شرکت ARM امروز اعلام کرد روابط تجاری خود با هواوی را به حالت تعلیق درآورده است. هواوی که تراشه‌های کرین خود را برپایه‌ی معماری ARM تولید می‌کند، درصورت تحریم ARM، با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.

 BBC News در گزارش خود اعلام کرده است که کارکنان ARM به دلیل حکم ممنوعیتی که دولت آمریکا برای دادوستد با هوآوی گذاشته است، تمامی قراردادهای فعال را متوقف کرده است. ایالات متحده این حکم ممنوعیت را برای شرکت‌های آمریکایی صادر کرده است، اما ARM در انگلیس مستقر است و متعلق به شرکت ژاپنی SoftBank می‌باشد. اگرچه مقر اصلی شرکت ARM در بریتانیا قرار دارد، ولی بسیاری از طراحی‌های آن حاوی تکنولوژی‌های آمریکایی هستند و به همین خاطر تحریم آمریکا علیه هواوی می‌تواند ARM را هم تحت تاثیر قرار دهد. در یادداشتی که برای کارکنان این شرکت ارسال شده، آمده که آن‌ها دیگر نباید با هواوی و شرکت‌های زیرمجموعه آن مانند آنر همکاری داشته باشند.

ARM احتمالاً به دلیل نگرانی از پیامدهای ادامه همکاری با هوآوی، فعالیت‌های خود با این شرکت را به حالت تعلیق درآورده است. این درحالیست که هوآوی بر روی ARM جهت معماری تراشه‌های ساخت این شرکت، یعنی پردازنده‌های Kirin حساب کرده بود و برای لایسنس آن این به شرکت هزینه پرداخت کرده بود. بدون این مجوز، هوآوی نمی‌‌تواند به تولید پردازنده خود با استفاده از ARM ادامه دهد و عملاً فعالیت شرکت نیمه‌هادی HiSilicon  بی‌فایده خواهد بود.

هنوز مشخص نیست که آیا ARM به اراده خود تصمیم گرفته همکاری خود با هوآوی را به حالت تعلیق دربیاورد و یا از آنها مستقیماً درخواست شده است. اگر مورد دوم اتفاق افتاده باشد، این احتمال وجود دارد که شاهد اقدام مشابهی توسط دیگر شرکت‌های نیمه‌هادی که هوآوی را تجهیز می‌کنند باشیم. گفته شده است که هوآوی قطعات لازم برای دستگاه‌های خود که از آمریکا تأمین می‌شوند را به مدت یک سال ذخیره کرده است.  مایکرون و Skyworks و Qorvo ازجمله شرکت‌های آمریکایی هستند که هواوی به آن‌ها وابستگی دارد. گفتنی است Qorvo نام شرکتی است که تأمین حافظه و آنتن چند مدل از گوشی‌های هواوی را برعهده داشته است.

این شرکت شاید بدون دسترسی به برخی قطعات، تنها با مشکلی کوچک مواجه شود؛ اما قطعا بدون استفاده از معماری و مجوزها و دستورالعمل‌های ARM با مشکل اساسی روبه‌رو خواهد بود؛ چراکه در‌حال‌حاضر، ساخت گوشی هوشمند بدون استفاده از هرگونه فناوری آمریکایی تقریبا غیرممکن است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *