سخت افزار

گرافیک در مقابل نرخ فریم کنسول ها: کدام حالت بازی را باید انتخاب کنید؟

پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S دارای چندین ویژگی هیجان انگیز و قدرتمند هستند، از جمله نرخ فریم بالا، انعکاس ها و سایه های رهگیری پرتو، شلوغی با چگالی بالا، و جلوه های ذرات گیج کننده. تنها یک مشکل وجود دارد: آن ویژگی ها بر عملکرد تأثیر می گذارد.

بسیاری از بازی‌ها اکنون به شما امکان می‌دهند بین پیتزای بصری و نرخ فریم صاف از طریق دو تنظیمات یکی را انتخاب کنید: حالت گرافیکی یا حالت عملکرد. هیچ کتاب قانون استانداردی وجود ندارد که توسعه دهندگان هنگام اجرای این حالت ها از آن پیروی کنند. زبان و ویژگی های موجود در هر حالت نیز از عنوانی به عنوان دیگر متفاوت است. به طور معمول، می‌توانید آن‌ها را در منوی تنظیمات بازی، در دسته‌های گیم‌پلی یا ویدیویی پیدا کنید.

اگر می‌خواهید بدانید از حالت‌ها چه انتظاری دارید، به تفکیک در مورد حالت گرافیک و حالت عملکرد نگاه کنید. اما ابتدا، اجازه دهید اصطلاحاتی را که باید بدانید تا به درستی درک کنید که این حالت ها چه کاری انجام می دهند را بررسی می کنیم.

رهگیری پرتو چیست؟

رهگیری پرتو (Ray Tracing) تکنیکی است که نور و سایه های واقعی را به صحنه های کامپیوتری اضافه می کند. Ray Tracing مدتی است که وجود داشته، اما اخیراً توسعه دهندگان از آن به صورت بلادرنگ برای افزودن این افکت ها به گیم پلی (به جای استفاده از یک صحنه از پیش رندر شده) استفاده کرده اند.

ردیابی پرتو چقدر مهم است؟ خوب، ممکن است این ویژگی تعیین کننده نسل بعدی باشد. نورپردازی و سایه‌های واقعی بازی‌ها را فراگیرتر می‌کند، اما نشان‌دهنده واقعی روشی است که این فناوری با بازتاب‌ها برخورد می‌کند. هنگامی که بازی Insomniac’s Spider-Man: Miles Morales را در پلی استیشن 5 با رهگیری پرتو بازی کردید، بازگشت به عقب دشوار است.

به زبان ساده، دیدن انعکاس مایلز در پنجره یک آسمان خراش در حالی که در شهر نیویورک تاب می خورد، حیرت انگیز است. در واقع، جلوه‌های ذره‌ای Venom Blast او یکی از بهترین جلوه‌های بصری در بازی هستند. رهگیری پرتو به قدرت زیادی نیاز دارد، بنابراین برخی از بازی هایی که از آن استفاده می کنند باید با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا شوند. اما دقیقا به چه معنی است؟

نرخ فریم چیست؟

فریم یک تصویر ثابت در یک ویدیو است. نرخ فریم تعداد فریم هایی است که در هر ثانیه رندر می شوند. در بازی‌های ویدیویی مدرن، نرخ فریمی که معمولاً با آن سروکار داریم 30 فریم در ثانیه، 60 فریم در ثانیه و گاهی اوقات 120 فریم در ثانیه است. هرچه نرخ فریم بالاتر باشد، تصویر صاف تر است.

نرخ فریم بالا یک ضرورت مرزی در ژانرهای رقابتی مانند تیراندازی اول شخص و بازی های مبارزه ای است، زیرا برای یک پاسخ سریع به کمترین تاخیر ممکن نیاز دارید. این بدان معنا نیست که 30 فریم در ثانیه یک آشفتگی است. تنظیمات پیش‌فرض نمایش اکثر بازی‌ها از 30 فریم در ثانیه شروع می‌شود و اخیراً شاهد انتشارهایی با نرخ فریم بالاتر بوده‌ایم. مشابه رهگیری پرتو، زمانی که 60 فریم در ثانیه (یا بالاتر) را بچشید، از بازگشت به 30 فریم در ثانیه متنفر خواهید شد. یا البته، به یک مانیتور نیاز دارید یا به شما امکان می دهد از نرخ فریم بالا لذت ببرید.

رزولوشن پیکسل 4K چیست؟

4K یا Ultra HD اصطلاحی برای توصیف وضوح صفحه نمایش 3840 در 2160 است. هر چه رزولوشن بالاتر باشد، تصویر واضح تر و دقیق تر است. این اصطلاح هنگام خرید مانیتور یا تلویزیون مهم است. پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X تصاویری 4K را تولید می کنند.

حالت گرافیک چیست؟

حالت گرافیکی (Graphics Mode) که گاهی اوقات به عنوان حالت Fidelity Mode، Quality Mode یا Ray Tracing Mode نامیده می شود، تصاویر را به عملکرد اولویت می دهد. با فعال کردن حالت گرافیکی، می توانید به تمام جلوه های ویژه فانتزی که یک عنوان ارائه داده، دسترسی داشته باشید. رهگیری پرتو، روشنایی بهبود یافته، افزایش تراکم جمعیت و وضوح 4K ویژگی هایی هستند که منجر به یک تجربه گیم پلی فوق العاده زیبا می شوند. البته این از بازی به بازی دیگر متفاوت است.

این به جلوه های بصری قدرتمند می پردازد، بنابراین بازی شما با سرعت 30 فریم در ثانیه اجرا می شود. این موضوع برای برخی از عناوین چیز مهمی نیست، اما برخی دیگر (مانند بازی‌های رقابتی فوق‌الذکر) به نرخ 60 فریم در ثانیه نیاز دارند.

حالت عملکرد چیست؟

اگر حالت عملکرد (Performance Mode) را انتخاب کنید، باید از 60 فریم بر ثانیه پایدار لذت ببرید. برخی از بازی ها هنگام توصیف این حالت از زبان متفاوتی استفاده می کنند، ممکن است عبارت “targets 60fps” مشاهده کنید. این بدان معناست که نرخ فریم ممکن است هر از گاهی به زیر 60 فریم در ثانیه کاهش یابد.

با فعال کردن این حالت، اغلب جلوه های بصری مانند رهگیری پرتو و وضوح 4K واقعی را از دست می دهید. با این حال، برخی از توسعه دهندگان این مشکل را با شطرنجی یا تکنیک های موقت کاهش می دهند تا زمانی که یک بازی با وضوح 1440p یا سایر وضوح های پایین تر اجرا می شود، یک تصویر 4K را تکرار می کنند.

60 فریم در ثانیه چقدر مهم است؟ چرخیدن در نیویورک در نقش مایلز مورالس با رهگیری پرتو جالب است، اما انجام آن با سرعت 60 فریم بر ثانیه هیجان‌انگیز است. به همین ترتیب، Devil May Cry 5 با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا می‌شود، زیرا هیچ تاخیری بین ورودی‌های شما و عملکرد روی صفحه وجود ندارد. به طور خلاصه، اگر برای احساس بازی ارزش قائل هستید، حالت عملکرد راهی خوبی برای انجام آن است.

حالت Game در مقابل حالت Performance: کدام بهترین است؟

این به شما بستگی دارد! مانند بسیاری از اولویت‌های فنی، این به شخصی است که بازی را انجام می‌دهد تا بهترین را انتخاب کند. به طور معمول، می‌توانید به راحتی بین این حالت‌ها جابجا شوید، با اعمال تنظیمات جدید، بازی گاهی اوقات شما را به آخرین ذخیره یا چک پوینت برمی‌گرداند.

برخی از نسخه‌ها گزینه‌هایی دارند که طعم بازی با بهترین کیفیت را بچشید. به عنوان مثال، Marvel’s Spider-Man و Ratchet and Clank دارای حالت Performance RT هستند. این اجازه می دهد تا عناوین با سرعت 60 فریم در ثانیه اجرا شوند و رهگیری پرتو فعال باشد. اگر یک بازی دارای این نوع تنظیمات ترکیبی باشد، بهترین راه برای بازی است.

منبع
pcmag
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا