نرم افزار و اینترنت

موتور جستجوگر گوگل 21 ساله شد

امروز 27 سپتامبر(5 مهر) سالروز بیست و یکمین سال تولد شرکت گوگل، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا است و به همین منظور این شرکت امروز لوگوی خود را تغییر داد.

۲۱ سال پیش دو دانشجو دکتری دانشگاه استنفورد با نامهای سرگئی برین و لری پیج تصمیم گرفتند یک موتور جست‌وجو موسوم به گوگل Google را تاسیس کنند. در لوگوی موقتی یا همان Google Doodle تصویر یک سیستم قدیمی که چندین سیم از آن بیرون زده به چشم می خورد. در مانیتور، صفحه آشنای سرچ گوگل را می بینیم و گوشه سمت راست تصویر نیز تاریخ 27 سپتامبر 1998 (5 مهر ماه 1377) حک شده است.

این دو دانشمند در رابطه با انتخاب نام گوگل نوشتند: گوگل بر گرفته شده از کلمه googol به معنی 10100 است که توسط میلتون سیروتا پسر خواهر ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده و در کتاب ریاضیات و تخیل نوشته شده‌ است. در طول بیست و یک سالی که از ایده «پیج» و «برین» در مورد موتورهای جستجو می گذرد، گوگل از یک شرکت نوپا به غول موتورهای جستجو تبدیل شده است. موتور جستجوی این شرکت صدها میلیون صفحه اینترنتی را به کاربران سراسر دنیا نمایش می دهد و از همه تر به پر نفوذ ترین پلتفرم تبلیغات تبدیل شده است.

این شرکت در اصل در تاریخ چهار سپتامبر راه‌اندازی شده و چهار روز مختلف برای تولد آن روایت شده است ولی گوگل از سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون رسما تاریخ ۲۷ سپتامبر(5 مهر) را به عنوان سالروز تاسیس خود اعلام کرده و به همین مناسبت هم لوگوی خود را تغییر داده است. امروزه گوگل با بیش از ۱۰۰ زبان دنیا فعالیت می‌کند و سالیانه تریلیون‌ها سوال‌ کاربران خود را پاسخ می‌دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا