بررسیلپ تاپ

بررسی مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 5

سرفیس لپ تاپ 5، پنجمین نسل از سری سرفیس لپ تاپ مایکروسافت می باشد. این لپ تاپ از لحاظ ظاهری تفاوتی چندانی با نسل قبلی اش یعنی لپ تاپ 4 نداشته و بیشتر روی داخلی های آن متمرکز شده است. این بار مایکروسافت برای این نسل به جای استفاده از تراشه های AMD، از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل استفاده کرده است.

جدا از رنگ جدید Sage (سبز روشن) در مدل کوچکتر 13.5 اینچی، سرفیس لپ تاپ 5 در واقع همان لپ تاپ سرفیس لپ تاپ 4 است. مایکروسافت می گوید ابعاد، وزن و حرکت کلید 1.3 میلی متری روی صفحه کلید یکسان است. شما حتی هنوز یک وب‌کم 720p دریافت می‌کنید که اگرچه برای آنچه که بوده، بد نیست، اما برای لپ‌تاپ‌هایی که در اواخر سال 2022 از 1299 دلار شروع می‌شود، به نوعی خوب به نظر نمی رسد. در ادامه با نقد و بررسی سرفیس لپ تاپ 5 همراه ما باشید تا ببینید این دستگاه ارزش خرید دارد یا خیر.

 مدل سرفیس لپ تاپ 5
بدنه 13.5 اینچ: 12.1 در 8.8 در 0.57 اینچ، 2.8 پوند
15 اینچ: 13.4 در 9.6 در 0.58 اینچ، 3.44 پوند
پردازنده Intel Core i5-1235U
Intel Core i7-1255U
گرافیک Intel Iris Xe
حافظه رم تا 32 گیگابایت LPDDR5x
نمایشگر 13.5 اینچ: PixelSense، وضوح 2256 در 1504 پیکسل، 3:2
15 اینچ: PixelSense، وضوح 2496 در 1664 پیکسل، 3:2
حافظه ذخیره سازی تا 1 ترابایت PCie SSD
لمسی بله
پورت ها یک USB-C with Thunderbolt 4، یک USB-A 3.1، یک جک 3.5 میلیمتری صوتی، یک سرفیس کانکت
بیسیم Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.1
وبکم 720p با دوربین مادون قرمز برای ویندوز هلو
سیستم عامل ویندوز 11
باتری تا 18 ساعت (13.5 اینچ)
تا 17 ساعت (15 اینچ)

سری سرفیس لپ تاپ 5 برای مدلی با صفحه نمایش 13.5 اینچی، 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی و پردازنده Intel Core i5-1235U از 999 دلار شروع می شود. این رقم برای مدلی با 32 گیگابایت رم، پردازنده Core i7-1255U و حافظه ذخیره سازی 512 گیگابایتی تا 1699 دلار افزایش می یابد. مدل 15 اینچی به طور انحصاری با پردازنده رده بالاتر Core i7 عرضه می شود و از 1299 دلار برای مدل 8 گیگابایتی + 256 گیگابایتی تا 2399 دلار برای مدل 32 گیگابایتی + 1 ترابایتی عرضه می شود که بار دیگر بسیار نزدیک به XPS 15 دل است.

طراحی و کیفیت ساخت

بدنه سرفیس لپ تاپ 5 از آلومینیوم ساخته شده و دارای ابعاد 12.1 در 8.8 در 0.57 اینچ در مدل 13.3 اینچ و 13.4 در 9.6 در 0.58 اینچ در مدل 15 اینچ است. مدل 13.5 اینچی در رنگ‌های پلاتین، گرافیت، ماسه‌سنگ و سیج عرضه می‌شود. اگر می خواهید مدل 15 اینچی را داشته باشید، فقط می توانید پلاتین و گرافیت را تهیه کنید.

در واقع لپ تاپ رنگ پلاتینیوم سرفیس لپ تاپ 5 مدل 15 اینچی شبیه یک لپ تاپ آلومینیومی نقره ای است که در بازار به وفور یافت می شود. طراحی بیرونی لپ تاپ سرفیس واقعاً از نسخه اصلی هیچ تغییری نکرده است، به جز اضافه شدن پورت USB Type-C به لپ تاپ 3 و تغییرات رنگ های مختلف در طول سال ها. مدل 15 اینچی با لپ تاپ 3 نیز معرفی شد.

در امتداد لبه پشتی پایه، درست زیر لولای نمایشگر، هواکش وجود دارد. بلندگوها نیز در قسمت لولا پنهان شده و به طور کامل زیر رادار قرار می گیرند. این طراحی باید در برخی شرایط معمول، مانند قرار دادن لپ تاپ روی بالش یا کاناپه، خفه کردن تصادفی سیستم های خنک کننده را سخت تر کند. با باز شدن لپ‌تاپ، سرفیس لپ‌تاپ 5 به‌طور کامل نرمی خود را آشکار می‌کند.

در مورد پورت ها، هنوز هم همان آرایه از پورت USB Type-A، پورت USB Type-C، پورت Surface Connect و جک 3.5 میلی متری صدا را دارد. پورت USB Type-C به تاندربولت 4 ارتقا یافته که سرعت انتقال داده 40Gbps را برای شما به ارمغان می آورد. و البته، می توانید یک GPU خارجی، دو مانیتور 4K و غیره را متصل کنید. این محصول با شارژر سرفیس کانکت عرضه می شود و می توانید از یک ایستگاه داکینگ سرفیس یا هر داک تاندربولت استفاده کنید.

صفحه نمایش و کیبورد

نمایشگر سرفیس لپ‌تاپ 5 از نسبت تصویر 3:2 پیروی می‌کند، که صفحه نمایش عمودی بیشتری را ارائه می‌کند و برای اسناد و موارد مشابه مفید است. همچنین وضوح تصویر 2496 در 1664 پیکسل با پشتیبانی از لمس و قلم دارد، اگرچه طراحی لپ‌تاپ تاشو به خوبی برای تجربه‌های لمسی یا قلم عالی مناسب نیست. صفحه نمایش روشن است و می تواند تا 420 نیت در محتوای HDR برسد و برای محتوای غیر HDR حدود 392 نیت نگه دارد.

همچنین می تواند این کار را در کنار سطح مشکی نسبتاً کم نور تا 0.32 نیت انجام دهد و نسبت کنتراست کمی بهتر از آنچه معمولاً در یک صفحه نمایش IPS مشاهده می کنید، ایجاد کند. در حالی که نمایشگر از Dolby Vision IQ، نسخه‌ای از Dolby Vision که نور محیط را در نظر می‌گیرد و تصویر را بهینه می‌کند، پشتیبانی می‌کند، به نظر نمی‌رسد لپ‌تاپ از HDR در سراسر سیستم پشتیبانی کند.

مشکل اینجاست که همه سرویس ها، مانند یوتیوب، لپ تاپ را با قابلیت HDR نمی شناسند.اگرچه نمایشگر می‌تواند نمایشی عالی با نقاط برجسته روشن و رنگ‌های پر جنب و جوش ارائه دهد، اما اگر واقعاً متادیتای HDR را دریافت می‌کرد، احتمالاً تصاویر بهتری (اگر نه دقیق‌تر) خواهد داشت. نمایشگر همچنین با نرخ معمولی 60 هرتز کار می کند، در حالیکه سرفیس پرو 8 سال گذشته شاهد افزایش سرعت مایکروسافت به 120 هرتز بود تا حرکتی نرم و روان را ارائه دهد، که می تواند در حین پیمایش در محتوا بسیار دلپذیر باشد، اما این ویژگی در اینجا وجود ندارد.

یکی از بزرگترین مشکلات در این نسخه وب کم 720p است. این در زمانی اتفاق می‌افتد که تقریباً همه لپ‌تاپ‌های پریمیوم برای داشتن یک وب‌کم 1080p بازسازی شده‌اند. مایکروسافت گفت که اکنون از یک سنسور اختصاصی استفاده می‌کند که وب‌کم را از دوربین IR جدا می‌کند، که باید کیفیت بهتری را به همراه داشته باشد. با این حال، اینطور نیست که برند سرفیس حاشیه‌های بسیار باریکی را ارائه می‌کند که در آن نمی‌توان وب‌کم بهتری را مانند بقیه در خود جای داد.

بیایید به صفحه‌کلید برویم، که استفاده از آن عالی است. صادقانه بگوییم، هر بار که از لپ‌تاپ سرفیس استفاده می‌کنیم، به یاد این می‌افتم که چقدر صفحه‌کلید راحت و خوب به نظر می رسد. ترک‌پد دارای اندازه 4.5 در 3 اینچ می باشد، اما تنها کمی بزرگ‌تر از آن چیزی است که در Dell XPS 13، یک لپ‌تاپ بسیار کوچک‌تر، دیده ایم، در همین حال، یک تن فضای خالی در اطراف آن وجود دارد.

عملکرد و کارایی

سرفیس لپ تاپ 5 برای اینکه یک هیولای عملکردی باشد، ساخته نشده است. خیلی خوب بود که چیزی حرفه ای را ببینیم اما این لپ تاپ به جای دوی سرعت، برای ماراتن می رود. اندازه بزرگ آن ما را به این فکر می‌اندازد که ممکن است در باتری بزرگی قرار بگیرد، اما مایکروسافت فقط از باتری 47 وات ساعتی استفاده می‌کند که کوچک‌تر از باتری 50 وات ساعتی است که در Dell XPS 13 جمع‌وجور بسته‌بندی شده است.

قهرمان واقعی باتری، انتخاب مایکروسافت از پردازنده‌های سری U از اینتل است که همیشه قدرت زیادی را التماس نمی‌کند. در معیار باتری PCMark10، سرفیس لپ تاپ 5 توانست به مدت 13 ساعت و 15 دقیقه دوام بیاورد. همچنین به سرعت شارژ می شود. اگر یک لپ تاپ برای بازی می خواهید، باید سرفیس لپ تاپ 5 را فراموش کنید، مگر اینکه بخواهید از فضای ابری استریم کنید. لپ‌تاپ‌های زیادی با قیمت‌های مشابه وجود دارند که به سادگی به این لپ‌تاپ را کنار می گذارند. ممکن است از عمر باتری لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی لذت نبرید، اما می‌توانید عملکرد را چندین برابر سریع‌تر ببینید.

به عنوان مثال، Asus ROG Strix G15 Advantage Edition هنگام بررسی حدود 1650 دلار قیمت داشت و به سادگی از سرفیس لپ تاپ 5 عبور کرد در حالی که در آزمایش ما عمر باتری قابل توجهی بیش از 9 ساعت داشت. لپ‌تاپ سرفیس 5 در بنچمارک‌های 3DMark و Unigine Heaven ما نمایش ضعیفی داشت و حتی نتوانست از میانگین نرخ فریم تک رقمی ما که بنچمارک Total War: Three Kingdoms را در تنظیمات 1080p پایین اجرا می‌کرد، خارج شود.

همانطور که از یک محصول مایکروسافت انتظار دارید، سرفیس لپ تاپ 5 از ویندوز 11 خالص و بدون تغییر استفاده می کند. هیچ تزیین خاص یا بسته نرم افزاری اضافی برای ایجاد تجربه منحصر به فرد برای سرفیس لپ تاپ 5 وجود ندارد و این ممکن است برای بهترین باشد. بسیاری از تولیدکنندگان نرم‌افزاری را به کار می‌گیرند که همیشه به کاربر سرویس نمی‌دهد و گاهی اوقات می‌تواند تنظیمات متناقضی را با تنظیمات سطح سیستم عامل ارائه دهد.

جمع بندی

سرفیس لپ تاپ 5، دستگاهی با عمر باتری عالی، انتخاب پورت های مناسب و نمایشگر 3:2 بوده که کار کردن روی آن لذت بخش است. اما به عنوان یک لپ تاپ که در سال 2022 با این قیمت عرضه شد، عالی به نظر نمی رسد. مک بوک ایر M1 با وجود اینکه لپ‌تاپ سریع‌تر و بادوام‌تری است، اغلب صدها دلار ارزان‌تر به فروش می‌رسد. سپس لپ تاپ هایی مانند Dell XPS 13 یا HP Envy x360 13 وجود دارند که هر دو ارزان تر هستند و گزینه های پیکربندی مقرون به صرفه تری را ارائه می دهند.

نگه داشتن یک مدل AMD در خط تولید ممکن است سرفیس لپ تاپ 5 را کمی رقابتی تر کرده باشد. اما با این وجود، دلایل متعددی وجود دارد که سرفیس لپ‌تاپ 5 احساس می شود، چند سال از عمرش گذشته است – زیرا از بسیاری جهات اینطور است.

مزایا 

  • زیبایی شناسی دوست داشتنی
  • یک صفحه نمایش لمسی زیبا
  • عملکرد را می توان به طور قابل توجهی از طریق ویندوز افزایش داد
  • پورت‌های Thunderbolt 4 گزینه‌های توسعه را افزایش می‌دهند

معایب 

  • گران قیمت
  • نمی تواند با عملکرد سرفیس لپ تاپ 4 (رایزن) مطابقت داشته باشد.
  • عملکرد متوسط در مقابل رقبا
  • بدون گزینه AMD Ryzen
  • صدا بدتر از نسل های قبل است
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا