سخت افزار

تفاوت بین انویدیا GTX و RTX چیست؟

انویدیا دو خط اصلی کارت گرافیک Giga Texel Shader eXtreme (GTX) و Ray Tracing Texel eXtreme (RTX) را ارائه می دهد. این گونه ها تحت نام تجاری GeForce که متعلق به انویدیا است، قرار دارند. کارت های GTX و RTX که با فاصله 10 سال از یکدیگر منتشر شده اند، ویژگی ها و معماری متفاوتی دارند. اما، برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می خواهید روی کارت گرافیک GTX یا RTX سرمایه گذاری کنید، مهم است که تفاوت های اصلی را درک کنید.

تفاوت بین انویدیا GTX و RTX

اولین پردازنده گرافیکی در سری Nvidia GTX GTX 260 بود که در سال 2008 عرضه شد. یک دهه بعد، کارت های RTX انویدیا در سال 2018 معرفی شدند و رهگیری پرتوهای بلادرنگ را برای ارائه یک تجربه بازی جدید و همهجانبه به ارمغان آوردند. تفاوت‌های بین Nvidia GTX و Nvidia RTX به شش حوزه اصلی خلاصه می‌شود:

  • معماری: سری GTX مبتنی بر معماری پاسکال و تورینگ است. سری RTX بر اساس معماری پیشرفته تر تورینگ و آمپر ساخته شده و سری RTX 3000 و RTX 4000 از Ampere استفاده می کنند.
  • Ray Tracing: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، رهگیری پرتو با شتاب سخت‌افزاری در سری RTX است. کارت‌های RTX دارای هسته‌های اختصاصی RT (Ray Tracing) هستند که رهگیری پرتو را بلادرنگ در بازی‌ها و برنامه‌ها امکان‌پذیر می‌کنند و در نتیجه نور، سایه‌ها و انعکاس‌های واقعی‌تر می‌شوند.
  • عملکرد: پردازنده‌های گرافیکی RTX انویدیا به‌عنوان سخت‌افزار جدیدتر، عملکرد بسیار بهتری نسبت به پردازنده‌های گرافیکی GTX قدیمی‌تر ارائه می‌دهند، به‌ویژه اکنون که سه نسل از پردازنده‌های گرافیکی از زمان آخرین عرضه GTX داریم.
  • بهره وری انرژی: با وجود نیاز به قدرت بیشتر، پردازنده های گرافیکی RTX انویدیا عملکرد بسیار بهتری در هر وات نسبت به GPU های قدیمی GTX ارائه می دهند.
  • هوش مصنوعی: پردازنده‌های گرافیکی RTX دارای هسته‌های تنسور انویدیا هستند که به‌طور خاص قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری عمیق را برای پردازنده‌های گرافیکی RTX فعال می‌کنند. پردازنده‌های گرافیکی GTX فاقد هسته‌های تنسور هستند و نمی‌توانند با هوش مصنوعی و قابلیت‌های پردازش یادگیری عمیق RTX رقابت کنند.
  • قیمت: همانطور که انتظار دارید، پردازنده‌های گرافیکی RTX گران‌تر از پردازنده‌های گرافیکی GTX هستند.

اما خواندن در مورد تفاوت ها یک چیز است. بهتر است نگاهی به تفاوت های RTX و GTX بیندازید تا واقعیت را ببینید. رهگیری پرتو یک فرآیند تا حدودی پیچیده برای محاسبه نحوه انعکاس پرتوهای نور از سطوح و نحوه تشکیل سایه ها است. نتیجه نهایی اساسا سایه هایی با لبه های نرم تر و صاف تر ایجاد می کند تا غوطه وری بیشتری ایجاد کند. تصاویر واقعی تر می شوند، اما رهگیری اشعه هزینه پردازش بیشتری دارد.

تفاوت اصلی دیگر بین کارت های گرافیک GTX و RTX ویژگی DLSS است. به گفته توسعه دهنده انویدیا، DLSS مخفف Deep Learning Super Sampling است و نوعی فناوری گرافیکی است که از هوش مصنوعی برای افزایش عملکرد با تولید فریم های بیشتر استفاده می کند:

انویدیا DLSS (مخفف Deep Learning Super Sampling) یک فناوری گرافیک عصبی است که عملکرد را با استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد فریم‌های کاملاً جدید و نمایش وضوح بالاتر از طریق بازسازی تصویر افزایش می‌دهد و همه اینها در عین ارائه بهترین کیفیت تصویر و پاسخ‌دهی در کلاس است.

البته وجود فناوری‌هایی مانند ray tracing و DLSS به این معنی است که تفاوت دیگر کارت‌های گرافیک GTX و RTX قیمت آن‌ها است. توجه داشته باشید که اگرچه به‌روزرسانی درایور انویدیا 2020 رهگیری پرتو را برای برخی از پردازنده‌های گرافیکی GTX پیاده‌سازی کرد، اما آنها به اندازه کافی قدرتمند نیستند تا از فناوری حداکثر استفاده را ببرند و نتایج معمولاً کمتر از آنچه انتظار دارید است.

جهت مقایسه، کارت گرافیک اقتصادی در سری RTX 20، RTX 2060، عملکرد بهتری نسبت به GTX 1660 ارائه می دهد. تست‌های UserBenchmark نشان می‌دهند که میانگین بنچ برای GTX 1660 حدود 68.3 درصد است در حالی که RTX 2060 در 89.8 درصد قرار دارد. علاوه بر این، دلایل دیگری وجود دارد که ممکن است RTX 2060 را نسبت به RTX 3050 در نظر بگیرید، حتی اگر دومی پردازنده گرافیکی جدیدتر باشد.

Ray Tracing چیست؟

رهگیری پرتو انویدیا به طور بلادرنگ، گرافیک ها را با شبیه سازی واقعی تر از نحوه رفتار نور ارائه می کند. این سطح از واقع‌گرایی باعث می‌شود بازی‌ها احساس غوطه‌وری بیشتری داشته باشند، و به لطف معماری RTX انویدیا، رهگیری پرتو می‌تواند به طور موثرتری بدون کاهش عملکرد اجرا شود.

هسته های RT با ارائه رندر رهگیری پرتو به توسعه دهندگان، این ویژگی را تسریع می کنند. بنابراین، اشیا و محیط‌ها می‌توانند نورپردازی دقیق‌تری را به تصویر بکشند و دوباره تجربه جذاب‌تری را ارائه دهند. این را در کنار هسته‌های Tensor انویدیا قرار دهید و تصاویری خیره‌کننده و واقعی خواهید داشت که با ارتقاء AI و DLSS عملکردی با کیفیت بالا را افزایش می‌دهند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا