موبایل و تبلت

اپل آپدیت iOS 13.5.1 را با هدف رفع نقص فعال شدن جیلبریک منتشر کرد

اپل به تازگی برزورسانی iOS 13.5.1 و iPadOS 13.5.1 را برای دستگاه های سازگار منتشر کرده است. این یک نسخه کوچک است، همانطور که شماره نسخه آن دلالت دارد، اما بسیار مهم، از نظر امنیتی است. مهم‌ترین هدف این آپدیت اصلاح حفره‌ای است که جیلبریک کردن آیفون را امکان‌پذیر می‌کند.

توضیحاتی که در این بروزرسانی آمده، به کاربران گوشی‌های آیفون توصیه می‌کند تا در اسرع وقت این بروزرسانی را دانلود و نصب کنند. اپل در کنار آی او اس 13.5.1، آپدیت‌هایی را نیز برای دستگاه‌های مک، آپل واچ و هوم پاد نیز عرضه کرد و جدیدترین نسخه‌های آزمایشی آی او اس و آیپد او اس را نیز در اختیار توسعه‌دهندگان و سازندگان اپلیکیشن‌ها قرار داد.

در بخشی از توضیحات آی او اس 13.5.1 آمده است این بروزرسانی، آپدیت‌های مهمی‌را شامل می‌شود و نصب آن به تمامی‌کاربران توصیه می‌شود. اپل به کاربران هشدار داده که در صورت عدم نصب این بروزرسانی، ممکن است به برخی برنامه‌ها این اجازه داده شود تا کدهای دلخواه خود را در کرنل با بالاترین سطح امتیازات یعنی داری دسترسی دستگاه اجرا کنند. اهمیت ابزار جیلبریک Unc0ver به این موضوع برمی‌گردد که کاربران می‌توانستند جدیدترین نسخه iOS را با آن جیلبریک کنند و این کار به آن‌ها اجازه می‌دهد که تغییرات زیادی بر روی سیستم آیفون اعمال کنند و بدون نیاز به اپ استور، اپلیکیشن‌های موردنظر خود را نصب کنند.

در کنار این نسخه iOS، اپل همچنین iPadOS 13.5.1 را دقیقا به همین منظور منتشر کرده تا راه جیلبریک کردن آیپدها هم مسدود شود. اگرچه مطمئنا بخشی از کاربران آیفون و آیپد به شخصی‌سازی گجت‌های خود علاقه زیادی دارند، ولی در هر صورت جیلبریک کردن با استفاده از حفره‌های امنیتی انجام می‌شود و این حفره‌ها می‌توانند مورد سوءاستفاده هکرها قرار بگیرند.

منبع
theverge
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا