کنسول و بازی

7 موردی که کنسول بهتر از کامپیوتر بازی را اجرا می کند

برای انجام بازی های ویدیویی، کاربران می توانند به کنسول ها یا کامپیوترهای بازی مراجعه کنند. از بهترین کامپیوترهای بازی گرفته تا پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری X/S، گیمرها امروزه گزینه های مختلفی برای پلتفرم انتخابی خود دارند. کامپیوترها بازی ممکن است سال‌ها از برتری فنی و سفارشی‌سازی گسترده‌تر نسبت به کنسول‌ها برخوردار بوده باشند (و هنوز هم دارند)، اما نسل فعلی کنسول‌ها به اندازه‌ای فراتر رفته است که بازیکنان می‌توانند روی جنبه‌های دیگر تمرکز کنند.

در حقیقت، امروزه مسائل مختلفی در صنعت کامپیوترها وجود دارد که همراه با تکامل سریع کنسول های بازی، در نهایت ما متقاعد کرده که بسیاری از چیزها را کنسول بهتر از کارهای کامپیوتر انجام می دهد که برای گیمرها بیشترین اهمیت را دارند.

1. سطح بهینه سازی

با توجه به سخت افزار استاندارد شده، توسعه دهندگان در موقعیت بهتری برای بهینه سازی بازی های خود برای یک کنسول خاص قرار دارند. کامپیوترهای گیمینگ دارای ترکیب های بی شماری از اجزای سخت افزاری هستند که امکان بهینه سازی یکسان در رایانه را غیرممکن می کند. اما همیشه اینطور بوده است.

چیزی که تغییر کرده، موارد رو به رشد عرضه بازی های شکسته بر روی رایانه است. چه بازی The Last of Us Part 1، Hogwarts Legacy یا Starfield باشد، عملکرد بازی‌های AAA در زمان عرضه در چند سال گذشته بر روی رایانه به طرز خنده‌داری ناامیدکننده بوده است. مسلماً می‌توانید نمونه‌های مشابهی از این مورد را در کنسول‌هایی مانند Cyberpunk 2077 (که حتی در زمان انتشار از فروشگاه‌های دیجیتال بیرون کشیده شد) پیدا کنید، اما می‌توانید نسخه‌های ناموفق بیشتری را روی رایانه پیدا کنید.

حتی اگر وصله‌های بعدی بازی را بر روی رایانه قابل اجرا کنند، هیجان اولیه توسط باگ‌ها و نرخ فریم‌های لذت‌بخش در زمان راه‌اندازی خدشه‌دار می‌شود. این حتی در کامپیوترهای بازی با کارت‌های گرافیکی مانند RTX 4080 نیز اتفاق می‌افتد و کاربران گزارش دادند که به سختی می‌توانستند Starfield را با نرخ بالای 60 فریم بر ثانیه در 1440p اجرا کند. این واقعیت که یک کنسول 500 دلاری می تواند در بسیاری از موارد تجربه بازی با ثبات تری، هرچند 30 فریم بر ثانیه، نسبت به کامپیوتر بازی با قیمت 2000 دلار ارائه دهد، ذهنمان را به هم می زند. اگر در تمام عمر خود یک گیمر کنسول بوده اید، دلیل کمی برای تغییر به کامپیوتر وجود ندارد، اگر تنها چیزی که نیاز دارید یک دستگاه بازی است.

2. هزینه اولیه یک مانع بزرگ برای ورود است

حتی اگر مشکل بهینه‌سازی را کنار بگذارید، پیوستن به جامعه بازی‌های کامپیوتری سخت‌تر از کنسول‌ها است. اگر تازه وارد بازی‌های ویدیویی هستید و بین این دو بحث می‌کنید، کاملاً واضح است که یک پلی استیشن 5 یا ایکس باکس سری ایکس با قیمت حدود 500 دلار معامله‌ای به مراتب بهتر از کامپیوتر میان رده‌ای است که حداقل 1000 دلار قیمت دارد و این قبل از محاسبه هزینه تجهیزات جانبی مانند صفحه کلید و ماوس است.

اگر بخواهید هر چیزی قدرتمندتر از GeForce RTX 4060 را انتخاب کنید یا اگر خودتان یک کامپیوتر بازی تهیه کنید، هزینه در سمت رایانه می‌تواند حتی بیشتر شود. اکنون، بر کسی پوشیده نیست که قیمت کارت‌های گرافیک در چند نسل گذشته از ریل خارج شده است. به‌علاوه، شرکت‌هایی مانند سونی و مایکروسافت کنسول‌های خود را با ضرر می‌فروشند و درآمد بیشتری از خدماتی مانند PlayStation Plus و Xbox Game Pass و نسخه‌های شخص اول به دست می‌آورند.

اسناد فاش شده حتی ادعا می کنند که مایکروسافت در سال مالی 21 به کنسول های سری ایکس باکس 1.5 میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است. بدون توجه به دلایل، واقعیت این است که بازی های کامپیوتر بسیار گران می شوند. حتی اگر بودجه‌ای برای خرید یک رایانه بازی قدرتمند دارید، اگر دستگاهی را صرفاً برای بازی می‌خرید، کنسول همچنان یک ارزش است.

3. هزینه های مکرر

پس از هزینه اولیه خرید کامپیوتر یا کنسول بازی، هزینه تکراری بازی ها می آید. ممکن است فکر کنید که قیمت‌های آخرین بازی‌ها در کامپیوتر و کنسول‌ها کم و بیش مشابه است، اما کمی بیشتر دقت کنید، متوجه خواهید شد که اگر نسخه‌های دیسکی بازی‌های کنسول خود را بخرید، پس از اتمام کار، می‌توانید هزینه را با فروش آنها جبران کنید. مطمئناً مواردی را که نمی‌خواهید بفروشید نگه دارید، اما داشتن آن یک گزینه عالی است و در رایانه شخصی امکان‌پذیر نیست.

همین استدلال را می توان برای خرید دیسک های بازی دست دوم نیز به کار برد. اگر بازی می‌خرید که مثلاً یک ماه است، می‌توانید آن را ارزان‌تر از خرید جدید دریافت کنید. علاوه بر این، بسیاری از بازی های قدیمی تر از نسخه های دیجیتالی خود بر روی دیسک ها قیمت کمتری دارند. حق پریمیوم اضافی که برای خرید نسخه دیسکی یک کنسول می پردازید را می توان به راحتی با خرید و فروش دیسک های دست دوم در عرض چند ماه یا یک سال جبران کرد.

یکی دیگر از عواملی که در اینجا باید در نظر گرفته شود، هزینه خدماتی مانند Xbox Game Pass و PlayStation Plus است. درست است که اگر می‌خواهید چند نفره آنلاین بازی کنید، چاره‌ای جز هزینه کردن برای این افزونه‌ها نخواهید داشت، اما این هم درست است که Game Pass بدون شک بیشترین ارزش را در بین هر اشتراک بازی ارائه می‌کند.

کاربران رایانه اغلب فروش استیم و اپیک گیمز را به عنوان یک مزیت نسبت به کنسول ها ذکر می کنند، اما می توانید فروش بازی را در فروشگاه های PS و Xbox نیز پیدا کنید. به طور کلی، این عوامل باعث می‌شوند که هزینه‌های مکرر بازی روی کنسول بسیار کمتر از رایانه‌ بازی باشد.

4. کنسول ها موارد انحصاری و سایر موارد را دریافت می کنند

ما در عصری زندگی می کنیم که استودیوها به طور فزاینده ای در حال توسعه بازی برای پلتفرم های متعدد هستند. بازار آنقدر سودآور است که بازی های شما را به یک پلتفرم محدود نمی کند. با این حال، در حالی که این روزها بسیاری از کنسول های انحصاری برای کامپیوترهای گیمینگ عرضه می شوند، عناوین انحصاری کنسول همچنان بیشترین درخشش را دارند.

این عناوین انحصاری و انحصاری‌های زمان‌بندی شده، اخیراً فروشندگان و کنسول‌فروشان عظیمی هستند، تا جایی که بسیاری از گیمرها یک کنسول را فقط برای بازی یک یا دو عنوان انحصاری خریداری می‌کنند. در کمپ پلی استیشن، استودیوهایی مانند Naughty Dog، Insomniac، Santa Monica Studio، Guerrilla Games، و غیره عناوین برجسته ای مانند سری Uncharted، سری The Last of Us، God of War و سری Horizon را منتشر کرده اند.

این بازی ها به عنوان برخی از بازی های تعیین کننده نسل های خود مورد تحسین جهانی قرار گرفته اند. همچنین کمک می کند که پلی استیشن مالک بسیاری از این استودیوها باشد. ممکن است انبار مایکروسافت در مقایسه کمی بی‌ثبات به نظر برسد، اما باز هم استراتژی ایکس‌باکس به سمت ارائه تجربه‌ای راحت و با ارزش برای گیمرها در کنسول‌ها و رایانه‌ به طور یکسان تغییر کرده است. با این وجود، خریدهای اخیر Bethesda و Activision Blizzard قرار است کتابخانه انحصاری خود را افزایش دهند و در حال حاضر نتایج را با Starfield احساس کرده است.

بازی‌های انحصاری کامپیوتر مانند World of Warcraft و عناوین RTS مانند Company of Heroes 3 از طرفداران زیادی برخوردار هستند، اما هنوز هم برای مخاطبان خاص جذاب هستند. و صادقانه بگویم، نوع کیفیت و جلا که در بازی‌های انحصاری کنسول دیده می‌شود، در عناوین انحصاری‌ کامپیوتر بی‌سابقه است، ناگفته نماند که تعداد عناوین کنسول‌ها بیشتر از کامپیوترها است.

5. چرخه عمر عملکرد: هزینه ارتقا

با توجه به ماهیت ساخت کنسول و ادغام فشرده ای که با توسعه بازی دارند، کنسول ها واقعاً نیازی به ارتقاء در طول چرخه عمر خود ندارند. به همین دلیل است که در کنسول های PS5 یا Xbox Series چیزی بیشتر از فضای ذخیره سازی قابل ارتقا نمی بینید. در طول یک نسل 5 تا 7 ساله کنسول، هر بازی که روی آن بازی می‌کنید، قرار است همانطور که تبلیغ می‌شود، بدون کاهش عملکرد اجرا شود.

این در تضاد کامل با کامپیوترهای بازی است، که در آن ارتقاء همه چیز ضروری است. برای حفظ عملکرد برتری که یک کامپیوتر بازی نسبت به یک کنسول از آن برخوردار است، حداقل به یک یا دو ارتقاء آینده نیاز دارد. با منسوخ شدن سریع سخت‌افزار کامپیوترهای بازی در سال‌های اخیر، نمی‌توانید امیدوار باشید که آخرین بازی‌ها را در بالاترین تنظیمات برای سال‌ها بدون ارتقاء عمده در کارت گرافیک یا پردازنده خود اجرا کنید. اگر رویکرد مخالف ارتقاهای قبلی را به نفع کاهش مداوم تنظیمات خود در نظر بگیرید، در آن صورت ممکن است یک کنسول برای شروع انتخاب بهتری برای شما باشد.

اگر تصمیم به خرید یک کارت گرافیک جدید دارید، آماده باشید که در مقایسه با هزینه یک کنسول بازی جدید، ثروت کمی خرج کنید. مقوله ای که قبلا به عنوان “میان رده” شناخته می شد، دیگر وجود ندارد. حتی خرید یک تراشه جدید یک امر ارزان یا ساده نیست، زیرا باید در مورد اینکه به پلتفرم AM5 بپرید یا نه، یا در مورد اینتل، بین تنظیمات DDR4 و DDR5 یکی را انتخاب کنید.

این ارتقاء احتمالاً هزینه رایانه بازی شما را در طول عمر آن دو یا حتی سه برابر خواهد کرد. از طرف دیگر، خرید در دو نسل متوالی کنسول تنها حدود 1000 دلار هزینه خواهد داشت. بنابراین، توانایی ارتقا کامپیوترهای بازی دارای اشکالات مالی و فنی خاص خود است، در حالی که یک کنسول می‌تواند سال‌ها بدون هیچ ارتقای شما دوام بیاورد.

6. تجربه بی وقفه

کار در طول روز و بازی در شب ها ممکن است بخشی از سبک زندگی شما باشد، اما نمی توانیم با اضطراب دائمی دریافت اعلان کاری یا حوصله نشستن در یک اتاق در حین بازی کنار بیاییم. بازی بر روی کنسول بهترین استراحت از سختی های روز است که می توانیم از کامپیوتر دور بمانم و کاملاً در جلسه بازی خود غرق شویم.

کنسول ها، همانطور که قبلاً اشاره کردیم، دستگاه هایی هستند که در یک چیز عالی هستند. سخت‌افزار و نرم‌افزار برای دستیابی به تجربه‌ای از بازی یکپارچه و بدون درهم و برهم کار می‌کنند که به سختی می‌توان آن را روی کامپیوتر بازی‌تان داشت، جایی که همیشه در معرض خطر اذیت شدن توسط ایمیل یا پیام هستید. این یکی از دلایل اصلی این است که چرا مردم حتی پس از داشتن یک رایانه با قابلیت مناسب، کنسول بازی می خرند.

7. پلاگ اند پلی راحت

در پایان، یکی از بزرگترین دلایل برای خرید کنسول از طریق رایانه، راحتی آن است. با میزان بیش از حد اطلاعات و فراوانی کانال های سرگرمی در اختیار ما، کنسول ساده ترین راه حل به نظر می رسد. نسبتاً مقرون به صرفه است، استفاده از آن آسان بوده و تنظیم آن ساده می باشد. این را با رایانه‌های بازی مقایسه کنید، جایی که به نظر می‌رسد هر چه سخت‌افزار شما گران‌تر و پیچیده‌تر باشد، بیشتر باید بدانید.

گیمرهای رایانه با عیب یابی بی وقفه، بهینه سازی تنظیمات گرافیکی، نگرانی در مورد FPS و دما، و تعداد بیشماری از عوامل دیگر که به تجربه واقعی بازی مرتبط نیستند، بسیار آشنا هستند. گیمرهای کنسول نیازی ندارند که خود را در مورد تعداد فریم هایی که می گیرند یا عملکرد کنسول آنها داغ است (حداقل این روزها) به دردسر بیندازند. آنها ممکن است به بازی های 30 فریم در ثانیه یا 60 فریم در ثانیه محدود شوند، اما این یک تجربه بیهوده و کاملاً لذت بخش است که آنها انتخاب می کنند.

این را با سادگی استفاده از یک کنترلر که مسلماً برای اکثر گیمرهای جدید بصری تر است و ردپای کوچکتر یک کنسول در مقایسه با رایانه ترکیب کنید، و شروع به دریافت تصویر می کنید. توانایی استراحت کردن روی مبل با کنسول خود پس از یک روز طولانی، یکی از مواردی است که امروزه برای بسیاری از گیمرها ارزشمند است.

منبع
xda-developers
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. به نظر من بیشتر اطلاعات این مقاله اشتباه یا برعکس است،بازی ها، مخصوصاً ما که در ایران هستیم برای pc تقریباً رایگانه،ولی برا کنسول تا وقتی که کرک یا کپی خور نشده باشد،هزینه گزافی باید پرداخت بشه
    الان بازی های انحصاری کنسول ها برا pc هم موجود،درسته سونی بعد از چند ماه برای pc ارائه میده
    من گرافیک 4090 دارم، بازی ها رو 4k, و فریم ریت حداقل 160 فرم اجرا می کنه، با ps5 اصلاً قابل مقایسه نیست

  2. ببینین اصلا جبهه نگیرین من یه زمانی با pcبازی کردم هم الان ps5 دارم چیزی که واقعا مشخصه اینه که شما با خرید یه پلی استیشن برای چندین سال بیمه هستین در‌اجرای با کیفیت بازی ها در صورتی که با pcهر‌چند سال یه بار نیاز به ارتقا دارین و‌در‌ضمن از لحاظ قیمت هم اصلا یه سیستمی که بتونه مثل ps5 اجرا کنه واقعا گرون در‌میاد در نهایت اینکه بازی کردن با دسته یا کیبورد. بهتره یه موضوع شخصی هست و بیشتر بر میگرده به اینکه شما به چی‌عادت کرده باشی

  3. اقا شاید یکی پوله pc نداشته باشه بفهم کنسول جواب میده اونی که داره می‌خره اونی که نداره نمیخره میره کنسول و کنسول باکلاس تره

  4. والا من یه قرون به گیم پول نمیدم با Rx 580 و 32 gig ram ddr3 و core i5 3570 گیم های ۲۰۲۳ رو رو آخرین تنظیمات بازی میکنم .مانیتورم ۲۲ اینچ fhd.نمیگم کونسول بده فقط من کلا با دسته مشکل دارم به خدا.گاد آف وار ۴ رو رو ps4 خواهر زادم بازی میکردیم انگار یه نووب سگ بودم .بعدش اومدم رو سیستم خودم نصب کردم عاشق بازی شدم.موس کیبورد راحتم با دسته فقط فوتبال و مورتال کامبت

    1. به نظر من برعکسه چون که کنسول کیفیت بازی را روی Quality میزاره اما یک کامپیوتر قوی میتونه روی Ultra بازی کنه و تازه حجم بازی در کامپیوتر کمتره نسبت به پلی استیشن و اینکه برای بعضی کار با کیبرد راحت تر هست نسبت به دسته به هر حال پلی استیشن از نظر قیمت به صرفه تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا