امنیت

کدام پلتفرم رسانه اجتماعی ایمن تر است؟

بسیاری از ما عاشق چت کردن با دوستان یا بررسی محتوا در رسانه های اجتماعی هستیم، اما چقدر در این اپلیکیشن ها ایمن هستیم؟ کدام اپلیکیشن رسانه اجتماعی ایمن‌تر است و چه ویژگی‌های امنیتی را باید در فروشگاه‌هایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید جستجو کنید؟ ما پنج مورد از بزرگترین اپلیکیشن های رسانه های اجتماعی تیک تاک، فیس بوک، اینستاگرام، توییتر و اسنپ چت را بررسی خواهیم کرد تا مشخص کنیم که کدام یک ایمن و کدام یک خطرناک هستند.

تیک تاک چقدر ایمن است؟

طبق مطالعه Statista، تعداد کاربران جهانی تیک تاک بین سال‌های 2020 تا 2023 تقریباً دو برابر شد و از 465.7 میلیون به 834.3 میلیون رسید و آن را به یک برنامه بسیار محبوب تبدیل کرد. اما در بسیاری از کشورها، به ویژه آمریکا، تیک تاک به دلایل مختلف مورد انتقاد قرار گرفته است. در دوره ریاست جمهوری ترامپ، تهدید ممنوعیت کامل تیک تاک بسیار واقعی بود. اما موضوع اینجا چیست؟ آیا باید نگران بود؟

یک نگرانی کلیدی پیرامون تیک تاک جمع آوری و استفاده آن از داده های مشتری است. اگر از تیک تاک استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد مقدار زیادی از اطلاعات شخصی مانند آدرس ایمیل و شماره تلفن خود را ارائه کرده‌اید. استفاده نیک تاک از پیکسل‌های ردیابی، که فعالیت آنلاین کاربران را ردیابی می‌کند، آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری مختلف آن، و روابط آن با سایر شرکت‌ها، همگی این شرکت را در گذشته به آب داغ کشیده‌اند.

به عنوان مثال، گاردین در اواسط سال 2022 داستانی درباره اتهاماتی که علیه مجموعه داده های تیک تاک مطرح شده بود منتشر کرد. کارشناسان امنیت سایبری به کاربران استرالیایی تیک تاک درباره مجموعه داده‌های “بیش از حد” این برنامه هشدار داده بودند که در گزارش اینترنت 2.0 به طور کامل توضیح داده شد. علاوه بر این، ABC News فاش کرد که تیک تاک می‌تواند به جمع‌آوری داده‌های شما حتی پس از حذف برنامه ادامه دهد.

اما تیک تاک برخی از ویژگی های امنیتی مفید را به کاربران خود ارائه می دهد، از جمله:

  • احراز هویت دو مرحله ای
  • حالت محدود، برای فیلتر کردن محتوای NSFW استفاده می‌شود.
  • امکان مسدود کردن حساب های ناخواسته
  • حساب های خصوصی
  • فیلتر کردن نظرات

می توانید محتوایی را که فکر می کنید نامناسب است را بیشتر گزارش دهید.

فیسبوک چقدر ایمن است؟

در آوریل 2018، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس بوک در جلسه استماع سنای آمریکا حاضر شد تا اطلاعاتی در مورد سیاست های حفظ حریم خصوصی و ساختار کلی کسب و کار این شرکت ارائه دهد. این استماع در سراسر جهان خبرساز شد و بسیاری از آنها متعجب بودند که فیس بوک چگونه با حریم خصوصی و امنیت کاربران رفتار می کند.

ممکن است شما خود این جلسه را دیده باشید که در آن از زاکربرگ سوالات سختی درباره ارزش و احترام به حریم خصوصی کاربر پرسیده می شود. اما این جلسه تنها بخشی کوچک از تاریخچه فیس بوک با مسائل امنیتی و حریم خصوصی بود. فیس بوک به دلایل مختلف مانند به اشتراک گذاری داده ها، جمع آوری داده ها، نقض ها و باگ ها خود را در بسیاری از دعاوی حقوقی پیدا کرده است.

طبق آمار Statista، فیسبوک در سه ماهه اول سال 2023 تقریباً سه میلیارد کاربر فعال داشته، بنابراین جای تعجب نیست که این پلتفرم به صورت شبانه روزی زیر ذره بین است.  در میان رسوایی‌های امنیتی و حریم خصوصی فیس‌بوک می‌توان به شکایت دسته جمعی نقض امنیت در سال 2018، دعوای غیرمجاز برچسب‌گذاری عکس در سال 2021 و شکایت سوءاستفاده از کاربران در سال 2022 اشاره کرد. این اختلافات حقوقی مداوم، قابلیت اعتماد فیس بوک را در هاله ای از ابهام قرار داده، و اگر از این شبکه اجتماعی استفاده می کنید، مطمئناً باید به خاطر داشته باشید.

خارج از این، فیس بوک چندین ابزار حفظ حریم خصوصی و تنظیمات امنیتی را به کاربران ارائه می دهد، از جمله:

  • لایه سوکت امن (SSL).
  • احراز هویت دو مرحله ای
  • هشدارهای ورود
  • مرور امن
  • محدودیت های پروفایل و پست برای سایر کاربران
  • محافظت از فیس بوک
  • رمزگذاری انتها به انتها در مسنجر.
  • سوء استفاده و منابع سلامت روان
  • واکنش به بحران
  • فیلتر کردن نظرات

اینستاگرام چقدر ایمن است؟

در حالی که اینستاگرام به عنوان یک اپلیکیشن رسانه اجتماعی مستقل شروع به کار کرد، در سال 2012 توسط متا (که در آن زمان با نام فیس بوک شناخته می شد) خریداری شد. اینستاگرام در گذشته قربانی حملات سایبری متعددی شده است. به عنوان مثال، در سال 2017، یک باگ اینستاگرام مورد سوء استفاده قرار گرفت که منجر به لو رفتن شماره تلفن میلیون ها کاربر شد.

بر اساس مقاله‌ای توسط ورج، این باگ به هکرها امکان دسترسی به میلیون‌ها آدرس ایمیل و شماره تلفن را می‌داد که سپس برای فروش قرار گرفتند. داستان هشدار دهنده دیگری در ژوئن 2023 منتشر شد که نشان می داد اینستاگرام برای کودکان چندان ایمن نیست. آنچه در اینجا به ویژه نگران کننده بوده، این است که خود اپلیکیشن اینستاگرام با استفاده از سیستم های توصیه خود به ارتباط و تبلیغ این افراد شرور کمک می کند. اینستاگرام سعی می کند با پیشنهاد بیشتر محتوایی که به طور منظم صرف آنها می کنید، علایق شما را برآورده کند.

در این مورد، اینستاگرام به افراد محتوای زیر سن قانونی و همچنین حساب‌هایی که چنین مواردی را پست می‌کنند توصیه می‌کرد و دسترسی به این نوع رسانه‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کرد. اگر فرزند یا خویشاوند زیر سن قانونی دارید که از اینستاگرام استفاده می کند، بسیار مهم است که سعی کنید از تمام ویژگی های امنیتی که می توانید برای محافظت از آنها استفاده کنید. اینستاگرام همچنین راهنمایی برای والدین نوجوان در اینستاگرام ارائه می دهد که می تواند به شما در درک بیشتر اقداماتی که باید انجام دهید کمک کند.

اما چه کودک باشید و چه بزرگسال، همیشه مهم است که ایمن بمانید. بنابراین، اینستاگرام در اینجا چه چیزی می تواند ارائه دهد؟ ویژگی های امنیتی اینستاگرام عبارتند از:

  • احراز هویت دو مرحله ای
  • هشدارهای ورود
  • پنهان کردن محتوای توهین آمیز
  • مسدود کردن حساب های ناخواسته
  • تایید هویت برای بازیابی حساب
  • حساب های خصوصی
  • فیلتر کردن نظرات
  • رمزگذاری سرتاسر برای پیام های مستقیم

توییتر چه قدر ایمن است؟

توییتر یکی دیگر از غول های رسانه های اجتماعی است که صدها میلیون نفر در سراسر جهان از آن استفاده می کنند. با این حال، توییتر سابقه هک هایی دارد که به روزهای اولیه آن بازمی گردد و میلیون ها کاربر تحت تأثیر این حوادث قرار گرفته اند. توییتر در گذشته به دلیل استفاده خود از داده های کاربران نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. به عنوان مثال، در سال 2019، مشخص شد که توییتر از شماره تلفن و آدرس ایمیل در سیستم تبلیغاتی مخاطبان سفارشی و مخاطبان شریک خود استفاده می کند.

حساب‌های پرمخاطب بیشتر مورد هدف هک‌های توییتر قرار گرفته‌اند، از جمله آن‌هایی که متعلق به ایلان ماسک و بیل گیتس هستند. واضح است که بدون نقط ضعف نیست. از نظر امنیت، در اینجا ویژگی های ارائه شده توسط توییتر آمده است:

  • احراز هویت دو مرحله ای
  • رمزگذاری برای پیام های مستقیم
  • حساب های ناخواسته را مسدود کنید
  • حساب های خصوصی
  • فیلتر کردن نظرات

اسنپ چت چه قدر ایمن است؟

اسنپ چت به ویژه در میان افراد جوان تر، یعنی نوجوانان و بزرگسالان جوان تر محبوب است. این اپلیکیشن به شدت حول ارتباط از طریق عکس و ویدیو متمرکز است و نگرانی های زیادی در مورد اینکه این محتوا پس از ارسال به کجا می رود وجود دارد. آیا رسانه ای که به اشتراک می گذارید بین شما و گیرنده نگهداری می شود؟ آیا شخص ثالثی وجود دارد که به آنچه شما ارسال می کنید دسترسی داشته باشد؟

اسنپ چت به شما این امکان را می دهد که عکس هایی را که ارسال می کنید در دوربین دستگاه خود ذخیره کنید، اما یک گالری درون برنامه ای نیز وجود دارد که پس از ارسال، رسانه شما همیشه در آن ذخیره می شود. این به عنوان Snapchat Memories شناخته می شود. Snapchat Memories شما برای سایر کاربران قابل مشاهده نیست مگر اینکه بخواهید عکس یا ویدیوی خاصی را به اشتراک بگذارید. با این حال، اسنپ چت از راه حل های ذخیره سازی ابری خود استفاده می کند تا خاطرات شما را تا زمانی که به صورت دستی آنها را حذف نکنید، نگه می دارد.

به گفته Vox، تصور می‌شود که اسنپ چت ممکن است از سرویس‌های ابری گوگل برای ذخیره انواع خاصی از داده‌ها استفاده کند، اگرچه دقیقاً مشخص نیست که محتوای Memories در کجا و توسط چه کسی ذخیره می‌شود. اما حتی اگر از Memories استفاده نکنید، اسنپ چت هر داده ای را که ارسال می کنید در سرورهای خود ذخیره می کند تا زمانی که منقضی شود یا توسط همه گیرندگان باز شود. این نشان می دهد که اسنپ چت عکس ها و ویدیوهای شما را به صورت طولانی مدت ذخیره نمی کند. وقتی صحبت از ویژگی های امنیتی می شود، اسنپ چت موارد زیر را ارائه می دهد:

  • احراز هویت دو مرحله ای
  • حساب های ناخواسته را مسدود کنید
  • گزارش رفتار نامناسب
  • رمزگذاری انتها به انتها برای پیام ها و رسانه های مشترک

کدام پلتفرم اجتماعی ایمن تر است؟

در مجموع، به نظر می رسد که فیس بوک و اینستاگرام بهترین ویژگی های امنیتی را در بین محبوب ترین پلتفرم های رسانه های اجتماعی دارند. هر دو متعلق به متا هستند، و این نشان می دهد که شرکت مادر خود روی اطمینان از ایمن بودن پلتفرم های اجتماعی خود متمرکز است. با رمزگذاری، امنیت ورود به سیستم و هشدارها، و طیف وسیعی از ویژگی‌های حریم خصوصی، راه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید در این پلتفرم‌ها از خود محافظت کنید.

با این حال، اینستاگرام و فیس بوک کامل نیستند. هک‌ها، نقض‌ها و رفتار نامناسب همگی می‌توانند در این پلتفرم‌ها اتفاق بیفتند. بسیار مهم است که رسوایی ها و حملاتی را که اینستاگرام، فیس بوک و هر پلتفرم رسانه اجتماعی دیگری که استفاده می کنید متحمل می شوند را در نظر داشته باشید تا بدانید که چه خطراتی دارد.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا