اگر با مشکلات بوت یا نمایش در رایانه خود مواجه هستید، احتمالاً با توصیه هایی در مورد پاک کردن CMOS روبرو خواهید شد. اما CMOS چه کاری انجام می دهد و چه ارتباطی با بایوس دارد؟ در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

ذخیره سازی پیکربندی بایوس

اصطلاح CMOS که به عنوان “sea-moss” تلفظ می‌شود، معمولاً برای توصیف یک حافظه کوچک روی مادربرد رایانه استفاده می‌شود که تنظیمات BIOS یا UEFI شامل تاریخ، زمان و پیکربندی سخت‌افزار سیستم را ذخیره می‌کند. CMOS مخفف Complementary Metal-Oxide-Semiconductor است که نوعی فرآیند ساخت بوده که در ساخت تراشه های مدار مجتمع (IC) مختلف، از جمله تراشه حافظه که برای ذخیره تنظیمات BIOS استفاده شده، به کار گرفته می شود.

همچنین به آن CMOS RAM، BIOS RAM و حافظه غیر فرار بایوس نیز گفته می شود. در حالیکه CMOS معمولاً با رایانه های ویندوز مرتبط است، مک ها حافظه مشابهی دارند و NVRAM یا PRAM نامیده می شود.

بایوس و CMOS چگونه به هم مرتبط هستند؟

برای درک رابطه بین BIOS و CMOS، دانستن نقش بایوس در رایانه شما کمک می کند. BIOS که مخفف Basic Input-Output System است، یک فریمور است که همراه با مادربرد رایانه شما ارائه می شود. وظیفه مقداردهی اولیه سخت افزار رایانه شما، آزمایش آن و راه اندازی سیستم عامل با فشار دادن دکمه پاور است. با این حال، از آنجایی که BIOS در حافظه فقط خواندنی ذخیره می‌شود، نمی‌تواند تغییراتی را که در پیکربندی خود ایجاد می‌کنید، مانند تغییراتی در دستور بوت یا تنظیمات اورکلاک، ذخیره کند.

این تغییرات به همراه تاریخ و زمان سیستم در CMOS ذخیره می شوند. بنابراین CMOS می تواند برای عملکرد پایدار رایانه شما ضروری باشد. اگر CMOS شما پاک شود یا باتری آن از کار بیفتد، تمام تنظیمات بایوس خود را از دست می دهید و به تنظیمات پیش فرض برمی گردد.

باتری CMOS چیست؟

باتری CMOS معمولاً یک باتری سکه لیتیوم CR2032 روی مادربرد رایانه شما است. به طور سنتی برای تامین انرژی CMOS استفاده می شد زیرا مادربردهای قدیمی از یک حافظه فرار برای ذخیره تنظیمات BIOS استفاده می کردند. حافظه فرار با قطع برق داده ها را از دست می دهد. بنابراین حتی پس از اینکه کامپیوتر را خاموش کرده اید یا سیم برق را جدا کرده اید، از یک باتری برای تامین انرژی حافظه استفاده می شود.

با این حال، مادربردهای مدرن UEFI از یک حافظه غیر فرار یا NVRAM برای ذخیره داده های پیکربندی UEFI استفاده می کنند. حافظه غیرفرار می تواند داده ها را حتی بدون استفاده از برق نیز حفظ کند. با این حال، باتری‌های CMOS همچنان برای نگه‌داشتن زمان در رایانه شما استفاده می‌شوند. از آنجایی که حذف یا خرابی باتری CMOS به طور سنتی با پاک کردن داده های CMOS همراه بوده، مادربردهای مدرن نیز در صورت از کار افتادن باتری CMOS تنظیمات UEFI را بازنشانی می کنند.

اکثر باتری های CMOS بسته به استفاده از رایانه بین 2 تا 10 سال عمر می کنند. اما اگر کامپیوتر شما پس از ریبوت، زمان یا تاریخ سیستم را اشتباه نشان می‌دهد یا با مشکلات سازگاری سخت‌افزاری مواجه هستید، ممکن است زمان تعویض باتری CMOS فرا رسیده باشد. سایر علائم کلیدی خرابی باتری CMOS شامل مشکلات در فرآیند بوت و صدای بیپ مداوم از مادربرد است. همچنین ممکن است خطاهایی مانند “CMOS Read Error”، “CMOS Battery Failure” و “CMOS Checksum Error” دریافت کنید.

نحوه پاک کردن CMOS

مواردی وجود دارد که ممکن است مجبور شوید CMOS رایانه خود را برای بازنشانی تنظیمات BIOS یا UEFI پاک کنید. با این حال، این یک فرآیند نسبتا ساده است، و بسته به اینکه آیا به BIOS یا منوی UEFI دسترسی دارید یا نه، چند راه برای رسیدن به این هدف وجود دارد. یکی از ساده ترین راه ها برای پاک کردن CMOS این است که به تنظیمات BIOS یا UEFI بروید و گزینه reset را انتخاب کنید. معمولاً Load factory defaults یا Load setup defaults نامیده می‌شود.

همچنین می‌توانید از دکمه پاک کردن CMOS در صورت وجود روی مادربردتان استفاده کنید. این دکمه را می توان روی پلیت IO یا نزدیک باتری CMOS پیدا کرد. علاوه بر این، جابجایی مجدد باتری CMOS راه دیگری برای پاک کردن داده های CMOS است. اما باید کامپیوتر خود را باز کنید و به مادربرد دسترسی داشته باشید تا باتری را دوباره جابجا کنید یا آن را تعویض کنید.

بخش کوچک اما مهم

CMOS یک مؤلفه کوچک جالب است که اکثر کاربران رایانه هرگز نگران آن نیستند. همچنین، هیچ مزیتی در سرهم کردن با آن وجود ندارد، مگر اینکه در حال عیب یابی رایانه خود باشید و نیاز به برگرداندن BIOS یا UEFI به تنظیمات پیش فرض خود داشته باشید. بنابراین می توانید CMOS را تا زمانی که به آن نیاز ندارید فراموش کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *