گوناگون

ُساخت جمجمه سه بعدی شفاف برای بررسی اختلالات مغزی

در شرایطی که تولید انواع دارو برای مقابله با آلزایمر نتیجه بخش نبوده، تولید جمجمه‌ شفاف با استفاده از چاپگر سه بعدی برای بررسی روند این بیماری در مغز امید برای درمان آن را افزایش داده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا موفق شده اند نوعی سیستم اسکن سه بعدی جدید برای شناسایی اختلالات مغزی ایجاد کنند. این سیستم هنوز در مرحله آزمایشی است اما امیدواری های زیادی برای حوزه درمان اختلالات مغزی ایجاد کرده است. پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا وسیله‌ای موسوم به سی – شل را ابداع کرده‌اند که در واقع یک محفظه شفاف برای قرارگیری مغز و تداوم فعالیت‌های آن است. طراحی این جمجمه شفاف با اسکن دیجیتال کل سطح جمجمه موش و طراحی یک نمونه مصنوعی بر همین اساس صورت گرفته است.

پس از آن بخش بالایی جمجمه واقعی موش با دقت برداشته شد و جمجمه ایمپلنت ساخته شده جایگزین آن شد. این کار دانشمندان را قادر ساخت فعالیت‌های مغزی موش را ثبت کرده و در زمان واقعی کل مغز را تصویربرداری کنند. یکی از دلایل انجام این پروژه این بود که نسبت به چگونگی تأثیر فعالیت‌های یک بخش مغز بر بخشی دیگر، درکی دقیق‌تر به دست آورند. یکی از محققان این پروژه گفته که جمجمه مذکور به آن‌ها این امکان را می‌دهد که بخش‌های وسیعی از قشر مغر را به هنگام فعالیت مشاهده کنند.

نتایج پژوهش این تیم که در مجله “Nature Communications” منتشر شده است نشان می دهد که دانشمندان از طریق این مطالعات می توانند بیماری هایی مثل آلزایمر، پارکینسون و… را درمان کنند. تیموتی ابانر متخصص اعصاب و یکی از اعضای تیم در این خصوص می گوید: «این ها مطالعاتی است که ما نمی توانستیم روی انسانها انجام دهیم. اما با توجه به این که درک ما از عملکرد مغز بسیار مهم است، تصمیم گرفتیم با استفاده از بررسی موش ها به شفاف سازی زوایای پنهان مغز بپردازیم.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا