دوربین های دیجیتال

رونمایی کانن از دوربین بدون آینه و فول فریم EOS RP

کانن از نسل دوم دوربین بدون آینه و فول فریم خود با نام EOS RP پرده برداشت. کانن برای رقابت بهتر با رقبایی از سونی و فوجی‌فیلم EOS RP را با قیمت ۱۲۹۹ دلار برای بدنه تنها معرفی کرده است.

این دوربین البته با لنز 24-105mm RF با قیمت ۲۳۹۹ دلار عرضه می‌شود. برای مدت محدودی کانن همچنین تبدیل مانت لنز EF‌ به R را نیز به همراه یک گریپ به‌صورت رایگان به خریداران این دوربین هدیه می‌دهد. دوربین کانن EOS RP سنسوری ۲۶.۲ مگاپیکسلی دارد که رزولوشن کمتری از سنسور ۳۰.۳ مگاپیکسلی استفاده شده در EOS R دارد. اگر می‌شد EOS R را با دوربین DSLR کانن ۵D Mark IV مقایسه کرد، دوربین EOS RP را هم می‌توان با دوربین دیگر کانن یعنی ۶D Mark II مقایسه کرد. رنج طبیعی ISO این دوربین نیز از ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ خواهد بود.

درست مانند EOS R فیلم‌برداری 4K این دوربین نیز کراپ سنگینی دارد و تنها از بخش محدودی از سنسور استفاده می‌کند. با این‌حال به خاطر قیمت پایین‌تر و بدنه سبک‌تر و کوچک‌تر EOS RP این عیب قابل چشم‌پوشی است. فیلم‌برداری با EOS RP به وضوح 4K با نرخ ۲۴ یا ۲۵ فریم بر ثانیه با عمق رنگی ۸ بیتی ۴:۲:۲ محدود می‌شود. در مقابل EOS R می‌تواند با عمق ۱۰ بیتی از طریق HDMI و همچنین با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

هر دو دوربین در زمینه فیلم‌برداری ۴K دارای کراپ هستند اما جدا از کراپ، ویژگی‌های مشترک خوب زیادی هم دارند. مثل دوربین EOS R، دوربین RP نیز به منظره‌یاب الکترونیکی با رزولوشن ۲.۳۶ میلیون دات مجهز است. فناوری فوکوس خودکار Dual-Pixel نیز در این دوربین حاضر خواهد بود که از فوکوس روی چشمان افراد نیز پشتیبانی می‌کند.

همچنین نمایشگر LCD دستگاه کاملا قابل چرخش است و از این نظر برای ویدیوگرافر‌ها، دوست‌داشتنی خواهد بود. اما از نظر اندازه، ویوفایندر ۰.۳۹ اینچی دوربین و نمایشگر ۳ اینچی EOS RP از دوربین EOS R کمی کوچک‌تر است اما در نهایت خود دوربین RP نیز بسیار کوچک‌تر و البته سبک‌تر از EOS R است. EOS RP با فوکوس خودکار می‌تواند در هر ثانیه ۵ شات بگیرد و به این ترتیب برای عکاسی ورزشی مناسب نیست. پس اگر فیلم‌برداری یا عکاسی سریع برایتان اهمیت دارد بهتر است به سراغ فوجی‌فیلم X-T30 یا حتی X-T3 بروید. با این‌حال با دوربین کانن سنسور فول فریم در اختیار شماست و در این بازه قیمتی به‌سختی می‌توان دوربین فول فریم بدون آینه پیدا کرد.

کانن قصد دارد EOS RP را در کانفیگ‌های زیر عرضه کند:

  • بدنه OES RP (به همراه گریپ و آداپتور مانت): ۱۲۹۹ دلار
  • بدنه EOS RP (به همراه گریپ و آداپتور مانت) + لنز RF 24-105mm f/4: قیمت ۲۱۹۹ دلار‌ (تخفیف محدود)
  • بدنه EOS RP (به همراه گریپ و آداپتور مانت) + لنز 24-105mm دیافراگم f/3.5-5.6 IS: قیمت ۱۶۹۹ دلار

این دوربین قرار است اوایل فروردین‌ماه آینده به بازار عرضه شود. کانن همچنین از فرصت استفاده کرده و در کنار معرفی EOS RP، چند لنز جدید را هم معرفی کرده که قرار است تا پایان سال ۲۰۱۹ عرضه شوند. البته قیمت این لنز‌ها هنوز مشخص نیست اما باز هم اگر کانن بتواند این لنز‌ها را تا پایان ۲۰۱۹ به بازار عرضه کند، از رقیب دیرینه خود یعنی نیکون، جلوتر خواهد زد. در ادامه لیست لنزهای جدید کانن را می‌توانید ببینید:

لنز‌های زوم‌:

  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
  • RF 15-35mm F2.8 L IS USM
  • RF 24-70mm F2.8 L IS USM
  • RF 70-200mm F2.8 L IS USM
  • RF 24-240mm F4-6.3 IS USM

لنز ثابت:

  • RF 85mm F1.2 L USM and RF 85mm F1.2 L USM DS (defocus smoothing)
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا