رقیب چینی GPS بعد از سالها کار و تلاش تقریباً آماده شده است. رن چنگچی مدیر این پروژه فاش کرد که هسته سیستم ماهواره‌ای ناوبری Baidou در اوایل ماه دسامبر تکمیل شده است و دو ماهواره نهایی باید قبل از آغاز سال ۲۰۲۰ به مدار برسند. این مرحله در اصل سومین فاز از سیستم موقیعت‌یابی «بایدو» خواهد بود که از سال 2000 پروژه آن کلید خورده است. مدیر این پروژه گفته که شکل فعلی این سیستم تا سال 2035 بدون تغییر باقی خواهد ماند.

اغلب کاربران چینی برای استفاده از این شبکه جدید نیازی به خرید گوشی جدید یا هر کار دیگری ندارند، چرا که به گفته پایگاه Nikkei حدود ۷۰ درصد از گوشی‌های هوشمند چینی در حال حاضر از بایدو پشتیبانی می‌کنند. در حال حاضر ۱۲۰ شریک تجاری وجود دارند که از بایدو برای استفاده از فناوری نقشه برداری صف کشیده‌اند.

همانند سیستم موقعیت یابی GLONASS روسیه، تلاش چین برای عرضه سیستم موقعیت‌یابی بومی نیز تماما به داشتن یک سیستم مستقل و داخلی برمی‌گردد. ایالات متحده سیستم جی‌پی‌اس را عرضه می‌کند و در برخی موارد با اهداف سیاسی و نظامی ارائه این سرویس به برخی کشورها را محدود می‌کند. از این رو چین به دنبال ارائه سرویسی است که بدون دخالت کشورهای بیگانه عمل کند و این کشور را به جایگاهی برساند که با تکنولوژی‌های نوظهور مثل 5G و خوردوهای الکتریکی خودروان هم‌مسیر باشد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *