بررسیموبایل و تبلت

بررسی سونی اکسپریا 5 مارک 5

“کامپکت، خلاق و قدرتمند”؛ این عنوانی است که سونی برای گوشی هوشمند جدیدش یعنی اکسپریا 5 مارک 5 تبلیغ کرده و قطعاً به نظر می‌رسد که این انتظارات را برآورده خواهد کرد. اکسپریا 5 مارک 5 کامپکت تر از اکسپریا 1 مارک 5 می باشد، اما تقریبا همه چیز را به جز وضوح صفحه نمایش 4K و دوربین زوم، از آن پرچمدار قرض گرفته است.

در واقع، اکسپریا 5 معمولاً یک نسخه کم‌رنگ از اکسپریا 1 با نمایشگر و دوربین اصلی‌تر را نشان می‌دهد، و امسال نیز تفاوتی با آن ندارد. تنها چیزی که اکسپریا 5 را از سایر گوشی های اکسپریا و غیر سونی متمایز می کند، فرم فشرده تر است. در واقع، اکسپریا 5 به طور سنتی یکی از کامپکت ترین پرچمداران اندرویدی موجود در بازار در زمان عرضه است.

Xperia 5 V بلند اما جمع و جور و سبک وزن، دارای مشخصات پیشرفته ای است. دارای دو پنل گوریلا گلس ویکتوس 2 و یک قاب فلزی تخت است. یک صفحه نمایش 120 هرتزی OLED بدون بریدگی و البته جدیدترین اسنپدراگون 8 نسل 2 وجود دارد. سونی Xperia 5 V با بلندگوهای استریوی جلویی بهبود یافته عرضه می‌شود که نوعی علامت تجاری برای سونی است. جک 3.5 میلی‌متری نیز وجود دارد، چیزی که به حفاظت ورودی IP65/IP68 آسیبی وارد نکرده است. در این مطلب تصمیم داریم به سراغ جدیدترین گوشی سونی رفته و آن در مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در ادامه با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

  • بدنه: 154.0 در 68.0 در 8.6 میلیمر، 183 گرم؛ جلو شیشه ای (گوریلا گلس ویکتوس 2)، پشت شیشه ای (گوریلا گلس ویکتوس 2)، قاب آلومینیومی
  • صفحه نمایش: 6.1 اینچ OLED، یک میلیارد رنگ، نرخ 120 هرتز، HDR10، وضوح 1080 در 2520 پیکسل، نسبت تصویر 21:9، تراکم 449ppi
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2، گرافیک Adreno 740
  • نرم افزار: اندروید 13
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.9، فوق عریض 12 مگاپیکسلی f/2.2
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.0
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت؛ سیمی 30 وات، شارژ بی‌سیم، بی‌سیم معکوس
  • ارتباطات: 5G، وای فای 6E، بلوتوث 5.3، فناوری aptX HD و aptX Adaptive، جک صوتی 3.5 میلیمتری، NFC
  • متفرقه: سنسور اثرانگشت (نصب شده در کناره)، بلندگوهای استریو

سونی Xperia 5 V در یک جعبه کاغذی ساخته شده از کاغذ بازیافتی عرضه می شود. بسته‌ی خرده‌فروشی آن‌قدر “دوست‌دار محیط‌زیست” است که به جز خود گوشی، چیز دیگری در داخل آن پیدا نمی‌کنید. حتی یک کابل USB هم وجود ندارد. سونی شارژر 30 واتی XQZ-UC1 خود را همراه با یک کابل به فروش می رساند، اما اغلب در مورد شارژرهای برندهای دیگر اینطور نیست.

طراحی و کیفیت ساخت

اکسپریا 1 مارک 5 را به صورت کوچکتر تصور کنید! این همان اکسپریا 5 مارک 5 است که طراحی خوب با نمایشگر نسبت تصویر بلند و دوربین‌های سطح بالا دارد. اکسپریا 5 مارک 5 واقعاً در میان گوشی‌های هوشمند دیگر شرکت‌ها متمایز است. طراحی کلاسیک، صفحه نمایش بدون بریدگی و شکل و رنگ های محافظه کارانه به نوعی علامت تجاری برای سونی تبدیل شده و طرفداران آن اکنون منتظر آن هستند.

سونی Xperia 5 V یکی از جمع و جورترین گوشی های هوشمند موجود در بازار با ابعاد 154.0 در 68.0 در 8.6 میلی متر است. همچنین وزن آن نسبتاً سبک بوده و به 183 گرم می رسد، با این حال با استفاده از دو پنل تخت گوریلا گلس ویکتوس 2 و یک قاب فلزی برای دوام بهتر ساخته شده است. علاوه بر اندازه، Xperia 5 V چند تفاوت با Xperia 1 V دارد. برای شروع، اکنون فریم به جای دنده ای شکل، صاف و مات است. همین امر در مورد پنل پشتی نیز صدق می کند؛ همچنین تمام مات است و بافت تاول لمسی Xperia 1 V را حذف نمی کند.

اکسپریا 5 مارک 5 مانند گوشی‌های قبلی سونی دارای گواهینامه IP65/IP68 است، به این معنی که هم برای جت‌های آب و هم برای غوطه‌ور شدن در آب تمیز گواهینامه دارد. نمای جلو کاملا آشنا به نظر می رسد. این صفحه نمایش 6.1 اینچی OLED 21:9 است که حاشیه های معقولی دارد. قاب بالایی شامل یکی از بلندگوهای استریو است که به عنوان یک گوشی نیز عمل می کند، دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی و تعدادی سنسور به خوبی پنهان شده است.

قاب پایینی بلندگوی متقارن دیگر را با صدایی برابر در خود جای می دهد. پنل پشتی، همچنین از ورق گوریلا گلس ویکتوس 2، صاف و با روکش مات است. محفظه فلزی دوربین در گوشه سمت چپ بالا قرار دارد و کمی از پشت بیرون زده است. این نقطه اکنون به جای سه دوربین، دو دوربین دارد: دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و فوق عریض 12 مگاپیکسلی. فلاش LED و یک میکروفون پشتی را می توان در این بین دید.

حتی اگر محفظه دوربین آنقدر بزرگ یا حجیم نباشد، باز هم هنگام استفاده روی میز، دستگاه را تکان می دهد. فریم مات مستعد لک نیست و چسبندگی کافی را ارائه می دهد. جک 3.5 میلی متری صدا و یک میکروفون دیگر در بالای آن قرار دارند. درگاه USB-C، سینی دو سیم کارته و میکروفون اصلی در پایین Xperia 5 V قرار دارند.

در سمت چپ چیزی نیست. کنترل صدا، کلید پاور/قفل و شاتر دوربین دو مرحله ای در سمت راست قرار دارند. در اینجا، کلید پاور همچنین حاوی اسکنر اثر انگشت است. به طور کلی، اکسپریا 5 مارک 5، درست مانند Xperia 1 V، به دلیل طراحی کلاسیک، تجربه هندلینگ عالی، چسبندگی فوق‌العاده ایمن، و ساخت فوق‌العاده، شایسته امتیاز عالی است.

کیفیت صفحه نمایش

به نظر می رسد سونی اکسپریا 5 مارک 5 نمایشگر خود را از 5 مارک 4 قرض گرفته و یک پنل 6.1 اینچی OLED با نسبت 21:9، نرخ تازه سازی 120 هرتزی و عمق رنگ 10 بیتی است. این پنل دارای وضوح واقعی 1,080 در 2,560 پیکسل (449ppi) است، از HDR10 پشتیبانی می کند و فضای رنگ BT.2020 را به طور کامل پوشش می دهد. این نیز یکی از معدود پانل های موجود در بازار است که هیچ برشی ندارد.

تنظیمات صفحه نمایش دو مدل کیفیت تصویر را ارائه می دهد: Standard و Creator (با حالت ایجاد خودکار در دسترس). می‌توانید وایت بالانس را در هر یک از آنها به صورت دستی تنظیم کنید یا از بین سه پیش‌تنظیم مختلف (Warm, Medium, Cool) انتخاب کنید. توازن سفید سرد تنظیم پیش‌فرض در حالت استاندارد است، در حالی که متوسط در Creator استفاده می‌شود.

بیایید با اندازه گیری روشنایی خود شروع کنیم؛ تنظیم پیش‌فرض کارخانه استاندارد با Cool White Balance است. در اینجا، ما 587 نیت روشنایی دستی را با افزایش تا 875 نیت در حالت روشنایی خودکار اندازه‌گیری کردیم. انتخاب وایت بالانس متوسط (برای دقت رنگ بهتر) حداکثر 605 نیت در کنترل دستی و 908 نیت در روشنایی خودکار به دست آورد. ما حداکثر روشنایی دستی ممکن 647 نیت را هنگام استفاده از حالت نمایش Creator با تنظیم پیش‌فرض وایت بالانس متوسط اندازه‌گیری کردیم. در نهایت، حداقل روشنایی در نقطه سفید فقط 1.7 نیت بود که برای استفاده در محیط های تاریک عالی است.

Xperia 5 V همان تنظیمات رنگی را در 1 ولت و سایر اکسپریا های سطح بالا در سال های اخیر ارائه می دهد. تنظیم “کیفیت تصویر” به شما امکان می‌دهد بین حالت‌های Creator و Standard انتخاب کنید، در حالی که تنظیمات بیشتر در بخش “وایت بالانس” امکان‌پذیر است؛ گزینه‌ها شامل تنظیمات پیش‌تنظیم Warm/Medium/Cool، و همچنین لغزنده‌های RGB برای بهینه‌سازی گرانوله های بیشتر است.

حالت Creator می‌تواند رنگ‌های نمایشگر را با توجه به محتوایی که تلفن ارائه می‌شود تنظیم کند، بنابراین، در تئوری، در صورت نیاز باید بین sRGB و DCI-P3 سوئیچ شود. با این حال، وقتی صحبت از sRGB می‌شود، با تنظیم نقطه سفید روی D65 و وایت بالانس روی Warm (یا حتی متوسط) نتایج بسیار دقیقی دریافت کردیم. حالت استاندارد پیش‌فرض با وایت بالانس خنک، سفید و خاکستری کمی متمایل به آبی را ارائه می‌دهد که قابل انتظار است.

درست مانند گوشی های سونی قبل از Xperia 5 V، تنها یک گزینه با نرخ تازه سازی بالا وجود دارد – فعال یا غیرفعال. هنگامی که فعال است، نمایشگر همیشه از نرخ به روز رسانی 120 هرتز استفاده می کند، حتی زمانی که یک تصویر ثابت را نشان می دهد. البته استثنائات معمول مانند گوگل مپس، پخش ویدیو و منظره یاب دوربین اعمال می شود. سونی در مدیریت نرخ به‌روزرسانی بسیار از رقبا عقب‌تر است و ناراحتیم که می‌بینیم یک سال دیگر بدون هیچ گونه پیشرفتی سپری شده است.

اگر بازی‌ها را در Game Enhancer اضافه کرده باشید، روش خاص خود را برای کنترل نرخ تازه‌سازی دارند. از برنامه Game Enhancer، می‌توانید نرخ تازه‌سازی نمایشگر را برای عناوینی که می‌توانند بالاتر از 60 فریم بر ثانیه باشند به 120 هرتز تغییر دهید – به طور پیش‌فرض 60 هرتز است. شما همچنین می توانید آن را به 120 هرتز سوئیچ کنید، صرف نظر از اینکه به درستی می دانید که خود بازی از نرخ فریم بالاتری پشتیبانی می کند.

هنگام استفاده از Game Enhancer، ممکن است متوجه شوید که یک گزینه 240Hz نیز وجود دارد. سونی به این کاهش تاری می‌گوید و از درون‌یابی فریم برای کاهش تاری زمانی که 120 هرتز توسط بازی پشتیبانی می‌شود، استفاده می‌کند. پنل OLED اکسپریا 5 مارک 5 صفحه نمایش عالی با نسبت تصویر 21:9، یک میلیارد رنگ و HDR10 برای پخش فیلم دارد. متاسفانه Dolby Vision پشتیبانی نمی شود.

عمر باتری

سونی اکسپریا 5 مارک 5 از باتری 5000 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند – ظرفیتی برابر با Xperia 5 IV و Xperia 1 V.  اکسپریا 5 مارک 5 در تست عمر باتری ما عالی بود. این گوشی در مجموع امتیاز استقامت 130 ساعت را به دست آورد که به راحتی در میان محصولات پرچمدار اخیر بهترین است. اکسپریا 5 مارک 5 در تمام تست‌های وب، ویدیو، تماس‌ها، آماده به کار به طرز چشمگیری خوب عمل کرد.

این گوشی از شارژ سریع سیمی 30 واتی و همچنین از شارژ بی سیم و معکوس بی سیم پشتیبانی می کند. اکسپریا 5 مارک 5، درست مانند جدیدترین گوشی‌های اکسپریا، بدون شارژر و کابل عرضه می‌شود. اگر شارژر Power Delivery ندارید، سونی با کمال میل شارژر/کابل 30 واتی XQZ-UC1 PD خود را به شما می‌فروشد. شما همچنین می توانید هر شارژر شخص ثالثی را که از حداقل 30 وات USB Power Delivery پشتیبانی می کند، تهیه کنید.

سونی با استفاده از آداپتور برق 30 واتی سازگار، 50 درصد شارژ را در نیم ساعت تبلیغ می کند. ما تست شارژ باتری خود را با آداپتور برق 30 واتی XQZ-UC1 سونی انجام دادیم. ما 27 درصد شارژ در 15 دقیقه و دقیقا 50 درصد در 30 دقیقه دریافت کردیم. صرف نظر از دما، فرآیند شارژ معمولاً پس از علامت 80 درصد یا حدود 60 دقیقه به طور قابل توجهی کند می شود. مطابق با Xperia 1 V، شارژ کامل 93 دقیقه طول کشید.

طبق ادعای سونی، باتری داخل Xperia 5 V می‌تواند به مدت سه سال در شرایط اوج دوام بیاورد، قبل از اینکه شما شروع به مشاهده و احساس ردپای بدتر شدن عملکرد باتری کنید. این بدان معناست که بیش از 80 درصد از ظرفیت قابل استفاده خود را برای این سه سال حفظ خواهد کرد. گزینه Battery Care به عنوان بخشی از تنظیمات باتری به شما این امکان را می دهد که طول عمر باتری خود را بیشتر کنید. می‌توانید به فرآیند خودکار تکیه کنید یا محدودیت‌های زمان و درصد شارژ را خودتان تنظیم کنید.

نرم افزار و عملکرد

اکسپریا 5 مارک 5، سیستم عامل اندروید 13 را با جدیدترین نسخه رابط کاربری اکسپریا، که حس اندروید بسیار خوبی دارد، اجرا می‌کند، هرچند اگر به اندازه کافی عمیق نگاه کنید، قطعات داخلی نیز وجود دارد. با شروع با برخی از اصول اولیه، یک ویژگی نمایشگر همیشه روشن (AOD) وجود دارد که با نام نمایشگر محیطی گوگل استفاده می شود و مجموعه نسبتاً محدودی از گزینه های سفارشی سازی دارد.

صفحه قفل مانند همیشه با یک ساعت (که می توانید آن را سفارشی کنید)، یک میانبر برای دوربین و یکی دیگر برای گوگل اسیستنت کار می کند. صفحه اصلی نیز به همان اندازه استاندارد است. فید گوگل سمت چپ ترین صفحه است، اما اگر مورد شما نیست، می توانید آن را غیرفعال کنید. با این نسخه از اندروید، تاریخچه اعلان‌ها و میانبرهای حباب‌ها را به عنوان بخشی از ویژگی‌های مکالمه دریافت می‌کنید – هر دو بر خلاف برخی از رابط‌های کاربری بسیار سفارشی‌شده در اکسپریا موجود هستند.

سیستم عامل اندروید از طریق منوی Wallpaper and Style بسیار قابل تنظیم است. در اینجا، می توانید از بین تعدادی والپیپر ثابت و زنده انتخاب کنید. یک چیز جالب در مورد گزینه زنده، افکت های مختلفی است که به صورت بلادرنگ روی تصاویر پس زمینه اعمال می شود. بسته به والپیپری می توانید از پالت های رنگ معمولی انتخاب کنید. شما می توانید آنها را نیز سفارشی کنید.

این ما را به یکی از انحصاری‌های سونی می‌رساند، که با وجود اینکه جدید نیست، شایسته ذکر است: مدیریت مولتی تسکینگ. می‌توانید از طریق سوئیچر های تسک یا از نماد میانبر اختصاصی در صفحه اصلی به آن دسترسی داشته باشید، و با برنامه‌های بازشده فعلی‌تان مانند دو رولودکس تعویض‌کننده وظیفه روی هم قرار می‌گیرید تا یکی را برای نیمه بالایی و دیگری را برای نیمه پایینی صفحه انتخاب کنید. سمت راست ترین بخش در هر نیمه به شما امکان می دهد برنامه دیگری را راه اندازی کنید، نه اینکه فقط از بین برنامه های در حال اجرا انتخاب کنید.

تلفن سه جفت استفاده شده قبلی را به خاطر می آورد، بنابراین می توانید مستقیماً به آنها دسترسی داشته باشید. شایان ذکر است که تقسیم پنجره تقریباً در هر نسبت دلخواه و نه فقط 50/50 قابل انجام است. Side sense یکی دیگر از ویژگی های داخلی سونی است. یک دسته در کنار گوشی منویی از میانبرها را برای برنامه ها و ویژگی ها باز می کند که بیشتر آنها توسط کاربر قابل تنظیم هستند. جفت‌های مولتی تسکینگ 21:9 را می‌توان در اینجا سفارشی کرد، اما آنها به میانبرهای سه جفتی در سوئیچر تسک معمولی وارد نمی‌شوند. یکی از مواردی که اخیراً به منو اضافه شده، ویجتی برای کنترل برنامه هدفون سونی است.

همچنین مجموعه ای نسبتاً استاندارد از ژست ها برای مدیریت تماس، و همچنین حالت یک دست و کنترل نور پس زمینه هوشمند وجود دارد.  حرفه ای ها نیز می توانند از بازی های گاه به گاه لذت ببرند، بنابراین Xperia دارای Game Enhancer سونی به عنوان بخشی از بسته نرم افزاری خود است. این یک ابزار جامع با دو رابط اصلی است – یک مرکز/لانچر بازی، و یک پوششی که در حین بازی از کناری بیرون می‌آورید.

نمایه‌های Performance (یا Game Mode) را می‌توان بر اساس هر بازی تنظیم کرد، و اینجاست که می‌توانید نرخ تازه‌سازی صفحه را تنظیم کنید و آن را روی 120 هرتز قفل کنید، صرف نظر از اینکه بازی از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. لغزنده های اضافی به شما امکان می دهند سرعت پاسخ لمسی و دقت ردیابی لمسی را انتخاب کنید. همچنین یک تنظیم 240 هرتزی وجود دارد که یک فریم سیاه را بین هر فریم 120 هرتزی قرار می دهد. این تاری را کاهش می دهد و سونی استفاده از این گزینه را در بازی هایی که از 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می کنند توصیه می کند.

اکسپریا 5 مارک 5، درست مانند Xperia 1 V، از جدیدترین چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می کند. این دستگاه با رم LPDDR5X و تراشه های ذخیره سازی UFS همراه شده است. اسنپدراگون 8 نسل 2 شامل یک واحد  هشت هسته ای متشکل از یک هسته اصلی Cortex-X3، چهار هسته با عملکرد Cortex-A710 و سه هسته کارآمد Cortex-A510 است. سپس پردازنده گرافیکی Adreno 740 وجود دارد – تواناترین پردازنده گرافیکی موبایل در حال حاضر.

یک پیکربندی حافظه تکی با 8 گیگابایت رم / 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی وجود دارد. این گوشی قابلیت توسعه microSD را ارائه می دهد که احتمالاً تنها گوشی هوشمند سطح بالای غیر سونی است که این کار را انجام می دهد. اکنون، بیایید چند آزمایش را اجرا کنیم. Xperia 5 V و قدرتمندترین تراشه موجود در بازار (اسنپدراگون 8 نسل 2 ) در تست‌های CPU بسیار خوب عمل می‌کنند، حتی اگر نمرات آن در بالای نمودار قرار نگیرد (هنوز در همان نقطه مقابل بقیه دستگاه‌های SD8G2 قرار دارد).

تا آنجا که به عملکرد خام مربوط می شود، Xperia 5 V بهترین تراشه و یک صفحه نمایش فوق العاده توانا و غوطه ور را دارد، بنابراین ما واقعا نمی توانیم در اینجا بیشتر بخواهیم. داغ شدن بیش از حد دوربین ها، نمایشگر، چیپست و حتی باتری چیزی است که سال هاست گوشی های سونی را آزار می دهد. Xperia 1 V اولین گوشی پرچمدار سونی در مدت زمان طولانی بود که موفق شد بیش از حد داغ نشود و Xperia 5 V به همین روند ادامه می دهد و ما هرگز شاهد کاهش سرعت صفحه نمایش از 120 هرتز به 60 هرتز به دلیل گرمای بیش از حد نبودیم.

کیفیت دوربین

بزرگترین تغییر امسال بازنشستگی دوربین تله فوتو است. Xperia 5 V دارای یک دوربین دوگانه در پشت با یک سنسور اصلی 48 مگاپیکسلی و یک سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی است. دوربین سلفی جدیدترین سنسور 12 مگاپیکسلی سونی است. هنوز زوم 2 برابری با کیفیت بالا در دسترس است، اما این کار روی دوربین اصلی با برخی ترفندهای درون سنسور انجام نمی شود.

دوربین اصلی همان دوربین پرچمدار اکسپریا 1 مارک 5 است که از حسگر Sony ExmorT IMX 888 استفاده می کند – یک تصویربردار چند بعدی 1/1.35 اینچی با وضوح 52 مگاپیکسل (48 مگاپیکسل موثر)، 1.12 میکرومتر پیکسل، که در پشت لنز 24 میلیمتری با دیافراگم f/1.9 قرار گرفته است. ExmorT جدید ارتقاء ساختار انباشته نسل ExmorRS است – فتودیودها و ترانزیستورهای مربوط به آنها را در دو لایه مجزا به جای اینکه به روشی معمولی در کنار دیگری قرار گیرند، دارد.

در حالی که نیاز به دقت تراز در سطح میکرون دارد، همچنین به این معنی است که فتودیودها اکنون بزرگتر هستند و نور را دو برابر بهتر و همچنین تا سه برابر سطوح اشباع بالاتر را جمع آوری می کنند. ترانزیستورهای نشسته روی یک لایه جداگانه نیز بهینه شده اند که منجر به سیگنال تمیزتر با نویز کمتر شده است. سنسور چند وجهی 4.3:3 نسبت به سنسور اصلی 4:3 مساحت بیشتری دارد و می توان از آن برای بهبود تثبیت ویدیو استفاده کرد.

دوربین فوق عریض نیز مانند Xperia 1 V است – از سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2.55 اینچی سونی IMX 563 با پیکسل‌های 1.4 میکرومتری که در پشت لنز 16 میلی‌متری f/2.2 قرار داشته، استفاده می‌کند. این دوربین همچنین از Dual Pixel AF پشتیبانی کرده، اما از عکاسی ماکرو پشتیبانی نمی‌کند. . در نهایت، دوربین سلفی دارای یک سنسور 12 مگاپیکسلی 1/2.9 اینچی Sony IMX 663 با پیکسل‌های 1.0 میکرومتری در پشت لنز 20 میلی‌متری f/2.0 و فوکوس ثابت است.

برنامه‌های Photo Pro و Video Pro از رابط کاربری عمودی پشتیبانی می‌کنند، و حالت اولیه Photo Pro اکنون از فیلم‌برداری 4K با سرعت 30، 60 و 120 فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. درست مانند Xperia 1 V، این گوشی دارای پروفایل های تصویری جدید S-Cinetone برای برنامه Video Pro است که ظاهری بد خلق با رنگ پوست و رنگ سینمایی پیشرفته دارد. برای افرادی که با S-Log یا درجه بندی رنگ آشنایی ندارند، خروجی پیش فرض خوبی ارائه می دهد.

حالت Showcase محصول نیز در دسترس است که از دوربین‌های آلفا قرض گرفته شده، که هدف آن ولاگرهای محصول است و به دوربین اجازه می‌دهد به‌جای صورت شما روی محصولی که در دست دارید فوکوس کند. سونی همچنین وعده بهبود حالت بوکه را حتی در مقایسه با Xperia 1 V داده است.

دوربین اصلی Sony Xperia 5 V عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند و به اصطلاح روی آنها سونی نوشته شده است. عکس‌ها در کل عالی هستند و از بهترین عکس‌هایی هستند که می‌توانید در سال 2023 روی یک گوشی هوشمند بگیرید. نمونه هایی که گرفتیم در جزئیات فراوان هستند، نویز در صورت وجود کم است، وایت بالانس و نمایش رنگ ها دقیق هستند و کنتراست بالا دارد. محدوده دینامیکی مستحق تحسین است، و پردازش به خوبی با افراط تون اداره می شود.

در نهایت، ما هرگز از ستایش پردازش متعادل و ظاهر طبیعی سونی در عکس‌ها خسته نمی‌شویم – همه چیز از شاخ و برگ و جزئیات پیچیده تصادفی در چهره افراد گرفته تا ماشین‌ها و ساختمان‌ها – دلپذیر و خوب به نظر می‌رسد. عکس‌های با زوم 2 برابری با زوم‌های 2.5 برابری دوربین تله‌فوتوی Xperia 5 IV یکسان هستند. آنها جزئیات زیادی را ارائه می دهند و وضوح قابل قبولی دارند. پردازش طبیعی باقی مانده، و ما مصنوعاتی را از زوم حسگر مشاهده نکردیم. در حالی که جزئیات هر پیکسل نمی تواند با خروجی استاندارد 1x برابری کند، همان چیزی است که سونی از دوربین تله فوتو قبلی خود ارائه کرده است.

رنگ‌ها، کنتراست، دامنه پویا – همه آنها با عکس‌های معمولی 1x مطابقت دارند. سونی می‌گوید که عکس‌های نور روز باید با عکس‌های Xperia 5 IV برابری کنند، اما تفاوت بزرگ باید در نور کم باشد، جایی که در مورد تصاویر زوم‌شده باید نتایج بسیار بهتری نسبت به Xperia 5 IV دریافت کنیم. اما کمی بعد به آن خواهیم رسید. دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت می‌کند و باید یکی از بهترین‌ها در محدوده گوشی‌های هوشمند باشد. جزئیات زیادی وجود دارد، وضوح نقطه‌ای، نویز کافی کم، و دقت رنگ چشمگیر، وایت بالانس و نمایش طبیعی حفظ شده است. همچنین محدوده دینامیکی گسترده و کنتراست بالا است.

عکاسی سونی در نور کم امسال از طریق سنسور جدید و حالت جدید Night View بهبود یافته است. بنابراین، سنسور جدید نور را دو چندان کرده و نویز را کاهش می دهد. سپس Night View یا Night Mode وجود دارد که شبیه اپل است – یک ماشه خودکار که معمولاً فقط در تاریک ترین محیط ها فعال می شود. Night View، اگر فعال شود، 1 یا 2 ثانیه اضافی به 4s مورد نیاز برای گرفتن یک عکس معمولی اضافه می کند. بله، مهم نیست که نمای شب وجود دارد یا خیر، Xperia 5 V برای گرفتن عکس به 4 ثانیه نیاز دارد. تنها نشانه ای که برای نمای شب در حالت پایه مشاهده خواهید کرد، تغییر رنگ (از سفید به نارنجی) دکمه ماه در منظره یاب است.

عکس های گرفته شده با حالت تمام اتوماتیک فوق العاده هستند. جزئیات فوق‌العاده‌ای دارند، اشباع رنگ فوق‌العاده و محدوده دینامیکی بسیار وسیعی دارند، و بیشتر آنها بدون نویز هستند. اجرای متعادل آن‌ها را به یکی از بهترین‌هایی تبدیل می‌کند که ما روی یک گوشی هوشمند گرفته‌ایم.  صحنه‌های بدون Night View به همان اندازه عالی هستند و به دلیل نوردهی واقعی‌تر و کنتراست بالاتر، معمولاً کمی طبیعی‌تر از همتایان خود در «نمای شب» به نظر می‌رسند.

Xperia 5 V با هر سه دوربین از طریق حالت پیش‌فرض Auto Video در برنامه Photo و حداکثر تا 4K120 با دو دوربین عقب، ویدیو را تا 4K60 ضبط می‌کند. اگر به نرخ فریم معمولی و نسبت ابعاد کمتری نیاز دارید، می‌توانید برنامه‌ها را تغییر دهید. تثبیت‌کننده SteadyShot برای همه دوربین‌ها در دسترس است و تثبیت‌کننده اپتیکال (در صورت وجود) و الکترونیکی را ترکیب می‌کند. می تواند با کیفیت بالا، کیفیت استاندارد و خاموش باشد.  ما متوجه شدیم که حتی وقتی روی کیفیت بالا تنظیم شده، تثبیت‌کننده بر کیفیت ویدیو تأثیر نمی‌گذارد، که یک اتفاق فوق‌العاده نادر است.

فیلم 4K@30fps دارای نرخ بیت ویدیویی در حدود 55 مگابیت بر ثانیه است، در حالی که صدا به صورت استریو با نرخ بیت 156 کیلوبیت بر ثانیه ضبط می شود. می‌توانید Intelligent Wind Reduction را فعال کنید، فیلتری بلادرنگ که در صورت وجود صدای باد را حذف می‌کند. و همه کلیپ هایی که گرفته ایم دارای کیفیت صوتی فوق العاده با صدای غنی و عمیق هستند.

جمع بندی

Sony Xperia 5 V یک به‌روزرسانی کوچک نسبت به Xperia 5 IV است – چیپست قدرتمندتر، پنل‌های گوریلا گلس جدیدتر و دوربین اصلی بهبود یافته را به قیمت زوم بازنشسته به ارمغان می‌آورد. خوشبختانه، زوم 2 برابری با کیفیت عالی همچنان وجود دارد. اکسپریا 5 مارک 5 را می‌توان جایگزین ارزان‌تر و فشرده‌تر برای پرچمدار Xperia 1 V با نمایشگر بزرگ‌تر 4K و تله‌فوتوی مناسب با زوم متغیر دانست.

Xperia 5 V با برنامه‌ها و ویژگی‌های دوربین بسیار عکاسان حرفه‌ای را در حال حرکت هدف قرار می‌دهد و ما مطمئن هستیم که از آنها لذت خواهند برد. این گوشی فوق العاده جمع و جور و در عین حال قدرتمند است و عمر باتری شگفت انگیزی دارد که برای بسیاری از کاربران کفه ترازو را به همراه خواهد داشت. یک دستگاه گران قیمت، Xperia 5 V را به یک فروش سخت، اما غیرممکن تبدیل می‌کند. این تلفن، درست مانند بسیاری از اکسپریا های دیگر، دارای جذابیت منحصر به فرد و مجموعه ای از ویژگی های خلاقانه است – ترکیبی که مطمئناً آن را برای افراد مناسب جذاب می کند.

مزایا

  • طراحی کلاسیک، جمع و جور، سبک وزن، چسبنده، به خوبی محافظت شده است.
  • صفحه نمایش OLED عالی با جنبه غوطه ور، 120 هرتز، HDR10.
  • عمر باتری فوق العاده
  • بلندگوهای فوق العاده
  • جدیدترین چیپست اسنپدراگون 8 نسل 2.
  • کیفیت عکس عالی در تمام دوربین ها، در روز و شب.
  • کیفیت ویدیو قابل اعتماد، صدای عالی، تثبیت کننده درجه یک.
  • لانچر خوب مبتنی بر اندروید 13
  • تعداد زیادی برنامه دوربین حرفه ای
  • جک 3.5 میلی‌متری، توسعه microSD، کلید شاتر دوربین فیزیکی.

معایب

  • بدون شارژر و کابل داخل جعبه
  • نرخ تازه سازی پویا برای صفحه نمایش وجود ندارد
  • بدون دوربین تله فوتو، بدون قابلیت ماکرو
  • فضای ذخیره سازی 128 گیگابایتی تنها گزینه ذخیره سازی داخلی است
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا