امنیت

اپلیکیشن TokTok؛ ابزاری برای جاسوسی دولت امارات از کاربران

براساس گزارشات روزنامه نیویورک تایمز دولت امارات متحده عربی از اپلیکیشن پیام رسان ToTok برای نظارت بر شهروندانش استفاده می کند. بر اساس یک گزارش محرمانه، دولت امارات از اپلیکیشن ToTok برای نظارت بر چت ها، ردیابی موقعیت مکانی از طریق آب و هوا، آگاهی از ارتباطات اجتماعی و همچنین سرک کشیدن به محتواهای صوتی و تصویری کاربران اماراتی استفاده می کند.

اخیرا استفاده از شبکه اجتماعی ToTok که توسط دولت امارات متحده عربی طراحی شده، در میان کاربران بسیاری  از کشورها رواج یافته است. اما ساعاتی پیش، مشخص شد که این اپلیکیشن ابزاری جاسوسی برای دولت امارات بوده و حریم شخصی کاربران خود را نقض می‌کند. این برنامه که تقریبا شبیه به واتس‌اپ و یا اسکایپ عمل می‌کند، با هدف تسهیل برقراری ارتباط میان کاربران اینترنت طراحی شد. اما بررسی‌ها صورت گرفته نشان داد که اهداف دیگری در پس این اپلیکیشن نهفته است و همین مساله، نگرانی‌هایی را برای کاربران و همچنین دولت‌های کشورهای دیگر بوجود آورده است.

توسعه دهندگان اپلیکیشن ToTok تلاش کرده اند تا ریشه های اپ خود را مخفی کنند. توسعه دهنده رسمی این اپ شرکتی به نام Breej Holding معرفی شده؛ ولی گفته می شود پشت پرده کمپانی اماراتی دیگری به نام DarkMatter این اپ را توسعه داده که توسط مقامات اطلاعاتی امارات و اعضای سابق سازمان NSA و اداره اطلاعات ارتش اسرائیل اداره می شود.

تا این لحظه شرکت Breej Holding، مقامات اماراتی و CIA هیچ نظری در خصوص اطلاعات منتشر شده از جاسوسی برنامه ToTok نداده‌اند. البته پلیس فدرال بدون اشاره به نام اپلیکیشن خاصی، از کاربران درخواست کرد تا نسبت به آسیب پذیری برخی از اپلیکیشن‌ها آگاه باشند. در حال حاضر پیام رسان ToTok از فروشگاه‌های نرم افزاری اپ استور اپل و پلی استور گوگل حذف شده است. گوگل دلیل حذف این برنامه را زیر پا گذاشتن برخی از قوانین این شرکت اعلام کرده است، در حالی که اپل ادعا می‌کند که در حال تحقیق بر روی فعالیت‌های این برنامه است. در صورتی که این موضوع واقعیت داشته باشد، میلیون‌ها کاربر اطلاعات شخصی خود را دو دستی تقدیم دولت امارات کرده‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا