گوناگون

روش جالب شرکت استرالیایی برای ماندگاری شیر تا 90 روز

یک شرکت استرالیایی ادعا می کند فرایندی بدون استفاده از گرما برای فراوری شیر ابداع کرده است. با کمک این فناوری عمر شیر در یخچال به ۹۰ روز می رسد.

نِیترو، نام شرکتی استرالیایی است که ادعا می‌کند به تکنیک پیشرفته‌ای در زمینه‌ی فرآوری شیر دست یافته که بدون استفاده از حرارت، درمقایسه با روش پاستوریزاسیون، پاتوژن‌های بیشتری را از شیر حذف کرده و شیری را به‌جای می‌گذارد که تا ۹۰ روز در یخچال قابل نگه‌داری است. شرکت مذکور قصد دارد این شیر را روانه‌ی بازارهایی کند که در حال حاضر متکی به محصولات فرادما هستند.

در فرایند پاستوریزه کردن شیر، این مایع طی روندی آرام به مدت ۲۰ دقیقه تا دمای ۶۰ درجه سانتیگراد گرم می‌شود. این فرایند بیشتر آلاینده‌های موجود در شیر را از بین می‌برد و عمر نگهداری محصول را به چند هفته می‌رساند. در دهه‌ ۱۹۶۰، تکنیک‌های تهاجمی‌تر فرآوری شیر مانند روش فرادما یا UHT توسعه داده شد و در ترکیب با تکنیک‌های بسته‌بندی استریل موجب شد که بدون نیاز به یخچال بتوان شیر را به مدت ۹ ماه نگه‌داری کرد.

اگرچه شیر فرادما برای بسیاری از افراد محصولی مناسب و راحت است ولی طعم آن کاملا با شیر تازه متفاوت بوده و فرآوری پاستوریزاسیون شدیدتر موجب تغییر ساختار پروتئین‌های شیر می‌شود و محتوای تغذیه‌ای آن را کاهش می‌دهد. هنوز هم در ارتباط با مزایا و معایب مصرف شیرهای پاستوریزه یا خام مباحثی وجود دارد. از یک طرف بار میکروبی شیر خام موجب نگرانی از مصرف این محصول می‌شود و از طرف دیگر کاهش ارزش تغذیه‌ای شیر پاستوریزه نقطه ضعفی برای روش پاستوریزاسیون محسوب می‌شود.

اما به نظر می‌رسد روش این شرکت استرالیایی بسیار جالب باشد. این شرکت ادعا می‌کند فرایند مذکور سبب می‌شود سطح ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی در شیر افزایش یابد که در فرایند پاستوریزه کردن از بین می‌روند. هنوز شیوه دقیق فرایند این شرکت مشخص نیست. اما «جف هستینگز» مدیر ارشد اجرایی آن می‌گوید: در این فرایند از فناوری‌های موجود در کنار یکدیگر استفاده شده‌اند.

اما هنوز مشخص نیست دقیقاً از چه فناوری‌هایی در آن استفاده شده است. کارشناسان تخمین می‌زنند احتمالاً یکی از این فناوری‌ها ماشینی باشد که این شرکت قبلاً ابداع کرده است. این ماشین با استفاده از فشار هوا اجازه نمی‌داد قطعه‌های بریده شده میوه آوکادو قهوه‌ای شوند و هرگونه پاتوژن تولید شده در فرایند بریدن میوه را حذف می‌کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا