فناوری

سرفیس پرو ایکس با پردازنده ARM معرفی شد

مایکروسافت دقایقی پیش از لپ تاپ 2 در 1 سرفیس پرو ایکس با پردازنده مبتنی بر معماری ARM رونمایی کرد. آخرین باری که مایکروسافت شانس خود را در زمینه‌ی این نوع تراشه‌ها امتحان کرد، سال ۲۰۱۳ و هنگام عرضه سرفیس ۲ بود. با این حال این دستگاه نمونه‌ای کاملا متفاوت است، حداقل مایکروسافت این دستگاه را اینگونه معرفی می‌کند.

این لپ‌تاپ از نمایشگر ۱۳ اینچی بهره می‌برد و مایکروسافت می‌گوید حاشیه‌های نمایشگر آن نسبت به تمام لپ‌تاپ‌های هیبریدی کمتر است. مایکروسافت برای تراشه این گجت، از طریق همکاری با کوالکام، تراشه اسنپدراگون ۸cx را تا حدی تغییر داده و حالا از عنوان سرفیس SQ1 بهره می‌برد. SQ1 یک پردازنده 7 واتی است در حالی که به گفته مایکروسافت بیشتر پردازنده های مبتنی بر ARM تنها 2 وات خروجی دارند و در مقایسه با سرفیس پرو 6 سه برابر کارایی بیشتر به ازای هر وات را ارائه می دهد. علاوه بر این سرفیس پرو ایکس اولین محصول از سری سرفیس است که به موتور یکپارچه پردازش هوش مصنوعی مجهز شده است.

در ظاهر، سرفیس پرو ایکس بسیار شبیه به سرفیس پرو معمولی است. در واقع شاسی و فرم اصلی این دو محصول مشابه است. مایکروسافت در سرفیس پرو ایکس یک جایگاه برای قرارگیری قلم سرفیس اسلیم پن تعبیه کرده است. این بخش در بالای کیبورد قرار دارد و با یک پوشش  آهن‌ربایی مخفی می‌شود. سرفیس پرو ایکس فقط حدود ۷۶۰ گرم وزن دارد و ضخامت آن به ۵.۳ میلی‌متر می‌رسد و به همین خاطر باریک‌ترین لپ‌تاپ سرفیس محسوب می‌شود. از دیگر امکانات آن می‌توانیم به پشتیبانی از پورت USB-C، شارژ سریع و بهره‌گیری از اینترنت LTE اشاره کنیم.

. برای اولین بار در بین سرفیس ها، مدل پرو ایکس به هارد درایو قابل تعویض مجهز شده؛ قابلیتی که بسیاری از کاربران محصولات قبلی این سری خواستار آن بودند. سیستم عامل در نظر گرفته شده برای این لپتاپ هیبریدی، نسخه ویژه ARM ویندوز 10 است. سرفیس پرو ایکس از تاریخ 5 نوامبر (14 آبان) با قیمت 999 دلار عرضه خواهد شد. پیش‌فروش این محصول از همین امروز آغاز می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا