گوناگون

ساخت اولین خودروی پرنده مبتنی بر سوخت هیدروژن

شرکت آلاکائی تکنالوجیز از خودروی پرنده شبیه پهپاد مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژنی رونمایی کرد که بی‌ام‌و طراحی آن را بر عهده داشته است. پهپاد مذکور اسکای (Skai) نام دارد و دارای شش روتور یا چرخانه بر روی سقف و پنج صندلی است. چرخانه به بخش چرخنده یک دستگاه یا ماشین می‌گویند. این چرخانه‌ها را می‌توان در دستگاه‌هایی مانند موتور، پمپ یا بالگردها دید. به بخشی از دستگاه که نمی‌چرخد ایستانه می‌گویند.

چرخانه از چندین قطعه مجزای باریک فولادی که میانشان میله‌هایی از مس یا آلومنیوم تعبیه شده ساخته شده است. در رایج‌ترین نوع روتور (روتور قفس سنجابی) این میله‌ها در انتهای خود به صورت الکتریکی و مکانیکی به وسیلهٔ حلقه‌هایی به هم متصل شده‌اند. مهندسی و کارهای مهندسی این خودروی پرنده شبیه هواپیمای بدون سرنشین توسط شرکت آلاکائی تکنالوجیز (Alaka’i Technologies)، انجام گرفته است.

آلاکائی شرکتی خصوصی واقع در ماساچوست به شمار می‌رود که نام خود را از جنگلی گرمسیری در هاوایی به‌عنوان یکی از مرطوب‌ترین نقاط روی زمین می‌گیرد. بی‌ام‌و نیز در طراحی این هواپیما به آلاکائی کمک کرد. به گفته شرکت سازنده، این پهپاد می‌تواند برای بارگیری و یا به عنوان آمبولانس و همچنین تاکسی مورد استفاده قرار گیرد.

همانند دیگر پهپادها، اسکای نیز می‌تواند به صورت عمودی برخاسته و فرود آید. اسکای می‌تواند مسافت ۴۰۰ مایل (۳۰۰ کیلومتر) را با سرعت ۱۲۰ مایل بر ساعت (۱۹۳ کیلومتر بر ساعت) در هر پرواز طی کند و قادر به حمل تجهیزات تا وزن ۱۰۰۰ پوند (۴۵۴ کیلوگرم) است.

برای ایمنی از سیستم اتوپایلوت اضافی استفاده می‌شود؛ سیستم اتوپایلوت دارای طراحی سیستم محرکه است که می‌تواند حداقل با از دست دادن یکی از موتورها پرواز کند، درحالی‌که چتر نجات نیز به بدنه هواپیما متصل شده است. اگرچه طبق قوانین FAA، این خودروی پرنده نیاز به خلبان دارند، توسعه‌دهندگان انتظار دارند که Skai درنهایت با سیستم‌های هدایت پیش‌برنامه‌ریزی‌شده خود به‌طور خودران پرواز کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا