محققین پزشکی موفق شده‌اند گجتی پوشیدنی طراحی کنند که از قلم و کاغذ ساده برای پایش سلامت افراد استفاده می‌کند. با نگاه به برخی از مهمترین فناوری‌هایی که تاکنون بشر اختراع کرده، احتمالا مداد در صدر این لیست قرار می‌گیرد. قرن‌هاست که مداد به مردم اجازه داده افکار و نظرات خود را ثبت کنند و با باقی جهان به اشتراک بگذارند. در آخرین عملکرد، مداد شاید بتواند افراد را قادر به نظارت بر سلامت خود کند.

در جدیدترین قدم، مداد می‌تواند به مردم اجازه دهد سلامت خود را پایش و نظارت کنند. گروهی از محققین در دانشگاه میزری مجموعه‌ای از مطالعات را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چطور می‌توان از قلم و کاغذ ساده برای ساخت ابزاری بیوالکتریک و پوشیدنی استفاده کرد. به نظر می‌رسد استفاده و نوشتن با مدادهایی که بیش از 90 درصد مغز آنها از گرافیت تشکیل شده است، مقدار بیشتری انرژی هدایت می‌کنند. در حالی‌ که کاغذ نقش یک ساختار پشتیبان منعطف را ایفا می‌کند، گرافیت می‌تواند مانند یک الکترود سنجشی باشد.

این تیم دریافته‌اند مدادهایی که گرافیتی با خلوص 93 درصد دارند، بهترین نتیجه را ارائه می‌کنند. پتانسیل کاغذ به قدری بالا است که به نظر می‌رسد می‌توان به کمک آن مجموعه‌ای بی‌شمار از ابزار پوشیدنی را طراحی کرد. این تیم از پتانسیل ساخت گجت‌هایی صحبت به میان آورده که می‌توانند در لحظه دمای بدن یا اندازه گلوکز خون را پایش کنند. در حقیقت می‌توان سنسورهایی طراحی کرد که داده‌های مهم را در هر لحظه نمایش دهد.

مزایای ردیاب‌های سلامتی مبتنی بر کاغذ و مداد این است که موادی که برای ساخت آن‌ها لازم است،  ارزان و قابل دسترس هستند. محققان آینده‌ای را متصور شدند که در آن مردم از فناوری استفاده می‌کنند تا خود در خانه مراقب سلامتی‌شان باشند. همچنین می‌توان به تحقیقات از راه دور هم کمک کرد. به ویژه در دوران بحران شیوع کروناویروس که جهان را درگیر خود کرده است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *