آموزش

پورت OBD-II چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر خودرویی را خریداری کرده‌اید که بعد از سال 1996 ساخته شده، به احتمال زیاد دارای پورت OBD-II (Onboard Diagnostics II) است. هر خودرو یا کامیونی که از آن زمان تولید شده، قانوناً موظف به نصب یک دستگاه است. OBD-II یک کامپیوتر داخلی است که انتشار گازهای گلخانه ای، مسافت پیموده شده، سرعت و سایر نقاط داده در مورد ماشین شما را کنترل می کند. به چراغ چک موتور و سایر چراغ های هشدار داشبورد متصل است که در صورت تشخیص مشکل روشن می شوند.

رایانه داخلی دارای یک پورت 16 پین است که اغلب در زیر داشبورد سمت راننده قرار دارد. این به یک مکانیک یا هر کسی که رابط مناسبی دارد اجازه می دهد تا کد خطا را با استفاده از یک ابزار اسکن ویژه بخواند.

OBD-I در مقابل OBD-II

قبل از OBD-I، هر سازنده مجموعه ای از استانداردهای خاص خود را برای OBD داشت، به این معنی که مکانیک ها مجبور بودند ابزارهای اسکن اختصاصی گران قیمت را برای هر نوع پلاگین بخرند. OBD-I برای اولین بار در سال 1987 معرفی شد و استانداردسازی عیب یابی آنبورد را آغاز کرد. سنسورهایی برای شناسایی و تلاش برای کاهش انتشار داشت، اما مشکلات و کمبودهای زیادی داشت.

در نتیجه، در سال 1996، خودروسازان با یک استاندارد مشترک جدید موافقت کردند و شروع به تجهیز خودروها و کامیون‌ها به یک درگاه پیشرفته‌تر به نام OBD-II کردند. هر سیستم عمدتاً یکسان است، اما تغییرات جزئی وجود دارد. اینها به عنوان پروتکل شناخته می شوند و مختص سازندگان خودرو هستند. پنج پروتکل اصلی سیگنال وجود دارد:

  • SAE J1850 PWM: مدولاسیون عرض پالس، مورد استفاده در خودروهای فورد
  • SAE J1850 VPW: پهنای پالس متغیر مورد استفاده در خودروهای جنرال موتورز
  • ISO9141-2: مورد استفاده در تمامی خودروهای کرایسلر و انواع خودروهای اروپایی یا آسیایی
  • ISO14230-4 (KWP2000): پروتکل کلمه کلیدی، مورد استفاده در مارک های مختلف آمریکایی، اروپایی و ژاپنی مانند هوندا، جیپ، لندرور، سوبارو، مزدا، نیسان و غیره.
  • ISO 15765 CAN: شبکه کنترل کننده منطقه، مورد استفاده در تمام خودروهای تولید شده پس از سال 2008

پایه های 4 و 5 در تمامی پروتکل ها برای اتصال به زمین و پایه 16 برای تغذیه از باتری خودرو استفاده می شود. هنگامی که کامپیوتر مشکلی در موتور یا هر جزء دیگر خودرو تشخیص داد، چراغ چک موتور یا هر هشدار ضروری دیگری را در دسته ابزار روشن می کند.

OBD-II چگونه کار می کند؟

کدهای عیب تشخیصی (DTC) در سیستم رایانه ذخیره می شوند. کدها می توانند از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت باشند. با این حال، هر کسی با ابزار اسکن OBD-II می تواند به پورت OBD-II متصل شود و کدهای عیب تشخیصی را از رایانه بخواند. اسکنرهای ویژه می توانند به این پورت ها در وسایل نقلیه شما متصل شوند و کدهای مشکل را از هر سازنده ای که از یکی از پروتکل های OBD-II استفاده می کند شناسایی کنند.

هر ابزار اسکن OBD-II می تواند کدها را به دلیل پین اوت استاندارد شده بخواند که به شرح زیر است:

  • Pin 1: توسط سازنده استفاده می شود
  • Pin 2: توسط SAE J1850 PWM و VPW استفاده می شود
  • Pin 3: توسط سازنده استفاده می شود
  • Pin 4: زمین
  • Pin 5: زمین
  • Pin 6: مورد استفاده توسط ISO 15765-4 CAN
  • Pin 7: برای K-Line ISO 9141-2 و ISO 14230-4
  • Pin 10: فقط توسط SAE J1850 PWM استفاده می شود
  • Pin 14: مورد استفاده توسط ISO 15765-4 CAN
  • Pin 15: برای K-Line ISO 9141-2 و ISO 14230-4
  • Pin 16: برق از باتری ماشین

چه چیزی را می توان به پورت OBD-II متصل کرد؟

مکانیک ها می توانند یک ابزار اسکن را به پورت OBD-II متصل کنند تا DTC را بخواند و توضیح دقیقی از خطا ارائه دهد. اسکنرهای ارزان‌تر فقط یک کد عددی را ارائه می‌دهند که مکانیک آن را از دفترچه راهنمای سازنده یا وب‌سایت خدمات جستجو می‌کند. با این حال، در سال‌های اخیر، ابزارهای پیشرفته‌تری برای رانندگان معمولی در دسترس بوده است که نمی‌خواهند برای یافتن مشکل ماشین خود به مکانیک وابسته باشند.

یک مثال اسکنرهای OBD-II است. این ها می توانند در مجموعه ای از پیکربندی ها مانند سیمی و بی سیم باشند. همچنین می‌توانید دستگاه‌هایی را بیابید که به تلفن هوشمند یا لپ‌تاپ شما و برخی با صفحه‌نمایش خاص خود متصل می‌شوند. گزینه دیگر ردیاب های GPS هستند. اینها را می توان به وسیله نقلیه شما متصل کرد، اگرچه معمولاً در پورت OBD-II قرار می گیرند تا قدرت کافی را به دستگاه بدهند.

پورت OBD-II سال‌هاست که در وسایل نقلیه در دسترس بوده است، اما تنها در سال‌های اخیر است که رانندگان عادی به آن دسترسی دارند. داشتن این دستگاه‌ها و برنامه‌ها به شما بینش بسیار بهتری نسبت به آنچه در وسیله نقلیه شما می‌گذرد، بسیار قبل از بروز هرگونه مشکل مهمی می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا