مقامات اماراتی قصد دارند با هدف کاهش وابستگی به نفت، نیروگاه خورشیدی نور را تأسیس کنند که پس از راه اندازی بزرگترین نیروگاه خورشیدی جهان محسوب خواهد شد. در همین راستا دولت امارات متحده عربی پروژه ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی دنیا با نام «نور ابوظبی» را کلید زده که توانایی تولید حداکثر تا 1.18 هزار مگاوات الکتریسیته را دارد. با این ظرفیت می‌توان آن را تقریباً دو برابر بزرگتری از بزرگترین نیروگاه فعلی دنیا در امریکا دانست که 569 مگاوات ظرفیت تولید برق دارد.

بر اساس برآوردها در حدود ۳.۲ میلیون صفحه خورشیدی در این نیروگاه نصب می‌شود و برق تولید شده توسط آن برای تأمین نیازهای حدود ۹۰ هزار نفر کافی است. راه اندازی این نیروگاه میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا یک میلیون تن متریک کاهش می‌دهد. این بدان معناست که ۲۰۰ هزار خودرو فعالیت خود و آلوده کردن محیط زیست را متوقف کنند.

این کشور به تازگی به همراه چند کشور دیگر برنامه خود برای کاهش تولید نفت در جهت ایجاد تعادل در قیمت این ماده گرانبها در بازار را آغاز کرده‌اند و بنابر نظر بسیاری از کارشناسان برخلاف اعلام نظرهایی که در مورد برنامه‌های آینده کشورها در خصوص کاهش آلودگی محیط زیست و تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود، هدف اصلی، نیل به منابع مالی بیشتر و کسب درآمد بیشتر از فروش نفت است.

در واقع طرح‌های بزرگ از این دست را می‌توانیم در ردیف پروژه‌هایی مانند نیروگاه بزرگ 2 هزار مگاواتی برق‌آبی که قرار است در ساحل خلیج فارس و توسط دولت امارات ساخته شود و همچنین نیروگاه خورشیدی مکه در عربستان سعودی با توان 2.6 هزار مگاوات بدانیم که برنامه آن‌ها پیش از این اعلام شده و قرار است به زودی مراحل ساختشان آغاز شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *