آموزش

اوبونتو دسکتاپ در مقابل اوبونتو سرور: تفاوت چیست؟

اوبونتو احتمالاً محبوب ترین سیستم عامل مبتنی بر لینوکس بوده و بدون شک یکی از شناخته شده ترین هاست. با این حال، اوبونتو بسیار متفاوت است. اوبونتو دو طعم متمایز دارد: انتشار پایدار و تکرار پشتیبانی طولانی مدت (LTS). علاوه بر این، اوبونتو به Ubuntu Cloud، Ubuntu Core، Ubuntu Desktop و Ubuntu Server تقسیم می شود. در این مقاله، همه چیز را در مورد تفاوت بین اوبونتو سرور و اوبونتو دسکتاپ خواهید آموخت.

اوبونتو سرور چیست؟

قبل از مقایسه تفاوت بین Ubuntu Desktop و Ubuntu Server، اجازه دهید مشخص کنیم که سرور چیست. سرورها معمولاً به دو شکل وجود دارند: Rackmount و Tower. یک سرور Tower اساساً یک دسکتاپ است، اما قطعات آن اغلب با تمرکز بر طول عمر، پایداری و امنیت متفاوت است. به عنوان مثال، سرورهای Tower از رم تصحیح کد خطا (ECC) استفاده می کنند، در حالی که دسکتاپ های غیر سرور از رم استفاده نمی کنند.

علاوه بر این، سرورها لزوماً شامل تجهیزات جانبی مانند مانیتور، صفحه کلید و ماوس نیستند. اجرای یک سرور بدون تجهیزات جانبی به عنوان راه اندازی “هدلس” شناخته می شود. نرم افزار برای یک سرور شامل سیستم عامل، نرم افزار سرور (به عنوان مثال، آپاچی برای میزبانی وب سایت ها، سرور چاپ CUPS) و نرم افزار امنیتی است. بنابراین اوبونتو سرور یک سیستم عامل برای ماشین سرور مبتنی بر اوبونتو است. این یک نسخه کنده شده از اوبونتو دسکتاپ است که با ابزارهای لازم برای راه اندازی و نگهداری یک ماشین سرور ارسال می شود.

آیا اوبونتو سرور رایگان است؟ مانند نسخه دسکتاپ، اوبونتو سرور برای دانلود و استفاده رایگان است. با این حال، توسعه‌دهندگان پکیج های پشتیبانی بر پایه اشتراکی را ارائه می‌کنند. اگر ترجیح می دهید پشتیبانی سرور داخلی را مدیریت کنید، این نیز یک گزینه است. منبع انجمن اوبونتو اسناد و بحث هایی در مورد هر مشکل بالقوه و راه حلی دارد که مطابقت دارد.

تفاوت بین اوبونتو دسکتاپ و سرور

چندین تفاوت بینش را در مورد واگرایی بین دسکتاپ اوبونتو و سرور اوبونتو می دهد.

1. نداشتن رابط کاربری گرافیکی

تفاوت اصلی بین اوبونتو دسکتاپ و سرور در محیط دسکتاپ است. در حالی که اوبونتو دسکتاپ دارای یک رابط کاربری گرافیکی (GUI) بوده، اوبونتو سرور اینطور نیست. به این دلیل است که اکثر سرورها بدون هد اجرا می شوند. اما به چه معنی است؟ آنها بدون تنظیمات صفحه کلید، ماوس و مانیتور سنتی اجرا می شوند که به کاربران اجازه می دهد با دستگاه تعامل داشته باشند.

در عوض، سرورها معمولاً با استفاده از SSH از راه دور مدیریت می شوند. در حالی که SSH در سیستم عامل های مبتنی بر یونیکس تعبیه شده، استفاده از SSH در ویندوز نیز ساده است. اگرچه برخی از سیستم عامل های سرور لینوکس دارای محیط های دسکتاپ هستند، بسیاری از آنها فاقد رابط کاربری گرافیکی هستند.

2. برنامه های کاربردی مختلف در اوبونتو دسکتاپ و سرور

اوبونتو دسکتاپ شامل برنامه‌هایی است که برای استفاده منظم مناسب هستند: یک مجموعه بهره‌وری اداری، نرم‌افزار چندرسانه‌ای و یک مرورگر وب وجود دارد. با این حال، اوبونتو سرور دارای مجموعه متفاوتی از بسته ها است. این بسته ها بر روی نیازهای سرور تمرکز دارند. بر این اساس، اوبونتو سرور می تواند به عنوان سرور ایمیل، سرور فایل، وب سرور و سرور سامبا اجرا شود.

بسته های خاص شامل bind9 و apache2 است. در حالی که برنامه‌های اوبونتو دسکتاپ برای استفاده در ماشین میزبان طراحی شده‌اند، بسته‌های اوبونتو سرور بر ایجاد ارتباط با مشتریان و امنیت تمرکز می‌کنند.

3. نصب اوبونتو سرور در مقابل دسکتاپ

از آنجایی که اوبونتو سرور فاقد رابط کاربری گرافیکی بوده، نصب اوبونتو دسکتاپ متفاوت است. نصب اوبونتو دسکتاپ اساساً مانند هر نصب نرم افزار دیگری است. اما اوبونتو سرور از یک منوی فرآیند محور استفاده می کند که به شما آزادی بیشتری در مورد نحوه عملکرد سیستم پایه می دهد.

3. عملکرد اوبونتو سرور در مقابل دسکتاپ

از آنجا که اوبونتو سرور به طور پیش فرض دارای رابط کاربری گرافیکی نیست، عملکرد سیستم بالقوه بهتری دارد. پس از همه، هیچ محیط دسکتاپ برای مدیریت وجود ندارد. بنابراین منابع را می توان به وظایف سرور اختصاص داد. با این حال، این همیشه در عمل کار نمی کند. به عنوان مثال، ممکن است برخی از نرم‌افزارهای سروری که به‌ویژه منابع زیادی مصرف می‌کنند نصب کنید، در نتیجه سرعت دستگاه را کاهش دهید. برعکس، ممکن است از اوبونتو دسکتاپ صرفاً برای پردازش کلمه استفاده کنید.

نصب اوبونتو سرور و دسکتاپ اوبونتو با گزینه‌های پیش‌فرض بر روی دو ماشین یکسان، همیشه منجر به ارائه عملکرد بهتر سرور نسبت به دسکتاپ می‌شود. اما زمانی که نرم افزار وارد ترکیب شود، همه چیز تغییر می کند.

اوبونتو دسکتاپ در مقابل سرور: شباهت ها

استفاده از اوبونتو سرور به جای اوبونتو دسکتاپ نباید یک تجربه کاملاً جدید باشد. حداقل اگر با خط فرمان و SSH تجربه دارید، اوبونتو سرور باید آشنا به نظر برسد. شباهت های کلیدی دیگری نیز وجود دارد: هسته و پشتیبانی. اوبونتو سرور و دسکتاپ اوبونتو ساختار هسته و پشتیبانی از توسعه دهندگان یکسان دارند.

آیا اوبونتو دسکتاپ و سرور اوبونتو از هسته متفاوتی استفاده می کنند؟ خیر. از اوبونتو 12.04، هر دو نوع سرور و دسکتاپ از یک هسته استفاده می کنند. به همین دلیل، می توانید هر بسته ای را به هر یک از انواع اضافه کنید. این بدان معنی است که در حالی که بین نصب های پیش فرض تفاوت وجود دارد، می توانید طعم اوبونتو را مطابق با آن سفارشی کنید.

بنابراین ممکن است با اوبونتو سرور شروع کنید و بعداً اگر تصمیم گرفتید که نمی‌توانید آن را بدون هد اجرا کنید، یک محیط دسکتاپ را نصب کنید. از طرف دیگر، می توانید با اوبونتو دسکتاپ شروع کنید و بسته های لازم را برای ایجاد یک سرور اضافه کنید. از آنجایی که اوبونتو سرور و دسکتاپ هسته اصلی اوبونتو را به اشتراک می گذارند، تفاوت های نصب پیش فرض مانع از نصب بسته نرم افزاری در آینده نمی شود.

آیا تفاوتی در پشتیبانی از نسخه های اوبونتو سرور و دسکتاپ وجود دارد؟ باز هم نه. قبل از اوبونتو 12.04 LTS، نسخه‌های اوبونتو دسکتاپ یک چرخه پشتیبانی سه ساله را نشان می‌داد. همتایان سرور آنها از یک چرخه پشتیبانی پنج ساله بهره مند شدند. از زمان انتشار 12.04 LTS، نسخه های اوبونتو دسکتاپ و سرور به چرخه پشتیبانی پنج ساله منتقل شده اند.

اوبونتو سرور در مقابل دسکتاپ: کدام یک را باید استفاده کنید؟

با توجه به تفاوت ها و شباهت ها، اکنون این سوال بزرگ پیش می آید: آیا از اوبونتو سرور استفاده کنیم یا دسکتاپ اوبونتو؟ تا زمانی که از نسخه LTS اوبونتو استفاده می کنید، سرور یا دسکتاپ باید به عنوان یک سرور عمل کنند. فاکتورهای اصلی جداکننده این دو، بسته های رابط کاربری گرافیکی و پیش فرض باقی می مانند. با این حال، هسته اصلی اوبونتو به این معنی است که می توانید بسته های مشابهی را روی هر دو طعم نصب کنید.

زمان استفاده از دسکتاپ اوبونتو

برای استفاده از رایانه خود به عنوان درایور روزانه باید از اوبونتو دسکتاپ استفاده کنید. این شامل مجموعه ای از نرم افزارهای چند رسانه ای و بهره وری است. یک رابط کاربری گرافیکی وجود دارد و نصب آن بسیار ساده است. علاوه بر این، می توانید نرم افزار سرور را برای استفاده از اوبونتو دسکتاپ به عنوان سرور نصب کنید.

برای مثال، ممکن است یک Lenovo ThinkServer TS140 کم مصرف را با اوبونتو دسکتاپ اجرا کنید. این امکان را به شما می دهد که مانیتور را متصل کنید و از محیط دسکتاپ استفاده کنید. شما ممکن است یک اوبونتو سرور را با نرم افزار سرور رسانه لینوکس به یک کامپیوتر سینمای خانگی (HTPC) تبدیل کنید.

زمان استفاده از سرور اوبونتو

اوبونتو سرور بهترین استفاده برای سرورها است. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما درست مانند سرورهای rackmount و tower، همه سرورها یکسان نیستند. اگر قصد دارید سرور خود را بدون هد اجرا کنید، باید اوبونتو سرور را از اوبونتو دسکتاپ انتخاب کنید. شما همیشه می توانید بعداً یک رابط کاربری گرافیکی اضافه کنید زیرا دو نوع اوبونتو هسته اصلی را به اشتراک می گذارند.

علاوه بر این، اوبونتو سرور برای انواع خاصی از سرورهایی که بسته ها در آن گنجانده شده اند، بهترین است. به عنوان مثال، ممکن است هنگام ایجاد یک سرور ایمیل یا وب سرور، اوبونتو سرور را در نظر بگیرید. بنابراین، گزینه ای را انتخاب کنید که کار کمتری برای پروژه شما دارد. اگر اوبونتو سرور شامل پکیج های مورد نیاز شما است، از سرور استفاده کنید و یک محیط دسکتاپ را نصب کنید.

در حالی که سرور اوبونتو برای برآورده کردن بیشتر نیازهای میزبانی شما مجهز شده، اگر به دنبال راه اندازی یک سرور برای مدت طولانی هستید، باید بیاموزید که چگونه اوبونتو با سایر توزیع های سرور مقایسه می شود و بفهمید که کدام یک برای شما بهتر کار می کند.

اوبونتو Core چیست؟

اگر در مورد تفاوت بین اوبونتو Core و اوبونتو سرور برای نصب یکی یا دیگری متعجب هستید، این ابعاد کمی متفاوت است. اما اکنون که می دانید اوبونتو سرور چیست و تفاوت را به راحتی درک خواهید کرد. اوبونتو Core نسخه‌ای از لینوکس است که برای پروژه‌های دستگاه‌هایی مانند دستگاه اینترنت اشیا یا پروژه خانه هوشمند در نظر گرفته شده است. در حالی که اوبونتو Core می‌تواند عملکرد سرور داشته باشد، اما مانند ماشینی که اوبونتو سرور را اجرا می‌کند، یک سرور نیست. شما باید از استفاده از اوبونتو Core در سرور یا ماشین دسکتاپ اجتناب کنید زیرا اوبونتو سرور و اوبونتو دسکتاپ گزینه های بهتری هستند.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا