آموزش

آشنایی با تفاوت های TDP و TGP در کارت گرافیک

اگر از رایانه خود برای بازی استفاده می کنید، گرافیک احتمالاً یکی از مهم ترین اجزای سازنده شما است. با عرضه جدیدترین پردازنده های گرافیکی سری 40 انویدیا و سری 8000 AMD، صحبت های زیادی در مورد مصرف انرژی این پردازنده های گرافیکی نسل بعدی وجود دارد.

اگر به دنبال انتخاب یک پردازنده گرافیکی جدید هستید، انرژی مورد نیاز آن چیزی است که باید در نظر داشته باشید. وقتی صحبت از مشخصات به میان می‌آید، سازندگان اغلب دوست دارند با اصطلاحات و اعداد بازی کنند، به‌ویژه وقتی صحبت از مصرف برق به میان می‌آید و کاربران بین دو رتبه‌بندی مشابه تضاد دارند: TDP و TGP.

TDP چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

TDP مخفف Thermal Design Power بوده و حداکثر توانی است که سخت افزار سیستم (مانند گرافیک شما) در یک سناریوی واقعی می تواند بگیرد. این همچنین اغلب به معنای حداکثر مقدار گرمای تولید شده توسط کامپوننت است که سیستم خنک کننده آن می تواند در شرایط دنیای واقعی از بین ببرد.

به طور کلی با توان مورد نیاز قطعه خاصی که خنک شده، محاسبه می شود. به همین دلیل، TDP یک اصطلاح کلی است که در سراسر لوازم جانبی رایانه، از جمله پردازنده هایی که مصرف انرژی خود را نیز در TDP اندازه گیری می کنند، پراکنده می بینید.

TGP چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

TGP مخفف Total Graphics Power است و در حالی که از نظر معنایی شبیه TDP بوده، اصطلاحی است که بیشتر مختص پردازنده‌های گرافیکی است. اساساً قدرت مورد نیاز یک کارت گرافیک از منبع تغذیه را نشان می دهد. در حالی که TDP اغلب به معنای حداکثر مصرف انرژی یک کامپوننت است، TGP به معنای همان چیز بوده، به جز به طور خاص برای کارت های گرافیک.

به این ترتیب، اگر دو مشخصات مشابه TDP و TGP را دیدید، فوراً مطمئن خواهید شد که کدام یک نشان دهنده GPU است. اصطلاح مشابه دیگری که در اطراف آن شناور خواهید دید TBP یا Total Board Power است. این دقیقاً مشابه TGP است. تنها تفاوت بین این دو این است که انویدیا ترجیح می دهد وات کارت را در TGP نشان دهد در حالی که AMD از TBP استفاده می کند.

TDP در مقابل TGP: کدام اندازه‌گیری دقیق‌تر است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر دو لیست را مشاهده کردید، یکی در TDP و دیگری در TGP، TGP یکی به رتبه قدرت واقعی GPU اشاره دارد. در مورد دقت، در بیشتر موارد، هر دو اعداد برای یک کارت گرافیک یکسان خواهند بود، بنابراین می توانید هر کدام از آنها را انتخاب کنید. همانطور که گفته شد، بهتر است همیشه به دنبال رتبه بندی TGP یا TBP باشید، زیرا این به سادگی مختص GPU است و جایی برای شک یا حدس زدن باقی نمی گذارد.

این چیزی است که باید کاملاً در مورد آن مطمئن باشید، مگر اینکه از هزینه های گزاف این پردازنده های گرافیکی نسل بعدی ناراحت نباشید. یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید، راندمان برق این کارت ها است. حداقل در مورد انویدیا، معماری جدید Ada Lovelace به طور قابل توجهی بهتر از مدل قبلی خود است، به این معنی که شما عملکرد بیشتری در هر وات کارت خود دریافت می کنید.

آیا باید بین TGP یا TDP یکی را انتخاب کنید؟

تا آنجا که به تصمیمات مربوط به قدرت کارت گرافیک شما مربوط می شود، TGP تنها چیزی است که برای تعیین اینکه آیا PSU شما می تواند کارت را مدیریت کند یا خیر، نیاز دارید. برای تکرار، این اصطلاح قطعی است که به طور خاص برای پردازنده های گرافیکی در مورد مصرف برق به کار می رود.

اکثر کارت‌های گرافیک دارای حداقل توصیه رتبه‌بندی PSU هستند که کاربران برای اجرای صحیح کارت‌ها باید به آن پایبند باشند. اگر از مشخصات جدیدتر ATX 3.0 PSU استفاده نمی‌کنید، ممکن است مجبور شوید چند حلقه برای اجرای کارت خود انجام دهید. با این حال، تا زمانی که پس از محاسبه کل مصرف برق رایانه خود، از جمله TGP کارت گرافیک، فضای سر کافی دارید، PSU شما همچنان به خوبی کار می کند. TGP همچنین به شما کمک می کند تا بازده انرژی GPU خود را تعیین کنید.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا