سخت افزار

اینتل از نسل هشتم پردازنده های ویسکی‌لیک و امبرلیک رونمایی کرد

اینتل از پردازنده های جدید نسل هشتم امبر لیک Y و ویسکی لیک Uرونمایی کرده که امکان تولید مک بوک و لپ تاپ های ویندوزی بسیار سبک و باریک را فراهم خواهند کرد.

با وجودی که این پردازنده‌ها از همان معماری قبلی استفاده می‌کنند می‌توان آن‌ها را حداقل نسل ۸.۵ تلقی کرد. مهم‌ترین تغییر در این پردازنده‌ها وجود مودم وای‌فای گیگابیتی درون چیپ است. به گفته اینتل این پردازنده‌ها سرعت بسیار بالاتری از اینترنت را به لپ‌تاپ‌های میان‌رده و اقتصادی می‌آورند که پیش از این برای کاربران با بودجه کم امکان‌پذیر نبوده است. علاوه بر این در این پردازنده‌های سری Y و U پشتیبانی از دستیارهای صوتی مثل کورتانا و الکسا گنجانده شده است تا بتوانید هر وقت بخواهید آن‌ها را فراخوانی کنید.

مدل های جدید Y شامل M3-8100Y ، Core i7-8500Y و i5-8200Y می شود و احتمالا در نمایشگاه IFA 2018 شاهد معرفی لپ تاپ های مجهز به آنها خواهیم بود. پردازنده Core i7-8500Y از ۲ هسته، ۴ رشته پردازشی، سرعت کلاک پایه ۱.۵ گیگاهرتز و توربوی ۴.۲ گیگاهرتز بهره می برد. مدل i5-8200Y اما در فرکانس پایین تر ۱.۳ گیگاهرتز کار خود را شروع می کند که تا ۳.۹ گیگاهرتز نیز افزایش پیدا می کند. پردازنده i5-8200Y نیز دارای فرکانس های پایه و توربوی ۱.۱ و ۳.۴ گیگاهرتز است. هر سه مدل مذکور دارای حجم کش ۴ مگابایت برخودار بوده و با حافظه‌ رم از نوع LDDR3 با سرعت فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز سازگاری دارند.

همچنین پردازنده‌های سری امبرلیک U اینتل شامل مدل‌های i5-8265U، i7-8565U و i3-8145U هستند. پردازنده Core m3-8100Y از فرکانس 1.1 تا 3.4 گیگاهرتز، 4 رشته پردازشی و 2 هسته بهره می برد. پردازنده Core i5-8200Y دارای حافظه کش ۶ مگابایتی، ۴ هسته و ۸ رشته پردازشی است که سرعت پایه و حداکثری ۱.3 تا ۳.۹ گیگاهرتزی را برای آن به ارمغان می آورند. و در نهایت مدل Core i7-8500Y هم از 2 هسته و 4 رشته پردازشی به همراه سرعت پایه و حداکثری 1.5 تا 4.2 گیگاهرتز بهره گرفته است.

گفتنی است این پردازنده‌ها مدل ۱۰ نانومتری کنون‌لیک اینتل نیستند که منتظرشان بودیم و هنوز هم خبری از پردازنده‌های نسل نهمی دسکتاپ اینتل نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا