ریلمی C55 یک به‌روزرسانی خوب نسبت به C33 اقتصادی است. این دستگاه صفحه نمایش با وضوح بالاتر، سخت افزار سریع تر، دوربین های بهبود یافته و شارژ سیمی 33 واتی بسیار سریعتر ارائه می دهد. گوشی های هوشمند سری ریلمی C به دلیل بسته‌های ویژگی‌های غنی با بودجه کم محبوب شده‌اند، و ریلمی C55 یک پیشنهاد وسوسه‌انگیز دیگر است. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی این گوشی جدید ریلمی می پردازیم و نگاهی دقیق به طراحی و مشخصات آن خواهیم انداخت.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 165.6×75.9×7.9 میلیمتر، 190 گرم؛ جلو شیشه ای، قاب و پشت پلاستیکی
  • صفحه نمایش: 6.72 اینچ IPS LCD، وضوح 1080×2400 پیکسل، نرخ تازه سازی 90 هرتز، روشنایی 680 نیت (پیک)
  • چیپست: مدیاتک هلیو G88، گرافیک Mali-G52 MC2
  • حافظه: 4/6/8 گیگابایت حافظه رم، 64/128/256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی
  • سیستم عامل/نرم افزار: اندروید 13، Realme UI 4.0
  • دوربین پشتی: واید (اصلی) 64 مگاپیکسل، 1/2 اینچ PDAF؛ عمق 2 مگاپیکسل
  • دوربین جلو: 8 مگاپیکسل
  • فیلمبرداری: دوربین پشت 1080p@30/60fps. دوربین جلو 1080p@30fps.
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 33 وات سیمی
  • متفرقه: سنسور اثرانگشت (نصب شده در کناره)، جک 3.5 میلی متری

ریلمی C55 در یک جعبه کاغذ زرد معمولی عرضه می شود. در داخل خود گوشی، شارژر 33 واتی SuperVOOC و یک کابل USB-C-to-A که برای کارکرد شارژ لازم است، خواهید دید. همچنین یک کیس محافظ نرم و شفاف در داخل جعبه پیدا خواهید کرد.

طراحی و کیفیت ساخت

ریلمی C55 یک گوشی هوشمند عمدتاً پلاستیکی است، اما یکی از ساختارهای محکم و چسبناک داشته و در آن ظاهری زیبا دارد. C55 از طراحی مسطح مد روز با پنل مسطح و یک فریم صاف استفاده می کند. پنل جلویی شیشه بکار رفته، اگرچه سازنده جزئیاتی در مورد برند آن به اشتراک نگذاشته است. پنل پشتی، فریم، حلقه های دوربین همگی از جنس پلاستیک ساخته شده اند.

صفحه نمایش 6.72 اینچی IPS LCD به طور طبیعی در جلو قرار دارد و حاشیه های آن کاملاً معقول است. یک سوراخ پانچ در مرکز بالای آن وجود دارد و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی در اینجا قرار دارد. بالای صفحه نمایش یک گوشی تقریبا نامرئی و دسته ای از سنسورها قرار دارد. C55 در دو رنگ مختلف موجود است: Sun Shower و Rainy Night. اولین مورد، تابش خورشید را تقلید می کند که از دوربین شروع می شود و از رنگ های زرد به نارنجی/صورتی دورتر می شود.

دو حلقه بیرون زده در پشت وجود دارد که یکی برای هر دوربین می باشد. الگوی بارانی در آنجا متوقف شده و با یک سطح براق که شبیه جزیره دوربین بزرگتر است جایگزین می شود. از آنجایی که دو لنز دوربین از پشت بیرون زده اند، تلفن هنگام استفاده روی میز تکان می خورد. قسمت پایینی شامل جک 3.5 میلی متری صدا، درگاه USB-C، دهانه و بلندگو است.

اسلات سه کارتی به تنهایی در سمت چپ قرار دارد و دو سیم کارت نانو و یک میکرو اس دی را در خود جای می دهد. کلیدهای صدا و پاور/قفل در سمت راست قرار دارند. سطح کلید پاور نیز شامل اسکنر اثر انگشت همیشه روشن است. ریلمی C55 دارای ابعاد 165.6 در 75.9 در 7.9 میلی‌متر و وزن 190 گرم است.

صفحه نمایش

ریلمی C55 از صفحه نمایش 6.72 اینچی IPS LCD با وضوح فول اچ دی پلاس استفاده کرده و نرخ تازه سازی آن 90 هرتز است. وضوح واقعی صفحه نمایش 2400 در 1080 پیکسل یا 392ppi است. این یکی از معدود گوشی‌های هوشمند در این کلاس پایه است که پنل 1080p ارائه می‌کند. ریلمی این نمایشگر را تا 680 نیت حداکثر روشنایی فهرست کرده است.

در آزمایشات انجام شده، حداکثر روشنایی خودکاری که بدست آمد، حدود 650 نیت بود. اگر تصمیم دارید روشنایی را به صورت دستی کنترل کنید، حداکثری که می توانید در انتهای نوار لغزنده دریافت کنید 546 نیت است. حداقل روشنایی در نقطه سفید 3.6 نیت بود. صفحه نمایش ریلمی C55 از فضای رنگی DCI-P3 پشتیبانی می کند و دقت رنگ کلی آنچنان بد نیست. طبق معمول، رنگ آبی قابل توجهی وجود دارد، اما می توانید با انتخاب دمای رنگ گرمتر از طریق نوار لغزنده اختصاصی در گزینه های نمایش، آن را کاهش دهید.

دستگاه از نرخ نوسازی 90 هرتز پشتیبانی می کند و سه تنظیمات مختلف Refresh در دسترس هستند: Auto select و High و Standard. هر سه این موارد به نوعی پویا هستند و رابط کاربری برای محتوای استاتیک نرخ تازه‌سازی را به 45 هرتز کاهش می‌دهد، مهم نیست از کدام گزینه استفاده می‌کنید. هنگام استفاده از حالت خودکار یک تفاوت جزئی وجود دارد – الگوریتم نرخ تازه‌سازی را بر اساس برنامه تعیین می‌کند؛ برای مثال، برخی از برنامه‌ها مانند پخش‌کننده‌های ویدیو و استریمینگ با سرعت 60 فریم بر ثانیه به جای 90 فریم در ثانیه اجرا می‌شوند.

عمر باتری

ریلکی C55 از یک باتری بزرگ با ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعت تغذیه می کند. در تست های انجام شده، این گوشی امتیاز استقامت 123 ساعت عالی را کسب کرد و 33 ساعت مکالمه، 16 ساعت وب و 14 ساعت پخش ویدیو عالی را در اختیار داد. ریلمی C55 از شارژ سریع 33 واتی SuperVOOC پشتیبانی می کند و با شارژر مناسب عرضه می شود.

طبق گفته ریلمی، شارژر مذکور باید 50 درصد شارژ را در 29 دقیقه ارائه دهد. آزمایشات صورت گرفته، این موضوع را تایید می کند و 0 تا 27 درصد آن حدود 15 دقیقه و 50 درصد حدود نیم ساعت به طول انجامید.

نرم افزار و عملکرد

ریلمی C55 اندروید 13 را با رابط کاربری Realme UI 4.0 بوت می کند. قابل توجه ترین پیشرفت Realme UI 4.0 تم جدید Aquamorphic است که ظاهری مدرن و در عین حال تمیز از اندروید ارائه می دهد. این موضوعی است که در گوشی‌های اوپو و وان پلاس نیز موجود است. مدل C55 همچنین دارای یک ویژگی نرم افزاری جدید به نام Mini Capsule است که از جزیره پویا اپل استفاده می کند.

کنترل های رسانه ای جدید اندروید 13، انیمیشن‌های بهتر، ویجت‌های پویا، و کنترل سنتر و نوتیفیکیشن بهبودیافته نیز به عنوان بخشی از Realme UI 4.0 ارائه می‌شوند. ریلمی C55 از چیپست هلیو G88 مدیاتک استفاده می کند که نسخه کمی ارتقا یافته از G85 است. نسخه G88 رسما از 90 هرتز در 1080p+ پشتیبانی می کند و می تواند به جای 48 مگاپیکسل با دوربین های اصلی 64 مگاپیکسلی کار کند. این قبلاً بدون سفارشی سازی OEM بیشتر امکان پذیر نبود.

این تراشه هشت هسته ای دارای 2 هسته Cortex-A75 با سرعت کلاک 2.0 گیگاهرتز و 6 هسته Cortex-A55 با کلاک 1.8 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی Mali G52 MC2 است که با فرکانس 1 گیگاهرتز کار می کند. ریلمی C55 در پنج پیکربندی مختلف رم/ذخیره‌سازی ارائه شده که شامل 4/64 گیگابایت، 6/64 گیگابایت، 6/128 گیگابایت، 8/128 گیگابایت و 8/256 گیگابایت می شود. یک اسلات اختصاصی microSD نیز وجود دارد. به طور کلی، ریلمی C55 عملکرد مناسبی را ارائه می دهد، اگرچه گوشی های سریع تری وجود دارد.

کیفیت دوربین

در مجموع سه دوربین برای ریلمی C55 در نظر گفته شده که شامل دو دوربین 64 مگاپیکسلی + 2 مگاپیکسلی عمق در پشت و یک دوربین 8 مگاپیکسل در جلو می شود. دوربین اصلی به سنسور 64 مگاپیکسلی امنی ویژن OV64B با فیلتر Quad-Bayer متکی است. این سنسور دارای پیکسل‌های 0.7 میکرومتری است و پس از قرارگیری 4 در 1، یک عکس 16 مگاپیکسلی با عملکردی معادل 1.4 میکرومتر دریافت خواهید کرد.

این سنسور پشت یک لنز 25 میلی متری f/1.79 قرار دارد و از آن پشتیبانی می کند. یک حالت 64 مگاپیکسلی با وضوح بالا، حالت Pro و همچنین حالت شب برای این دوربین در دسترس است. سنسور عمق از سنسور 2 مگاپیکسلی OV02B10 یا GC02M1 2MP استفاده می کند. در نهایت، دوربین سلفی از یک سنسور 8 مگاپیکسلی امنی ویژن OV8556 در پشت یک لنز 26 میلی‌متری f/2.0 استفاده می‌کند.

دوربین اصلی به طور پیش فرض 16 مگاپیکسل را ثبت می کند و این عکس ها خوب هستند. جزئیات حل شده کافی است حتی اگر در دسته ردمی نوت بهتر دیده باشیم، و نویز کم نگه داشته می شود. کنتراست عالی است، و محدوده دینامیکی به اندازه کافی گسترده است، اما نه بیش از حد (Auto HDR روشن بود). رنگ ها کمی اشباع شده، اما دوست داشتنی هستند. توجه داشته باشید که در طول بررسی، C55 یک به‌روزرسانی دوربین دریافت کرد که کیفیت عکس را با کاهش پردازش، که قبلاً مسئول تولید عکس‌های کاملاً واضح بود، بهبود بخشید.

یک ضامن بزرگنمایی 2 برابر و حتی 5 برابر وجود دارد، اما بزرگنمایی یک دیجیتال ساده است. این گوشی بزرگنمایی درون سنسوری ارائه نمی دهد. عکس های 64 مگاپیکسلی در جزئیات متوسط و کمی نویز داشته، اما رنگ ها، کنتراست و محدوده دینامیکی خوب هستند. در C55 یک سنسور پرتره 2 مگاپیکسلی وجود دارد! جداسازی موضوع گاهی اوقات خوب کار می کند، گاهی اوقات اینطور نیست. اگر نور کافی داشته باشید، سوژه همیشه به خوبی نوردهی، جزئیات و رنگارنگ خواهد بود. تاری پس زمینه نیز دوست داشتنی است.

سلفی های 8 مگاپیکسلی خوب هستند – جزئیات خوب هستند و به اندازه کافی واضح هستند. رنگ ها عالی هستند و کنتراست هم همینطور. Auto HDR کمک زیادی کرد، و با این حال از آن فراتر نرفت، که خوب است. عکس‌های پیش‌فرض در شب مشکلی ندارند؛ کاهش ملایم نویز به حفظ جزئیات کافی در این عکس‌ها کمک می‌کند، کنتراست خوب، و محدوده دینامیکی گسترده است، زیرا Auto HDR اغلب باعث ایجاد آن می شود.

در بخش فیلم برداری، ریلمی C55 می توانید ویدیوها را تا کیفیت 1080p با نرخ 60 فریم بر ثانیه ضبط کند. هیچ لرزشگیر الکترونیکی در هیچ یک از این شاترها وجود ندارد. کلیپ های 1080p@30fps با نرخ بیت ویدیویی حدود 17 مگابیت بر ثانیه ضبط می شوند. صدا با نرخ بیت 280 کیلوبیت در ثانیه استریو ضبط شده، کیفیت آن، تاحدی خوب است.

جمع بندی

ریلمی C55 یک گوشی هوشمند خوب با طراحی نسبتا خوب، صفحه نمایش LCD سریع و بزرگ 90 هرتزی و عملکرد رضایت بخش برای این کلاس اقتصادی است. عملکرد دوربین پس از به روز رسانی نیز بسیار خوب بود. در نهایت، عمر باتری طولانی و شارژ سریع نیز لذت خوبی هستند. مطمئناً این تلفن کامل نیست؛ یعنی هیچ استاندارد IP68 یا موارد دیگر ندارد، لززشگیر ویدیوی نداشته و صدای ویدیوها پایین است. علاوه بر این، گوشی های سریع تری با قیمت یکسان در برخی بازارها وجود دارد.

مزایا

  • طراحی چشم نواز
  • عمر باتری عالی، شارژ سریع
  • کیفیت عکس و فیلم خوب
  • جک 3.5 میلی متری صدا، میکرو اس دی مستقل، NFC

معایب

  • بدون 5G (اگر مهم باشد).
  • بلندگو بلند و خوش صدا نیست.
  • صدای بد هنگام فیلمبرداری
  • عملکرد ضعیف چیپست
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *