از 5 گیگابایت استفاده کند، بنابراین در اینجا به دنبال هر چیز نامناسبی باشید. وقتی چیزی را پیدا کردید که مشکوک به نظر می رسد، پس از اطمینان از اینکه برای دستگاه شما ضروری نیست، آن را حذف نصب کنید.

4. مراقب پاپ آپ ها و تبلیغات عجیب باشید

پاپ آپ ها در اشکال و اندازه های مختلف، به صورت تصادفی و از انواع وب سایت ها ارائه می شوند. ما یاد گرفته‌ایم که با آن‌ها کنار بیاییم، و بیشتر اوقات، این چیزی نیست جز یک تبلیغ که محتوایی را پوشش می‌دهد. اگرچه گاهی اوقات می توانند برای شما سردرد باشند و برای شما دردسر ایجاد کنند. مراقب پاپ آپ های عجیب و غریب یا تبلیغاتی باشید که خنده دار به نظر می رسند. شما هرگز نباید روی آنها کلیک کنید.

گوگل در چند سال گذشته چندین تغییر ایجاد کرده تا از چنین اتفاقاتی جلوگیری کند، به خصوص در گوگل کروم در اندروید، اما هنوز هم گاهی اوقات این اتفاق می افتد. معمولاً وقتی پنجره‌های بازشو بارها و بارها ظاهر می‌شوند، تلفن شما به لرزه در می‌آید. حتی گاهی اوقات صفحه نمایش شما چشمک می زند. اما کاملا جعلی است؛ روی دکمه Remove Virus Now ضربه نزنید. کل مرورگر وب خود را ببندید و به جای آن گوشی هوشمند خود را ریستارت کنید.

هرگز اطلاعات شخصی را در قسمت ورودی که با آن آشنایی ندارید ارسال نکنید. علاوه بر این، باید از وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری یا رمز عبور خود در وب سایت هایی که در نگاه اول مشکوک به نظر می رسند، خودداری کنید.

5. اپلیکیشن ها و تلفن به کرش شدن ادامه می دهند

یکی دیگر از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ممکن است گوشی اندرویدی شما هک شود، خرابی مداوم آن است. اغلب، تلفن‌های اندرویدی شروع به عملکرد عجیب و غریب می‌کنند، مثلاً برنامه‌ها را بدون دلیل باز می‌کنند، یا گوشی شما کند می‌شود یا دائماً خراب می‌شود. گاهی اوقات، این مشکلات به دلیل یک ویروس ایجاد می شود. در اینجا برخی از روش های کاری برای رفع مشکلات خرابی در اندروید آمده است:

  • دستگاه خود را با استفاده از Play Protect اسکن کنید: ابتدا اسکنر Google Play Protect را که مستقیماً در پلی استور ساخته شده، امتحان کنید. گوگل پلی را باز کنید و روی تصویر پروفایل خود در بالای صفحه ضربه بزنید. سپس، در نیمه پایین صفحه، به Play Protect بروید و روی Scan ضربه بزنید تا شروع به اسکن تلفن و برنامه‌هایتان شود.
  • اسکنرهای آنتی ویروس را امتحان کنید: ده ها اسکنر آنتی ویروس در گوگل پلی استور وجود دارد، اما توصیه می کنیم به مارک ها و نام های قابل اعتماد پایبند باشید. به دنبال مارک های معروفی باشید که در رایانه های خود استفاده کرده اید، مانند آواست یا بیت دیفندر. این ابزارها در اسکن سریع و آسان دستگاه شما برای مشکلات عالی هستند.
  • تلفن خود را به‌روزرسانی کنید: اگر هنوز از نسخه قدیمی‌تر اندرویدی استفاده می‌کنید، ممکن است برنامه‌ها به دلیل نسخه اندروید پشتیبانی‌نشده از کار بیفتند. برای رفع این مشکل، نحوه به روز رسانی گوشی اندرویدی را بررسی کنید.

امیدواریم، مشکلات مربوط به خرابی برنامه ها و گوشی به دلیل بدافزار را برطرف کند. اگر هنوز با آن مشکل دارید، می‌توانید ریست فکتوری روی گوشی اندرویدی خود نیز انجام دهید.

چگونه بررسی کنیم که آیا گوشی شما هک شده است یا خیر؟

هکرها زمانی خلاق هستند که مخاطبان هدف زیاد باشند. از آنجایی که روش های هک همه یکسان نیستند، شناسایی چنین چیزهایی برای یک تازه کار دشوار می شود. بنابراین، این یک سوال برای شما ایجاد می کند، “چگونه بفهمم تلفن من هک شده است یا نه؟” علاوه بر راه های ذکر شده در بالا، کاهش تدریجی عملکرد گوشی شما، تغییر خودکار والپیپر یا تماس های ناشناخته توسط گوشی شما می تواند نشانه هک شدن گوشی شما باشد.

هوشیاری و احتیاط می تواند در وهله اول شما را از برخورد با نقض های امنیتی احتمالی جلوگیری کند. در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید (یا به دنبال آنها باشید) تا خود را ایمن نگه دارید:

  • به روز باشید و همیشه آخرین به روز رسانی های نرم افزار را نصب کنید.
  • برنامه ها را فقط از منابع مطمئن دریافت کنید.
  • در تنظیمات گزینه Install from Unknown Sources را غیرفعال یا تیک آن را بردارید.
  • برای امنیت قفل صفحه از اثر انگشت، اسکن چهره، رمز عبور یا پین استفاده کنید.
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *