بررسیموبایل و تبلت

بررسی آیفون 15 پرو و پرو مکس

خرید یک گوشی جدید احتمالاً باعث می شود به دو نوع ویژگی فکر کنید: از یک طرف جزئیاتی هستند که اطرافیان شما متوجه آن می شوند، مانند طراحی یا رنگ جدید. از سوی دیگر چیزهایی است که شما، کاربر، متوجه آن خواهید شد. به‌روزرسانی‌های اپل در مورد اولین تنوع در چند سال گذشته به طور فزاینده‌ای ظریف شده‌اند.

بزرگترین تغییر بصری در خط آیفون پرو، معرفی Dynamic Island در آیفون 14 پرو بود که جایگزین ناچ شد و باعث شد گوشی های پرچمدار اپل فوراً از جلو قابل تشخیص باشند. در پشت، پروها واقعاً آنقدرها تغییر نکرده است. در آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس امسال، چیزی پیدا نخواهید کرد که از دور فریاد “آیفون جدید” بزند. با این حال، تغییرات ظریف در طراحی آیفون 15 پرو و پرو مکس چیز است که با شروع استفاده از آن احساس خوشحالی خواهید کرد.

طراحی و نمایشگر

تیتانیوم، فلزی قوی، بادوام، اما سبک، جایگزین فولاد ضد زنگ در شاسی آیفون پرو شده است. قاب تیتانیومی برس خورده، در کنار شیشه مات بافت پشت گوشی، هوای ظریف و لوکس را به آن بخشیده است. این بسیار زیباتر از فولاد است، اگرچه چیزی نیست که مردم از دور متوجه آن شوند. اما در اینجا چیزی است که قطعا متوجه خواهید شد: این پروهای جدید خیلی سبک تر از قبل شده اند.

به طور دقیق، وزن آیفون 15 پرو 6.60 اونس بوده، در حالیکه وزن آیفون 15 پرو مکس 7.81 اونس است و می توان آن را به با وزن آیفون 14 پرو و 14 پرو مکس (7.27 و 8.47 اونس) مقایسه کرد. یا حتی می توانید آن را با وزن اولین مدل های پرو، 11 پرو و 11 پرو مکس، که 6.63 و 7.97 اونس وزن داشتند، مقایسه کنید! بله، آیفون پرو هرگز به این سبکی نبود – حتی زمانی که بسیار کوچکتر بود. این تفاوت وزن در استفاده روزمره بسیار محسوس است.

تفاوت‌های ظریف دیگری نیز وجود دارد که باعث می‌شود گوشی‌های جدید در دست شما احساس بهتری داشته باشند. اپل حاشیه‌های اطراف نمایشگرها را کاهش داد (که در غیر این صورت همان اندازه قبلی هستند) و باعث شد گوشی‌ها نسبت به مدل‌های سال گذشته کوچک‌تر شوند. صفحه نمایش در لبه‌های آن بسیار خمیده است و به شاسی تیتانیومی منحنی وارد می‌شود که باعث می‌شود وقتی گوشی را در دست می‌گیرید تقریباً نرم به نظر برسد.

یکی دیگر از ویژگی های جدید که دوستان اندرویدی شما را شگفت زده نمی کند، اما تجربه کاربری کلی شما را بهبود می بخشد، درگاه شارژ USB-C بوده که جایگزین درگاه لایتنینگ قدیمی شده است. تا حدی به لطف تکان دادن نه چندان ملایم اتحادیه اروپا، اپل سرانجام آیفون‌ها را نه تنها با مک‌بوک‌ها و آی‌پدهای خود (که مدتی است دارای USB-C هستند)، بلکه اساساً با سایر لوازم جانبی تلفن سازگار کرد.

USB-C نه تنها راحت‌تر است، بلکه از انتقال اطلاعات سریع‌تر نیز پشتیبانی می‌کند (تا 10 گیگابیت بر ثانیه، اگرچه باید از کابلی استفاده کنید که از این سرعت‌ها پشتیبانی می‌کند). همچنین اکنون می توانید USB-C AirPods Pro و Apple Watch را با اتصال آنها به آیفون خود شارژ کنید. سوئیچ قدیمی خاموش کردن سوئیچ نیز در پرو از بین رفته و با دکمه Action جدید جایگزین شده است.

این از هر نظر یک راه حل برتر است، زیرا قابل تنظیم است. همچنان می‌توانید آن را روی تغییر صدا تنظیم کنید، اما می‌توان از آن برای موارد دیگری مانند روشن کردن چراغ قوه، دوربین یا میانبر مورد نظرتان استفاده کرد. در یک انحراف بسیار جالب از زبان طراحی معمولی اپل، منوی تنظیمات برای دکمه Action متحرک، پر زرق و برق و رنگارنگ است. شاید این اشاره ای به طراحی مجدد UI گسترده تر در آینده باشد. همه اینها را کنار هم بگذارید، تلفنی خواهید داشت که از بسیاری جهات کوچک اصلاح شده است. سبک‌تر، کوچک‌تر، در دست گرفتن زیباتر، سازگارتر با دستگاه‌های دیگر و کارکرد آسان‌تر است.

آیفون 15 پرو و پرو مکس همانند مدل‌های قبلی دارای صفحه نمایش 6.1 و 6.7 اینچی هستند، اما حاشیه‌های اطراف صفحه نمایش اکنون یک سوم باریک‌تر شده‌اند. این ظریف است اما به دستیابی به ظاهری مدرن تر و لبه به لبه کمک می کند. فناوری صفحه‌نمایش تغییر چندانی نکرده و همچنان همان OLED Retina است و از پروموشن 120 هرتز برای پیمایش نرم و صاف پشتیبانی می‌کند.

به گفته اپل شما هنوز 1600 نیت روشنایی پیک و 2000 نیت در فضای باز دارید. جزیره پویا همانند سری قبل به کیفیت خود ادامه می دهد. دریافت بروزرسانی های بلادرنگ بالای نمایشگر، مانند دسترسی به لیست پخش اسپاتیفای راحت است. بازتولید رنگ در این پنل همچنان عالی است، این موضوع را می توانید هنگام تماشای یک ویدیو یا کلیپ در آیفون 15 پرو و پرو مکس مشاهده کنید. پرچمداران جدید اپل رنگ‌ها را جنب و جوش و جزئیات در لباس را به وضوح نشان می دهد.

نرم افزار و عملکرد

در داخل، چیزهای زیادی تغییر کرده، اما در استفاده روزمره چندان قابل توجه نیست. تراشه جدید A17 Pro اپل اولین تراشه ای است که با یک فرآیند 3 نانومتری ساخته شده که به انرژی بیشتر و در عین حال مصرف باتری کمتر کمک می کند. به گفته اپل، تراشه جدیدش، 10 درصد پردازش سریعتری دارد.

در تست های انجام شده با گیگ بنچ، اعلا رکوردشکنی را به دست آورد: 2145 برای امتیاز تک هسته ای و 5761 برای امتیاز چند هسته ای. طبق تجربه مان آیفون 15 پرو مکس سریع بود، اما به طور قابل توجهی سریعتر از آیفون 14 پرو مکس نبود. با توجه به تراشه جدید، می‌توان تصور کرد که عمر باتری بهبود می‌یابد، اما تقریباً مشابه گوشی‌های سال گذشته است. آیفون 15 پرو برای یک روز استفاده سنگین دوام خواهد آورد و پرو مکس تا روز بعد به خوبی دوام خواهد آورد.

با این حال، یکی از زمینه هایی که در آن تفاوت زیادی خواهید یافت، بازی است. اگر یک گیمر مشتاق هستید، و به خصوص اگر به بازی های گرافیکی سنگین علاقه دارید، این گوشی برای شما مناسب است. پردازنده گرافیکی 6 هسته‌ای جدید اپل مواردی مانند سایه‌زنی مش و رهگیری پرتو با شتاب دهنده سخت‌افزاری را امکان‌پذیر می‌کند، که نور و سایه را در بازی‌ها بسیار شبیه‌تر می‌کند.

متأسفانه، بازی‌هایی که واقعاً از این پشتیبانی می‌کنند در حال حاضر وجود ندارند (به عنوان مثال، رزیدنت اویل 4 اواخر امسال در اپ استور عرضه خواهد شد). با توجه به آنچه که در دموها دیده ایم، ادعاهای اپل مبنی بر بازی شبیه به کنسول دسکتاپ زیاد نیست. سیستم عامل iOS 17 تعدادی پیشرفت را برای آیفون 15 پرو و پرو مکس به ارمغان می آورد. برای مثال می توانید از صفحه نمایش همیشه روشن برای حالت StandBy استفاده کنید که آیفون شما را به یک ساعت زنگ دار و نمایشگر شبه هوشمند کامل با تصاویر چرخان تبدیل می کند.

همچنین قابلیت NameDrop برای به اشتراک گذاشتن سریع اطلاعات تمایش شما با افراد دیگر از طریق یک ضربه ساده قابل استفاده است، به شرطی که آنها iOS 17 نیز داشته باشند. امتیاز دیگر Live Voicemail است؛ این ویژگی به طور خودکار پست های صوتی دریافتی را برای شما رونویسی می کند تا بتوانید تصمیم بگیرید آیا ارزش برداشتن و استفاده آن را دارد یا خیر.

کیفیت دوربین

یکی دیگر از دلایل مهم خرید گوشی‌های جدید، بهبود دوربین است. دوربین‌های آیفون 15 پرو و پرو مکس تقریباً از هر نظر بهتر از دوربین‌های گوشی‌های سال گذشته هستند (توجه داشته باشید که فقط آیفون 15 پرو مکس دارای دوربین جدید تله فوتو 5 برابری است). توضیح دادن چرایی آن کمی دشوار است!

رزولوشن دوربین‌های گوشی‌های جدید (48 مگاپیکسل برای دوربین اصلی، 12 مگاپیکسل برای تله‌فوتو و دوربین‌ فوق عریض) مشابه مدل‌های سال گذشته است. اما آیفون 15 پرو و پرو مکس به طور پیش فرض عکس های 24 مگاپیکسلی می گیرند، در حالی که مدل های 14 پرو عکس های 12 مگاپیکسلی ثبت می کنند.

وقتی عکس می‌گیرید، آیفون جدید در واقع عکس‌هایی را با وضوح‌های مختلف می‌گیرد، با استفاده از تمام داده‌هایی که می‌تواند از آن‌ها فشار دهد و یک عکس 24 مگاپیکسلی فوق‌العاده واضح و با جزئیات تولید می‌کند. ما با تنظیمات پیش فرض، از همان نقطه نظر، با آیفون 14 پرو مکس و 15 پرو مکس عکس گرفتیم و گوشی جدید هر بار برنده شد، تا حد زیادی به این دلیل که عکس به دست آمده وضوح دو برابری داشت و در نتیجه جزئیات بیشتری داشت.

آیفون 14 پرو قدیمی همچنین دارای سنسور 48 مگاپیکسلی است و می‌توانید به صورت دستی آن عکس‌ها را بگیرید. اما انجام این کار دردسرساز است: در عکس های گرفته شده، از تقریباً هزار عکس، تنها 27 عکس 48 مگاپیکسلی بودند. همچنین فقط در سناریوهای بسیار خاص مانند عکس گرفتن از یک منظره ساکن در یک روز آفتابی به خوبی کار می کند. اما در آیفون 15 پرو و پرو مکس جدید، اپل بهترین رویکرد هر دو دنیا را انتخاب کرده و به طرز شگفت انگیزی کار می کند.

همچنین می توانید لنز دوربین اصلی پیش فرض خود را معادل لنزهای 24، 28 یا 35 میلی متری تنظیم کنید. به علاوه، می‌توانید قبل از گرفتن عکس، در حالت‌های مختلف اسکرول کنید، که معادل زوم 1x، 1.2x یا 1.5x هستند. در شب، آیفون 15 پرو و پرو مکس به گرفتن عکس های 12 مگاپیکسلی باز می گردند. اما حتی آنها روشن تر و دقیق تر از قبل هستند. مدل پرو مکس دارای یک ویژگی خاص است که در پرو معمولی در دسترس نیست: دوربین تله فوتو با زوم 5 برابر با لنز تتراپریسم؛ در عمل می توانید عکس با بزرگنمایی 5 برابری، بدون افت کیفیت بگیرید. حتی بهتر از آن، این عکس‌ها حتی در نور کم نیز خوب به نظر می‌رسند، که اغلب در دوربین‌های تله فوتو گوشی‌های هوشمند صدق نمی‌کند.

یکی از ویژگی‌های جدید بسیار جالب، توانایی تبدیل عکس‌ها به عکس‌های پرتره و تغییر فوکوس بعد از واقعیت است. از یک شخص، یک سگ یا گربه عکس بگیرید و اگر می خواهید پس زمینه را محو کنید یا روی جزئیات خاصی در عکس فوکوس کنید، می توانید این کار را با زدن “Edit” و انتخاب نقطه کانونی در آن انجام دهید. ترفندی وجود دارد که به شما امکان می دهد این کار را با هر عکسی انجام دهید. هنگام گرفتن عکس، روی هر جایی ضربه بزنید تا فوکوس دوربین را انتخاب کنید. این باعث می شود تلفن اطلاعات اضافی مورد نیاز برای تغییر فوکوس پس از گرفتن عکس را ذخیره کند. دوربین سلفی مشخصاتی مشابه مدل‌های سال گذشته دارد، اما در روشن‌تر کردن چهره سوژه در پس‌زمینه بهتر عمل می‌کند.

جمع بندی

شکی نیست که آیفون 15 پرو و پرو مکس جدید گوشی های بهتری نسبت به نسخه های سال گذشته هستند. هیچ ویژگی جدیدی به اندازه جزیره دینامیک در زمان معرفی وجود ندارد، اما پیشرفت‌های کوچک‌تر متعددی اضافه می‌شود. در نتیجه، این گوشی‌ها سبک‌تر، زیباتر، قدرتمندتر، همه‌کاره‌تر، با انتقال داده‌های سریع‌تر و دوربین‌های مختلف بهبود یافته‌تر هستند.

هیچ چیز پیشگامانه ای در اینجا وجود ندارد، اما اپل تقریباً تمام جنبه های این تلفن ها را جلا داده و کامل کرده است. اگر قبلاً آیفون 14 پرو یا پرو مکس را دارید، هیچ ویژگی جدیدی وجود ندارد که فریاد “ارتقا” بدهد، اگرچه مطمئناً اگر این کار را انجام دهید پشیمان نخواهید شد. اگر در حال ارتقاء از یک دستگاه قدیمی هستید، آیفون 15 پرو و پرو مکس پیشرفت بزرگی خواهند داشت.

به لطف پورت USB-C تازه معرفی شده، تعدادی از کاربران اندرویدی وجود خواهند داشت که سوئیچ را در نظر خواهند گرفت. احتمالاً آنها نیز پشیمان نخواهند شد، زیرا این آیفون های جدید، از بسیاری جهات، قدرتمندترین گوشی هایی هستند که می توانید تهیه کنید. اگر به دنبال پرو مکس هستید، باید قیمت پایه بالاتر از 1199 دلار را در نظر بگیرید.

با این قیمت، شما فضای ذخیره‌سازی اضافی دریافت می‌کنید (256 گیگابایت در مقابل 128 گیگابایت در سال گذشته)، اما اگر از آن دسته افرادی نیستید که به سرعت آن را پر کنید، ممکن است برای شما تلف شود. از طرف دیگر، آیفون 15 پرو دارای همان قیمت پایه 999 دلار و همان حافظه اولیه 128 گیگابایتی است. این گوشی فاقد دوربین تله فوتو 5X است و عمر باتری آن کمی کمتر خواهد بود، اما در غیر این صورت مانند برادر بزرگتر خود است. ممکن است برای افرادی که بهترین گوشی اپل را می خواهند اما اندازه صفحه نمایش 6.7 اینچی را خیلی بزرگ می دانند، گزینه بهتری باشد.

در نهایت، باید در نظر داشته باشید که آیفون 15 و 15 پلاس اپل امسال ارتقاهای گسترده ای دریافت کرده اند، از جمله افزودن جزیره پویا پیشرفته و دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی که آنها را به خط پرو نزدیکتر می کند.

مزایا

  • شاسی تیتانیومی جدید گوشی را به میزان قابل توجهی سبک تر می کند
  • پورت USB-C
  • دوربین ها تقریباً از هر نظر پیشرفت کردند
  • دوربین تله فوتو 5x در پرو مکس حتی در نور کم نیز عالی است
  • تراشه گرافیکی قدرتمند به شما امکان می دهد تا یک تجربه بازی مانند کنسول را تجربه کنید

معایب

  • عمر باتری مشابه پارسال است
  • قیمت شروع بالاتر در پرو مکس (هر چند با فضای ذخیره سازی پایه بیشتر)
منبع
mashable
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا